ציידי הנגיפים של אד רג׳יס

להלן שיחה שקיים אלי אשד עם פרופסור איתמר גרוטו ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, כיום המשנה למנכ”ל משרד הבריאות. הראיון הזה התקיים איתו לפני כמה שנים לרגל מאמר על הסרט “מלחמת העולם Z” מ-2013, שתיאר מגיפה קטלנית המתפשטת בעולם וגורמת לחולים בה להיפך לזומבים רצחניים. ישראל היא אחת המדינות הבודדות שנמלטות מאימי המגיפה הודות למדיניות בידוד יעילה.

בראיון עם הפרופסור גרוטו הוא הסביר לי מה תהיה המדיניות האמיתית של ישראל במקרה של מגיפה מתפשטת מעין זאת.

למרבית הצער זהו בדיוק המצב שאנו נמצאים בו כיום – וירוס הקורונה SARS-CoV-2 שמוצאו בסין מתפשט ברחבי העולם, ויש הטוענים שההתפרצות היא הגרועה ביותר מאז ימי השפעת הספרדית אחר מלחמת העולם הראשונה. כך שהראיון לא התישן כלל. נהפוך הוא, הוא רלבנטי היום יותר מתמיד.

אלי: הספר והסרט מלחמת העולם ז’ מתארים מגיפה איומה שישראל מתמודדת עימה בהצלחה הודות לנקיטת צעדים דרסטיים של בידוד וחסימת הארץ בחומה מחד, וקבלת כל מהגר פלסטינאי שמוכח שהוא אנושי ולא זומבי מצד שני, וזאת כדי שישמש כלוחם נוסף באיום של צבא הזומבים הגודל בכמויות עצומות. אתה רואה איזו ממשלה שמצליחה לבצע צעדים דרסטיים כאלו במדינת ישראל בזמן קצר? עד כמה יש לרשויות הבריאות השפעה על הממשלה ?

פרופסור איתמר גרוטו. ויקיפדיה

 גרוטו: תיאורטית זה לא בלתי אפשרי. יש חקיקה לגבי מצבי חירום רפואיים, שמאפשרת לשירותי הבריאות לעשות את מה שנראה להם כנכון, גם כנגד רצון הפוליטיקאים. תיאורטית אם משרד הבריאות מחליט שיש צורך לבצע צעדים מסויימים במצב חרום, גם כנגד רצון הממשלה, אז לכאורה מבחינה חוקית משרד הבריאות הוא זה שקובע. ישראל היא אחת המדינות היעילות בעולם מבחינת אבחון מחלות במעבדות שלה, ומבחינת זאת “מלחמת העולם Z” אכן נאמן למציאות. אבל בניגוד לסרט אנחנו לא פועלים בחלל הריק ולא בהתעלמות מארגון הבריאות העולמי.

אלי: ובכל זאת, אם תמצאו את עצמכם במצב קיצוני כמתואר בסרט, שבו מגיפה איומה מתפשטת ומדביקה אנשים למאותיהם ואלפיהם, האם לא תבצעו הסגר מוחלט?

גרוטו: אני יכול להגיד לך שיש לנו תוכניות לכל מיני מקרים קיצוניים של התפשטות מגיפה, אבל אין אפשרות לחסימה הרמטית. לפי התקנות הבינלאומיות אסור למדינה לבודד את עצמה בצורה הרמטית כמו שמתואר בספר ובסרט, כאשר ישראל נסוגה ובונה סביבה חומה ענקית בבחינת אין נכנס ואין יוצא.

אמנם  כידוע לך יש מדינות שמואשמות בהפרות חוקים בינלאומיים שונים..אבל ישראל מקפידה לשמור על כללי אירגון הבריאות הבינלאומי.

זה גם לא עובד. אני אתן לך דוגמה מההיסטוריה, ב-1918 הייתה מגפת שפעת עולמית שהרגה מליונים. מתו ממנה יותר אנשים מאשר כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה שהסתיימה זה עתה. היו מקומות שניסו לסגור את עצמם, ללא הצלחה. המגיפה, כמתואר בסרט, הגיעה לכל מקום, וההסגר פשוט לא עבד. מספיק שרק אדם אחד נגוע מגיע מבלי שיתפס בזמן, והכל יורד לטמיון. לכל היותר אפשר לצמצם את המחלה. לבודד את החולים, או אנשים בריאים שהיו במגע עם החולים, בבתי מלון, ובמקומות אחרים.

אלי: יש לכם מחשבות על מקומות שישמשו כאיזורי הסגר לאוכלוסייה גדולה או ענקית של נגועים? אולי במקום שומם בנגב או בגליל?

גרוטו: איזורי ההסגר צריכים להיות קרובים לתחנות הגבול, לנמלי הים ולנמלי האוויר, שדרכם מגיעים אנשים מחו”ל.

אלי: האם אתם יכולים לבודד איזורים שלמים ?

גרוטו: היו מקרים של שפעת חזירים, שהייתה מגיפה מסוכנת יחסית, ונאלצנו לבודד אנשים. אז זה נעשה באופן וולונטרי, אבל אפשר לעשות זאת גם באמצעי כפיה. בחקלאות, למשל, יש הסגרים בכפיה לבעלי חיים כאמצעים שגרתיים. לגבי בני אדם זה אפשרי גם כן. בשנות קום המדינה היו מצבים של סגר בכפיה בגלל אבעבועות שחורות. סגרו אז איזורים מסויימים.

אלי:אתה יכול לתאר את התוכניות שיש לכם למצבי חירום, כאשר חס וחלילה עלולה לפרוץ מגיפה מסוכנת באופן קיצוני, בדומה לזאת המתוארת ב”מלחמת העולם Z״?

 גרוטו: כל שאני יכול לאמר לך הוא שאכן יש לנו תוכניות כאלו למצבים שונים ואף מפלצתיים. אם כי אולי לא כאלה שעוסקים במגיפת זומבים. על זה אני מודה שלא חשבנו. אבל בהחלט על דברים נוראיים אחרים.

באמת אינני יודע איך היינו מגיבים אם איש מוסד, כמתואר בסרט, היה מביא לנו דו”ח על כך שמאות אלפי אנשים קמים לתחייה והופכים לגלמים רצחניים. מן הסתם הצעד הראשון היה לברר בסודיות עם אירגון הבריאות הבינלאומי מה הם יודעים בנושא, ובו בזמן להפעיל את כל השלוחות שלנו ברחבי העולם לקבל כל מידע אפשרי. הכל בתוך שעות. בהתאם היינו מגיעים למסקנה שיש דברים בגו, וראש הממשלה ושר הביטחון חייבים להיות מעודכנים. אבל כאמור ההחלטה הסופית של מה יש לעשות במצב כזה חייבת להיות בידי משרד הבריאות.

התכניות הללו הן סודיות, ואיני יכול למסור לך פרטים עליהן. הן תחשפנה אך ורק אם יפרוץ מצב חירום בהתאם למה שמתואר בהן. בוא נקווה שזה אף פעם לא יקרה. 

עד כאן פרופסור איתמר גרוטו בראיון מלפני כמה שנים. בימים אלו הפרופסור ואנשי צוותו נאלצים ליישם את כל מה שדובר עליו כאפשרות תיאורטית בלבד באותו ראיון, לרגל התפשטות מגיפת הקורונה.

קראו גם:

נגיף הקורונה: הנחיות לציבור

לראות את אפריקה ולמות: נגיף האבולה ומגיפות מודרניות אחרות

רופא בודק מטופלת שאולי חולה בנגיף הקורונה במחוז ווהאן בסין כשהוא לבוש בחליפת מגן. ויקיפדיה

9 תגובות

  1. עדכון : פרופסור איתמר גרוטו בעת כתיבת מילים אלו נמצא בבידוד בביתו לאחר ששהה ביפן ויצר קשר עם חולים בקורונה.

    בפוסט שהעלה הבוקר לפייסבוק, :https://www.facebook.com/itamar.grotto
    שיתף הפרופ’ גרוטו:

    יום שני, 24.2.20, היום השני לבידוד
    התעוררתי היום בשעה 3 לפנות בוקר (ג’ט לג מיפן). מדדתי חום ויצא תקין.
    אתמול עסקתי בעיקר בהתארגנות הבית והמשפחה לבידוד שלי. עברתי לחדר נפרד שמשמש לי גם כמשרד נייד. אני מקפיד להסתובב עם מסיכה כאשר יוצא מהחדר, ועל הגיינה של שטיפת ידיים וחיטוי באלכוהול כל שעה בערך. אוכל אני מקבל במגש נפרד. בסך הכל הסיכון לבני הבית מאוד נמוך.
    היום אני מתכוון להירתם למאמץ הניהולי והביצועי של ההתמודדות עם נגיף הקורונה. מקווה שיתקינו לי מערכת של וידיאו-קונפרנס כדי שאוכל להשתתף בדיונים ובתהליכי קבלת ההחלטות. במקביל אקים צוות משימה של עובדים שלי כדי שנוכל לטפל במספר נושאים קריטיים.
    התוכניות שלי היום הם לעסוק בהכנת בית החולים להיערכות לקבלת חולה קורונה כדי למנוע הדבקה של הצוות הרפואי (כפי שקרה באיטליה). כמו-כן אטפל בנושאים הקשורים של פעילות מול הנציגויות שלנו בחו״ל ובטיפול בזרים הנמצאים או איורים להגיע ממדינות בסיכון גבוה.
    אחר כך אעבור לטפל בעשרות המיילים שמחכים לי בתיבה.
    לגבי הערכת המצב שלי בנוגע להתפשטות נגיף הקורונה:
    נראה כי חלון ההזדמנויות להכלה של הנגיף הולך ונסגר. יש כרגע התפשטות והעברה של המחלה בקהילה במדינות רבות ובהן דרום קוריאה, יפן, איטליה, ואירן. בישראל יש כרגע שני חולים שנדבקו על הספינה Diamond Princess אבל אני מניח שזה עניין של זמן שנראה כאן מקרים נוספים. לכן עלינו להיערך לשלב ב’ של אפשרות לקבל חולים בבתי חולים עם מיגון מתאים, כאשר במקביל להמשיך את מאמצי ההכלה (בידוד בית של חוזרים ממדינות בהן יש העברה פעילה), כדי להרוויח עוד זמן לצורך ההיערכות.
    שימרו על עצמכם, הקפידו על הגיינה בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
    בריאות שלמה”

  2. יובל רבינוביץ’ כותב בפייסבוק:
    שימו לב ממי אתם מקבלים את החדשות שלכם. אני רופא פנימי ורופא משפחה עם תואר שני במִנהל מערכות בריאות. המקור האמין האולטימטיבי? ממש לא. אפילו מומחים למחלות זיהומיות לא יכולים לומר לכם הרבה. האנשים היחידים שיש להם ידע רלוונטי בהתפשטות מגפות הם אפידמיולוגים. איפה מוצאים אפידמיולוגים? בארגונים כמו משרד הבריאות הישראלי, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות וארגון הבריאות העולמי. כל מקור מסוג אחר אינו אמין.

    בכל זאת, היות שהצטברו שאלות להלן התשובות שלי. הן אכן שלי ואני עומד מאחוריהן, במִגבלה הרגילה שכל אחד יכול לטעות, אבל עשיתי מאמץ. זו לא העתקה והדבקה ממקורות עלומים.

    קודם כול מדובר במצב בהתהוות. יש המון דברים שאנחנו עדיין לא יודעים. המחלה הזו קיימת בעולם פחות מחודשיים וחצי. כל שמועה עכשיו על קשר למזג אוויר, התחממות גלובלית, עמידות בחום ובקור היא פשוט פייק ניוז. אין שום דרך לדעת עכשיו מה שהולך לקרות.

    ההדבקה העיקרית של הנגיף היא טיפתית, כלומר: המסוכן ביותר הוא להיות בקירבה פיזית לחולה מנוזל ומשתעל. גם מגע במשטחים ובחלקי גוף (לחיצת יד) לפני שהטיפה מתייבשת יכול להעביר את המחלה.

    אין שום עדות להדבקה דרך משטחים יבשים, כמו שטרות כסף, חבילות שהגיעו מסין וכן הלאה.

    התמותה במחלה היא 3%, שזה המון. בישראל נדבקים בכל שנה בערך מיליון איש בשפעת ונפטרים כ־50. אם התמותה היתה כמו בקורונה, מספר הנפטרים היה בסביבות 30,000.

    נכון שיש הגיון בכך שאולי יש הרבה מקרים קלים שלא מדוּוָחים כך שאולי שיעור התמותה נמוך יותר, אבל זה נכון לכל מחלה, גם לשפעת.

    בינתיים אנחנו בודקים רק אנשים שחלו בסבירות גבוהה, כלומר – אנשים שהוגדרו כאוכלוסיה חייבת בידוד שיש להם גם חום או תסמינים נשימתיים. אנחנו לא בודקים אנשים עם תסמינים שאינם שייכים לקבוצת בידוד. זה נכון שאנחנו יכולים להחמיץ כך התפשטות של מחלה בקהילה, אבל כנראה שהסיכוי לכך כעת הוא נמוך משום שאין צברים חריגים של תחלואה נשימתית בקהילה (צֶבֶר כזה הביא לגילוי המחלה בהתפרצותה הראשונה בווהאן שבסין).

    מסיכות אינן יעילות בהגנה על אנשים בריאים. היעילות העיקרית שלהן היא בהקטנת רדיוס הרסס הטיפתי של אנשים חולים. המיגון של צוותים רפואיים שעובדים עם חולי קורונה כולל חלוק המכסה את כל הגוף, מסיכת N95 (המסננת 95% מהחלקיקים, אבל אין לה סנן בגודל שיכול למנוע מעבר נגיפים) ומסך פלסטי שקוף שמוצמד למצח ומכסה את הפנים (מזכיר קצת מגן של שוטרים בפיזור הפגנות). זה מאוד לא נוח.

    האם החרדה העולמית מוצדקת?
    כן. זהו גרף התמותה מהמחלה. בינתיים אין סימני האטה בקצב התחלואה והתמותה. המקום היחיד בו יש האטה הוא סין, אבל שם מספר הנדבקים הראשוני היה גדול במיוחד.

    יש שתי מדינות שבהן התייחסות רשויות הבריאות היא מחפירה ואנחנו לא יודעים באמת מה המצב שם: איראן וארה”ב. בארה”ב אין ממש רפואה ציבורית ונראה שהיכולת שלהם להתמודד עם מגיפה היא נמוכה. גם מספר הבדיקות שנעשו שם הוא נמוך במיוחד.

  3. החדשות הלא סימפטיות של היום הן ששרת הבריאות בריטניה נדבקה וגם האחראי על הבריאות באיראן.
    ההיגיון אומר ששני הבכירים האלו היו קשורים במסגרת תפקידם לכל מה שנעשה עם הקורונה ובו בזמן היו תחת אמצעי הזהירות המחמירים ביותר.
    ועדיין נדבקו.
    המסקנה הלא סימפטית היא אם כך שקל יותר להידבק בקורונה ממה שחשבנו עד כה.
    מסקנה נוספת היא שכל הרופאים והאחים והאחיות שמטפלים בחולי קורונה חייבים להיות מתוגמלים בהתאם בעבור סיכון חייהם.
    האם צריך להיכנס לפאניקה?
    לא.

    קל להידבק אבל חלק גדול מהנדבקים נרפאים לבסוף

  4. https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5692508,00.html?fbclid=IwAR1A9wSZ_VS9wl0qKRY3jzrAOJDk1-YA5xFdnDqT8sgheFssc41NF9L9Y8g

    יותר מאלף נדבקו בארה”ב, שרה בריטית חולה בקורונה
    נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בארה”ב, בית כנסת במוקד ההתפרצות בניו יורק – ששלחה לשם את המשמר הלאומי. שרת הבריאות הזוטרה בבריטניה פיתחה תסמינים כבר ביום שישי, אך נפגשה מאז עם “מאות” בפרלמנט והשתתפה באירוע בדאונינג 10 שבו נכח רה”מ ג’ונסון
    ynet והסוכנויות דכון אחרון: 11.03.20 , 05:59

    מניין הנדבקים בנגיף הקורונה בארה”ב חצה את רף האלף ועומד כעת על 1,004. כך דיווח לפנות בוקר (ד’) הניו יורק טיימס על בסיס ספירה שערך. לפחות 31 חולים מתו מהנגיף לפי העיתון. המוקד החמור ביותר של התפרצות הנגיף בארה”ב הוא במדינת וושינגטון, שם 279 בני אדם נדבקו בקורונה. אחרי וושינגטון ניצבות קליפורניה עם 178 נדבקים ומדינת ניו יורק עם 173.

    ישראלי ברומא: “נוהרים לסופרים, אבל אין כלום”
    ר”מ הולנד קרא לא ללחוץ יד – ולחץ יד
    סגר בכל איטליה: “המדינה מושבתת”

    בניו יורק עצמה רוב מקרי ההידבקות מרוכזים בניו רושל, פרבר של העיר ניו יורק – כשלפי הדיווחים בארה”ב מוקד ההתפרצות שם הוא בית כנסת שאפילו הרב שלו נדבק בנגיף. יותר מאלף מאנשי הקהילה היהודית באזור הוכנסו לבידוד. אמש הכריז מושל ניו יורק אנדרו קומו על “אזור הכלה” של הנגיף בניו רושל, בקוטר של מייל אחד שבית הכנסת במרכזו.

    במסגרת הניסיון להיאבק בהתפשטות הנגיף בניו רושל, אמר המושל קומו כי חיילי המשמר הלאומי יישלחו לשם כדי לחלק מזון לתושבים הרבים ב”אזור ההכלה” שנמצאים בבידוד, כמו גם כדי לחטא את הרחובות ומרכזים ציבוריים, כמו בתי ספר. ההכרזה לא מונעת מהתושבים לצאת מבתיהם, אך אוסרת על התקהלויות ציבוריות גדולות. בתי הספר ועסקים שונים באזור שבו הוטלו ההגבלות בניו רושל יישארו סגורים בשבועיים הקרובים.

    קומו הסביר כשהכריז על “אזור ההכלה” בניו רושל כי מדובר ב”בעיה מיוחדת”, וכי שם נרשם “הצבר הגדול ביותר” של מקרים בכל ארה”ב. לפי BBC, בעיר ניו יורק ידועים עד כה 36 מקרי הידבקות בנגיף, אך בניו רושל, שבה מתגוררים רק 77 אלף תושבים, המספר הזה עומד על לפחות 108. “המספרים עלו וממשיכים לעלות, המספרים עולים בלי הפוגה – ואנו צריכים אסטרטגיה מיוחדת עבור ניו רושל”, הוא אמר. קומו הוסיף כי נקט ב”צעד הדרמטי” הזה בגלל שמדובר ב”עניין של חיים ומוות”.

    ארה”ב ערוכה לטיפול בקורונה? סיקור באולפן ynet (צילום: אלי סגל)

    מוקד חמור נוסף שבו התפרץ הנגיף נמצא גם הוא בחוף המזרחי של ארה”ב, בבוסטון שבמסצ’וסטס. לפי סוכנות הידיעות AP, לפחות 70 בני אדם נדבקו שם בכנס ביו-טק במלון. מניין הנדבקים במסצ’וסטס זינק ביום אחד מ-51 ל-92, ומושל המדינה צ’ארלי בייקר הכריז על מצב חירום.

    המוקד החמור ביותר של ההתפרצות הוא עדיין בצד השני של ארה”ב, במדינת וושינגטון שבחוף המערבי – שבה מתו 24 בני אדם. 19 ממקרי המוות שם קשורים למרכז סיעודי באזור סיאטל שבו התפרץ הנגיף בעוצמה. מושל מדינת וושינגטון ג’יי אינסלי צפוי להודיע היום על איסור התקהלויות של יותר מ-250 בני אדם בכל אזור סיאטל כדי לנסות להיאבק בהתפשטות הנגיף. כך לפי גורם שמעורב בהליך קבלת ההחלטה הזו.

    בפרלמנט ובדאונינג 10: שרה בריטית נדבקה

    בתוך כך, הלילה התברר כי שרת הבריאות הזוטרה של בריטניה, נדין דוריס, נדבקה בנגיף הקורונה ולפי הדיווחים בממלכה נפגשה עם מאות בני אדם בפרלמנט בלונדון לפני שנכנסה לבידוד. דוריס אישרה שחלתה בקורונה ומסרה הלילה כי מרגע שהתברר הדבר, היא נקטה את הצעדים שעליהם ממליצות רשויות הבריאות בבריטניה, והכניסה את עצמה לבידוד ביתי. היא הוסיפה כי הרשויות פועלות כעת לאתר את כל האנשים שהיו עמה במגע קרוב.

    שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק כתב בציוץ בטוויטר כי הוא “מצטער מאוד” לשמוע שדוריס נדבקה בקורונה. “היא עשתה את הדבר הנכון כשבודדה את עצמה בבית”, הוא הוסיף. בבריטניה, נציין, נרשם אתמול מקרה המוות השישי מהנגיף, ומספר הנדבקים זינק מ-319 ל-373.

    לפי הטיימס הלונדוני, דוריס החלה לפתח תסמינים כבר ביום שישי האחרון, ואמש התקבלו תוצאות הבדיקה שלפיהם היא נדבקה בנגיף. דוריס, שסייעה לנסח תיקון לחוק במטרה להיאבק בנגיף, המשיכה להגיע לעבודתה למרות שגילתה תסמינים ונפגשה לפי הטיימס עם “מאות” בני אדם בפרלמנט בלונדון. היא אף השתתפה באירוע קבלת פנים בדאונינג 10 לרגל יום האישה הבינלאומי, אירוע שבו נכח גם ראש הממשלה בוריס ג’ונסון.

    בימים האחרונים מתגלים יותר ויותר פוליטיקאים ובכירים במדינות שונות בעולם שנדבקו בקורונה. השבוע למשל התברר כי רמטכ”ל איטליה, המוקד החמור ביותר של התפרצות הנגיף באירופה, נדבק גם הוא. הרמטכ”ל האיטלקי, סלבטורה פרינה, נכנס לבידוד וסיפר שמצבו טוב. אמש התברר כי גם הרמטכ”ל של פולין, ירוסלב מיקה, נדבק בנגיף.

    גם באיראן נדבקו מחוקקים רבים, ושניים לפחות מתו לפי הדיווחים ברפובליקה האיסלאמית. גם שם, אגב, נדבק סגן שר הבריאות, תפקיד מעט דומה לזה שבו משמשת השרה הבריטית.

    אתמול הפסיק את פעילותו הבית התחתון של הפרלמנט בספרד לשבוע לפחות, אחרי שאחד המחוקקים נדבק בנגיף. כך דיווח העיתון הספרדי “אל פאיס”. המחוקק שנדבק בנגיף הוא חאבייר אורטגה סמית, ממפלגת הימין הקיצוני “ווקס”. סמית השתתף בסוף השבוע בעצרת פוליטית עם אלפי משתתפים, שאליה הגיעו מחוקקים רבים מהמפלגה. בסרטונים שפורסמו מהעצרת הוא נראה מחבק את תומכי המפלגה ומנשק אותם.

    בארה”ב כמה מחוקקים הכניסו עצמם לבידוד אחרי שהשתתפו בכנס שמרני שבו נכח אדם שנדבק בקורונה. אחד מהם הוא מארק מדוז, שבו בחר הנשיא דונלד טראמפ לכהן כראש הסגל החדש שלו בבית הלבן. טראמפ היה עם חלקם במגע קרוב, והמחוקק מאט גייץ שגם כן הכניס עצמו לבידוד טס עם הנשיא במטוס “אייר פורס 1”. אמש נשאל על כך הנשיא ואמר שהוא “מרגיש מצוין”. הוא לא שלל את האפשרות שייבדק, אך אמר כי אינו רואה “אף צורך” לערוך בדיקה לזיהוי הנגיף. “זה לא ביג דיל”, הוא אמר.

    פורסם לראשונה 11/03/2020 02:42

  5. רופא: “הבידוד הפך לא רלוונטי – זהו השלב הבא הנדרש”
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5691445,00.html?utm_source=Taboola_internal&utm_medium=organic
    החל מאתמול נדרשים כל השבים מחו”ל להיכנס לבידוד בית של 14 יום, אבל ד”ר יואב יחזקאלי, מומחה לטיפול במגפות, חושב שהשיטה הזו כבר לא יעילה – וכדי לנסות לעכב את התפשטות המחלה צריך לנקוט אמצעים אחרים לגמרי, שקשורים בעיקר לתפקוד של מערכת הבריאות. טור דעה
    ד”ר יואב יחזקאלי פורסם: 10.03.20 , 11:06
    נגיף הקורונה החדש הוא מחלה נגלית (Emerging infection), הנגרמת על ידי מחולל חדש שלא היה מוכר קודם לכן. בהתמודדות עם מחלה חדשה נודעת חשיבות עצומה ליכולת ללמוד מהר מהנתונים, להעריך נכוחה את הסיכונים, לנתח תרחישים אפשריים ולהיות מציאותי וגמיש בקבלת ההחלטות באשר לאופן ההתמודדות. מהנתונים שנאספו עד כה על הנגיף עולות מסקנות המצריכות חשיבה חדשה ושינוי כיוון בהיערכות הדרושה על מנת למגרו.

    נתחיל בעובדות: המחלה מדבקת מאוד, בדומה לשפעת, הן במספר האנשים הנדבקים מכל חולה והן באופן ההדבקה באמצעות טיפות הנפלטות מדרכי הנשימה ובמגע. אך בשונה משפעת, שיעור התמותה ממנה גבוה בהרבה: 1%-4%, לעומת 0.1% בשפעת.

    התמותה מהמחלה נגרמת מדלקת ריאות ואי ספיקה נשימתית, בשכיחות גבוהה יותר בקרב אנשים מבוגרים וחולים במחלות כרוניות. 80% מהחולים בקורונה יהיו בדרגת חומרה קלה ויכולים להיות מטופלים בבית, 15% יהיו בדרגת חומרה אשר תצריך אשפוז, ו-5% יזדקקו לטיפול נמרץ ולתמיכה נשימתית. למחלה, נכון להיום, אין טיפול ספציפי אלא טיפול תומך בלבד.

    לא ניתן לעצור את המשך ההדבקה
    המסקנות העולות מהעובדות ברורות. את המשך ההדבקה לא ניתן יהיה לעצור לאורך זמן בארץ ובעולם: הסוסים כבר ברחו מהאורווה. צעדי הבידוד והסגר הדרקוניים הננקטים כיום בארץ עשויים לעכב את התפשטות המחלה אך לא לעצור אותה. הם מיצו את עצמם, ואנו צפויים למאות אם לא אלפי חולים בשבועות הבאים.

    יש לזכור כי לצעדי בידוד וסגר השפעות חברתיות, נפשיות וכלכליות קשות, והמחשבה להחמיר בהם עוד יותר חייבת להיבחן כיום אל מול התועלת השולית הצפויה. התחזית הזו קודרת אך סבירה, ואפשר להיערך לקראתה.

    הצעד היחיד העשוי להקטין את מספר המתים הצפוי מהקורונה בתרחיש ההמוני הוא יכולת מעולה של טיפול רפואי נמרץ בהנשמה מלאכותית. היכולת הקיימת היום לעניין זה בבתי החולים קטנה מדי, בפרט בהתחשב בכך שיהיה צורך בטיפול נמרץ בתנאי בידוד קפדני על מנת להגן על הצוות הרפואי מהדבקה. וזאת יש לדעת: במיתאר מגפה בטיחות הצוות הרפואי מקבלת עדיפות אפילו על פני הטיפול הרפואי בחולים, כדי לשמר את כוח האדם המיומן החיוני.

    כל זאת במערכת בריאות אשפוזית וקהילתית רזה, מורעבת, שהרופאים והאחיות שלה שחוקים עד דק לאחר עונת שפעת קשה במיוחד, ואשר התעלמה מהתוצאות המזעזעות של סקר השחיקה שנעשה לפני שנתיים. צבא שמבקש להתכונן למלחמה מטפח את חייליו בשגרה: ממשלה שלא מתחזקת את מערכת הבריאות שלה ביומיום, לא יכולה לצפות לזכות באמונם של עובדיה בשעת חירום. המשבר הנוכחי מביא הזדמנות לתיקון.

    מה שנדרש עתה יותר מכל, אם כן, הוא תוספת מיידית ותגבור היכולת לטיפול נמרץ והנשמה בבתי החולים. למול הצפי לחולים רבים אין עוד משמעות למתקני הבידוד הקטנים שהוקמו: יש להיערך לאשפוז במחלקות האשפוז וביחידות לטיפול נמרץ הקיימות, תוך מיגון הצוותים.

    לנוכח הידוע על מנגנון ההדבקה, במילא אין צורך בהפרדת מערכות הביוב והפסולת. בנוסף, יש לדאוג לשלומם ולהגנתם של צוותי הרפואה בקהילה, שאליהם יפנו מירב החולים במצב קל בתחילת המחלה. זאת על ידי מניעת הגעה שלא לצורך למרפאות, הפעלת שירותי רפואה מרחוק ככל הניתן ושימוש של הצוותים במיגון בסיסי בכל עת.

    התמודדות עם מגפה היא מערכה רב-ממדית, וניהולה מצריך נחישות, גמישות ויכולת להבדיל בין מה שצריך לעשות ברגע נתון לבין מה שלא אפשרי. זו השעה לחשיבה שונה ולשינוי כיוון בקבלת ההחלטות. כשם שהנגיף הקטן פוקח את עיני העולם לעצירה ולהבנה של מה שחשוב בחיים, כך ראוי ללמוד אותו וממנו, לעצור ולשנות את מה שצריך עכשיו.

    הכותב הוא מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי, ושימש רופא מחוזי, מנהל מחוז ומנהל אגף בקופות חולים. מרצה בתוכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת ת”א, וממקימי צוות הטיפול במגפות

  6. Coronavirus: Ten reasons why you ought not to panic
    http://theconversation.com/coronavirus-ten-reasons-why-you-ought-not-to-panic-132941?fbclid=IwAR03ZtA2pEnr9lJ_S2ffBGQ8g8s871g4nXjuDgXF4HJh-IdydSDDt77jgHc
    March 7, 2020 10.17am AEDT
    Author
    Ignacio López-Goñi
    Catedrático de Microbiología, Universidad de Navarra

    Disclosure statement
    Ignacio López-Goñi does not work for, consult, own shares in or receive funding from any company or organisation that would benefit from this article, and has disclosed no relevant affiliations beyond their academic appointment.

    Regardless of whether we classify the new coronavirus as a pandemic, it is a serious issue. In less than two months, it has spread over several continents. Pandemic means sustained and continuous transmission of the disease, simultaneously in more than three different geographical regions. Pandemic does not refer to the lethality of a virus but to its transmissibility and geographical extension.

    What we certainly have is a pandemic of fear. The entire planet’s media is gripped by coronavirus. It is right that there is deep concern and mass planning for worst-case scenarios. And, of course, the repercussions move from the global health sphere into business and politics.

    But it is also right that we must not panic. It would be wrong to say there is good news coming out of COVID-19, but there are causes for optimism; reasons to think there may be ways to contain and defeat the virus. And lessons to learn for the future.

    1. We know what it is
    The first cases of AIDS were described in June 1981 and it took more than two years to identify the virus (HIV) causing the disease. With COVID-19, the first cases of severe pneumonia were reported in China on December 31, 2019 and by January 7 the virus had already been identified. The genome was available on day 10.

    We already know that it is a new coronavirus from group 2B, of the same family as SARS, which we have called SARSCoV2. The disease is called COVID-19. It is thought to be related to coronavirus from bats. Genetic analyses have confirmed it has a recent natural origin (between the end of November and the beginning of December) and that, although viruses live by mutating, its mutation rate may not be very high.

    2. We know how to detect the virus
    Since January 13, a test to detect the virus has been available.

    3. The situation is improving in China
    The strong control and isolation measures imposed by China are paying off. For several weeks now, the number of cases diagnosed every day is decreasing. A very detailed epidemiological follow-up is being carried out in other countries; outbreaks are very specific to areas, which can allow them to be controlled more easily.

    4. 80% of cases are mild
    The disease causes no symptoms or is mild in 81% of cases. Of course, in 14% it can cause severe pneumonia and in 5% it can become critical or even fatal. It is still unclear what the death rate may be. But it could be lower than some estimates so far.

    5. People recover
    Much of the reported data relates to the increase in the number of confirmed cases and the number of deaths, but most infected people are cured. There are 13 times more cured cases than deaths, and that proportion is increasing.

    Recoveries per day. Coronavirus COVID-19 Global Cases by Johns Hopkins CSSE
    6. Symptoms appear mild in children
    Only 3% of cases occur in people under 20, and mortality under 40 is only 0.2%. Symptoms are so mild in children it can go unnoticed.

    7. The virus can be wiped clean
    The virus can be effectively inactivated from surfaces with a solution of ethanol (62-71% alcohol), hydrogen peroxide (0.5% hydrogen peroxide) or sodium hypochlorite (0.1% bleach), in just one minute. Frequent handwashing with soap and water is the most effective way to avoid contagion.

    8. Science is on it, globally
    It is the age of international science cooperation. After just over a month, 164 articles could be accessed in PubMed on COVID19 or SARSCov2, as well as many others available in repositories of articles not yet reviewed. They are preliminary works on vaccines, treatments, epidemiology, genetics and phylogeny, diagnosis, clinical aspects, etc.

    These articles were written by some 700 authors, distributed throughout the planet. It is cooperative science, shared and open. In 2003, with the SARS epidemic, it took more than a year to reach less than half that number of articles. In addition, most scientific journals have left their publications as open access on the subject of coronaviruses.

    9. There are already vaccine prototypes
    Our ability to design new vaccines is spectacular. There are already more than eight projects underway seeking a vaccine against the new coronavirus. There are groups that work on vaccination projects against similar viruses.

    The vaccine group of the University of Queensland, in Australia, has announced it is already working on a prototype using the technique called “molecular clamp”, a novel technology. This is just one example that could allow vaccine production in record time. Prototypes may soon be tested on humans.

    10. Antiviral trials are underway
    Vaccines are preventive. Right now, the treatment of people who are already sick is important. There are already more than 80 clinical trials analysing coronavirus treatments. These are antivirals that have been used for other infections, which are already approved and that we know are safe.

    One of those that has already been tested in humans is remdesivir, a broad-spectrum antiviral still under study, which has been tested against Ebola and SARS/MERS.

    Another candidate is chloroquine, an antimalarial that has also been seen to have potent antiviral activity. It is known that chloroquine blocks viral infection by increasing the pH of the endosome, which is needed for the fusion of the virus with the cell, thus inhibiting its entry. It has been demonstrated that this compound blocks the new coronavirus in vitro and it is already being used in patients with coronavirus pneumonia.

    Other proposed trials are based on the use of oseltamivir (which is used against the influenza virus), interferon-1b (protein with antiviral function), antisera from people who recovered or monoclonal antibodies to neutralise the virus. New therapies have been proposed with inhibitory substances, such as baricitinibine, selected by artificial intelligence.

    The 1918 flu pandemic caused more than 25 million deaths in less than 25 weeks. Could something similar happen now? Probably not; we have never been better prepared to fight a pandemic.

    Ignacio López-Goñi is microbiologist and works in University of Navarra (Spain).

  7. עדכון מה-17 במרץ 2020 כאשר בישראל ובעולם אחזה מגיפה קטלנית ביותר מגיפת הקורונה :

    אין לצאת מהבית, למעט במצבים המחייבים זאת”: כל ההנחיות החדשות של משרד הבריאות
    בין ההנחיות: יש לשמור על הקשרים החברתיים באמצעי תקשורת מרחוק ולהימנע מאירוח של חברים ובני משפחה • יש למדוד חום טרם היציאה לעבודה • שירותי משלוחים – רק בהגשה על סף הדלת • בשלב זה לא מדובר בצו מחייב שייאכף ע”י המשטרה, אלא בהנחיות לציבור •

    לאחר שבימים האחרונים מנסים במשרד הבריאות להבהיר לציבור כי אנחנו מצויים בעיצומו של משבר בריאות ודרך ההתמודדות עמו מחייבת את התגייסות הציבור והקשבתו להנחיות, כעת מפרסם המשרד רשימת הנחיות מפורטת, שמהדברים העולים בה ניתן להבין כי האזרחים נדרשים לשהות בביתם, למעט עבור צרכים הכרחיים. בין האיסורים המפורשים: אסור ללכת לפארקים, אסור ללכת לקניונים, אסור ללכת לים, אין לצאת מהבית למעט במצבים המחייבים זאת. חנויות מסחר שאינן חיוניות (כגון מזון, תרופות וטואלטיקה) חייבות להיסגר, והחל מיום ראשון, תופסק גם הפעילות האלקטיבית בבתי החולים הציבוריים.

    נדגיש כי המסמך שהוציא היום משרד הבריאות הוא מסמך הנחיות לתושבים. בשלב זה לא מדובר בצו המורה על סגר או בהנחיות מחייבות שיאכפו על-ידי המשטרה, אלא בהנחיות לציבור. באם לא יהיה שיתוף-פעולה מצד הציבור, ותהיה החמרה ניכרת בתחלואה בישראל, אותן הוראות עשויות להפוך למחייבות.

    בשעות אחר-הצהריים הוציא היועץ המשפטי לממשלה הודעה לתקשורת, בה נכתב כי “במענה לפניות כתבים בקשר לתוקפן של ההמלצות האחרונות של משרד הבריאות ומדיניות האכיפה הנוגעת להן, נבקש להבהיר כי מבלי להפחית בחשיבותן של ההנחיות וההמלצות אשר נועדו למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, פעולות אכיפה יינקטו אך ורק ביחס להפרתן של הוראות חוקיות מחייבות אשר יעוגנו כנדרש בצווים ובתקנות על-פי הדין, שגם יובאו ויפורסמו כמובן לידיעת הציבור באופן רשמי ומסודר”.

    לפי ההנחיות שפורסמו, משרד הבריאות מורה כי יש לשמור על בידוד חברתי, כאשר הקשרים החברתיים יישמרו רק באמצעי תקשורת מרחוק. על הציבור להימנע מאירוח של חברים ובני משפחה שאינם מתגוררים בבית. אין לצאת מהבית לפארקים, לגינות משחקים, לחוף הים, לבריכה, לספריות, למוזאונים, לשמורות טבע וגנים או למרחבים ציבוריים אחרים, למעט יציאה של ילדים במסגרת המשפחה בלבד או עם בעל חיים (באופן בודד). שירותי משלוחים יונחו על סף הדלת, וטיפולי שיניים לא הכרחיים יבוטלו. במקום עבודה, באם הוא עדיין פועל, על כל מעסיק להקפיד על מרחק של שני מטר בין עובדים ולוודא כללי היגיינה אישית וסביבתית. גם בעת יציאה מהבית במצבים המחייבים זאת – יש לצמצם מגע בין אנשים ולשמור מרחק של 2 מטרים.

    באשר לעניין חוגי ספורט ומכוני כושר – פעילות זו מותרת אך ורק בקבוצות קטנות ובמרחק בין המשתתפים; “אין לקיים חוגים כלל, גם לא במספר מינימאלי של משתתפים, ובכלל זה חוגי ספורט וחדרי כושר. כלל זה חל גם על חוגים המתקיימים במסגרת ציבורית וגם במסגרות פרטיות. ניתן לצאת לפעילות ספורט לא מאורגנת בקבוצה של עד 5 אנשים תוך הקפדה על מרחק שני מטר”.

    על אוכלוסיות בסיכון להימנע ככל הניתן לצאת מהבית, ולהימנע מאירוח, ובפרט קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות קשות בכל גיל, מחלות ממושכות של דרכי הנשימה כולל אסטמה, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם, סכרת, מחלות ומצבים הפוגעים במערכת החיסון, חולים במחלות ממאירות ומחלות עם פגיעה במערכת החיסון. לשם אספקת מזון או צרכים הכרחיים, יש להיעזר בחברים ובני משפחה בהבאת אספקה לבית.

    באשר לצריכת שירותי בריאות, מומלץ “לצרוך שירותי רפואה מרחוק ולא להגיע אל המרפאות פיזית, ככל שהדבר מתאפשר”. עוד אומרים במשרד הבריאות: “יש לבסס מיד עם תחילת ההסגר את אפיקי התקשורת עם הקופה בה אתם חברים. יש לבדוק באמצעות האינטרנט או באמצעות בני משפחה מה הנחיות הקופה במידה ותזדקקו לשרות רפואי”. בנוסף, חוזר המשרד ומדגיש כי אם אדם מרגיש שהוא מפתח מחלה, חום, עם או בלי תסמינים נשימתיים, עליו להיכנס לבידוד בית ולהימנע ממגע עם בני המשפחה. במקרה של מחלת חום, החולה ימצא בבידוד עד יומיים לאחר סיום החום. שאר בני המשפחה ישהו בבידוד רק במקרה של אבחנה של קורונה.
    כללי התנהגות נוספים:

    להימנע ממגע פיזי כולל חיבוקים ולחיצות ידיים
    פתיחת דלתות לא בכף היד
    להמעיט בנגיעה בפנים
    רחיצת ידיים לעיתים קרובות
    אוורור מקסימלי של הבית
    יש לחטא ידיות ודלתות
    להימנע מלנשק מזוזות ותשימי קדושה אחרים
    להימנע מלעשן סיגריות, סיגריות אלקטרוניות או נרגילות – זו הזדמנות טובה להפסיק לעשן!
    להימנע משימוש בכלי אחד לשם אכילה משותפת או להימנע משיתוף אוכל מפה לפה
    יש להקפיד על תזונה בריאה ופעילות גופנית בעת השהיה בבית (הנחיות נפרדות).
    כללי התנהגות מחוץ לבית

    מתי מותר לצאת
    א. צורך בטיפול רפואי דחוף – חל איסור על חולים עם חום ותסמינים נשימתיים לצאת מהבית, למעט במצבי חירום רפואי.

    ב. עובדים – בהתאם להנחיות הממשלה והתקנות שיפורסמו בנפרד.

    ג. יציאה לצורך קניית מצרכים חיוניים אם אין אפשרות לאספקה במשלוח או על-ידי בן משפחה (במקרה של קשישים או חולים במחלות כרוניות).

    ד. לוויות – לצמצם ככל האפשר למינימום הנדרש ולבני משפחה קרובים בלבד ולשמור על מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם. להימנע משהייה בחללים סגורים.

    ה. ניתן לצאת ל-10 דקות הליכה יחידנית במקומות מבודדים או יציאה לחצר. יש לרדת לבד במעלית או ללא קרבה לאנשים אחרים.

    ו. שמירה על ילדים – שתי משפחות יחד באופן קבוע יוכלו לשמור על פעוטות.

    איך להתנהג בזמן יציאה מהבית
    א. יציאה ברכב פרטי – אדם אחד ברכב בלבד או בני משפחה מאותו משק בית, למעט בעת צורך בליווי חיוני כגון פינוי לטיפול רפואי שאינו דחוף.

    ב. יש להימנע ככל הניתן משימוש בתחבורה ציבורית – יצאו הנחיות מפורטות בנפרד.

    ג. שמירה על מרחק שני מטרים מכל אדם, בעת הגעה למקום ציבורי שיש בו אנשים.

    ד. הקפדה על היגיינת ידיים והיגיינה נשימתית.

    איך להתנהג בעבודה
    א. יש להקפיד על קיום מרחק של שני מטרים לפחות בין העובדים בכל המקומות והמתארים בהם העובדים נמצאים.

    ב. יש למדוד חום טרם היציאה לעבודה. במידה ויש חום או סימני תחלואה נשימתית אין להגיע לעבודה ויש להקפיד על כללי הבידוד בבית. מומלץ לקיים טבלת רישום של חום (מדידה בבוקר ובערב).

    ג. יש לרחוץ ידיים בכניסה וביציאה לעבודה, וכן אחת ל-3 שעות לכל היותר.

    ד. יש להשתדל ככל הניתן שלא לגעת באף ובפה, ולרחוץ ידיים לאחר מגע מסוג זה.

    ה. יש לפזר טישו / נייר טואלט בזמינות קרובה לכל העובדים.

    ו. יש להקפיד על כללי ההתנהגות כפי שהופיעו קודם.

  8. מסמך שהודלף חושף: משטרת ישראל נערכת לסגר נושם
    מסמך פנימי של משטרת ישראל אשר סווג כ”שמור” חושף את היערכות המשטרה לצעדים דרסטיים במטרה להילחם בנגיף הקורונה

    אבישי גרינצייג14.03.2020
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001321732
    י
    מסמך פנימי של משטרת ישראל אשר סווג כ”שמור” חושף את היערכות המשטרה לצעדים דרסטיים במטרה להילחם בנגיף הקורונה.

    במסמך נכתב כי היום (שבת) בשעה 20:00 תתקיים הצהרת ראש הממשלה בהקשר להנחיות היערכות המדינה להמשך התמודדות עם נגיף הקורונה – הנחיות המתבססות מתוך למידה מתרחישי אירופה.

    במסמך נחשף כי “הכוונה ככל הנראה הינה להכריז על מצב חירום במשק. במסגרת ההכרזה ככל הנראה יוצג כי מדינת ישראל הולכת להקטין את הפעילות במשק ב-75% פחות למשך ארבעת השבועות הקרובים ויינתנו רק שירותים חיוניים מתוך הבנה כי הקטנת החיכוך באוכלוסייה תסייע בהקטנת אפשרות ההדבקה”.

    המסמך ממשיך ומסביר את משמעות המהלך: “המשמעות בהקטנת פעילות המשק הינה הפעלת מעין סגר נושם: אין תנועה ברחובות ומה שלא חיוני יישאר סגור. המקומות הפתוחים יהיו פתוחים על פי דין”.

    עוד נכתב כי הממשלה מנסה “לקדם חקיקה לעניין אכיפה מנהלית/קנסות ולא אכיפה וחקירה”.

  9. המשטרה הודיעה היום (שלישי) על הגברת היקף פעילותה בכל הקשור לאכיפה, לאחר שלפנות בוקר אישרה הממשלה את התקנות החדשות שהקנו אמצעי אכיפה נוספים, לרבות איכון מכשירי טלפון של אנשים מוכרזי בידוד.
    https://www.maariv.co.il/corona/corona-israel/Article-754707

    בנוסף, התקבלו במשטרה ההחלטות לבצע את פעולות האכיפה על פי סדר עדיפות וזאת במסגרת המאבק למנוע התפשטות מגיפה הקורונה. בחמישי הקרוב תחל המשטרה באכיפת צווי משרד הבריאות המקנים להם הטלת קנסות בגין הפרת בידוד או אי קיום צו האוסר התקהלות. בשלוש נסיבות אישרה הממשלה למשטרה לפתוח בתיקי חקירה פליליים, ונכון להיום בשעות הצהריים, נפתחו 72 תיקים כאלו.

    לצד תיקי החקירה הפליליים, נפתחו תשעה תיקי חקירה נוספים בגין הפצת הודעות כזב, בשל ההבנה כי מדובר בהודעות הזורעות בהלה בקרב הציבור, טוען גורם בכיר במשטרה ומוסיף כי ” כפי שמבינים אנחנו חדשות לבקרים מקבלים הנחיות ממשרד הבריאות שנועדו לצמצם את התחלואה במדינה עקב מגיפת הקורונה. אנחנו פועלים תחת משרד הבריאות ואחראים ומופקדים על תחום האכיפה אותו אנחנו מבצעים במספר מצבים”.
    עוד הוסיף הבכיר כי “במישור אחד אנחנו מבצעים באופן יזום בדיקות טלפוניות האם כל אחד שמוכרז כמבודד אכן פעל כשורה ומאידך האם אותו אדם נמצא בבידוד. צריך להבחין שמדובר במאמץ לאומי שנועד לכך שהמגיפה תאט את התפשטותה עד כדי שתיבלם באופן מוחלט. החל מסוף השבוע שעבר וביתר שאת אנחנו מבצעים את פעולות האכיפה כולל פיתוח של אמצעים טכנולוגיים. בצורה אחת צוות משולב של המשטרה ומשרד הבריאות עורכים בדיקות טלפוניות וביקורי בית ומידי יום אנחנו מבצעים כ – 40 בדיקות יזומות”.

    אותו גורם ציין כי נכון להיום כ – 95 אחוזים מהאזרחים ממושמעים.לצד פעולות אלו, תגברה המשטרה את פעילות האכיפה כך שהחל משני השבוע כל יחידה בכל מחוז מבצעת בדיקות וביקורי בית בהתאם לרשימות שהוכנו מראש. “באמצעות הכלים הטכנולוגיים “אנחנו יודעים לבצע הצלבה של כל מי שנכנס דרך האוויר , הים והיבשה לתחומי המדינה ומי לא דיווח על כניסתו לבידוד”, מסר גורם נוסף.
    הגברת האכיפה מכוונת גם לעבר בתי עסק ותרבות הפנאי שעה שהצווים ברורים ומסבירים אילו בתי עסק יכולים להישאר פתוחים ואלו דוכני מזון או דוכנים בשוק או בתי קפה רשאים לפעול.
    מהמשטרה נמסר: “ביקרנו בלמעלה מ – 1,000 בתי עסק שבהם מצאנו כי רובם המכריע עמדו בדרישות ורק עסקים ספורים הפרו לכאורה את ההנחיות ובחמישה מקרים קיצוניים למדי נאלצנו לפעול במסגרת שימוע והליך צווי סגירה אומנם בודדים”. בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הופצו בקרב השוטרים נהלים איך להתנהל באירועים שבהם הם נדרשים לערוך ביקור בבית מבודד או חולה בנגיף, החל מרמת המיגון של השוטרים וכיצד לפעול מול המבודד או אפילו החולה וזה משמש ככלי פיקוח ובמקרי קיצון אפילו עילה למעצר, כשהמשטרה נמסר כי המטרה היא לא לעצור איש אלא ליצור סדר בקרב האוכלוסייה שמטרתו למנוע את התפשטות הנגיף.

    האכיפה מקבלת חיזוק משמעותי באמצעות הטלת קנסות מנהליים שנעים כאמור בן 3,000 ל – 5,000 ש”ח, תלוי בסוג העבירה והנושא יעבור לשלב היישום כבר ביום חמישי הקרוב. “זה כלי אפקטיבי לטפל במגיפה” אומר גורם במשטרה ומוסיף. “בכלי הזה נעשה שימוש מבוקר אבל בהחלט במידת הצורך נעשה בזה שימוש ללא כחל וסרק כי בקצה מה שעומד לנגד עיננו זו בריאות הציבור”.במשטרה ממהרים להדגיש כי הם ימשיכו להישען על פעולות הסברה מתוך מטרה להימנע ככל שניתן מצעדי אכיפה אולם יחד עם זאת נערכים ומגבירים את המוכנות לקראת החמרה בתקנות לרבות מקרים של בידוד אוכלוסיות מסוימות ואפילו הטלת סגר באזורים מסוימים וזאת כדי למנוע הפצת התחלואה והידבקות מסיבית מיותרת. עוד עולה כי התקבלו הוראות שהפיץ משרד הבריאות, ולפיהן נאסרת הגעה לפארקים, לגינות ציבוריות, לים, לשמורות טבע, לבריכות, למוזיאונים או למרחבים ציבוריים אחרים. כמו כן נאסרת היציאה מהבית אלא לרכישת מזון או תרופות או לחילופין הגעה לעבודה במקרה של עובד חיוני. במשטרה מבהירים כי נכון לעת הזאת בכוונתה לבצע אכיפה יזומה רק במקרים הקשורים לצווים ולא להוראות החוק שהפיץ משרד הבריאות והמחייבות את הציבור. אלא במקרים שבהם מפקח מטעם משרד הבריאות, מפקח של הרשות המקומית או שוטר יעדכנו את האזרחים אודות ההוראות ואלו יפרו אותם , תיחשב העבירה כעבירה פלילית והמשטרה תאכוף אותה בתקיפות.

    “המסמך החדש של משרד הבריאות מלפני כחצי שעה שאסור ללכת לפארקים, לים, ואסור לצאת מהבתים למעט במקרים חיוניים – זה בבחינת הוראה חוקית שיש להישמע לה. ההפרה של ההוראה החוקית הזאת אינה מהווה עבירה פלילית. אנחנו עושים הבחנה בין ההוראה שמוציא משרד הבריאות לבין תקנות שעת חירום . הציבור מחויב להישמע להוראות חוק מי שלא נשמע מסכן בראש ובראשונה את עצמו ואת הסביבה” אומרים במשטרה.

    עוד מתייחסים לאישור שניתן לה לבצע איכונים למכשירים הסלולריים של הציבור ומרגיעים: “לגבי האיכונים הסלולריים, נושא שאושר לפנות בוקר, מדובר באיכון מדגמי בלבד וההליך יתבצע רק לאחר שנקבל את אישור היועץ המשפטי לממשלה. המשטרה מחויבת לשמור את המידע עד לתום מועד שעת חירום ולאחר מכן מחויבים למחוק את אותו מידע. המטרה לא לעקוב אחרי בן אדם אלא לבדוק האם מי שאמור לשהות בבידוד ממלא אחר ההוראות” מרגיעים במשטרה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש + 10 =