Image result for teacher from mars binder

הקדמה מאת אלי אשד

הכנס השנתי של  “אגודת מאדים הישראלית” מתכנס ברעננה ב-28 בדצמבר 2017. עצם קיומה של אגודה כזאת, ששמה דגש על החינוך כאמצעי לחיזוק תרומתה של ישראל לתוכנית חלל בינלאומית להגיע למאדים, הוא בגדר חלום שהתגשם עבור רבים.

לרגל התכנסות הכנס, הנה לפניכם סיפור העוסק בנושא החינוך וכוכב הלכת מאדים.

“המורה מן המאדים” מאת “אינדו בינדר” הוא סיפור ישן אבל אפקטיבי המסופר בגוף ראשון בידי חייזר,  מורה מכוכב הלכת מאדים שבא ללמד את ילדי כדור הארץ בעתיד שבו בני כדור הארץ – “הצעירים” הנמרצים והפעלתניים – ובני המאדים – “הזקנים” ולכאורה “העייפים” – מנסים לחיות ביחד, לא תמיד בהצלחה, אם בכלל. ישנם קונפליקטים שמן הסתם ימשכו בין בני שני העולמות, אבל “המורה מן המאדים” תורם במשהו לפתרון קונפליקטים אלו.

הImage result for Words of Wonder: The Life and Times of Otto Binder

“אינדו בינדר” הוא שם בדוי לשני אחים שכתבו ביחד: ארל ואוטו בינדר. בשלב מסויים הם “התפצלו”, והשם הפך להיות שם בדוי של רק אחד משניהם, אוטו (1927-1971), שהפך להיות סופר מדע בדיוני וקומיקס ידוע, וכתב כמה מסיפורי הקומיקס המפורסמים ביותר על גיבורי העל קפטן מארבל וסופרמן.

עטיפת החוברת הראשונה שבה מופיעה סופרגירל. כתב אוטו בינדר.

בין שאר הישגים בינדר יצר ב-1958 את הסדרה המפורסמת של “ליגיון גיבורי העל”, על גיבורי על במאה ה-30 שמשתפים פעולה עם סופרבוי (סופרמן הנער), ואת “סופרגירל” ב-1959, דודניתו של סופרמן, שהיא גיבורת על בפני עצמה ובעת כתיבת שורות אלו כוכבת סדרה טלווזיונית.

Image result for super girl t v series

כסופר מדע בדיוני הוא התפרסם במיוחד בסיפור מ-1939 בשם “אני, רובוט” על רובוט אינטיליגנטי. סיפור שהעניק את השם לקובץ סיפורים מפורסם של אסימוב בשם זה, שנכתב גם בהשראת סיפורו של בינדר שהשפיע מאוד על אסימוב.

“אני ,רובוט”  גם תורגם לעברית בקובץ “מודל ראשון: סיפורי מדע בדיוני” בתרגום עודד פלד (הקיבוץ המאוחד, 1981), שאותו נפרסם בהמשך.

הסיפור האהוב עליו ביותר מבין אלו שכתב היה בכל אופן הסיפור שאותו תקראו למטה, “המורה מן המאדים”.

Image result for teacher from mars binder

אוטו בינדר מסביר מדוע “המורה מן המאדים” הוא הסיפור החביב עליו ביותר מבין הרבים שכתב.

הוא סיפר שכשכתב את הסיפור חש את עצמו כאיש המאדים, וחש שינאה כלפי המין האנושי שרדף את בני כוכבו…

סיפור זה הופיע לראשונה בפברואר 1941 במגזין המדע הבדיוני Thrilling Wonder Stories.

“המורה מן המאדים” זכה גם לגרסת קומיקס ידועה, שאותה כתב בינדר וצייר ג’ו אורלנדו ב-1954.

Image result for teacher from mars binder orlando

תמונות מגירסת הקומיקס של “המורה מן המאדים”ֿ. צייר ג’ו אורלנדו.

בעברית הסיפור הופיע בעיבודו של הסופר הפורה יצחק לבנון – מכל המקומות דווקא בשבועון לילדים הדתיים “הצופה לילדים” – עוד ב-1956, לפני משלוח הרקטה הראשונה לחלל. אבל עוד קודם לכן פורסם שם סיפור בהמשכים על ביקור משפחה מכדור הארץ בכוכב הלכת נוגה בעתיד הלא קרוב, כך שקוראי “הצופה לילדים” בהחלט היו מעודכנים לגבי חקר החלל.

Image result for ‫נכסי התרבות יצחק לבנון‬‎

לאחר מכן הופיע הסיפור בעברית שוב בקובץ “נכסי תרבות בני הנעורים: ספרות, אמנות, מדע, הומור, שעשועים”, בעריכת ובתרגום לבנון (הוצאת א. זלקוביץ 1959), עם איורים חדשים של מ.אריה.

איורים  של “מ.אריה” (אריה מוסקוביץ) ל”המורה מן המאדים” ב”נכסי התרבות”

הנה אפוא הסיפור שוב לפניכם בגרסת “הצופה לילדים” שלו. הוא התיישן מבחינות מסויימות, למשל בתיאור ההיסטוריה של העתיד – כיבוש המאדים – המוצגת בו ונלמדת בבית הספר, אך בנושאים של גזענות והיחס ל”אחר” הלא מוערך לא התיישן במאומה.


עוד איור של “מ.אריה” (אריה מוסקוביץ) ל”המורה מן המאדים״ ב”נכסי התרבות”

חשבו לרגע על מורה ערבי שמלמד בבית ספר יהודי בישראל, ותבינו טוב יותר את הסיפור.

כבונוס הנה העמוד הראשון של הגיליון מה-19.6.1956 – שבו החל להופיע הסיפור – עם הערת העורך על הסיפור הבהחלט לא רגיל שהופיע בשבועון הילדים הדתי:

ראו עוד על “המורה מן המאדים”:

ראו גם:

איור של “מ.אריה” ( אריה מוסקוביץ) ל”המורה מן המאדים” ב”נכסי התרבות”

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

אחד × ארבע =