עטיפת הספר “אל תהיה פראייר!” מאת אלכס ריבלקה

מאת אלי אשד

הסופר והעיתונאי אלכס ריבלקה פרסם שני ספרים מסוג נדיר למדי בשפה הרוסית – ספרים העוסקים במעשי רמאויות שונים שבהם נתקל במהלך עבודתו כעיתונאי.

למרבה הצער, הספרים – המבוססים על כתבות שפרסם ריבלקה בעיתון “חדשות השבוע” ברוסית – אינם קיימים בעברית, אלא רק ברוסית.

הספר הראשון הוא אל תהיה פראייר (2007), שיצא בשתי מהדורות שונות. השני הוא  המאפיינים השונים של הרמאות הלאומית (2008). שניהם  מתארים מקרי רמאות אמיתיים בישראל, וכל אחד מהם כולל תיאור מפורט של למעלה מחמישים מקרים אמיתיים של רמאות ועל דרך ההתמודדות עם נוכלויות שונות.

עטיפת הספר “הנוכלות הלאומית”

הנה ראיון שערכתי עמו על אודות ספריו, שמן הראוי שיראו אור גם בעברית.

אלי: מדוע החלטת להתמקד בכתיבה על נושא זה?

ריבלקה: הספרים האלו נכתבו כדי להזהיר את הציבור מפני הנוכלים המטילים פח לרגליו. כאלו יש בישראל בשפע אדיר. בעיתון שלי, “נובסטי נידל’י” (“חדשות השבוע”) כתבתי על חדשות שקרו בארץ. אחד מהסיפורים שפרסמתי, היה על מכירת אדמה באי ונואדו שבאוקינוס לישראלים תמימים. ישראלים שגילו שהאדמות האלו חסרות ערך מכרו אותן לישראלים אחרים.

העורך שלי ביקש שארחיב בנושאים האלו, אז התחלתי לחפש באינטרנט ולמצוא סיפורים חדשים. ככל שפרסמתי יותר, התחילו להתקשר אלי אנשים שרומו. גם עורכי דין סיפרו הרחיבו בעניין והסבירו לי איך להרחיב ולחקור. גם הקשרים שיש לי במשטרה הועילו לי. בלי עין הרע – יש הרבה מאוד מקרי הונאות, באמת שאין מחסור, הנוכלים עמלים בחריצות ובשקדנות, עשרים וארבע שעות ביממה, על המצאת הונאות חדשות שיטעו אנשים תמימים. אז אני ממשיך לפרסם פרשיות נוכלות בעיתונות עד עצם היום הזה.

אלי: באיזה סוגי הונאות אתה עוסק בספרים?

אלכס: יש הונאות שחוזרות על עצמן מזה שנים רבות, כי פראיירים שאפשר לעבוד עליהם עם טריקים עתיקים לא חסרים אף פעם. יש מקרים חדשים של טכניקות מתקדמות ביותר באינטרנט. אני עוסק בכולן.

אלי: אתה יכול לתת דוגמאות מעניינות ומיוחדות של הונאות?

אלכס: אתן רק כמה דוגמאות בודדות מהשפע שקיים.

למשל, מקרים שבתי קפה היו מחוברים לויי פיי. אבל הרשת “החינמית” הזאת הייתה מחוברת לקו שהיה צריך לשלם עליו, בלי שהאנשים היו מודעים לכך.

דוגמה אחרת היא קישורים לאתרים, שדרכם, כביכול, אתה מקבל סרטים עבור חמישה שקלים בלבד. אתה שולח חמישה שקלים אבל לא מקבל כלום… אתה לא תתלונן – מי יתלונן על אובדן חמישה  שקלים? אבל הנוכל שעושה את זה הרבה פעמים ירוויח הרבה כסף.

ישנן גם הונאות מזעזעות במיוחד, כי לא מנצלים בהן את הטיפשות של האנשים, אלא הרבה מעבר לכך. היה, למשל, מקרה ידוע שבו אנשים חתמו, כביכול, על קניית דירות. אחר כך הם לא הבינו מדוע עשו זאת. למעשה, במפגש שעסק בקניית הדירות האלו סיממו אותם בקפה שחולק עם עוגות בחינם,  ואחר כך כפו על המסוממים לחתום על התחייבויות בעשרות אלפי שקלים, בלי שהיו מודעים לכך ובלי שרצו בכך.

יש עוד הרבה מאוד דוגמאות. אני יכול לספר לך במשך שנה ללא הפסקה, ועדיין לא אגיע לקצה קצהו של אוקיינוס הדוגמאות.

אלי: אתה יכול לאפיין את הנוכל הממוצע או המקצועי? האם יש לו סימני זיהוי כלשהם?

אלכס: אי אפשר לאפיין את הנוכל הממוצע. הוא יכול להיות ממש כל אחד. גם האדם שנראה התמים ביותר. אל תסמוך על כך שמישהו נראה נוכל, כי דווקא אלו הם הנוכלים שקל לתפוס אותם. בדרך כלל הנוכלים הטובים באמת ממש לא נראים כמו נוכלים, אלא כאנשים שאפשר לתת בהם אמון . הרי זה המקצוע שלהם. להפך, ככל שאדם מעורר אמון יותר – כך יש לחשוד בו עוד יותר.

עם זאת, לפעמים הנוכלויות הן כל כך מסובכות, שכבר עדיף לעבוד ולהרוויח כסף. הדרך היחידה להבין זאת, היא שהנוכלים ממש נהנים מכך. דע לך שיש נוכלים שמרמים גם את מקורביהם. וזה,  כמובן, מסוכן, כי מי שמרמה את מקורביו – אף אחד לא יאמין לו יותר. ובכל זאת, רבים עושים זאת.

אלי: האם אתה יכול לאפיין את הקורבנות הטיפוסיים של מעשי הנוכלות?

אלכס: אי אפשר לאפיין את הקורבנות הטיפוסיים, כי כל אחד יכול להיות קורבן של מעשה נוכלות. גם האנשים החכמים והמשכילים ביותר – לפעמים דווקא הם במיוחד.

אלי: האם אתה יכול לתת סטטיסטיקות על הונאות בישראל?

אלכס: בלתי אפשרי אבל באופן כללי, מדובר בדי הרבה מקרים. מספר הרמאויות הרב ביותר היום מתרחש באינטרנט, וזה מובן מאליו.

אלי: מהם הדברים שאדם צריך לעשות כדי להיזהר מהונאה?

אלכס: בסוף כל סיפור אני נותן עצות איך להיזהר מהונאה ספציפית. אבל על מנת להיזהר מהונאות באופן כללי, צריך תמיד לצאת מנקודת ההנחה שרוב האנשים הם רמאים ונוכלים. אם אתה לא מכיר מישהו טוב-טוב במשך הרבה שנים, התייחס אליו תמיד כאל רמאי פוטנציאלי.

האמת היא שגם אדם שאתה מכיר במשך שנים יכול, בהחלט, להיות נוכל שמחכה בסבלנות לרגע הנכון כדי לעקוץ אותך. על אחת כמה וכמה, אם מישהו זר שאתה מכיר רק זמן קצר פונה אליך בבקשה או מציע לך הצעה – התייחס אליו בחזקת רמאי חשוד.

חוץ מזה, כדאי תמיד שיהיה לך עורך דין טוב שאתה מאמין בו ויודע שאפשר לסמוך עליו. הוא יסביר לך איך עלולים להונות אותך. מלבד זאת, כדאי לדעת שיש בארץ יחידה מוצלחת במשטרה שמטפלת בהונאות ,היחידה  הארצית לחקירות הונאה במסגרת “להב 433” .

אתה מרגיש שהונו אותך? פנה מיד לעורך דין טוב וליחידת ההונאות במשטרה. אל תהסס אפילו לרגע.

אלי: אותך הונו, אלכס?

אלכס: לא, משום שאני תמיד יוצא מנקודת ההנחה שכולם סביבי נוכלים. לכן אי אפשר להפיל אותי בפח. למרבה הצער הרבה אנשים אינם חשדנים כמוני, והם משלמים על כך ביוקר. אז אני ממליץ מאוד לתרגם את הספרים שלי לעברית. כמה מהקוראים אמרו לי שהם חסכו לעצמם מיליוני שקלים שעלולים היו לרדת לטמיון בהונאות.

עטיפתו של ספר משנת 1940 המתאר נוכלויות שונות, ומאז לא התיישן כלל.

ראו גם:

אתר היחידה לחקירת הונאות במשטרת ישראל

מהי עבירת ההונאה ומה העונש בגינה?

עוולת התרמית בוויקיפדיה

רשימה (לא מלאה) על סוגי הונאות בוויקיפדיה

ועוד על הונאות בוויקיפדיה

הונאות ורמאויות: הספר

איך להתמודד עם הונאות מקרקעין

ספרי חוק ישראליים העוסקים בהונאות ובמניעתן:

עדה בר שירה, התרמית. ירושלים: המכון למחקרי חקיקה ולמשפט השוואתי על שם הרי סאקר, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים, תשל”ט, 1979. חוברת בת 17 עמודים.

יפעת גולדמן גזית, התרמית: מהדורה ב’ מורחבת של הספר הקודם. סדרת דיני הנזיקין – העוולות השונות.

ירושלים : המכון למחקרי חקיקה ולמשפט השוואתי על שם הרי סאקר, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית, תשנ”ה, 1995 ספר בן 63 עמודים.

י’, עופר אלקלעי  הונאות ומעילות פיננסיות: חקירה, איתור ומניעה / תל-אביב: לשכת המבקרים הפנימיים ישראל, 2001.

תקציר :ספר על חקירת הונאות ומעילות פיננסיות תחומי העיסוק ומטרות חקירות ההונאה הכישורים הדרושים מחוקר הונאות מרכיבי ההונאה מניעים להסתרת הונאות מהציבור תפקיד המבקר הפנימי בעריכת החקירות תהליך עבודתו של חוקר ההונאות סוגי הונאות נפוצות סוגיות שונות בחקירת הונאות סעיפי החוק רלוונטיים לעבודת חוקר ההונאות 151 עמודים

יהודה הרלב, יסודות הביקורת החקירתית: מניעה, איתור וכימות מעשי הונאה / תל-אביב, אופוס,  2003.

תקציר הספר :לפני כ – 13 שנה הטביע המחבר לראשונה את המונח “ביקורת חקירתית” והניח היסודות למקצוע חשבונאי חדש זה. בספר זה קובצו הקווים המנחים, הרעיונות והתורה של הביקורת החקירתית, בהתבסס על מאות רבות של מקרים בארץ ובחוץ לארץ, שטופלו על ידי המחבר. מטרת הספר – להאיר עיני המנהלים ובעלי התפקידים העוסקים בכספים ובנכסים, מבקרים פנימיים וחיצוניים ומשפטנים, על הסיכונים שבהונאות, כיצד להתמודד איתם ועל טכניקות מניעה, איתור וכימות מעשי הונאות. זהו הספר הראשון בעולם העוסק בתחום ראשוני זה, הדומה למקצוע ה – ACCOUNTING FORENSIC וחופף לו, בחלקו. הספר עוסק בביקורת חקירתית בענפי משק מגוונים ובארועים שונים. בסופו של הספר מתוארים חלקים מתוך הדוחות הסטטיסטיים השנתיים על הביקורת החקירתית בישראל, המפורסמים על ידי משרדו של המחבר מדי שנה. יהודה ברלב, רואה חשבון משגת 1986, שירת ביחידה הארצית לחקירות הונאה. בשנת 1990 הקים משרד עצמא

: יסודות הביקורת החקירתית - מניעה, איתור וכימות מעשי הונאה / יהודה ברלב

מרדכי קרמניצר, המרמה הפלילית /  שריגים-ליאון: נבו, תשס”ט 2009.

תקציר הספר :רוב תשומת הלב המחקרית הוענק בישראל לחלק הכללי של דיני העונשין. מגמתו של המחקר המתפרסם כאן היא להעשיר את הדיון בעולם המגוון של האיסורים הספציפיים. החיבור יוחד לעבירה הפלילית שהיא מן הקלאסיות שבעבירות – המרמה הפלילית. עבירה זו – יחד עם עבירת הגניבה – מהווה את הלוז הקשה של העבירות נגד הרכוש. החיבור פותח בניתוח הדין הקיים (סעיפים 414 ו-415 לחוק העונשין, תשל”ז-1977) ובבחינה ביקורתית שלו. לאחר הפניית מבט אל ההיסטוריה של האיסור, נערך דיון מקיף בערך המוגן על ידי האיסור. לאורו של דיון זה מנותחים הרכיבים השונים של האיסור על מרמה – תחילה במישור של היסוד העובדתי ואחר כך במישור של היסוד הנפשי. מסקנת המחקר היא שהדין הישראלי אינו תואם את הדין הרצוי. לפיכך מתמקד הדיון בדין הרצוי, תוך התייחסות למשפט המשווה, ובייחוד למשפט הגרמני.

עופר אלקלעי, המדריך השלם לביקורת חקירתית: חקירה, איתור ומניעת מעילות. תל אביב: רונן,   [2011מהדורה שנייה 2021
תקציר הספר :

דריך השלם לביקורת חקירתית הינו ספר חובה לכל מי שעוסק בתחומי הבקרה בכלל ולביקורת חקירתית בפרט, הספר הינו פועל יוצא של נסיון רב שנים בחקירת מאות מעילות, הגשת דוחות מיוחדים, הכנת חוות דעת מומחה, והופעה בבית המשפט וכן לייעוץ לארגונים בתחום מניעת מעילות.

הספר בנוי ככלי עבודה פרקטי וכולל את כל ההיבטים המרכזיים בתחום הביקורת החקירתית, החל מסוגי מעילות ודרכים למניעתן, סוגיות משפטיות, תהליכי חקירה ותשאול, כתיבת דוחות ביקורת חקירתית, הופעה בבית משפט ועד שימוש בכלים מיוחדים, תוך הצגת מקרי מעילות רבים שהתרחשו בישראל ונחקרו ע”י רואה חשבון אלקלעי.

בספר ימצאו עניין דירקטורים, מנכ”לים, רואי חשבוורכי דין, מבקרים פנימיים, מנהלי סיכונים, חוקרים פרטיים, קב”טים ועוד.

ראו עוד על אלכס ריבלקה:

אלקס ריבלקה – בין אמונה, קבלה וכישוף

אלקס ריבלקה, סופר מקובל ומזכ”ל

4 תגובות

  1. אמנון סטופ כתב לי ואני מפרסם כאן את תגובתו מאחר שיש בה עניין לציבור הרחב :
    אדם שמרמה את הקרובים אליו משהו לא בסדר אצלו, אפילו
    מבחינה תועלתנית הרי יאבד כך את כל ידידיו.
    עם זאת, אני חולק על אלכס.
    איזה מין חיים אלו שאתה חושד בכל אדם? האם בכלל אפשר
    לחיות בלי לסמוך על אף אחד בשום דבר?
    אם מבקשים ממך כסף, אז תבדוק ותיזהר.
    דרך אגב, יש אנשים שבכלל אומרים לא לעשות עסקים עם חברים בעקרון, כי גם אם
    זה לא רמאות
    אם יש הסתבכות או אפילו סתם חילוקי דעות עסקיים/כלכליים – מפסידים חברים.
    שנהיה בריאים ואם אפשר גם עשירים

  2. מקרה שהיה בארה”ב לפני עשרות שנים. מישהו הכניס מודעה לעיתונות בזו הלשון ” מי שרוצה להרוויח הרבה כסף שישלח לי דולר ואני אגיד לו איך? רבים אכן נענו להצעה ולכולם ענה בזו הלשון “תעשו כמוני”. פשוט ומתוחכם ביותר, הייתי אומר אפילו גאוני.את שאר המסקנות אני משאיר לקוראים.

  3. נראה לי שכדאי להוסיף עוד כלל זיהוי לנוכלים: נוכל בשלב מסויים ינתק עימך כל קשר ולא יעביר לך מידע לגבי מה עשה בכספך זהו סימן ברור של הנוכל. המשך הוא עלול לטעון אף שהוא עצמו חווה הונאה בידי צד שלישי ויציג את עצמו כמי שנאבק בה ,אבל אין טעם וזהו בזבוז זמן אף להתייחס לכל הטענות האלו.

  4. מומלץ מאוד לקרוא את מאמרו של סופר הבלשים והמתח החרדי נחמן גרשונוביץ ,אדם רב ידען שעבר גם הוא הונאה על בשרו בידי מנהיג של כת .
    וכאן הוא מסביר איך זה נעשה ואיך כל אחד מאיתנו גם אני גם אתם יכול ליפול בפח :
    איך להקים כת, לגרוף הון, הערצה וכוח מבלי להיתפס לעולם,מאמר המבוסס על התנסויות בשטח

    https://nachmang.wordpress.com/2016/07/21/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%94%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%AA-%D7%9C%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%A3-%D7%94%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%A6%D7%94-%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%97-%D7%9E%D7%91%D7%9C%D7%99/comment-page-1/#comment-4077

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

20 − ארבע עשרה =