חגית בת-אליעזר, שגרירת “יקום תרבות” באירועים, ממליצה על

זוכה האוסקר, הסרט ״אישה פנטסטית״

שלושה מתוך חמשת המועמדים הסופיים לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר השתתפו בפסטיבל הסרטים ה-34 בחיפה באוקטובר 2017, ונרכשו אחריו להקרנות מסחריות על ידי רשת קולנוע “לב”.

על שניים מהם המלצתי כאן: על “גוף ונפש” ההונגרי, ועל “אהבה חסרה” הרוסי.

הזוכה בפרס האוסקר הוא הסרט של הבמאי הצ’יליאני סבסטיאן לליו, “אישה פנטסטית”, אשר בו השחקנית הטרנסג’נדרית דניאלה וגה מגלמת דמות של אישה טרנסג’נדרית בשם מרינה וידאל. בתחילת הסרט מרינה היא זמרת ברים צעירה, המאוהבת בגבר גרוש בן 57. היא בדיוק עברה לגור בדירתו, ומערכת היחסים שלהם הדדית וקרובה לאושר. האיש מת בפתאומיות מאירוע מוחי, ועולמה של מרינה מתמוטט. גרושתו של האיש וילדיו דורשים ממרינה לפנות את הדירה, ומבקשים ממנה לא להשתתף בלוויה.
אך אז מתגלה, שמרינה היא טרנסג’נדרית, שעדיין רשומה כגבר בתעודת הזהות.

העלילה מתונה, ללא גילויי אלימות קיצוניים. חקירת המשטרה מכבדת, והתנהגותה העוינת של המשפחה מובנת על רקע ענייני הירושה, והמבוכה הטבעית של בני אדם נוכח מיניות מבלבלת.

המשחק המאופק של דניאלה וגה, הכולל תכנים אישיים, מדגיש את תכונות האופי המרשימות של הדמות: אהבה לבן זוגה, הערכה נכונה של יחסי הכוחות בינה לבין הסביבה, ועמידה נחושה על זכותה בנושאים שחשובים לה. למשל, היא מצליחה להחזיר לידיה את כלבתו של בן זוגה.

מרינה היא גם זמרת קלאסית. העיסוק באמנות – במוזיקה ובפיתוח הקול – עוזר לה להתאושש מהאובדן הכפול, של האהוב, ושל הבית, ובסצנת הסיום של הסרט מרינה במיטבה על הבמה ופניה אל הקהל, אל העתיד.

חגית אינה ממליצה על

הסרט ״חוטים נסתרים״

כשפול תומאס אנדרסון ביים את דניאל דיי לואיס בשנת 2007 בסרט “זה ייגמר בדם” – זה נגמר בסרט סוחף, מותח, עשיר בתובנות, ובפרס האוסקר השני לשחקן הראשי.

אבל סרטם החדש של השניים, “חוטים נסתרים“, פשוט משעמם. דניאל דיי לואיס ובת הזוג שלו בסרט – השחקנית האלמונית ויקי קריפס – נכנסים לתפקידים בצורה אמינה. הבעיה היא שהתפקידים האלה לא מעניינים: הוא מעצב אופנה מזדקן, מקובע בהרגלים שלו, “מכור” לאמו המתה ולאחותו הרודנית, והיא דוגמנית צעירה, מלצרית לשעבר, שמנהלת שיחות ארכניות וחלולות עם המעצב ואחותו. הדוגמנית מנסה להפיג את השגרה המשעממת עם הרעלות קלות של בן זוגה המעצב, שאף משתף פעולה, ונהנה ממראות אמו, אותם מביאות לו הזיות הרעלה.

הסרט המאולץ הזה היה מועמד לשישה פרסי אוסקר, וזכה בעיצוב התלבושות. טוב, הגיוני: חייט הצמרת לפחות הצליח בעיצוב תלבושות הסרט.

ככתוב בערך שלו בוויקיפדיה, דניאל דיי לואיס הודיע ב-21 ביוני 2017 שזהו סרטו האחרון, והוא פורש מעולם המשחק. לא יאה לשחקן תיאטרון וקולנוע דגול, שזכה בשלושה פרסי אוסקר, לסיים את הקריירה שלו בשפל כזה. אני בטוחה שנמשיך ליהנות מכישורי המשחק של דניאל דיי לואיס.

2 תגובות

  1. תודה, חגית. את הסרט ‘אשה פנטסטית’ אלך לראות לפי המלצתך. את ‘חוטים נסתרים’ ראיתי, וגם אני התאכזבתי. צדקת בנימוקייך, ובנוסף – סופו נראה לי מאולץ ולא אמין.
    תודה גם ליקום תרבות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

אחד × חמש =