Image result for algis budrys

חייו של סופר המדע הבדיוני האמריקני ממוצא ליטאי אלגיס בדריס היו מרתקים, וכך גם סיפורו ‘איש לא יטריד את גאס’. אלי אשד כתב על חייו של הסופר ועל כתביו

לפניכם סיפור מדע בדיוני ידוע מאוד מאת סופר המדע הבדיוני האמריקני ממוצא ליטאי אלגיס בדריס. נושא הסיפור הפך לאופנתי רק שנים רבות לאחר כתיבתו – סיפורו של ה’מוזח’ (מוטאנט) בעל הכוחות המיוחדים שנאלץ להסתתר מהחברה האנושית “הרגילה” שמקיפה אותו ועלולה לסכן אותו.

לבודריס היה סיפור חיים מרתק: הוא היה בנו של יונאס בודריס  נציג דיפלומטי ליטאי בכיר ביותר בארה”ב, שהיה הצאצא של משפחה עתיקה וידועה מאוד בליטא. המשורר הליטאי פולני ממוצא יהודי המפורסם אדם מיצקביץ’ כתב פואמה ידועה מאוד על אחד מבניה בימי הביניים בשם ‘בודריס ושלושת בניו’ (שאף תורגמה לעברית ותוכלו לקרוא אותה ב‘יקום תרבות’).

האב ומשפחתו נאלצו להישאר בארה”ב כגולים כשליטא נכבשה בידי הסובייטים ונמחקה מהמפה ולאחר מכן נכבשה בידי הנאצים ושוב בידי הסובייטים.

אלגיס בודריס לא חזר יותר למולדתו והפך לאמריקני, אם כי מבחינתו הוא נשאר בראש ובראשונה ליטאי בגלות. הוא קיבל אזרחות אמריקנית רק בשלב מאוחר בחייו, אבל בינתיים השתלב בחברה ובתרבות האמריקנית, והפך לסופר מדע בדיוני ומבקר מדע בדיוני ידוע מאוד.

Related image

ספריו הידועים ביותר שלא תורגמו לעברית ‘הם מכונת המוות’ (1960) על מכונה חייזרית המתגלה על הירח ומשמידה כל אדם שמנסה לחדור לסודותיה, ו’מיכאלמס’ (1977), ספר שבו חזה את המחשבים האישיים של העתיד ואת ההאקרים שיחדרו לתוכם.

Image result for budrys michaelmas

ספר ידוע מאוד אחר של בודריס כן תורגם לעברית. זהו לכאורה ספר ריגול קונבנציונאלי של המלחמה הקרה בין האמריקנים והסובייטים אך בעל אלמנטים מדע בדיוניים חזקים מאוד.

Image result for budrys who Image result for budrys who Image result for budrys who


ציור עטיפה: אהרון אבדי

רומן הריגול המדעי בדיוני Who? שהופיע ב־1958 ותורגם לעברית בשם ‘תעלומת הנשק הסודי’ (בתרגום מנחם בן אשר, הוצאת ‘מועדון בולשת’, 1961) מספר על מדען אמריקני שרוב גופו מוחלף בידי הסובייטים לחלקים מכניים בשל פגיעה קשה בתאונה, והוא הופך ל’קייבורג’ (מילה שעוד לא הייתה קיימת כשהספר פורסם ב־1958 אלא הומצאה רק שנתיים לאחר מכן). כאשר הוא מוחזר לאמריקנים הם אינם יכולים להיות בטוחים בזהותו האמיתית.

הספר היה מועמד סופי לפרס הוגו מטעם חובבי המדע הבדיוני של ארה”ב, אך לא זכה (אף על פי שהיה מועמד לפרס מכובד זה כמה פעמים, בודריס מעולם לא זכה בו משום מה).

Image result for roboman[1973] Image result for roboman[1973]

ספר זה הוסרט ב־1973 בכיכובו של אליוט גולד.

צפו בקטע ממנו כאן.

כן תורגמו לעברית שני סיפורים קצרים של בודריס ב’מגזין פנטסיה 2000′:

  • ‘משחקים מסוכנים באפס ג’י’ –בגיליון מספר 2 שכתב עם שני תיאודור קוגסוול וטד תומס.

הסיפור זכה לתשומת לב רבה ויוצאת דופן, וסופר ישראלי בשם יוסף הדס כתב לו סיפור המשך משלו שפורסם בגיליון מספר 5 של ‘פנטסיה 2000’ (ואולי נפרסם את שניהם בעתיד).

סיפוריו עוסקים בניכור, בזרים שמרגישים מנותקים לחלוטין מהסביבה (כמו שחש מן הסתם המחבר עצמו).

Image result for young mutants asimov

בסיפור לפניכם, שנחשב לאחד מהטובים ביותר שכתב, הוא עוסק במוטאנט (‘מוזח’ או ‘סטוי’ בעברית) שכישרונו הוא לדאוג שאף אחד לא יהיה מודע לקיומו מחשש שעצם המודעות לכישוריו המדהימים תסכן את חייו. הוא מבטא לראשונה את תחושת הניתוק מהחברה של אנשים מיוחדים שונים שנתקלנו בה מאז בסדרות כמו ‘אקס מאן’ – הקומיקס והסרטים.

הסיפור פורסם לראשונה בשם בדוי של בדריס ‘פאול ג’ניבר’ בנובמבר 1955 במגזין המדע הבדיוני הידוע ‘אסטואנדינג – מדע בדיוני’.

איכותו של הסיפור הוכרה מייד והוא היה מועמד סופי לפרס הוגו מטעם חובבי המדע הבדיוני לסיפור המדע הבדיוני הטוב של השנה, אבל הובס בידי סיפורו המפורסם של ארתור סי קלארק, ‘הכוכב‘, הנחשב לאחת הקלאסיקות הגדולות ביותר של סופר זה.

(תוכלו לקרוא את הכוכב כאן )

גם סיפור אחר של בודריס, שהיה מועמד באותה השנה לקטגוריה אחרת של ‘הנובלטה’ לא זכה בפרס. (ובאותה קטגוריה היה מועמד באותה השנה ולא זכה הסיפור של אלן נורס ‘צידו הבהיר של כוכב’ שפרסמנו ב’יקום תרבות‘. שניהם הובסו בידי סיפור שבדיעבד נראה לא נראה ראוי לזכייה).

בודריס כתב בשם בדוי ‘פאול ג’ניבר’ שני המשכים המתארים מוטאנטים אחרים מסוגו של גאס, אבל הם לא מגיעים לרמת הסיפור המעולה הזה, שהוא אולי סיפורו הטוב ביותר.

‘איש לא יטריד את גאס’ הופיע בתרגום עמוס ערן ב’פנטסיה 2000′, גיליון 42, 1984.

Image result for mutants asimov

קראו עוד:

‘איש לא יטריד את גאס’ בגרסה המקורית באנגלית

אלגיס בדריס באנציקלופדיה למדע בדיוני

אלגיס בדריס בוויקיפדיה

הביבליוגרפיה של בדריס

הסופר החייזרי: מאמר על בדריס

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ten − 2 =