בימים אלו יצא לאור ספר הפנטסיה לנוער החדש של אורי מאיר “חידת אבן השתיה“( הוצאת המחבר ,2021) המתאר מסע לעולם מקביל שבו בית שני לא חרב מעולם.

אורי מאיר הוא מורה למתמטיקה בתיכון ‘השלום’ במצפה רמון. בנוסף הוא גם סופר מדע בדיוני. לחובבי המדע הבדיוני מוכר קובץ הסיפורים שלו כתר מלכות (בעריכת מירי פלד, באר שבע: רסיס נהרה, 2007), שבו מופיעים סיפורי מדע בדיוני המקבלים את השראתם מהמקרא, משירת ימי הביניים, ומהספרות העברית החדשה.

כריכת הספר ״כתר מלכות״ של אורי מאיר

אורי אף כתב עבודת מחקר אוניברסיטאית על ספרות המדע הבדיוני העברית המקורית “ספרות ספקולטיבית בעברית: מבוא ז’אנרי”, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, תשע”ג 2013.


‬כעת הוא חזר אל תחום המדע הבדיוני והפנטסיה בספרו החדש לבני הנוער, שהוא בהחלט יוצא דופן בתזה הבסיסית שלו, בוודאי במציאות הפוליטית שבה אנו חיים, שבה נושא בית המקדש הוא נושא שנוי ביותר במחלוקת פוליטית ומסיבות טובות ביותר.

כריכת ״חידת אבן השתייה״ של אורי מאיר

להלן ראיון שערך אלי אשד עם אורי מאיר

אורי מאיר קורא בספרו החדש ״חידת אבן השתיה״

אלי: איך נוצר הרעיון של עולם חלופי שבו קיים בית המקדש בהווה?

אורי: זו שאלה ממש טובה, וכיוון שהרעיון עלה במוחי לפני משהו כמו 18 שנה (כן, עבדתי על הספר עד כדי כך הרבה זמן), אני לא בטוח שאני זוכר את התשובה.

מה שכן, אני כמעט בטוח שהרעיון המקורי לא היה ליצור עולם שבו בית המקדש עדיין קיים בהווה, אלא ליצור עולם שבו רבן יוחנן בן זכאי יצא מירושלים לפני כ-2000 שנה למרות שבית המקדש לא חרב. כלומר ליצור עולם שיש בו גם צדוקים שממשיכים לקיים את היהדות בצורה שבה היא התקיימה לפני חורבן הבית, וגם פרושים שמקיימים את היהדות פחות או יותר כפי שהיא מתקיימת היום.

אלי: זה רלבנטי לדעות הפוליטיות שלך? עוד יש היום אנשים שקוראים להקים מחדש את בית המקדש?

אורי: אני אישית לא רוצה להקים מחדש את בית המקדש, אבל נושא המקדש בהחלט מעניין אותי. אני אוהב לעסוק בבית המקדש, בעיקר בצורה ספרותית.

מה שברור הוא שבית המקדש הפיזי מעורר כל מיני קשיים, שאני חושב שאפשר להבחין לפחות בחלק מהם גם בספר, וזה עוד לפני שניגשים לשאלות כמו איזה הכשר יהיה בבית המקדש אם יקימו אותו, והאם הכוהן הגדול יהיה אשכנזי או ספרדי…

מפה של איזור ב”עולם המופלא” העולם המקביל בספרו של אורי מאיר

אלי: למה קראת לעולם הבדיוני שבו לא חרב בית המקדש ‘העולם המופלא’?

אורי: ידעתי שתשאל את השאלה הזו! יש לכך שתי סיבות עיקריות: הקלפים של העולם המופלא (היה לי אוסף מלא בסופו של דבר!), ותוכנית הטלויזיה הנשכחת העולם המופלא.

אלי: בספר אתה מרבה לעסוק בספקולציות לגבי הכתיבה של ספרים יהודיים. למשל זכור לי הויכוח בין חזי ואופיר בשאלה האם השיר ‘לבי במזרח’ נכתב על ידי רבי יהודה הלוי של העולם המופלא, או של העולם המקורי, מה הסיבה לכך?

אורי: האמת היא שזה אחד הקטעים האהובים עלי בספר! אם אנחנו בוחנים את שירת יהודה הלוי, או את התלמוד הבבלי, ניתן להתרשם שהדעה של אופיר, שספרים אלה נכתבו בעולם המופלא, ולא בעולם המקורי, יש בה ממש!

כך למשל התלמוד הבבלי נפתח בשאלה ‘מאימתי קורין את שמע בערבין?’, והתשובה הראשונה שהתלמוד נותן היא ‘משעה שהכוהנים נכנסים לאכול בתרומתן’. עכשיו עד כמה שאני יודע אין ממש ויכוח שהמשנה נכתבה לפחות 130 שנה אחרי חורבן בית שני, אז איזו מין תשובה זו??? איך מישהו אמור לדעת מתי לקרוא את שמע בשעות הערב מן התשובה הזו?! כנראה שאופיר באמת צודק, והמשנה והתלמוד נכתבו בעולם המופלא, ועברו לעולם שלנו בדרך מסתורית!

אלי: לאיזה קהל או קבוצה של אוכלוסייה הספר מיועד?

אורי: ניסיתי לכתוב את הספר כך שיתאים גם לנערים ונערות צעירים וצעירות, מגיל בת מצווה נניח. מאידך גיסא, אני חושב שהספר מעלה שאלות מעניינות שאני כאיש מבוגר מעוניין לשוחח עליהן, ולכן הספר בהחלט מתאים גם עם אנשים מבוגרים!

מפה של ארץ ישראל בעולם המקביל “העולם המופלא”

אלי: האם אתה מתכנן ל”חידת אבן השתיה” המשך או המשכים?

אורי: כן, בהחלט! האמת היא שקרה לי משהו קצת מוזר בהקשר הזה. סיימתי את הטיוטה הראשונה של “חידת אבן השתייה” באביב 2004, כמה ימים לפני פסח. בעצת מרים טבעון (המתרגמת המהוללת שהיא גם חברה טובה של אמא שלי), שלחתי את הספר להוצאת הקיבוץ המאוחד, והוא לא התקבל, ואולי טוב שכך, כי אני חושב שהגרסה שיש בידינו כעת היא טובה יותר.

בכל אופן, אחרי שהספר לא התקבל בהוצאה, נואשתי בשנת 2005 מן הספרות העברית (הקדמתי את זמני!), והחלטתי לכתוב ספר באנגלית שהוא פחות או יותר ההמשך של הספר חידת אבן השתייה. סיימתי את הספר הזה בשנת 2005. בתרגום חופשי לעברית שמו הוא “אל ראש ההר”. אז זה ההמשך הטבעי ל”חידת אבן השתייה”. עכשיו אני צריך לעשות את השיפוצים וההתאמות המתבקשים. אני מניח שזה ייקח כשלוש שנים, כי אני מורה במשרה מלאה, וקשה להכין שיעורים וללמד אותם בזום. אני כן יכול לומר על הספר “אל ראש ההר” שהוא יכלול את חזי אופיר ורננה, ויתרחש הן בממלכת יהודה והן בממלכת ישראל.

יש לי עוד רעיונות להמשכים גם אחרי זה. בין השאר חזי אומר בשלב כלשהו שהעולם המופלא הוא עולם מתוכנן. ובכן חזי צדק! אני בהחלט רוצה לכתוב יום אחד גם על האנשים שבנו את העולם המופלא, אבל זה ייקח עוד זמן מה.

עד כאן אורי מאיר. הציבור מוזמן לקרוא את ספרו על מסע לעולם מקביל דומה, וגם שונה, מזה המוכר לנו בהיסטוריה שלנו.

קישורים נוספים

דף הפייסבוק של אורי מאיר

קישור לרכישת הספר באתר מנדלי

2 תגובות

  1. בהצלחה אורי! מקווה שהספר ימשוך בנות ובני נוער לקרוא יותר ולגלות שאפשר לכתוב פנטזיה שמבוססת על ההיסטוריה המקומית.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

8 + 3 =