זליג

לרגל שבוע הספר הנה ראיון עם אלישע בן מרדכי מו”ל הוצאת הספרים “אסטרולוג “מוציא לאור וותיק שהוא גם סופר ותיק מאוד , עם כי לרוב בשמות בדויים שונים ומשונים.

ובין שאר דברים הוא אחד הסופרים הרבים והמשונים של סדרת הריגול “פטריק קים”.[

לאחרונה חזר אלישע בן מרדכי  לתחום הכתיבה הבדיונית ( זאת שמוצהרת כזאת לפחות ). לראשונה בחייו לאחר מאות רבות של ספרים  הוא כותב תחת שמו האמיתי בספר שאמור להיות הראשון בסדרת ריגול חדשה שתציג מקביל ישראלי של  הסוכן הקוריאני מסוקס האצבעות פטריק קים.

שמו של הספר הוא :זליג 1-2-3 דקות למוות.הוא עוסק בסוכן חשאי של המוסד בשם “דיויד סטון ” שעליו איננו יודעים הרבה עם כי רמזים שונים מפוזרים לאורך הסיפור.בנתיים אין לו את האישיות החזקה שיש לפטריק קים הקוריאני מסוקס האצבעות אבל אולי גם זה יוכנס בספרים הבאים שאותם מתכנן המו”ל.

אלישע בן מרדכי היה ידוע בעשרות השנים האחרונות בעיקר כמו”ל של ספרי ניו איג’ על כל נושא אפשרי בתחום הזה.

יודעי הדבר ידעו שהוא גם הכותב של חלק מהספרים האלו שיוצאים לאור בהוצאתו תחת מגוון ענק של שמות בדויים ובראשם “אלי מורג “.

יודעי הדבר המקורבים עוד יותר ידעו כי בראשית שנות השבעים בן –מרדכי היה כותב עבור הוצאת “רמדור” של אורי שלגי ספרי סדרות שונות כמו “פטריק קים ” ספרי מערבונים בסדרת “רינגו ” ורבים רבים אחרים.

לאחר מכן החליט בן מרדכי להפוך למו”ל בעצמו והקים הוצאת ספרים משלו שתחילה נקראה “אלישר ” ובה פרסם ספרי הרפתקאות לילדים כמו “חללית דאן 7 במסע אל הכוכבים ” מאת “הנרי ברג } רובם ככולם פרי עטו תחת שמות בדויים של סופרים לועזיים מומצאים ( וגרם בכך בעיות לביבליוגרפים שניסו נואשות להבין מאיפה צצו סופרי המדע הבדיוני והמערבונים האלו שאיש לא שמע עליהם בחו”ל .

ראיון עם אלישע בן מרדכי

אלי : למה חזרת לז’אנר ספרי המתח והריגול ?

אלישע : אני בן 64 והיגיע הזמן לחזור למה שאוהבים בדרך כלל אני כותב ספרים על נושאי ניו איג’ אבל כבר שנים לא יצרתי ספר שהוא לחלוטין יש מאין והיה בי צורך לזה..

אני כתבתי את הספרים הראשונים שלו כשהייתי בן 22 אז זה היה בהוצאת “רמדור ” של אורי שלגי.

אלי : כמה ספרים כתבת עבור שלגי ?

בן מרדכי : קשה כבר לזכור אחרי קרוב ל-40 שנה. אבל אני מעריך שכתבי כתבתי כ450 -500 כותרים בסדרות כמו:

רינגו שהייתה סדרת מערבונים.

פטריק קים שהיא כיום הסדרה הידועה מכולן.

וגם סדרות נוספות:

האיש ללא שם “מאת ג’ו מיליארד ” על פי סדרת סרטי המערבונים המפורסמת של סרג’ו ליאונה בכיכובו של קלינט איסטווד.

סבאטה על פי סדראת סרטי מערבונים איטלקיים ידועה אחרת.

כתבתי חוברות דקות ביל קרטר

סדרת האימים

סדרת מצ’יסטה

סדרת הרקולס

סדרת טריניטי על פי מערבוני הספגטי האיטלקיים של טראנס היל ובאד ספנסר.

ורבים אחרים.

הדבר הראשון שהוא נתן לי לכתוב ב68 היה חוברות של ביל קרטר אחר כך סדרות אימה של דאן שוקר כתבתי כארבעה ספרים

רומנים רומנטיים בסגנון אירוטי רומן רומנטי לגיל הצעיר.

המלאך חטיפה לאור הירח סימון טמפלר

אפילו כתבתי סיפורים על המלאך של לסלי צ’רטריס שאותם כתבתי בסגנון דומה מאוד לזה של המקור. ולימים כששלגי רצה לבדוק איזה מהספרים שפירסם היו של צ’רטריס ואלו שלי לא הוא ולא אני יכולנו לקבוע ,עד כדי כך הסגנון היה דומה…,

פטריק קים ורינגו הצליחו בזמנו. פטריק קים היה להיט. כל שבוע החוברות היו נמכרות כמו לחמניות טריות  והם היו נמכרים בקיוסק של שילו. אורי שלגי  העסיק כריכיה שעסקה רק בזה ובית דפוס בשם “בני שאול ” שעסק רק זה.

אלישע בן מרדכי כתב כמה חוברות  של “פטריק קים ” עד חוברת מספר 132, וכדרכו הוסיף להן הומור רב, מרכיב שעד אז היה חסר בדרך-כלל בעלילותיו של קים.

בן מרדכי : באותה התקופה בערך ראשית שנות השבעים למדתי באוניברסיטה והתפרנסתי מכתיבה של ספרים כאלו מלבד זאת אז הייתי משכפל ביבליוגרפיות ומוכר אותם באוניברסיטה וזה היה יותר כדאי כלכלית למרות שדי נהניתי מהכתיבה.

את פטריק קים כתבתי שכשהייתי סטודנט מאונ’ תל אביב וזה נכתב מהיום למחר.  נהניתי מהכתיבה למרות התבנית הקבועה של ידיים המסוקסות והסקס עם הגיבורה והמפגש עם המפקד בכל  חוברת .  הוא תמיד כובש את הבחורה בצורה  שונה.  ומשתמש בנשק אחר . מצאתי הנאה  בכתיבה וביצירה   של העולם המיוחד של פטריק קים  ,שאיפשר חופש  רב לדמיון שכמוהו לא מצאת בכתיבת סיפורים אחרים. .

לעניות דעתי הסיפורים הטובים ביותר, מבין מאות סיפורי “רינגו” הם אלו שחוברו בידי בן מרדכי.

רינגו מת על גב הסוס

בספרים שחיבר, בניגוד לשאר ספרי הסדרה שחוברו או שתורגמו על-ידי אנשים אחרים, רינגו תמיד היה אותו גיבור: אקדוחן שהוריו החוואים נרצחו בידי זדים, היוצא להילחם ברחבי המערב הפרוע למען הצדק, לעתים לצד ידידו ומשרתו הנאמן, העבד לשעבר ספוטי. סיפוריו של בן מרדכי מתאפיינים בהומור ייחודי ובכושר המצאה. תכונות אלו מעמידות את הספרים המעטים שכתב באורך מלא (“צבא השודדים”, למשל) ואת החוברות המרובות שחיבר, מעל לספרים שכתבו אחרים.

בן מרדכי ” מבחינתי כתיבת סיפורי “רינגו ” והמערבונים האחרים הייתה חוויה פחות מהנה . את  סיפורי “רינגו ” היה עלי לכתוב  על המערב הפרוע  כמו שראו בסרטים והעלילות התרחשו  בעולם די מוגבל כי היית צריך לתאר את העולם הזה לקורא.בפטריק קים  לעומת זאת  יכולת להיות בכל מקום שהיית רוצה והאפשרויות להשתולל  היו נרחבות יותר כתוצאה.

בשלב מסוים ניסה אלישע בן מרדכי לכתוב ספרים חדשים עבור “סדרת האימים ” סדרה גרמנית במקור ,ששנים רבות לפני “תיקים באפילה ” תיארה את מאבקם של חבורת מיוחדת של סוכנים בכוחות העל טבעי . בן מרדכי חיבר ארבעה ספרים שהתחוללו בשלב מאוחר יותר בחייהם של הסוכנים מאשר שאר ספרי הסדרה , כאשר ידוע לכל שלארי בראנט הוא המנהיג האמיתי של אירגון יפ”מ. אולם נראה כי ספרים אלה לא זכו להצלחה.

ולמדקדקים

אלה היו הספרים :

107. טירת הזועות. 1976.”מתרגם” א. בן מרדכי .על מדען שמבצע ניסויים מגונים בנערות שהוא חוטף לטירה שלו ביער השחור בגרמניה.

108. המומיה שיצאה את החושך. 1978”מתרגם” . א. בן הר. (כנראה אלישע בן מרדכי).על מומיות שקמות לתחייה ומבצעות מעשים מגונים (רצח זלילת גופות וכאלה)

109. נערות הזומבי. 1978. ”מתרגם ” א. הר. (אלישע בן מרדכי).על מדען שהופך נשים לסופרמניות חסרות נשמה. ( מזכיר מאוד כמה מהחיקויים של ”שליחות קטלנית ” ).

110. מפלצות הים. 1979.”

מתרגם” א. בן מרדכי”.

בן מרדכי : כמה שנים מאוחר יותר חזרתי לכתיבה של ספרי מתח שמיועדים לקריאה בקיוסקים בהוצאת תמוז הוצאתי ספר בשם “אימה למכירה”. אך הספר לא הצליח בגלל המדיניות של ההוצאה.

אז החלטתי לקחת את גורלי לידי והקמתי הוצאת ספרים משלי שהכותב העיקרי שבה היה אני עצמי.

בערך ב ב1976 הקמתי הוצאה אלישר בירושלים ופירסמתי כל מיני ספרים אחד מהם שכתבתי הילדה מהקומה הראשונה תחת השם שרה ליבני. הספר  זכה להצלחה גדולה הוא נבחר לספר חובה בידי משרד החינוך. וזה היה  מוזמן לבתי ספר מההוצאה.בהחלט היה נעים לדעת שאני הסופר של “פטריק קים” מומלץ על ידי משרד החינוך.

תעלומת חללית דאן 7

אותי כביליוגראף של סיפרי מדע בדיוני בעברית ( נושא שעליו חיברתי ביבליוגרפיה שלמה של כלל סיפרי המדע הבדיוני המקוריים שיצאו בעברית בין שנת 1895  ל-1999 ) סיקרנה תמיד  שאלת  זהותו של המחבר המסתורי “הנרי ברג” שחיבר את ספר המדע הבדיוני לנוער “חללית דאן- 7 במסע אל הכוכבים

זה היה ספר שיצא לאור ב-1979 בתרגומו של “ע.פלד” בהוצאת אלישר עם איורים של ליאת בנימיני.

הספר הנ”ל יצא לאור שוב בשם :מסע בין כוכבים 1:יוצאים לדרך ” והפעם בהוצאת אסטרולוג ב-1995.

הספר שהיה אמור להיות הפתיחה של סדרת ספרים מתאר את מסעה של ספינת כוכבים שמאויישת בידי צוות של נערים ונערות ושני מדריכים מבוגרים בכוכבי לכת שונים והרפתקאותיהם השונות והמשונות .

( יש מקום לשער שעלילת הסיפור מבוססת על סיפור קומיקס צרפתי שאותו קרא בן מרדכי במגזין קומיקס מתורגם  בשם “בוקי ” שתיאר עלילה דומה )

ופרט לכך זהו ספר הנוער הראשון שזכור לי בעברית שעוסק בצורה אגבית לחלוטין בנושא יחסי מין אקראיים בין המדריכים המבוגרים כדבר המובן מאליו וכחלק מהחיים.

למיטב ידיעתי אין מחבר בשם “הנרי ברג” באנגלית ואין סדרה כזאת .

היגעתי למסקנה שהמדובר ביצירה עברית מקורית המתחזה למתורגמת .תמהתי : האם עודד פלד משורר חובב מדע בדיוני ידוע ששמו הופיע בספר “כמתרגם ” הוא המחבר?הוא הכחיש זאת בשיחות פרטיות .

אלישע בן מרדכי מפזר לבסוף אור על התעלומה :

אלישע : אני כתבתי גם את חללית דאן שבע על פי תסריט שכתבתי עם שותף ו לסדרת מדע בדיוני לבני נוער שניסינו למכור לארה”ב ואת אחד התסריטים הפכתי לחללית דאן 7. התסריט נקנה על ידי חברה אמריקאית-איטלקית וחלקים ממנו שולבו בפיילוט שהופק (ונכשל) אי שם באמצע שנות השמונים. לתסריט צורפו שני תקצירים נוספים לפרקי ההמשך, אולם אלו לא הורחבו לידי ספר.

לא נשאר לי אלא להביע את צערי שהספרים הבאים שהובטחו בסדרה לא יצאו לאור מעולם וכך מה עלה בגורלם של אנשי צוות “הדאן 7” נשאר בגדר בלתי ידוע.

.בן מרדכי : בהוצאת “אלישר ” כתבתי ספר בשם “קרון בודד בערבה ” תחת השם “אילווין קופר” על מסע של משפחה למערב הפרוע.  גם  אותו תירגמנו  לאנגלית ומכרנו אותו להוצאת ספרים בארה”ב שלצערי לא הוציאה אותו לאור עם כי שילמה על הזכויות.

ספר נוסף מסוג זה היה  “נער הפילים”  תחת השם “שלי גולד ”  שגם  אותו כתבנו  כספר לסדרה ותרגמנו לאנגלית והוא נעשה תסריט ואפילו סרט בגרמניהכתבתי ספר שני בסדרה הזאת שהחלטתי לבסוף לא להוציא לאור ושלחתי אותו למעריץ שרצה לקרוא אותו עבור בנו.

הספרים האלו נועדו בעיקר כדי לפתח אותם לתסריטים גם היום אני עובד על הספר כדי לפתח ממנו תסריט לסרט קולנוע.

גם על פטריק קים עבדתי לפני כמה שנים כתסריט לסרט עם מנחם גולן ולצערי גם זה לא הצליח.

גם סופרים אחרים של פטריק קים עמוס אריכא ופנחס דנציגר הועסקו בכתיבת רעיונות ותסריטים לסרט פטריק קים של מנחם גולן ,אך לצערם של חובבי י פטריק קים דבר לא יצא מכל זה.

מיסטיקה לכל דורש

ההוצאה שלך התמחתה והתפרסמה בספרים המרובים שלה על כל נושא אפשרי של ניו איג’ . אתה עצמך מאמין בזה?

בן מרדכי ( אחרי דממה ארוכה ) תראה זה הכל עסקים . אם אתה שואל אותי אם אני מאמין בניו איג’ אז כנראה שאני לא מאמין בניו איג’.  אבל זה הכל מקצועי .שמע אנשים בכל הדורות האמינו בזה באמונה שלמה . מי אני שאצא כנגד אמונות כאלו ?

ספר הילינג הוליסטי

ספר של אלישע בן מרדכי

אלי :אז למה אתה עוסק בתחומים האלו ?

בן מרדכי : באיזה שהוא שלב בסוף שנות השמונים אחרי שהתעייפתי מספרי הרפתקאות לילדים החלטתי להתבסס על השוק של השפה האנגלית. אז שאלתי את עצמי :מה אני יכול להוציא לאור באנגלית ולעשות זאת מישראל ?

היגעתי שלמסקנה שהשוק שהכי קל להיכנס אליו זה השוק של הניו איג’ שאז רק החל להתבסס כי לא איכפת להם אם זה שכותב את זה הוא מישראל העיקר שהוא כותב בצורה מעניינת.

חברת אסטרולוג קמה ב1992 התחלנו להוציא בארץ שבועון בשם “אסטרולוג”  על כל מיני נושאים של ניו איג’ ועל בסיס זה התחלנו להוציא כל מיני ספרים הספר הראשון בחיזוי העתיד ומכרנו את זכויות התרגום להרבה שפות והוא נמכר היטב באנגלית. ומשם המשכנו לפתח את האסטרולוג בכל נושא של ניו איג’ ותרגמנו הרבה ספרים מתרבויות המזרח וספרים. אני מעריך שעד היום כתבתי כ-150 ספרים על הניו איג’.ומה שאני עושה בכתיבה זה בעיקר איסוף חומר ממקורות שונים והעברתם בצורה קריאה וקלילה לקוראים.ולדעתי אני עושה זאת בצורה טובה יותר מהכותבים שבאמת מאמינים בכל זה.

איך היית בוחר נושאים לכתיבה ?

אלישע : בצורה פשוטה מאוד :בכל פעם שהייתי נוסע לחו”ל הייתי נכנס לחנויות ניו איג’ הענקיות שם ומודד כמה מקום יש שם על המדף לספרים בכל תחום. למשל אסטרולוגיה 84 סנטימטר על כישוף שחור 60 סנטימטר על פיענוח חלומות 70 ס”מ וטארוט 90 ס”מ וכו’ וכל פעם שהיה שינוי משמעותי בכמות הספרים שיצאה על נושא מסויים במדף מסויים כלפי מעלה זה היה אומר שהנושא הזה נעשה יותר מצליח בחו”ל ושאני צריך להיכנס לתחום הזה.המחשבה הייתה שאני צריך לעסוק בכל תחום מצליח בעולם הניו אייג’ מאחר שאם יש נושא בניו איג’ אני רוצה ספר על הנושא הזה. למשל ניחוש העתיד על פי שנויים בגוף. וכל פעם הייתי מזהה על פי נושא זה ובגלל זה אנו מגיעים לכל מיני שפות שלא היינו מגיעים אליהן אם היינו מוציאים לאור ספרים רגילים.

אלי : כמה ספרים הוצאתם עד היום ?

באנגלית הוצאנו 171 בספרים מתוכם רק ארבעה לא על ניו איג’ ואם נוריד את האירוטיקה יש לנו קרוב ל140 ספרים על ניו איג’ ממש . סך הכל היגענו ל40 שפות שתורגמו אליהם ספרים שלנו .

אלי מה הייתה ההצלחה הגדולה ביותר שלכם עד כה?

אלישע : ההצלחה הגדולה ביותר היא עדיין ביפן שם פרסמנו ספר של עצות חוכמת חיים שבמקורו הופיעו מכתבים של איש דת נוצרי מהמאה 16 בספרד. מצאתי את הספר בתרגום לאנגלית מצאתי מומחה לספרדית וקטלנית ואספנו את כתביו של איש בלשצאר קלגרסיאן שהרבה יוצרים כמו ניטשה הסתכמו עליו ודברים דומים לפרקי אבות ביהדות .הוצאנו את זה באנגלית .ואז קנה מו”ל ממקסיקו את הזכויות וזה הפך שם להצלחה גדולה.אל תשאל אותי למה ,אני לא יודע.

. באיזה שלב מכרנו את הזכויות ליפן .הם הוציאו את הספר במהדורה יפה לקהילת הנוצרים יקרה לפחות מאה אלף עותקים נמכרו וזאת הצלחה גדולה גם ביפן. ובימים אלה הוצאנו ספר המשך .

רבי המכר הגדולים הם ספרי החלומות של אלי מורג ( שהוא כפי שצויין למעלה שם בדוי של אלישע בן מרדכי.אלי ) וספר על השמות היהודיים לפי הקבלה .של נפתלי פרום ושל קרן כהן .ספרים אחרים על אותו נושא שהוצאנו לא הצליחו כל כך .אולי בגלל שנפתלי פרום ממש חי את זה בניגוד לכותבים אחרים.

רוב ספרי החלומות הם העתקים של ספרים שיצאו לפני עשרות שנים אנחנו משכתבים אותם בשפה מודרנית .לגבי ספר השמות אני מופתע מההצלחה הגדולה אבל כנראה יש ביקוש.גם קורס הטארוט השלם של גידי גלבוע מצליח יפה .

פטריק קים נוסח המאה העשרים ואחת

לאחרונה לאחר כתיבה והוצאה לאור של מאות ספרי מיסטיקה וניו איג’ החליט בן מרדכי לחזור לאהבתו הישנה כתיבת ספרי מתח וריגול ..

אלישע : זליג כתוב בסגנון פטריק קים אבל בימינו והעלילה עוברת במספר מקומות באירופה באיטליה ובפריז כשהחלטתי לכתוב את הספר נסעתי לאיטליה לראות את המקומות שאתאר ואני עושה ממנו עכשיו תסריט לסרט קולנוע ויש בו מחקר. הוא יכול לשמש בסיס לטיולים במקומות.

אני מקווה שזליג יהפוך לסדרה כמו פטריק קים שתופיע אחת לכמה חודשים ואני מקווה שדיויד סטון יהפך בסדרה קבועה ואולי מי יודע לגיבור סרטים כפי שפטריק קים מעולם לא היה.דייויד סטון אמור לככב בסדרה של ספרים. הספר השני בסדרה (ששמו בלזק) מתרחש בעיקר בצרפת (בפריז ובעמק הלואר) תוך נגיעות לניו יורק ולמקומות אחרים. הספר השלישי (ששמו הלנה) מתרחש בברלין ובשיקגו. הספר הראשון, זליג, מגלה סימנים ראשונים של הצלחה, ואם אני אמור לשפוט לפי מספר שיחות הטלפון של קוראים שחוו מחדש את נעוריהם ואת פטריק קים וסיקוסיו, הספר יהיה הצלחה גדולה.

האם דיויד סטון יהיה פטריק קים החדש? נשאר לחכות ולראות.הצעתי למחבר היא לא לעשות אותו יותר מידי דומה לפטריק קים המקורי אלא ליצור לו את מאפייניו שלו ולגלגל אותם מכאן.

ראו גם .

זליג

ביקורת של שוש מילמן

עוד ראיון עם אלישע בן מרדכי

שאלון עם אלישע בן מרדכי

בית חרושת לאיקונים :על אורי שלגי והוצאת “רמדור”

הלוחם משום מקום

ראו עוד על פטריק קים וכותבים שונים שלו

פטריק קים הרשימה המלאה .

האיש שיצר את פטריק קים

השירותים החשאיים של עמוס אריכא

האיש שכתב את פטריק קים

משימות הריגול של אריה קרישק

האי מייל של אלישע בן מרדכי

abooks@bezeqint.net

אלישע בן מרדכי

10 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע עשרה + ארבע =