חגית בת אליעזר סוקרת את הסרט התיעודי "איש החרב " על חייו של העורך הספרותי יוצא הדופן גבריאל מוקד.

על הסרט באתר פסטיבל הקולנוע ירושלים

צפו בקדימון של “איש החרב”

פרופסור גבריאל מוקד הוא ד”ר לפילוסופיה, סופר, עורך ומבקר, בין הדמויות המרכזיות בעשייה הספרותית בארץ. כבר 60 שנה הוא עורך את כתב העת עכשיו לספרות/אמנות/הגות/ביקורת. בזכות החושים החדים, האינטואיציה, ידע נרחב ורוח הנתינה, גבריאל מוקד גילה וקידם משוררים וסופרים צעירים: פרסם את יצירותיהם בכתב העת והוציא לאור את ספריהם הראשונים. הוא היה בקשרי עבודה, חברות ולעיתים יריבות עם אנשי ספרות רבים לאורך השנים.

שלומית כרמלי היא צלמת ובמאית קולנוע, שהציגה בתערוכות רבות ובפרט בתערוכת יחיד במוזיאון רמת גן. מאז שנת 2015 היא מצלמת את גבריאל מוקד בחוגי מכריו, באירועים ספרותיים, בביתו בתל אביב, בדרכו לאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, בה הוא מרצה בקורסים לפילוסופיה. צילומים אלה, ראיונות עם אנשי ספרות וקטעי ארכיון הבשילו, בשיתוף עם אחיה, איש הקולנוע רפאל כרמלי, לכדי סרט תיעודי בן 65 דקות בשם איש החרב.

גבריאל מוקד כותב ואריאציות – סוגה ייחודית של פרוזה הגותית-לירית-ניסיונית. את הווריאציות הראשונות הוא כתב בסוף שנות החמישים של המאה העשרים בעקבות ההתעמקות בסיפורים אבסורדיים-מיסטיים של עגנון. הווריאציות הן תמהיל של המציאותי והפנטסטי, מובנות וחידתיות, ולכל אורכן מחדשות ואוחזות בקורא. איש החרב – זאת אחת הווריאציות הידועות של גבריאל מוקד, ועל פיה נקרא הסרט התיעודי. שורות הפתיחה של הווריאציה “אינני איש חרב, אמר איש החרב, הראוי לנהל קרב כזה. אינני איש חרב, אמר איש החרב, המתאים להתחיל קרב כזה.” נקלטות בעין ובאוזן: מוקרנות על גבי המסך ומושמעות בקולו של קריין ומפי גבריאל עצמו. מתוך הנוכחות החזקה של השורות המרכזיות האלה עולה הדמות של לוחם נחוש, אך מתלבט, מעין המלט קלאסי-פנטסטי.

הסרט איש החרב התקבל לפסטיבל הקולנוע של ירושלים, והדבר מסמן הכרה באיכותו האומנותית. הקרנת הבכורה התקיימה ב-30 ביולי 2019 בסינמטק ירושלים באווירה החגיגית של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי.

יצירת סרט תיעודי על אישיות חשובה, רבת-פעלים היא משימה מורכבת. יש לסרט מספר מטרות ובפרט לאפשר לגיבור הראשי להציג את עמדתו בנושאים שונים ואף רגישים עם ההדגשים האישיים שלו, ולתת במה לחבריו הטובים להשמיע את דבריהם על האיש מתוך היכרות רבת השנים.

בין הדוברים בלט אלי אשד, חוקר תרבות, העורך הראשי של האתר יקום תרבות, שכתב בהרחבה על הוואריאציות של גבריאל מוקד, ובפרט על איש החרב במולטי יקום של אלי אשד.

רן יגיל – משורר, סופר, עורך ומבקר ספרות,ועמוס אדלהייט – ד”ר לפילוסופיה, משורר, מבקר שירה, פרסמו בהיותם בני 20 את שיריהם הראשונים בגיליון עכשיו 55, שיצא בשנת 1989 והוקדש לשירה צעירה. הם דיברו בהערצה על גבריאל מוקד כעל העורך החשוב ביותר בספרות העברית, ושיבחו את הווריאציות שלו. הם סיפרו על הייסוד של כתב העת עמדה בשנת 1995, שבו הם מפרסמים בקביעות את הווריאציות החדשות של גבריאל מוקד.

ראוי היה לשלב בסרט התיעודי מובאות ממגוון וריאציות, נוסף לציטוט השורות הראשונות של איש החרב.

הסופר א.ב. יהושע, המשוררת מאיה בז’רנו, והמשורר הצעיר אמיר סומר דיברו מתוך ידידות חמה, והגדיל לעשות המשורר יואב עזרא, אשר הביע בדבריו אהבה כנה לגבריאל מוקד – האיש הלבבי, המחזיר אהבה לחבריו הקרובים. נעים לראות את האיש באירועים ספרותיים, במפגשים חברתיים בבתי קפה עם מעריציו, ויש קטע אחד מיוחד, שובה לב, שבו גבריאל מוקד בדרכו בין תל אביב לבאר שבע בנסיעתו בקרון רכבת מספר על החזיון שבו ראה ערסל ענק נמתח מעל לנגב.

גבריאל הוא העורך הבלעדי של כתב העת עכשיו, אך יש לו שותפים להפקת הגיליונות. יעקב גילת מלווה את עשייתו לאורך שנים, ובתקופה האחרונה יואב גלבוע הנמרץ, משורר ומוציא לאור, נרתם לעזרתו של גבריאל, ואף תרגם שירים מעברית לאנגלית עבור The Jerusalem Review, עוד מפעל חשוב של גבריאל מוקד.

הסרט הציג גם פרשיות שנויות במחלוקת שבהן היה מעורב גבריאל מוקד, ובהן העימות של השנים האחרונות עם המשוררים המזרחיים הצעירים. בסוף שנות השבעים גבריאל מוקד פרסם בהרחבה במספר גיליונות עכשיו את שיריהם של שלושת המשוררים רוני סומק, אלי בכר ופרץ בנאי, שהיום היו מתויגים כ”מזרחיים”, אבל אז היו בעיניו של העורך, בעל החזון, יוצרים צעירים ומוכשרים, כי התייחס למהות ולאיכות. וזאת עמדתו העניינית והמשכנעת של גבריאל מוקד בעימות המתוקשר עם רועי חסן, כי מה שמשמעותי ובעל ערך אומנותי עבור גבריאל מוקד אינו מוצא ההורים או מטבח סבתו של היוצר, אלא שפת השיר הבוראת עולם חד פעמי של תחושות ומחשבות.

גבריאל מוקד דיבר בהערצה על המשוררים הגדולים והפרוזאיקונים החשובים של דור המדינה, דוגמת יונה וולך, יאיר הורביץ, אריה סיון, משה דור, עמוס עוז, אהרון אפלפלד, יותם ראובני, א. ב. יהושוע, קרא להם “נבחרת החלומות” וחש עצמו בר מזל על כך שנזדמן לו לשתף איתם פעולה ולפרסם את יצירותיהם הראשונות בעכשיו. גבריאל מוקד דיבר בשבח שירתה של אילנה יופה – המשוררת הבולטת של זמננו.

לאחר הקרנת הסרט עלה גבריאל מוקד על הבמה, הודה ליוצרי הסרט – האחים שלומית ורפאל כרמלי – ולקהל הצופים, והביע את שמחתו על כך שבסרט נכללו קטעי ארכיון ובמיוחד תיעוד מצולם של הופעתו הנדירה של ברוך חפץ – בן למשפחה ירושלמית ותיקה, איש ספרות, ידידו הקרוב של גבריאל מוקד, שותפו לעריכת הגיליונות הראשונים של עכשיו, אשר תמך כספית בכתב העת.

ראוי שהסרט יוקרן בסינמטקים ברחבי הארץ, ובפרט בתל אביב ובחיפה.

ראו עוד:

מאמרו של אלי אשד על גבריאל מוקד איש החרב

גבריאל מוקד בסרט איש החרב. התצלום באדיבות שלומית כרמלי

6 תגובות

  1. אריה בן יהונדב, תודה לך על המידע.
    אכן, הסרט “איש החרב” יוקרן בסינמטק חיפה ביום שלישי 27 לאוגוסט 2019 – בדיוק ביום ההולדת של גבריאל מוקד – בשעה 18:30.
    אריה, אתה מוזמן להגיע, ולהביא את כל חבריך הרבים.

  2. בתור מתאמן מסור בחרב ( בינתיים המיומנות היא רק חרב עץ….), שם התואר איש החרב, אכן הולם את גבריאל מוקד מבחינות רבות.
    הדיוק בבחירות הספרותיות. הניתוחים המבריקים. הביצוע הדי מחושב וחוסר הרחמים הבולט לעיתים כלפי יצירות שטות ויוצרי בוסר.
    הסקירה מעניינת וטובה. אבל מבחינת הסרט עצמו, יתכן כי היו פה ושם דברים שהיו חשובים כרונולוגית, ואינם מופיעים בו, ועל כך בוודאי חבל. כי זה בעצם הפספוס הגדול שלו.

  3. משמח מאד ש”איש החרב” והעט, גבריאל מוקד, זכה לסרט המרומם את פועלו החשוב. תודה לך, חגית, על הרשימה המציגה את תכני הסרט כל הכבוד ליוצרי הסרט! נקווה שיוקרן גם באזור המרכז.

  4. יש דברים שהם לעולם מדברים אל ליבנו הספרותי; כך הרשימה וכך תוכנה.
    תבורך חגית ויבורכו התכנים — צדוק

  5. חגית, שמחתי לשמוע שהסרט “איש החרב” יוקרן בסינמטק בחיפה, ותודה שהבאת לנו את הרשומה המעמיקה על הדמות המיוחדת של גבריאל מוקד.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

8 + עשרים =