חיים מזר מציע כיצד אפשר להחזיר את רחוב אלנבי בתל אביב, פעם רחוב שוקק כלכלית ותרבותית, למעמדו מלפני עשרות רבות של שנים.

המערכת

מרכז רחוב אלנבי בתל אביב בראשית שנות השישים כשאלנבי היה הרחוב הראשי של העיר תל אביב .מגלויה צבעונית :https://www.mytelaviv.co.il/AllenbySt-100

כל איזור מרכז תל אביב נמצא כעת במצב של בנייה מחדש כתוצאה מבניית הרכבת התחתית, והעיר כולה משנה את פניה כתוצאה. כמה מקומות מרכזיים משנים את פניהם אפילו באופן רדיקלי.

אני  זוכר מילדותי  שרחוב אלנבי  היה  רחוב  שוקק  חיים  ועם  רדת  החשכה  הוא היה  מואר.  כמעט  ולא  היתה  פינה  מוצלת. היום  עם  רדת הליל הרחוב  חשוך  ומעורר  תחושה של אי נוחות.  זה  היה  גם  רחוב של בתי  קולנוע –  קולנוע תמר,  קולנוע  אופיר הציץ  מרחוב  רמב”ם,  קולנוע  מתמיד  שהציץ  מרחוב  סמוך, קולנוע  אלנבי,  קולנוע מוגרבי  וממולו  קולנוע  זמיר, ובפינת  בן  יהודה  קולנוע  מגדלור. היו חנויות  ספרים – סטימצקי,  ברונפמן, ולוטוס – וכן היו מספר חנויות תקליטים. היום  רוב  חנויות  הספרים  יד–שניה  מצויות  בחצרות  של  בניינים.  הרחוב  דהוי  וזועק  לשיקום. לא  טיוח,  אלא  שיפוץ  מן  היסוד.

מתבקשת  השאלה  איך  לעשות זאת,  כך  שכולם יצאו  נשכרים.  חלק  מהמבנים  אכן עוברים  שיפוץ  במתכונת  של  שדרות  רוטשילד. משאירים חלק  מהחזית  ומשפצים  אותה,  ואת  החלק  הפנימי בונים  מחדש. זה צריך  להיות  כך ששני  המבנים  ישתלבו  זה בזה  מבחינה  ארכיטקטונית.  מבנים אלה  צריכים  להיות  בגובה  של  7 – 8  קומות,  ובמרווחים  של  5 או  6  מבנים  אחד  מהשני יהיו  רבי  קומות,  בכדי שלא ליצור  תחושה  של  דחיסות, ושתהיה  זרימה  חופשית  של  אוויר.  מבנים  אלה  ייועדו  בעיקר למגורים  ויהיה על כן  צורך  לתכנן  את  החניונים  התת קרקעיים   כך  שכניסת  כלי  רכב  אליהם  ויציאה  מהם  לרחוב  תהיה  חלקה.  חנויות  הספרים  תועתקנה  לחזית  המבנים.

במקומו  של  קולנוע  מוגרבי  מצוי  מגרש  חניה.  רצוי  יהיה  להקים  במקום  מרכז  לאירועים  תרבותיים,  שיכלול  מספר  בתי  קולנוע,  אולמי  הרצאות,  ואולם להצגות  כדוגמת  קולנוע  סטודיו שהיה  מתחת  לקולנוע  מוגרבי.  חזית  הבניין  תדמה  לזו  של  קולנוע  מוגרבי  המקורי.

בצידי  הרחוב,  במדרכות, תותקן  מערכת  תאורה  שתציף  את  הרחוב כולו  באור,  ורצוי  שזה יהיה  אור  רך.  מקור  האור  בכללותו  ברחוב  זה  יהיה  קולטי שמש. קולטי  שמש  אלה יותקנו על גגות  הבתים ויהיו גם  מקור האנרגיה של  המבנים  עצמם  על  מנת  לחסוך  בכסף.

למימושו של  פרויקט  זה תוקם ועדה  שחבריה  יהיו  מאנשי אגף  הפיתוח  של  העירייה,  תושבי  העיר  ואנשי  מקצוע.  לצורך  זה  תוקם קרן  מיוחדת  לגיוס  כספים.  תכנון  מושכל  יוכל  להפוך  את  רחוב  אלנבי  לפנינה  עירונית.  על  מנת  למשוך  אנשים  לגור כאן, חלק  מהדירות  יהיה  לשכירות  ארוכת  טווח ובדמי שכירות  אטרקטיביים.

בכך נוכל אולי להחזיר את רחוב אלנבי למה שהיה – מרכז חיים שוקק שאנשים רוצים לחיות בו ולפעול בו ולבקר בו.

רחוב אלנבי. ויקיפדיה

קיראו גם

רחוב אלנבי בויקיפדיה

100 שנים לרחוב אלנבי

2 תגובות

  1. לאה לנגלבן בפייסבוק:
    לכל רחוב, בכל הערים בעולם, יש מאפיין משלו. לרחוב אלנבי יש מאפיינים, לרחוב דיזנגוף יש מאפיינים. לא נראה לי שאפשר כך להחליף תכונות של רחוב. לרחוב אלנבי לא הייתה, עד כמה שאני יודעת בעלת תכונות “תרבותיות” של תיאטרון, ספריות וכדו’. פעם גרו מסביבה אנשים אחרים והיום גרים שם אנשים אחרים. זו התפתחות עירונית קלאסית. מה רוצים להחליף?

  2. זה לא להחליף. זה להחזיר לרחוב אלנבי את מה שאיבד בעשרות השנים האחרונות. איך נראה הרחוב בעבר אני יודע, מכיון שאני זוכר זאת. גרתי לא רחוק משם.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

7 + 8 =