חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה על

ההצגה “המרכיב הסודי”

סצנה מתוך ההצגה ״המרכיב הסודי״. מזכה אהוד לבון
סצנה מתוך ההצגה ״המרכיב הסודי״. מזכה אהוד לבון

דורית ניתאי נאמן, במאית ושחקנית, ממשיכה את דרכו של אביה, ניקו ניתאי ז”ל, בניהול אמנותי של “תיאטרון קרוב” מיסודו.

בין 16.11 לבין 19.11 התקיים בתיאטרון קרוב פסטיבל “האזרח כאן”, זו השנה ה-12. בפסטיבל עולות הצגות מקוריות חדשות בנושא זכויות האדם.
ביום חמישי 18.11 ראיתי את “המרכיב הסודי”, מחזה הביכורים של מירי בלומנפלד, בבימויו של קיריל לבמן, שגם עיצב את התפאורה.

המחזה מתרחש בישוב קטן בישראל בשם “גניאל”. נחמיה, המגולם ע”י מרטין בלומנפלד, הוא ראש המועצה שמכהן כבר יותר מ-20 שנה, ורוצה לפרוש כדי להקדיש את כל זמנו לאפיית עוגיות לפי מתכון סודי. שלומי, בגילומו של עוז ניסן, הבעלים של העיתון-מקומון “חדשות גניאל”, שנהנה מתמיכתו של ראש המועצה, מעוניין בהמשכיות, ועל כן מנסה להניא את ראש המועצה מפרישה. הדמות הנשית היחידה בהצגה היא נירה, המגולמת ע”י דפנה גולדמן, עיתונאית בכירה בעיתון, אשר לה קשרים רומנטיים עם שלומי. העלילה האבסורדית-רעננה, הכוללת הבטחות ריקות, תככים, ושחיתויות בקנה מידה קטן-מקומי, משמשת כאלגוריה ליחסי הון-שלטון-עיתון ברמת מדינה שלמה. יפה ואפקטיבי הבימוי של קיריל לבמן, ובפרט הזזת ספסל ארוך וצר מצד לצד בידי הדמויות בין התמונות במחזה. הדמות הרביעית הוא שרת דתי (השחקן אסי יצחקי), שנכנס דומם לבמה, מטאטא ברישול, לרוב מפריע לדמויות, ויוצא בלא לומר מילה. לאחר שהשרת עשה זאת מספר פעמים, וכבר התרגלנו לשתיקתו, שלומי יוזם אתו שיחה, ואנחנו מופתעים לשמוע את שטף דיבורו ואת מעורבותו של השרת, שעד אז היה מנותק כביכול ממערכת התככים שנרקמה בין הדמויות. עוד משתתף מעניין בהצגה הוא צופה מהקהל, שנבחר ע”י נירה לעלות על הבמה לפרק זמן קצר לקראת סוף ההצגה.

השחקנים משכנעים בשפת גופם, בהבעות פניהם, ומשחקם מוקצן במידה שהולמת את הנימה הפארודית של ההצגה.

אחרי הפסטיבל “האזרח כאן”, ההצגה נכנסה ללוח ההופעות של תיאטרון קרוב, וההזדמנות הקרובה לראות את ההצגה היא ביום רביעי 29.12.

הפוסט הקודםמעולם אחר למציאות שלנו: שנת 2019 – המחול של להקת בת שבע
הפוסט הבאמטפורה מצב קיצוני – סיפור זוכה פרס בתחרות
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

2 תגובות

  1. המאמר כתוב כה טוב, שהוא מפתה את הקורא ללכת לראות את ההצגה.
    טוב שיש תאטראות כאלה אשר מייצרים מחזות אשר מאיצים בנו לחשוב ולא כאחרים רבים אשר עוסקים בבידור.
    ברכות הצלחה להצגה וגם לעיתונאית חגית בת אליעזר.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש עשרה − ארבע =