מה באמת מניע את מחמוד אחמדינג’אד ואת האליטה האיראנית  בריצת האמוק שלהם  להשגת נשק גרעיני? התשובה עלולה להיות קשורה בילד בן חמש שהלך לאיבוד לפני יותר מאלף שנה, ובאגודה חשאית ששמה לה למטרה להחזיר אותו בכל מחיר.

יותר ויותר מתברר שארגון חשאי אפוקליפטי חדר לדרגים הבכירים ביותר באיראן. מטרתו של ארגון זה היא לזרז את בואה של מלחמת עולם שלישית, מתוך אמונה שרק כך יתגלה המהדי ויוביל את השיעה לניצחונה הגדול .המחיר עבור שאר תושבי כדור הארץ שאינם שיעים  עלול להיות מחריד בהרבה מכפי שמישהו מעלה על הדעת

והחלק הראשון בסדרה :האפוקליפסה השיעית -החלק הראשון :האימאם שנעלם

וכעת החלק השני :

כת אחרית הימים

 

סמל תנועת החוג’תיה

יותר מאלף שנים אחרי היעלמותו של המהדי במאה התשיעית לספירה ,סיפור “האימאם הנעלם ” משמעות חדשה, בעקבות הקמתה של כת החוג’טיה.

קיימות גרסאות שונות לגבי רעיונותיה ותוכניותיה של הכת, אך ייתכן שהסתירות נובעות מקיומם של זרמים שונים ואף מנוגדים בחוג’טיה. ממעט המידע הקיים נראה שמדובר במעין גרסה שיעית של הארגון הנוצרי הקנאי ‘אופוס דאי’, שכיום נודעת לו השפעה רבה בוותיקן ובעולם הקתולי, במיוחד זה הדובר ספרדית ופורטוגזית.

האוייב שעל הכרמל

  קובץ:TerracesBenGurion2.jpg

המקדש הבהאי שעל הר הכרמל. הבהאים הם אויביו המרכזיים  של אירגון החוג’תיה השיעי

אגודת החוג’תיה קמה בשנת 1953, בימי השאה, כדי להיאבק ב”כופרים” שבמקרה הזה היו מאמיני הדת הבהאית. הבהאים העלו את חמתם של השיעים כשטענו שהמשיח השיעי כבר הגיע. זהו לשיטתם הבאה אללה, מייסדה של הדת האוניברסלית הפציפיסטית, שמקום קבורתו על הכרמל הוא כיום המרכז הבהאי העולמי. רוב השיעים התייחסו בזלזול מוחלט לבהאים והתעלמו מהם; לא כך אנשי החוג’טיה, שראו בהצלחתם של הבהאים איום על דת מוחמד ויצאו להיאבק בהם באמצעות “הגנה מדעית של האסלאם”.

File:Halabi portrait.jpg

מחמוד חלבי בתמונה חצי “רשמית “.

מייסד החוג’תיה היה מחמוד חלבי (1900-1998), איש דת כריזמטי ממוצא ערבי. את העוינות שלו לבהאים פיתח חלבי בצעירותו, כאשר מיסיונר בהאי וניסה להעבירו לדתו. חלבי נדהם לגלות שאחד מידידיו הטובים נפל ברשתו של אותו מיסיונר, ונשבע להיאבק בבהאים בכל אמצעי. לשם כך הקים ארגון חשאי, שאליו קיבל מוסלמים חילונים, ונמנע מלכלול בו אנשי דת פרט לו עצמו וכמה עוזרים קרובים.

בשלב הראשון של קיומה, נאבקה החוג’תיה במיסיונרים הבהאים, ובין השאר שלחה לשורותיהם סוכנים סמויים כדי לפגוע בדת הצעירה מבפנים. לצערם הרב, אנשי החוג’טיה ראו כיצד הדת שנגדה ניהלו מלחמת חורמה מצליחה לשלוח זרועות לכל קצווי תבל ולפעול להקמת מדינה עולמית, בעוד השיעה אינה מצליחה לפרוץ את גבולות המזרח התיכון ואסיה. אט אט צמחה אצלם אובססיה – להביא לדת שלהם את הבכורה, ולהראות שמשיחה, המהדי, הוא זה שיצליח לכונן את המדינה העולמית המיוחלת. הם החלו לפעול כמיטב הבנתם לקירוב בואו של המהדי כחלק אינטגרלי במאבק עם הבהאים, שאותם זיהו בשלב הזה עם היהודים, בין היתר בגלל הקשר שלהם לחיפה ולישראל.

לכפות על המהדי לשוב

בעת המאבק, שכלל לימוד יסודי של הטקסטים הבהאיים על מנת להיטיב להילחם בהם, עברה האגודה שינוי והפכה למעין מוטציה שיעית שלמרבית הפרדוקס יש בה אלמנטים בהאיים ברורים. בין השאר למדו אנשי החוג’תיה מיריביהם את ההקפדה על הסודיות לגבי מעשיהם וכתבי הקודש שלהם, וחיקו את הרעיון של שימוש באמצעים המודרניים ביותר להפצת מסרים. האגודה הפכה לאחד הארגונים המוסלמיים המצליחים והגדולים ביותר באיראן, מושא קנאה לארגונים רבים אחרים. בראשית שנות ה-70 הם כבר התפשטו לכל רחבי המדינה וגם לפקיסטן ולהודו. על פי הערכות, ב-1977 כללה החוג’טיה לפחות 12 אלף חברים.

נראה שהמייסד חלבי עצמו היה פציפיסט והתנגד לרדיפה אלימה של הבהאים, אולם לא כל תלמידיו חשבו כמוהו. רבים מהם הפכו לקיצונים בהרבה, ולמעשה לקיצונים ביותר בשיעה. הדבר נכון לא רק לגבי יחסם לבהאים, אלא גם באשר למטרה המעשית שהציבו לעצמם: זרמים מסוימים בחוג’טיה מאמינים שהאדם באמצעות מעשיו יכול להביא לשיבת המהדי, וזאת אם הכאוס העולמי יגיע לכדי הרס המערכות הפוליטיות, החברתיות והמוסריות הקיימות. רק אז, במצב של תוהו ובוהו טוטאלי, לא תהיה למהדי ברירה אלא להתגלות ולהושיע את האנושות. ואיך משיגים בלגן אוניברסאלי כזה? בעזרת נשק גרעיני, למשל.

חומייני נגד החוג’תיה

כאשר פרצה המהפכה האסלאמית של חומייני ב-1979, אנשי החוג’תיה כלל לא התלהבו ממנה, והעדיפו לשתף פעולה עם המשטרה החשאית של השאה. האסלאמיזציה במדינה תפסה אותם בהפתעה. מבחינתם עדיף היה שהמצב הכללי באיראן ובעולם ילך ויחמיר עד לקץ כל הקצים, אך לאחר שחומייני תפס את השלטון והכריז על הקמת רפובליקה אסלאמית, מיהרו אנשי החוג’תיה להציג את עצמם כיותר מהפכנים מהמהפכנים. כחלק מתדמיתם החדשה, הם כבר לא הסתפקו במאבק נגד הבהאים והרחיבו אותו גם לעבר המרכסיסטים וארגוני השמאל.

חומייני היה היחיד שחשד בהם. הוא הבין שמדובר בכת מסוכנת וחסרת עכבות, שנאמנותה נתונה רק למטרה הגדולה של החזרת המהדי. הוא גם הבין שהכנסת אנשי החוג’טיה לממשלתו תהיה בגדר נטילת סיכון, שכן באידיאולוגיה שלה התנועה התנגדה לרעיון של ממשלה אסלאמית והאמינה במהדי כשליט החוקי היחיד האפשרי. הם דחו את רעיון ה”ולאית פקיה” של חומייני, שלפיו מנהיג יחיד ירכז בידו את כל הסמכויות, וטענו כי עד לחזרת האימאם צריכה לשלוט בחברה מנהיגות קולקטיבית. גם רעיון ההידרדרות העולמית הנחוצה כדי שהמהדי יבוא, לא היה מקובל על מנהיגה החדש של איראן.

 העוינות בין הצדדים הגיעה לשיאה לאחר שבביקור של חומייני במוסד חינוכי של החוג’תיה, החלו תומכי הארגון לקרוא “מהדי בוא, מהדי בוא“. מולם התאספו תומכי חומייני שצעקו “אללה, דאג שחומייני יישאר עד בוא המהדי“. התקרית הזו הביאה את חומייני למסקנה שעליו להיפטר מהאגודה החשאית, ובנאום שנשא ב-12 ביולי 1983 הוא תקף אותה ישירות. חלבי, מנהיג הארגון, שמע את הדברים ועוד באותו יום הודיע על סגירת החוג’טיה. חומייני לא הסתפק בכך, ופתח במסע לסילוק אנשי התנועה מכל העמדות השלטוניות החשובות. בטהרן נשמעו טענות כי חלק מתומכי החוג’תיה נעצרו ואף הוצאו להורג, אך לפי גרסה אחרת, כנראה מדויקת יותר, הארגון מעולם לא הוצא פורמלית אל מחוץ לחוק, אולי בגלל כוחם הרב של תומכיו.

כך או כך, החוג’תיה המשיכה להתקיים בסתר ואף לפרוח. למרות מאמציו של חומייני, רבים מאנשיה התקבלו למשרות שלטוניות בכירות. הם חיכו ליום שבו תנועתם תוכל לקום מהאפר כעוף החול, וזה אכן מה שקרה: עם מותו של חומייני ב-1989 תפס את מקומו כמנהיג העליון עלי חמינאי, שקיים קשרים רבים עם אנשי החוג’תיה.

ב-24 באפריל 1999, כך לפי פרסומי המשטר האיראני, ניסו חברים בתנועה להתנקש בחייו של ראש המערכת המשפטית בטהרן, עלי ראזיני. מאז לא ירד הארגון החשאי מהכותרות באיראן. גורמים בכירים ביותר בממסד האיראני, כמו הנשיא לשעבר חתאמי, טוענים שאנשי החוג’טיה חדרו בשקט לעמדות בכירות ביותר, ביצעו מהפכה שקטה בבחירות 2005, וכעת הם שולטים בזרוע המבצעת של הממשלה ובמשמרות המהפכה. העיתונאי האדי חמינאי, שהוא במקרה גם אחיו האופוזיציונר של המנהיג העליון בכבודו ובעצמו, הכריז ב-2010: “לדעת כמה (אנשים), הקבוצה הזו היא מוקד הזרם המתנגד לאימאם, שהופיעה בכסות של תומכי קו האימאם. הדור הנוכחי אינו מכיר אותה, ואפשר שילך שולל על ידה. על אוהדי המהפכה להציג את הדמויות האלו ולומר לעם את האמת. למרבה הצער מרבית כלי התקשורת במדינה נמצאים בידי הקבוצה הזו, והם הצליחו להנחיל את סוג החשיבה שלהם לחברה ולחדור אל תוך המשטר באמצעות ‘מלחמה רכה’ כדי שלא יזוהו”.

 “התנין “: המנהיג הרוחני של החוג’תיה

האיאטוללה  מוחמד טאקי מסבאח יזדי “התנין ” איש הדת הקיצוני ביותר באיראן.המנהיג הרוחני של אירגון החוג’תיה ?

ברבות השנים נפוצו שמועות על אודות פילוג בתנועת החוג’טיה. היו שטענו כי חלבי עצמו עבר לעמוד בראש קבוצת ה’מהדויאת’, שקרובה מהבחינה האידיאולוגית לחוג’תיה, אך דוגלת בגישה אקטיביסטית יותר, כלומר בגרימת תוהו ובוהו על מנת לזרז את שובו של האימאם ה-12. אחרים טענו שהמייסד נשאר פציפיסט כל חייו, וכי היו אלו אנשים אחרים מקרב החוג’טיה שהקימו את המהדויאת.

הגורם הבכיר ביותר שזוהה באופן ישיר עם החוג’תיה הוא האייתוללה מוחמד תקי מסבח יזדי, המנהיג הרוחני הקיצוני ביותר באיראן ומי שעשוי לרשת את מקומו של עלי חמינאי. יזדי, המכונה “התנין”, נחשב לאיש הדת המשפיע ביותר בעיר הקדושה קום. תפקיד נוסף וחשוב שמייחסים לו הוא היותו המורה הרוחני של לא אחר מאשר הנשיא אחמדינג’אד.

לאורך השנים הכריז יזדי שאין לו כל עניין בהוויות העולם הזה, וכי כל מעייניו נתונים לקירוב בואו של המהדי, אך למעשה יש לו בממשל האיראני השפעה עצומה שרק הולכת וגוברת. יש המגדירים אותו כאדם השלישי בעוצמתו במדינה – אחרי המנהיג הרוחני חמינאי ואחרי האשמי רפסנג’אני, לפני הנשיא אחמדינג’אד עצמו. יצוין כי רפסנג’אני – נשיא איראן לשעבר, המכהן כיום כ”יו”ר המועצה להבטחת האינטרס של המשטר” – איבד בשנה האחרונה את מרבית סמכויותיו, בין היתר בשל תמיכתו במהומות ‘המהפכה הירוקה’ שהתעוררו במדינה לאחר בחירות 2009. הוא נחשב למי ששיאו מאחוריו, בעוד יזדי שומר על כוחו.

יזדי, שהצהיר כי ביכולתו לאסלם את כל ארצות הברית, הוא הפנים הנוקשים ביותר של הממסד הדתי באיראן. אחד הטקסטים הנערצים עליו הוא החיבור ‘המדינה’ של אפלטון, המתאר ממשל רודני טוטליטרי, ויזדי מרבה לצטט ממנו כמדריכו הפילוסופי. הוא נחשב לחביבם של אנשי משמרות המהפכה וגם של הכוחות הלא סדירים והמתנדבים שמבצעים בעבור שליטי הרפובליקה האסלאמית את עבודת הבריונות. בתקופת השיא של הרפורמיסטים בשלטון האיראני, בשנים 1999-2005, הוא עודד את הכוחות האלו לבלום את התסיסה הציבורית ואת הקריאות לשינוי. פסקי דין רבים שכתב התירו להשתמש באלימות כנגד כל מי שחיפש פירוש חלופי לשריעה, השונה מהגרסה הרשמית. אם יש סכנה למדינה האסלאמית, קבע, כי אז יש לנקוט כל פעולה גם אם אלפים ימותו. פסיקה אחרת שלו אפשרה לסוהרים לשאת נידונות למוות, למטרת סיפוק יצרים בלבד לפני שיוציאו אותן להורג. על פי אחת השמועות באיראן, יזדי טוען שיש לו קשר ישיר למהדי. כרגע הוא נזהר מלהשמיע התבטאויות כאלה בפומבי מחשש שיוכרז כנביא שקר, אך אין לדעת מה יילד יום.

חמינאי סיפר בעבר שהוא מכיר את יזדי יותר מארבעים שנה, ומעריך אותו כפילוסוף וכאינטלקטואל. יש הגורסים כי הוא אפשר לאיש החוג’טיה לצבור כוח כה רב לאחר שזה צידד בהפיכתו למנהיג דתי עליון לאחר מות חומייני, הגם שדרגתו של חמינאי הייתה נמוכה יחסית, ורוב האייתולות לא התלהבו מכישוריו כאיש דת.

אף שיזדי העמיד לאורך השנים תלמידים הרבה, איש מהם לא הפך לפוסק שיעי חשוב. לעומת זאת, רבים מתלמידיו תפסו משרות בכירות ורגישות, כולל כאמור הנשיאות. אין בכך כל פליאה, שכן מבחינתו של יזדי שליחותו אינה ליצור עוד מלומדים, אלא לבנות למדינה אליטה פוליטית ומנהלית. ניתן לומר בוודאות שהוא משמש כעמוד האש של רבים במשמרות המהפכה וגם בפרלמנט האיראני, המג’לס.

בתקופת הסכסוך עם חומייני, עבר יזדי לעיר קום. בעזרת סכומי כסף גדולים שהיו בידיו, כנראה כספי ארגון החוג’תיה, הקים בה שני מרכזים דתיים, וקרא אחד מהם על שמו של חומייני. אף שהתרחק מטהרן, הצליח יזדי להרחיב את השפעתו בממשל, ושלושה מתלמידיו אף שימשו שרים במשרד לענייני מודיעין וביטחון – אחד התפקידים החשובים ביותר בממשלה האיראנית. הם ותלמידים אחרים מילאו תפקידי מפתח בדיכוי האלים והאכזרי של תנועות חופש, והיו אחראים להוצאה להורג של מתנגדי משטר ואינטלקטואלים.

לקראת בחירות 2005 הוציא “התנין ”  פתווה, פסק הלכה, המורה לתמוך באחמדינג’אד, תלמידו ונאמנו. אחרי הבחירות הכריז בגאווה שכעת קמה באיראן הממשלה האסלאמית האמיתית הראשונה בהיסטוריה, וכי אין כל צורך בבחירות נוספות מכאן והלאה. עוד קבע שהמונח “רפובליקה אסלאמית” הוא דבר והיפוכו, וכי יש להחליפו ב”שלטון אסלאמי טהור”. בכך המשיך את המגמה האנטי-דמוקרטית שלו, הדוגלת בצמצום חלקו של הציבור בקבלת ההחלטות ובמתן סמכויות אבסולוטיות לשליטים. הדבר מתבטא גם בפסק אחר של יזדי, שלפיו דבריהם של הנשיא ושל המנהיג הרוחני העליון כמוהם כדברי האלוהות, ויש לציית להם בהתאם. למרות פסיקותיו הפוליטיות, סירב יזדי להופיע בטלוויזיה האיראנית ולהתעמת עם כוהני דת אחרים, והעדיף להסתפק בפעילות מאחורי הקלעים.

כל המסע האידיאולוגי הזה יכול היה להישאר בגדר סוגיה איראנית פנימית, חסרת השלכות על מדינות אחרות. אלא שב-2005 פרסם יזדי ספר הגות תיאולוגי-פוליטי, שבו קבע כי על איראן לפתח “אמצעי מלחמה מיוחסים מסוג מסוים שקיים כבר בידי מדינות אחרות”. בכך נתן הכשר דתי לפיתוח פצצה גרעינית, וזאת בניגוד מוחלט לעמדת חומייני, שראה בנשק הגרעיני כלי שטני ואנטי-אסלאמי.

תפיסתו זו של יזדי את הנשק הגרעיני עלולה לקבל משמעות מעשית ביותר. לפי הדעה המקובלת באיראן, יזדי מתכנן לתפוס את מקומו של חמינאי כמנהיג העליון. תמיכתו בחיזוק מעמדו והרחבת סמכויותיו של חמינאי כאימאם, נובעת מציפייה שכל התארים והכוחות הללו יעברו אליו כשיירש את הכיסא הרם. ידיו שחתמו על פסקי הלכה קיצוניים, יהיו הידיים שיחזיקו בפצצה הגרעינית, אם איראן תצליח לפתח אחת כזו.

ב-2005  הצליח יזדי להביא למינוי תלמדיו ונאמנו מחמוד אחמדינג’אד לתפקיד נשיא איראן במה שכונה “מהפכה שקטה”.  שלב בנוסף בתוכנית החוג’טיה הוגשם.

ועל ההשלכות של כך ראו בחלק השלישי  והמסיים של הסדרה :

האפוקליפסה השיעית -נשק יום הדין.

קריקטורה איראנית של האיאטוללה יזדי המנהיג הרוחני של תנועת החוג’טיה ,ככוח האמיתי באיראן.

וראו גם

החוג’תיה באנציקלופדיה איראניקה

החוג’תיה בויקיפדיה

השיך מוחמד חלבי מייסד החוג’תיה באנציקלופדיה איראניקה

מידע על החברים בזרם החוג’תיה

הבהאים על תנועת החוג’תיה

 תנועת החוג’תיה :57 שנים בצללים

האיטוללה  יזדי בויקיפדיה

נספח : ספרים על המהפכה החומייניסטית והמשטר החומייניסטי   באיראן בשפה העברית : .

א. ספרות יפה על המהפכה האירנית ועל המשטר האיראני בעברית

    

קן פולט על כנפי נשרים /    עברית שלמה גונן   (ת”א) :   מודן,   (1985)

מותחן שהופיע במקור ב-1983. עיבוד ספרותי של פרשת חילוץ אמיתית בעת המהפכה האיראנית. הוסרט למיני סדרה טלווזיונית.
book cover of   Whirlwind    (Asian Saga, book 6)  by  James Clavell

, ג’ימס קלול    סופה /    תל אביב :   זמורה, ביתן,   תשמ”ח 1988

סיפור שבמקורו הופיע ב-1986. פרשת חילוץ דרמטי בזמן המהפכה באיראן ,בחלקו מובסס על אירועים אמיתיים.

 

תום קלנסי צו נשיאותי /  עברית יוסף אשכול   הד ארצי :   אור יהודה,   תשנ”ח 1998  סיפור עתידני שבו נשיא ארה”ב נאבק במתקפה בקטריולוגית מאיראן.

  נספח 2:

ספרי עיון על  איראן על המהפכה האיראנית ועל יחסי איראן ישראל

א. איראן שלפני ימי חומייני

תמר גינדין

תמר עילם גינדין הטוב, הרע והעולם :   מסע לאיראן הטרום-אסלאמית /    [תל-אביב] :   משרד הביטחון

– ההוצאה לאור,   2011

 ,כל אנשי השאה (השאח), הפיכה אמריקאית ושורשי הטרור המזרח תיכוני

סטיבן קינזר     כל אנשי השאה :   הפיכה אמריקאית ושורשי הטרור המזרח תיכוני:   תרגמה מאנגלית והוסיפה הערות: מרב מילר  משרד הביטחון – ההוצאה לאור,   תשס”ה 2005

 

ב.  איראן במהפכת חומייני

הנפילה הכשלון האמריקני באיראן

  מייקל  לידן  ויליאם לואיס   הנפילה :   הכישלון האמריקני באיראן /   אחרית דבר מאת אפרים קם. תרגם מאנגלית: עמי שמיר  תל-אביב :   משרד הבטחון-ההוצאה לאור,   תשמ”ב 1982

מלחמת איראן-עיראק :הרצאות ודיונים ביום עיון שנערך באוניברסיטת תל-אביב —    תל-אביב : יד דוד אלעזר, 1985

אמיר  טאהירי   רוח אללה :   ח’ומייני והמהפכה האסלאמית /    תל אביב :   עם עובד,   1987.

איראן במהפכה

דוד מנשרי     איראן במהפכה /    תל-אביב :   הקיבוץ המאוחד,   1988.

,תקציר :ספר זה מנתח את שרשי המשבר באיראן, בעיקר כתוצאה מהגשמת המהפכה הלבנה של השאה, ונסיון להשיב על השאלה מה איפשר למימסד השיעי לתפוס את רסן השלטון. בספר תהליך האיסלאמיזאציה בתרבותית-חברתית, ההתמודדות עם קשיי הכלכלה, מדיניות החוץ של המשטר החדש והמלחמה עם עיראק. באחרית דבר, בסיום הספר, נבחנת עסקת הנשק האיראנית אמריקנית והשפעותיה על איראן

 

, דוד  מנשרי    איראן :   בין אסלאם ומערב /    תל אביב :   משרד הבטחון,   תשנ”ו 1996.

אנתוני ה.  קורדסמן   אברהם ר’ וגנר     מלחמת איראן-עיראק :   לקחים של מלחמה מודרנית / עברית עמנואל לוטם    תל-אביב :   מערכות,   1998

 דוד  מנשרי    איראן לאחר חו’מיני :   אידיאולוגיה מהפכנית לעומת אינטרסים לאומיים/    תל-אביב :   אוניברסיטת תל-אביב,   1999

עוזי רבי ( עורך ) זמן איראן /    תל-אביב :   הקיבוץ המאוחד,  2008

ואנה  ונוצ’יני   איראן הוורודה :   “דמוקרטיה איסלאמית” – החלום האבוד    /    [בני-ברק] :   הקיבוץ המאוחד,   [תשס”ט] 2009

משה אהרונוב ומאיר ליטבק איראן :   מקיסרות פרסית למהפכה איסלמית /    רעננה : האוניברסיטה הפתוחה,   2009.

תקציר : ניתוח הפוליטיקה האיראנית לאורך העשורים שמלאחר מלחמת העולם השנייה ועד לאחר מהפכת חומייני.

דוד  מנשרי ליאורה הנדלמן-בעבור (עורכים).    איראן :   אנטומיה של מהפכה /    בני ברק :   הקיבוץ המאוחד,   2009.

.ג.  ספרים על החיים באיראן החומייניסטית.

בטי מחמודי עם ויליאם הופר  לא בלי בתי /  עברית עמשי לווין    תל אביב :   כנרת,   [תש”ן] 1990

חוקר יהדות איראן

זכרונותיו של ד”ר חביב לוי ז”ל /[תרגום מפרסית – ששון בלום ; עריכה אקדמית – דוד

ירושלמי]. —    תל אביב:

אוניברסיטת תל-אביב, תשע”א

תקציר : ההיסטוריון ואיש הציבור ד”ר חביב הלוי, נמנה עם הדמויות הבולטות בקרב יהודי איראן, הוא ידוע בעיקר בשל מחקרו החלוצי והמקיף, בשלושה כרכים, בנושא ’תולדות יהודי איראן’. בספרו האוטוביוגרפי המוגש לקורא העברי מתאר ד”ר לוי את רקעו המשפחתי ואת הארועים

חוקר יהדות איראן

זכרונותיו של ד”ר חביב לוי ז”ל /[תרגום מפרסית – ששון בלום ; עריכה אקדמית – דוד

ירושלמי]. —    תל אביב:

 

 

, בטי מחמודי  בשיתוף עם ארנולד דאנצ’וק   למען אהבת ילדי.    עברית צילה אלעזר ,  תל-אביב :   כנרת,   1994.

תרא בהראמפור הצהוב לך, האדום לי :חיי באמריקה ובאיראן , מאנגלית:
אופירה רהט — ירושלים : כתר, 2001

סטרה פארמן פארמיאן    בת פרס :   מסעה של אישה אל מחוץ להרמון אביה דרך המהפכה  האיסלאמית/    ראשון לציון :   הוצאת ברקאי ספרים,   2003

תקציר : סיפור אישי יוצא מן הכלל המביא את סיפורה של אישה אבל גם את הסיפור של הארץ הענקית והמאיימת.

פרספוליס, סיפורה של ילדות

מרג’אן סטרפי פרספוליס :   סיפורה של ילדות /    תל אביב :   אחוזת בית,   2005    סטרפי  , מרג’ן
סיפור קומיקס אוטוביוגרפי על החיים באיראן של חומייני.

מרג’אן סטרפי פרספוליס 2 :   סיפורו של המסע הביתה /   עברית אביטל ענבר   תל-אביב :   אחוזת בית,   תשס”ט

, אזר נפיסי –    לקרוא את לוליטה בטהרן :   החיים והספרים /    תל-אביב :   משכל,   2005.

, אזאר נפיסי    דברים שלא סיפרתי /    עברית צילה אלעזר  (תל-אביב) :   ידיעות אחרונות : ספרי חמד,   (2010).

‫   מרינה נעמת  האסירה מטהראן. :סיפור חיים /; מאנגלית: אינגה מיכאלי. — אור
יהודה : דביר, תש”ע, 2010.

ניסים כץ על “האסירה מטהראן” במגזין “יקום תרבות ”


אחרי טהראן - חיי החדשים 

   

  מרינה נעמת אחרי טהראן :חיי החדשים / מאנגלית: שרה ריפין  . — אור יהודה : כנרת  ,  זמורה-ביתן, דביר, תשע”א 2011

נוסעים זרים באיראן  החומייניסטית

אלדד בק מעבר לגבול. :ארצות אסורות מסעות ומפגשים. / תל-אביב : ידיעות אחרונות וספרי
חמד, 2009.
ישראלי מסייר באיראן החומייניסטית.

  

ד. יהודים באיראן

איראן / עורך חיים סעדון  יד בו צבי   [ירושלים] : משרד החינוך, התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המרכז לשילוב מורשת יהדות המזרח,   תשס”ו 2005.

ספטמבר בשיראז

דליה סופר     ספטמבר בשיראז /    (תל-אביב) :   מטר,   (תשס”ח).2008

רומן על תלאותיה של משפחה יהודית בתקופה שאחרי המהפכה באיראן.

אורות וצללים :   סיפור איראן והיהודים /    קטלוג תערוכה  [תל-אביב] :   בית התפוצות 2010

תקציר : ההיסטוריון ואיש הציבור ד”ר חביב הלוי, נמנה עם הדמויות הבולטות בקרב יהודי  איראן, הוא ידוע בעיקר בשל מחקרו החלוצי והמקיף, בשלושה כרכים, בנושא ’תולדות יהודי איראן. בספרו האוטוביוגרפי המוגש לקורא העברי מתאר ד”ר לוי את רקעו המשפחתי ואת הארועים

ספרות ילדים על יהודי איראן

חנה ניסימוב     גלגולו של יומן. /   תל- אביב : טרקלין, תשע”א, 2011.
תקציר :‬

גלגולו של יומן הנו סיפור עלייתו של סבו של אמיר, סוחר במקצועו  מאיראן שם  נרדף על ידי ארגון אסלאמי קיצוני שסימן אותו כמטרת חיסול עליונה. פחד, בדידות, רעב והאיום התמידי על חייו, היו רק חלק ממסעו של הסב אשר חרף נפשו במטרה להבריח יומן סודי שהכיל חומר מודיעיני שחיי יהודים רבים היו תלויים בו.

 

ה. יחסי ישראל איראן

                                                                                                                                               ‫ מאיר עזרי  מי בכם מכל עמו. / — אור יהודה : הד ארצי, תשס”א, 2001

 

יעקב  נמרודי    ימי טהראן /   ערך דני דור   (תל-אביב) :   ספרית מעריב,   (תש”ע  2010 ).

אליעזר  צפריר    שטן גדול שטן קטן :   מהפכה ומילוט באיראן.    אור יהודה :    ספרית מעריב,   2002.

המשולש האיראני

שמואל   שגב   המשולש האיראני :   הקשרים החשאיים בין ישראל-איראן-ארה”ב    תל-אביב :   ספרית מעריב,   1981

הקשר האיראני שמואל שגב

שמואל שגב הקשר האיראני :   מכירות הנשק של ישראל וארצות-הברית לאיראן /    ירושלים  :   דומינו,   (1989″)

, רן אדליסט     האיש שרכב על הנמר /    תל-אביב :   זמורה-ביתן,  1995.

  יעקב  נמרודי    התקווה והמחדל :   פרשת איראנגייט /    תל-אביב :   ספרית מעריב,   2004


 

שאול שי טרור בשליחות האימאם :עשרים שנות טרור שיעי, 1979-1999   הרצליה : המרכז הבינתחומי, 2001. /2001

אפרים קם     מן הטרור ועד הגרעין :   משמעותו של האיום האיראני /   משרד הביטחון – ההוצאה לאור   תל-אביב  2004

 חגי רם    לקרוא איראן בישראל :   העצמי והאחר, דת ומודרניות /    ירושלים :  מכון ון ליר,   תשס”ו 2006

רונן ברגמן נקודת האל-חזור :   המודיעין הישראלי מול איראן וחזבאללה /    אור :   כנרת, זמורה-ביתן, דביר,   2007.

  1.    

1.           

    יועז הנדל, יעקב כץ  ישראל נגד איראן מלחמת הצללים /; עורך: רמי רוטהולץ, הוצאת כינרת זמורה-ביתן-דביר, 2011.

.
 

 וראו עוד על הבהאים

 אלי אשד :הבהאים איום או תקווה מגזין “יקום תרבות ” 

     

 

10 תגובות

  1. המלחמה הבאה היא החזרה לימי צ’מברלין שבישר: הביאתי שלום לעולם, אבל התוצאה ידועה.

  2. הבלוגר ההומוסקסואל המכנה את עצמו “המלך המשיח ” פירסם את הטייק שלו על סדרת המאמרים הזאת באתרו.המילה “מוזר ” אפילו לא מתחילה לכסות את הרשימה שלו או את בלוגו בכלל ,אבל עדיין ..זה שווה קריאה גם עבור הקונבציונאליים ביננו ויש לו פרשנות מעניינת מאוד אם גם ביזארית לכמה נקודות :
    סיפורי אלף לילה ולילה -הלילה ה-83
    http://gaykingofisrael.com/?p=4702.

  3. כמו המשיחים הזויים אלו שצועקים ישו חשוע ישועה כול הקיצונים המשוגעים צריכים לשבת ביחד מאחורי סורג ובריח ושם לאכול אחד את השני משוגעים בגללם העולם נראה פחות יפה לא רוצים אותם נשלח לכת מנו קלישר גאולה ישו ישוע ישועה כול היום צועק ומחפש הזוי משוגע

  4. עדכון מ-2020 :האיטוללה האיראני מסבך יזדי מקום ,אחד הפנטים המסוכנים ביותר במימסד האיראני ומי נחשב למורו של נשיא איראן הקודם אחמדינג’אד נפטר אתמול בגיל 85 . עוד לא ברור אם מסיבות טבעיות , ממחלה או ממגיפת הקורונה המשתוללת באיראן.
    למרות הכחשותיו יזדי נחשב לנציג של קבוצת החוג’טיה הקיצונית מאוד הפועלת מאחורי הקלעים באיראן.
    הוא נחשב לקיצוני בהרבה אף מהמנהיג העליון חמינאי עצמו. וכמי שבהחלט ישתמש בנשק גרעיני כנגד ישראל עם חלילה ידו תהיה על הכפתור.האיטוללה חמינאי מנהיג איראן פרסם עליו הספד בדף הפייסבוק שלו.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע − 6 =