בעת כתיבת שורות אלו, באוגוסט 2020, סין שואפת להיות מעצמה עולמית בכירה. מינימום מספר 2, לפני רוסיה, ועדיף מספר אחת, לפני ארה”ב.

היא תוקפת ארצות שונות מזה חודשים ושנים בלוחמה אלקטרונית, ובחודשים האחרונים החלה לתקוף גם פיזית מדינות כמו הודו, מאיימת על טאייוואן, וביטלה את האוטונומיה של הונג קונג.

בנתיים סין גם חתמה על הסכם עם איראן, שהופך את איראן לבת ברית משנית שלה. במקביל סין רכשה איזורים שונים בנגב ובנמלים בישראל (!). אלו דברים שהשלכותיהם לעתיד על מדינת ישראל לא ברורות, אבל בהחלט עלולות להיות עצומות.

נראה שהמנהיג הסיני שי ג’ינפינג הגיע למסקנה שכעת, עם מגפה עולמית שפוגעת בעולם כולו ומשנה סדרי עולם, הגיע הזמן ל”הוריד את הכפפות” ואין מה לחכות יותר.

מה המטרה? כנראה להיות מוכרת כמעצמת העל הראשונה בעולם. ברור שמי שיהיה נשיא ארה”ב סין תהיה עבורו מכאן ואילך נושא העיסוק הראשוני. רוסיה בהנהגת פוטין נדחקת יותר ויותר לדרגת נושא משני.

וזה מזכיר לי ספר מדע בדיוני ישן:

כריכה קדמית של הספר ראל דארק מסתורי השמש הירוקה מאת א.בנש (שם בדוי) הוצאת רמדור 1969, מחבר אמיתי ש.פרץ

כריכה אחורית של ספר בסדרת ראל דארק איש החלל, כביכול מאת א.בנש

המחבר בעל השם הבדוי א.בנש היה למעשה שמואל פרץ, סופר ישראלי שמאז חיבר חיבר ספרים נוספים, שעל אחד מהם פרסמתי רשימה.

שמואל פרץ ״א.בנש״, מחבר “מסתורי השמש הירוקה”

ראו עליו במאמר היסטוריה חלופית כחשבון נפש לאומי: ״טעון תיקון״ של שמואל פרץ

שמואל פרץ הוא עד היום המחבר המזוהה היחיד של ספרי “ראל דארק”. שאר כותבי הסדרה נשארו לצערי לא מזוהים.

הספר נכתב בשנת 1969, ותיאר את העתיד לבוא של שנת 2100, כשהעולם מחולק בין המערב ובין סין, חלוקה ששורשיה בשנת 2020. כתחזית לגבי המצב הגיאו-פוליטי של העולם בראשית המאה ה-22, מנקודת המבט של סוף שנות השישים של המאה ה-20, זה היה ספר מעניין ביותר. הוא מתאר עתיד הגיוני ואפשרי בהחלט של יריבות בין סין והמערב.

פרץ תיאר את ההיסטוריה של העתיד בשנת 2100, עשרות שנים לאחר שהמעצמה הקומוניסטית של סין השתלטה על אפריקה ועל מרבית המזרח התיכון, מלבד ישראל ולבנון, ויצרה את הגוש האפרו-סיני. פרץ מתאר מצב שבו בשנת 2100 מחולק העולם לשני גושים גדולים – הגוש המערבי, הדמוקרטי, הטכנולוגי, ושוחר השלום, המונהג בידי ארה”ב, שאליו שייכות גם ישראל ולבנון, והגוש האפרו-סיני הרודני, המפגר, ושוחר המלחמות, המונהג בידי סין.

שני הגושים שרויים במלחמה קרה, העלולה להתפרץ כל רגע למלחמה אלימה, בה הגוש האפרו-אסיאתי מנהל מדיניות של סחיטה באיומים כלפי הגוש המערבי. בדיוק כפי שמתרחש כיום במציאות עם צפון קוריאה שמנהלת מדיניות סחיטה באיומים כזאת עם הנשק הגרעיני שלה לגבי שאר העולם (כולל סין).

בסיפור מנהיגי המערב מגיעים לבסוף למסקנה שאם אנשיו לא יהגרו לכוכב לכת אחר תתחולל בשנת 2160 מלחמה נוראה שתשמיד את העולם. האסטרונאוט ראל דארק נשלח בראשות צוות בינלאומי לגלות כוכב לכת חדש שבו יוכלו בני האדם להתיישב.

הנה הטקסט הרלבנטי בספר “מסתרי השמש הירוקה”, המתאר את התפתחות הקונפליקט בין המערב ובין סין החל בשנת 2020 ועד לשנת 2100:

תקציר העלילה: האסטרונאוט ראל דארק נשלח בראשות צוות בינלאומי לגלות כוכב לכת חדש שבו יוכלו בני האדם להתיישב. על החללית מוחבא בידי הסינים מדען סיני מפורסם שמטרתו לחשוף את מטרת הטיסה הסודית לחלל. במערכת שמש ירוקה מגלה הצוות כוכב לכת של בני אדם הנשלטים בידי חייזרים דמויי סוסים אינטליגנטיים. המדען הסיני הגאון, שמתברר שהיה חבר מחתרת בגוש הסיני-אפריקני, מתקשר עימם, ומסתבר שהחייזרים זקוקים לגללים של בני האדם (מזכיר את “מסעות גוליבר” שם מתואר מצב דומה). ראל דארק משתמש בצורך נואש זה כאמצעי מיקוח, ומצליח להגיע להסכם עם החייזרים, שעוזרים לגוש המערבי בכדור הארץ להביס את הגוש הסיני היריב. סוף טוב הכל טוב – הנשק הסיני והצבא הסיני מושמדים, המערב דומיננטי בעולם אחת ולתמיד, הסינו-אפריקנים מוחזרים למקומם ״הראוי״, והחייזרים יכולים לקבל מעתה ואילך אספקה אינסופית של המצרך היקר מכל, גללים…

היום מעניין מאוד להשוות את התחזית הזאת עם ספרה, המקביל והמנוגד, של מחברת הנושאת גם היא שם בדוי – אלה בירום – “מאה שנים קדימה” (אוריון, 2014). גם הספר הזה עוסק בעולם בשנת 2100, וגם בו כל אדם נוסע במעין מכונית מעופפת. נוסף על אלו, גם בו סין היא מעצמת על.

אבל בירום רואה בסין את מעצמת העתיד שתגן על ישראל, בעוד שב-1969 פרץ ראה בסין מעצמה מפגרת ומסוכנת המאיימת על שלום העולם.

דברים רבים השתנו ב-51 השנים שחלפו מאז יציאתו לאור של “מסתרי השמש הירוקה”. אולם דברים אחרים שמתוארים בספר מתחילים להתממש, ולצערנו הצפי היום בשנת 2020 הוא שצפוי קונפליקט בין ארה”ב ובין המעצמה הסינית בעתיד הלא רחוק.

קראו עוד:

ראל דארק – האיש שלנו בחלל החיצון

היסטוריה חלופית כחשבון נפש לאומי: "טעון תיקון" מאת שמואל פרץ ...
כריכת הספר מאה שנים קדימה של אלה בירום

תגובה אחת

  1. אלי שלום רב,

    הואיל ולא קראתי את הספרים שהזכרת כאן , של שמואל פרץ ושל אלה בירום ,
    לא ידוע לי אם הזכירו בספריהם פרט המוכר לי כבר מימי ילדותי, לפיו הראשון אשר התריע [התנבא ?] על אימתה בכוח של סין,
    וכוונותיה הגלובליות, היה לא אחר מאשר נפוליאון בונפרטה. על אף כמה ספקות שהושמעו בחלק האחרון של המאה ה-19, ברם, איש מעולם לא פסק : נפוליאון לא אמר זאת !
    הגירסאות המוכרות לי [אשר יוחסו לנפוליאון] כיוונו פחות או יותר לאותה התנבאות/התראה :
    הניחו לסין לישון, כי בהתעוררה, יצטער העולם על כך
    אפשרו לסין לישון, כי בהתעוררה ירעד העולם
    תנו לסין לישון, כי בהתעוררה היא תרעיד העולם
    כשלעצמי, זכור לי היטב כבר משחר ילדותי, מאז “גיליתי” אזהרתו הכ”כ רחוקה של נפוליאון,
    ציטטתיו לא פעם בהזדמנויות שונות ומגוונות.

    תודה על דבריך כאן,אלי,
    שבת שלום
    ואנא הישמר מהקורונה הארור !

    בן בן-ארי אוגוסט 7 2020
    ניו יורק

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 × 2 =