סיקרה על ספרו של יאיר בן -חיים “חמדתי“, חדרים בית הוצאה לאור, 2018.

יצירתו השירית של המשורר יאיר בן־חיים בספרו החדש, “חֶמְדָּתִי”, ראוייה  מאין כמותה. את ייחוד כתיבתו ניתן היה לזהות בשני ספרי שיריו המובחרים והייחודיים, “דוֹרֵשִׁירָה” (2013), “להשתגע באמצע היום” (2015).

נחשפתי לכתיבתו של יאיר בן־חיים לפני כחמש שנים כאשר כתבתי רשימה על ספר שיריו השני “להשתגע באמצע היום” שפורסמה באתר יקום תרבות

ברשימה זאת אתייחס לספר שיריו החדש “חֶמְדָּתִי” שהוא מרשים בה במידה.

יאיר בן חיים עם הספר “חמדתי”

הספר “חֶמְדָּתִי” מחולק לשישה שערים, והוא מהווה קטלוג ביוגרפי מרוכז וחושפני המבטא תמונות וסיטואציות בתחנות חייו של המשורר יאיר בן־חיים, מילדותו ועד היום. השירים מבטאים את “האני השר”, “האני החברתי”,   “האני מאמין”, ובעיקר “האני הקיומי”. הספר מוקדש לרעיית המשורר, חמדה בן־חיים, והוא נפתח בפרק הראשון עם שירים המתארים מערכת יחסים שׁוֹבַת לב.

שיר מהספר “חמדתי” של יאיר בן חיים

מאפיינים חוזרים בשירי הספר הם ההומור והציניות, יחד עם הרבה משחקי לשון הלקוחים מאוצרותיה של הלשון העברית לדורותיה. השירים ברובם תמציתיים וישירים, לא אחת מילות השיר משוועות וכמהות להתממשות. יש בשיריו הסתכלות מפוכחת על חיי היומיום, הן מההיבט הפרטי, והן מההיבט הציבורי.

שירתו ביסודה היא שירה קיומית, במובן זה שהיא משמשת כמראה מילולית לחייו ולשורשי הוויתו, ומסע אל משמעותם. שיריו כולם מתאפיינים בסגולה רבת ערך של יכולת להתחבר לקורא בדרך מקורית ובלתי צפוייה, מתוך עומקן של המלים, המטאפורות, והדימויים המקוריים, החודרים לעומק המשמעות.

שיר מהספר “חמדתי ” מאת יאיר בן חיים

שירתו מצטיינת גם בייחוד נוסף, בבנייתן של תבניות פרוזודיות ייחודיות וחד פעמיות, שיהא בכוחן לתמוך במשמעויות הקיומיות. וכיוון שהן נבנות בנועזות דווקא על רקע שבירת הסדירות הפרוזודית הנהוגה היום, הרי שהן גם מעניקות מיקצב מיוחד לשירים, וגם תומכות בחוויתו של הקורא. כך, למשל, נבנית חריזה פנימית, או חריזה מקבילה, ואף חריזה מפתיעה, במקומות בלתי צפויים, כמו גם מבנים של טורי שיר ויחסי טורים בלתי שגורים, שגם הם מעצימים את החוויה הריגשית והאינטלקטואלית של הקורא.

ראוי לציין, כי בספרו החדש נקט המשורר בגישה מקורית: שימת דגש על הצד הטיפוגראפי של הטקסט. הגישה ניכרת לעין בכל עמוד, כשעיטורים רכים של צבע בצורות הנדסיות שונות מהווים כעין תמיכה גרפית למשמעות. זהו צעד נועז שאינו שגור בשירה העכשווית, ומותיר את הקורא נפעם.

שיר מהספר “חמדתי” מאת יאיר בן חיים

ייחודו של הספר ניכר בהעזה השירית, המזמינה את הקורא להתבונן באופן חושפני ובכנות מוחלטת בהיבטים שונים של חייו, הנחלקים בספר לשישה שערים. ראשון בהם הוא מבט ישיר אל הזוגיות, שיש בה היבטים קסומים אך גם רמזי כאב ואף אובדן.

לאחר מכן נחשפת תהייה על המשמעות הקיומית של היותו צעיר ישראלי. מתוקף היותו בן לאב ממוצא פולני, ואם ממוצא לבנוני, גיבש המשורר את זהותו הישראלית על ציר החיבור בין מזרח ומערב. וכך מתגבשת בשירתו התמודדות ייחודית עם ההיבט החברתי, הלאומי, המשפחתי, והיום יומי, של זהות הוויתו, כמו גם עם שאלות של אמונה באלוהות, עם מצבים רגשיים ומשמעותם, ועוד. יותר מזה, בחתירתו לאמת הפנימית מפתח המשורר בשיריו לא רק תבניות פרוזודיות הולמות, כמצויין לעיל, אלא גם לשון עברית עשירה, רוויה, וחדה, רמיזות מפתיעות למקורות, כמו גם אמירות שהומור חבוי בהן או גם להיפך – מחאה. מעבר לאמירה היציבה והשלווה לכאורה מנצנץ מצב רגשי סוער, עתים  של עצב או שמחה, עתים של כאב, או של ספק והתרסה, זעם, או בושה, ועוד.  גילוי המצבים הללו בשיריו סוחפים את הקורא לחוויה מקבילה, ויוצרים שירה אחרת, שונה, ייחודית.

כריכת ספר שיריו של יאיר בן-חיים “חֶמְדָּתִי”

קראו עוד

דף הפייסבוק של “חמדתי”

מה שהרוויח ביושר – אורציון ברתנא על “חמדתי”

יאיר בן־חיים קורא את שירו “שורשים”

יאיר בן־חיים קורא את שירו “אנחנו סוסים”

האתר האישי של המשורר – יאיר בן־חיים

אתר “חדרים” – סקירת אירועי שירה ופרוזה, תרבות, ואמנות.

יאיר בן־חיים – ויקיפדיה

יאיר בן חיים בלקסיקון הספרות העברית

כתב-העת “המסדרון” – ויקיפדיה

הפוסט הקודםבאר שבע של נחושת
הפוסט הבאים של צרות – פי.ג’י. וודהאוס בתרגום אבי גולדברג
ד״ר ארנה גולן (בן דרור), ילידת 1935, חוקרת, מרצה לספרות עברית וסופרת. גולן פרסמה מאמרים ומחקרים בנושאי ספרות עברית מתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת. מחקריה, ראשיתם בחישוף מאמרי ביקורת ספרותית לסוגיהם בכתבי העת של המחצית השנייה של המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, ובתיאור הדינמיקה ההיסטורית של התמורות בפואטיקה הביקורתית שבהם. בייחוד תואר מפעלם של מבקרים ועורכי כתבי עת מרכזיים. במקביל, הציגה אפשרויות קריאה חדשות בסיפורי ש"י עגנון. מאוחר יותר התמקדו מחקריה של גולן בתיאור מאפייניהם של סוגים סיפוריים בסיפור הישראלי, ובהתפתחותם הפנימית ברצף היסטורי ממלחמת השחרור ועד שנות ה-80 של המאה ה-20. ארנה גולן נשואה לסופר שמאי גולן ואם לארבעה. מתגוררת בתל אביב.

3 תגובות

  1. ברכות חמות יאיר יקר, סקירה מרתקת ,מעמיקה ומרשימה על ספרך הנפלא המרגש והייחודי חמדתי,
    שירך היפים מאירים עולמות אל הלב הפועם והנפש האוהבת
    .תודה לאורנה אשל על חוויה של קריאה לספר כה אוהב מרגש וייחודי .

  2. הרשימה של ד”ר ארנה גולן מקיפה ומעמיקה, ועיקר העיקרים, מעוררת עניין להמשיך לקרוא בשירתו של המשורר העומד במרכז המאמר. איחוליי לרגל צאת ספרך השלישי לאור.

  3. תודה רבה לד”ר ארנה גולן על כתבה מעמיקה ויסודית הסוקרת את שירתו הנפלאה של יאיר בן חיים. שירה מגוונת ומפתיעה. ושופכת אור על ספרו “חמדתי”.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע − שתיים =