הנביא ישעיהו .מאת רפאל סנציו

 התאריכים של הנביא ישעיהו

מאת חיים מזר

המחקרים הרבים שנעשו על ספר ישעיהו מראים למעשה כי הוא שילוב של שני ספרים,ספר אחד פרקים א’-לט’ המתייחס לתקופת המלוכה וספר שני פרקים מ’-סו’ שנכתב בתקופה מאוחרת יותר. להוציא את ההבדלים הסגנוניים בין שני הספרים ,עדות תומכת להנחה זו היא בפרק מה’ 2 בו נאמר:”כה אמר יהוה למשיחו לכורש  אשר החזקתי בימינו…”. מה שברור הוא שמדובר בשני נביאים אשר פעלו בתקופות שונות ויכול להיות ששם שניהם היה ישעיהו,בבחינת ישעיהו הראשון וישעיהו השני.

הפתיח בספר ישעיהו אומר בימיהם של איזה מלכים ניבא ישעיהו הראשון :”חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלים בימי עוזיהו, יותם, אחז , יחזקיהו מלכי יהודה“.

ביחס לתקופה זו יש מעט מאוד תאריכים בספר באשר למועד מתן הנבואות שלו והם:

ישעיהו באיקון רוסי

1.פרק  ו’  1-“בשנת  מות המלך עוזיהו ואראה את אדוני יושב על כסא רם ונישא ושוליו מלאים את ההיכל“.    – חזון השרפים.

2.פרק ז’   1 -“ויהי בימי אחז בן יותם בן עוזיהו מלך יהודה עלה רצין מלך ארם ופקח בן רמליהו מלך ישראל    למלחמה עליה ולא יכול להלחם בה“, בעקבות פלישה זו ישעיהו בא לעודד את אחז.

3.פרק יד’  28- “בשנת מות המלך אז היה המשא הזה”. בעקבות מותו של אחז ישעיהו מפנה את נבואתו    לפלישתים.   

4.פרק לו’  1 -“ויהי בארבע עשרה שנה למלך חזקיהו עלה סנחריב מלך אשור על כל ערי יהודה הבצורות        ויתפשם“. בפרק זה אין שום נבואה, אלא תיאור של השתלשלות האירועים בעקבות כיבושיו של   סנחריב.    ישעיהו נעשה מעורב בפרק הבא אחריו כאשר חזקיהו קורע את בגדיו,מתכסה בשק ושולח את “אליקים        אשר על  הבית,את שבנא הסופר ואת זקני הכוהנים מתכסים הקשים”(לז’ 1-2) אל ישעיהו.

5.פרק לח’  1 -“בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבוא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר יהוה    צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה”.בתיאור זה מסופר על דבריו הקשים  של הנביא למלך.

6.פרק לט’  1 –”בעת ההיא שלח מרדוך בלאדן בן בלאדן מלך בבל ספרים ומנחה אל חזקיהו וישמע כי חלה      ויחזק “.בעקבות אירוע זה הנביא פוקד את המלך ומוכיח אותו על מעשהו.

ישעיהו .מאת טייפולו.

 התיארוכים הם חלקיים. הנבואה הראשונה והשלישית נאמרו בשנה האחרונה למלכותם של עוזיהו ואחז ,אם כי לא ידוע באיזה חודש  ובאיזה יום. בנבואה השניה לא ידוע באיזה שנה ,באיזה חודש ובאיזה יום היא נאמרה. בנבואה הרביעית יש שנה ,אך לא ידוע באיזה חודש ובאיזה יום.הנבואות החמישית והשישית נאמרו בשנה האחרונה למלכותו של חזקיהו ,אך לא ידוע באיזה חודש ובאיזה יום. מה שמאפיין את נבואות 2-6 הוא שהן צמודות אירועים. הנביא מתייחס ומגיב לאירועים קונקרטיים וסביר על כן שגם הנבואה המתוארת בפרק ו’ היא תיאור של אירוע אמיתי.

 ישעיהו מאת גוסטב דורה.

מהמספר המצומצם של תאריכי הנבואות המתוארכות ניתן לראות כי נאמרו  בימיהם של עוזיהו ,אחז וחזקיהו. אין שום התייחסות מתוארכת לימיו של יותם. למה? אפשר לתת לכך שני הסברים. הסבר אחד שבימיו ישעיהו לא ניבא בכלל  והסבר שני הוא שבימיו לא היו שום אירועים שחייבו אותו לתארכם. מאחר שהנבואות המתוארכות ניתנות ברצף כרונולוגי,סביר להניח שחלק מהנבואות הן נבואות שנאמרו בימיו,אלא שלא היה בהם איזה שהוא אירוע בעל חשיבות מנקודת מבטו של ישעיהו שחייב התייחסות מתוארכת.תמיכה אפשרית להשערה זו נמצאת בפרק כ’ 1-2 בא מסופר כי “בשנת בוא תרתן אשדודה בשלוח אותו סרגון מלך אשור וילחם באשדוד וילכדה.בעת ההיא דיבר יהוה ביד ישעיהו בן אמוץ…”. לא נאמר באיזה שנה ,באיזה חודש ובאיזה יום קרה הדבר. הנביא מצא לנכון לציין אירוע, זה אך בלי נקיבת תאריך  מדויק.

ראו עוד על ישעיהו הנביא

חיים מזר קצין מודיעין ושמו ישעיהו הנביא

ישעיהו .מאת מיכאל אנג’לו.

תגובה אחת

  1. האם הנביא ישעיהו כתב ספר היסטוריה שלם על ימי המלך עוזיהו המלך המצורע של יהודה? כך בכל אופן טוען מחבר ספר “דברי הימים”.
    אנחנו יודעים בכל אופן שישעיהו אכן החל להתנבא בימי עוזיהו ולפי מסורת חז”ל הוא היה קרוב משפחה שלו. אלא שהמלך עוזיהו אם כי שלט עשרות שנים ביהודה ותקופתו הייתה מעין תור זהב הוא כמעט בגדר לא ידוע כיום שכן מעט מאוד מסופר עליו בתנ”ך.וכך גם על עמיתו שהיה עוד גדול וחזק ממנו ,המלך ירבעם בן יואש , ירבעם השני גדול מלכי ממלכת ישראל.

    ביום ג’ 27.12 בשעה 11 בבוקר אתן הרצאה על תור הזהב של ירבעם השני והמלך עוזיהו שתבחן את תקופת מלכותם את קשריהם וסכסוכיהם עם השכנים והאויבים מבחוץ ,אדום ארם ומעל לכל אשור וגם זה עם זה.

    היא תעסוק בנביאי התקופה יונה הנביא המפורסם ההוא מסיפור הדג ,ועמוס והושע ראשוני נביאי הכתב. וגם ברעידת האדמה הנוראית שהתחוללה באותה התקופה .

    וקצת נדון בענייני צרעת. עוזיהו הוא אחד משני המלכים המצורעים היחידים שמלכו בירושלים ( שניהם היו לוחמים אמיצים ).

    ותדון בשאלה :האם כתיבת הספרים שאנו מכנים כיום התנ”ך החלה בימי מלכותם ?

    ההרצאה תתקיים בבית בן גוריון שבשדרות דוד בן גוריון בתל אביב. ו היא במסגרת סדרת ההרצאות של החברה לחקר התנ”ך. הציבור מוזמן .

    ראו על בית בן גוריון
    http://ben-gurion-house.org.il.preview21.livedns.co.il/html/home.html

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

4 × שלוש =