שרגא גפני פורטריט. צייר מ.אריה ( אריה מוסקוביץ’ )

העברי האחרון ? : 50 שנות סדרות של שרגא גפני

מאת אלי אשד

50 שנה בדיוק מלאו לסדרות המפורסמות של אבנר כרמלי בהוצאת מ.מזרחי   “הספורטאים הצעירים ” והימאים ” חמישים שנה מלאו גם לסדרה הקלאסית של און שריג ”
דנידין הילד הרואה ואינו נראה :. וגם כן מלאו 50 שנה לסדרה של שרגא גפני “עולם התנ”ך לילד “.שרגא גפני הוא האיש שעומד מאחורי אבנר כרמלי ואון שריג “.

הוא הוא האיש שתרגם לראשונה  את הסדרות המפורסמות של אניד בלייטון הסופרת הבריטית “השביעיה הסודית ” ו”החמישיה המפורסמת ” שבימים אלו יוצאות לאור בתרגום חדש.

ולרגל זה  ובמלאת שנה להופעתו הראשונה של “יקום תרבות ” להלן מאמר חגיגי על האיש ויצירתו .

המאמר הזה החל את חייו כעבודה סמינריונית לקורס  באוניברסיטה ,לאחר מכן גירסה שלו הופיעה בספרי “מטרזן ועד זבנג “. מעבר לכך אני לא חושב שיהיה זה סוד גדול לחשוף שכשאני הייתי ילד שרגא גפני היה אחד הסופרים ( והמתרגמים )  החביבים עלי ביותר. והסדרה החביבה עלי ביותר מכל שלו הייתה סדרה בשם “הבלשים הצעירים ” ( שדווקא היא יצאה לאור בשנות החמישים ולא בהוצאת מזרחי ) . מי שמכיר אותי ומכיר את הסדרה הזאת מן הסתם יזהה קשרים סמויים.

 

הקדמה

צילם אלי אלגרט

מקובל לטעון שאחת הדרכים שבהם מחדירים יוצרי תרבות את תפיסותיהםכיצד על החברה להתנהל וכיצד עליה לנהוג היא באמצעים ספרותיים, ובמיוחד

נכון הדבר לגבי ספרות הילדים הפונה לקבוצת גיל שהיא ( לפחות לכאורה ) נוחהבמיוחד להשפעה ולעיצוב בידי “יוצר ” או “סוכן ” התרבות.

לכן אין זה פלא שלאורך השנים אנו מוצאים הן בספרות הילדים העולמית והן בספרות הילדים העברית יצירות  רבות שנכתבו בידי “סוכני ” תרבות שונים שניסו

להחדיר בקוראיהם דרך יצירותיהם הספרותיות את תפיסותיהם המיוחדות, אם כידומה שבשנים האחרונות מגמה זאת נחלשה בהשוואה לעבר.  .

אחת הדוגמאות המעניינות ביותר בספרות הילדים העברית לסוכן תרבות מעין זה היא של הסופר שרגא גפני , סופר שבמשך עשרות שנים כתב ספרים מרובים

לילדים ולנוער תחת שמו ותחת שמות בדויים שונים . ספרים אלה זכו להצלחהעצומה בתקופה מסוימת בקרב הקהל שלו יועדו; אך מבחינת הסופר, ספרים אלה

היו כולם קודש להפצת תפיסה אידיאולוגית ספציפית וייחודית ולעיצוב פניו של הנוער שקרא וקורא אותם .

בתפיסה אידיאולוגית זאת ניתן למצוא אלמנטים  המזכירים מאוד את האידיאולוגיהה”כנענית ” מבית מדרשו של המשורר יונתן רטוש, אידיאולוגיה ייחודית שדומה היה

שעברה מן העולם, שאותם שואף הסופר להחדיר לקהל הקוראים  גם בספריו החדשים יותר.

 נשאלת השאלה האם אכן מדובר באידיאולוגיה הכנענית  ה”טהורה ” כפי שהפיצואותה רטוש ואחרים או שהמדובר באידיאולוגיה הקרובה אליה אך אינה זהה לה

לחלוטין ?  באיזה אמצעים משתמש המחבר ,גפני, על מנת להחדיר את האידיאולוגיהשלו בקהל קוראיו , ובאיזה מידה ניתן לאמור שהוא הצליח במשימת “יצירת התרבות “שלו?

במאמר זה אתן תחילה סקירה כללית על הקריירה של  שרגא גפני כסופר ילדים.  לאחר מכן אדון באידיאולוגיה והתנועה הכנענית של יונתן רטוש.במוטיבים ה”עבריים -כנעניים ” שאותם אפשר למצוא ביצירתו של גפני ובניסיונו ליצור דרך יצירתו לקוראים הצעירים,  תרבות חדשה וייחודית.

הערה :

במסגרת המחקר למאמר זה  ראיינתי את הסופר עצמו שנתן לי פרטים חדשים רבים על חייו ועל האידיאולוגיה שעומדת מאחורי יצירותיו.

כניספח למאמר זה  הוספתי את רשימת כל ספריו ותרגומיו של מחבר זה , אחד הפוריים ביותר שידעה הספרות העברית.

תודה לפרופסור איתמר אבן זוהר שמאמר זה החל כעבודה סמינריונית עבור קורס שלו. ( גירסה מקוצרת של המאמר נמצאת בספר “מטרזן ועד זבנג ” תחת השם “העברי האחרון “. )

 הסופר שרגא גפני

שרגא גפני נולד בארץ  ב1926-. בגיל צעיר ביותר, גיל 14 , הצטרף לתנועת

הל”חי משום שרצה ש” בארצי שלי לא יאמר לי זר לא בריטי ולא אחר מה עלי לעשות”.(1)

הוא מספר שבלח”י חונך לראשונה על הערכים והשאיפות הלאומיות שעליהם דובר רק  מעט מאוד בבית ספרו ובתנועת הנוער ולרוב רק בשלילה.   שם למד לראשונה שמטרת העברים(הוא לעולם אינו משתמש במילה  יהודים ) צריכה להיות שחרור המולדת  העברית מעול  זרים ולהחיות ולהמשיך בה את גדולתה  מקדם כארץ התנ”ך והנביאים  וחזונם.מטרה זו  נשארה כנקודת בסיס  בכתיבתו במשך עשרות השנים הבאות אם כי נוספו לה בהמשך  כמה אלמנטים חשובים .

צילום: אלי אלגרט

צילם אלי אלגרט

עם הקמת המדינה היה גפני בין אנשי המחתרת  שגרסו כי יש להתגייס מיד לצה”ל, והשתתף בקרבות  חטיבת “גבעתי” כסמל חבלה. החוויות שעבר בשדות הקרב הטביעו בו חותם עמוק  ואמונה לוהטת ובילתי מתפשרת בערכים כמו ” אמונה באדם  ו”מחוייבות  עמוקה לעקרונות  שעבורם נלחמו  ויהי מה” .

 גפני המשיך לעבוד עם צה”ל במשך שנים רבות . החל מ1953-  היה חבר  מערכת ירחוןצה”ל “מערכות”  ואחר כך עבד בענף ההיסטוריה שליד המטה הכללי, שם כתבפרשיות קרב שונות  במלחמות ישראל . במקביל פירסם בכתב העת של הרבנות הצבאית” מחניים ” מאמרים  על ההיסטוריה הצבאית של עם ישראל שבהם החל לבטא ( אם כי  בדרך כלל, בגלל האופי  הדתי של כתב העת, במרומז ) את דעותיו העבריות  המיוחדות .

בראשית שנות החמישים הצטרף  גפני  אל החוג ה”כנעני ” של יונתן  רטוש , ובכך נדון ביתר פירוט בהמשך. בכתב העת של הקבוצה ” אלף “ הוא  פרסם כמה סיפורים תחת השם הבדוי  ” איתן נותב ” שאחד מהם ” הקרב על מבצר ויליאמס ” נחשב לקלאסיקה של הסיפור העברי. ואף הוסרט בידי רנן שור  (1981), בהשתתפות עמי טראוב, סיני פתר ודורון נשר. זהו סיפור חתרני על חבורת לוחמים היוצאת לקרב התאבדות במלחמת תש”ח, . בסיפור זה תיאר את  לבטי הצבר הישראלי במלחמת השחרור החי למעשה במציאות מיתית המבוססת כולה על ספרי גבורה והרפתקה וסרטים הוליוודים, אם כי  בסופו של דבר הוא חוזר לערכים הציוניים אף שאלה אינם משקפים למעשה את שאיפותיו האמיתיות. .הסרט של שור  צולם כמערבון והושפע מתצלומיו של רוברט קאפה ומסיפור הקרב על עמק הבכא. הוא נשאר עד היום כהסרטה היחידה של סיפור של גפני ,למרות תוכניות שונות להסריט את”דנידין “.

למרות  ההצלחה הביקורתית היחסית של  סיפור קצר זה למבוגרים עסק גפני מעתה ואילך כמעט אך ורק בכתיבהלילדים (עם כמה גיחות פה ושם לעולם הכתיבה למבוגרים שמעולם לא זכו לאותההתפוצה).

הוא הוזמן לכתוב עבור העתון לילדים “הארץ שלנו” בידי עמיתו מהתנועה הכענית  עורך כתב העת בנימין תמוז  ( סגנו של תמוז בכתב העת,יעקב אשמן, היה גם הוא עמית מהתנועה הכנענית). גפני החל לכתוב והתגלה כסופר פורה ופופולארי ביותר מאז ועד היום כתב  כ150- ספרים מקוריים ( בנוסף לתרגום של עוד  כ150- ספריםנוספים) מה שהופך אותו לאחד מסופרי הילדים העבריים הפוריים ביותר ( לצידן של גלילה רון  פדר , תמר בורנשטין לזר , וסמדר שיר ).

הוא כתב בעיקר בשמות עט שונים כנראה משום שבשמו האמיתי העדיף לכתוב חומר”רציני”  יותר של פרקים על תולדות מלחמת השחרור וסיפורים מהתנ”ך וההיסטוריההישראלית .

השמות הבדויים שבהם השתמש היו ” אבנר כרמלי ” שבו השתמש לספרות מתח והרפתקהשבה בדרך כלל  משולבת מגמה  של הטפה אידיאולוגית “עברית” , ” און שריג ” השם שבופירסם את סידרת ” דנידין ושנועד לספרות הומוריסטית  בעלת אלמנטים פנטסטיים חזקים לגיל הרך יותר. שמות נוספים  שבהם השתמש בהמשך ( אם כי לא זכו לאותה הצלחהואריכות ימים של השניים  הראשונים) היו יגאל גולן שבו  כתב על מתח והרפתקאותבספרים שהופנו אל הנוער הדתי   על “התמודדות  מוסרית  עם בעיות דתיות “, ואיתן דרורשבספריו שם המחבר דגש מיוחד הן  בטיפול באירועים עכשוויים כמו מבצע אנטבה והן בביטוי  פרטני במיוחד דעותיו המיוחדות על הצורך באיחוד עמי ה”מרחב העברי”.

נראה שסיבה נוספת חוץ מאלה שצוינו הייתה ששני השמות האחרונים הופיעו בספרים שלא הופיעו בהוצאה הקבועה של גפני הוצאת מ. מזרחי, והסופר מצא לנכון לשנות אתשמו עבור הפרסומים בהוצאות אלה  ( ולדבריו היה זה גם לבקשת ההוצאות ).תחת שמות שונים אלה פרסם גפני ספרים שונים ומרובים שזכו להצלחה גדולה לרובבסדרות שונות :הראשונה בהן הייתה  סדרת “הבלשים הצעירים” שהייתה מתחרה, ובו בזמן גם  מעין ביקורת פרודית  על סידרת “חסמבה” של מתחרהו הגדול (ויריב אידיאולוגי מאחר הוא ייצג  בסיפוריו את הערכים של תנועת העבודה ) יגאל מוסינזון

(   אמנם גפני טוען ברעיון  עימי  שהוא לא קרא כלל את ספרי “חסמבה “שאליה הוא מתייחס בזלזול מסויים   אך כמה מהעלילות של “הבלשים הצעירים”  נקראות כהקצנה פרודית של סיפורי חבורת חסמבה ) .

הבלשים הצעירים

:הראשונה בסדרות הידועות של גפני הייתה  סדרת “הבלשים הצעירים” שהייתה מתחרה, ובו בזמן גם  פרודיה מטורפת, על סידרת “חסמבה” של מתחרהו הגדול ויריב אידיאולוגי   יגאל מוסינזון . הייתה זאת סדרה בת 12 ספרים על עלילות ארבעה ילדים שני בנים ושתי בנות הפותרים תעלומות שונות כמו “תעלומת הזייפן קלודיוס” “תעלומת הצרצר השותק” “תעלומת פצצת האטום ” ו”תעלומת גביע הקסמים . הנערים האלה הוצגו ככמעט סופרמנים העליונים לחלוטין על המבוגרים ויהיו אלה גם הרודן המצרי  נאצר והגנרלים שלו שבהם פגשו ב”בלשים הצעירים מתישבים  בנגב הפרוע “.

בספר אחר “הבלשים הצעירים טסים בירח מלאכותי טסה החבורה בירח מלאכותי ישראלי לחלל ונחתה על כוכבים שונים שהתברר שההתפתחות ההיסטורית שלהם נמצאת בשלבים היסטוריים מוקדמים יותר מזאת של כדור הארץ ולרוב בתקופת התנ”ך הם פגשו את איש היער טרזן ונלחמו עימו שכם לשכם עם סוחרי עבדים סעודיים וצוללת אטומית מצרית בספר “הבלשים הצעירים וטרזן פורצים למפרץ שלמה “,  הם היצילו את הקומיקאי היהודי דני קי מידי פושעים כשזה ביקר בארץ ומנעו מארגון אנרכיסטי להשתלט על משקה שיוכל להחזיר את כל בני האדם בסולם האבולוציה לדרגת קופים בספר הבלשים הצעירים ותעלומת גביע הקסמים.

 .

מאז פרסם גפני סדרות נוספות על חבורת של נערים בלשים כמו סדרת “האמיצים ” שבשני הספרים האחרונים שבה חוזרים גיבורי הסדרה בזמן לימי יהודה המכבי ומסייעים לו כנגד הסורים , סדרת הרביעייה הנועזת , הבלשי הכיתה והשביעייה הסודית שלנו ” אך אף לא אחת מסדרות לה היגיעה לרמתן ולהצלחתם של ספרי הבלשים הצעירים

 הרואה ואינו נראה

בראשית שנות ה60  וליתר דיוק  ב-1961  כאשר החל לפרסם ממש במקביל  את  הסדרות המפורסמות ביותר שלו. האחת מהן הייתה דנידין סידרה הומוריסטית על עלילותיו של ילד בלתי נראה . סדרה זאת שהשתרעהלאורך  28 כרכים וממשיכה הפכה למחזמר בכיכובה של אבירמה גולן בתפקיד דנידין  לחלק מהזיכרון הקיבוצי של הציבור הישראלי ותוצר לפרודיות רבות ובראשן פרודיה קודרת של אתגר קרת בספרו “געגועי לקיסינג’ר ”  . אין ספק שהרעיון של האדם הבלתי נראה (שמקורו בספר ישן של ה. ג. וולס) שיכול לעשות כרצונו בחברת המבוגרים המופתעים  קסם מאוד לקהל הקוראים הצעירים .

דני-דין הוא ההתגלמות האולטימטיבית  של הילד כגיבור על  ישראלי.  הוא פטריוט ישראלי עליז ופיקח הגובר על  יריביו הערבים המטומטמים והמרושעים    בתחבולות וב”שיגועים ” שונים כשהוא נעזר בכוחו המיוחד (בליווי איוריו הבלתי נשכחים של המאייר הקבוע מ. אריה שמזכירים מדי פעם את הקריקטורות הערביות    המכוונות כנגד הישראלים)  .בספר הראשון אגב שמו אינו דני –דין אלא דני תפוחי והוא הופך לבלתי נראה כתוצאה משתיית המשקה הסגול שהמציא דוקטור קתרוס. ומכאן ואילך אין דרך חזרה.

מ.אריה המאייר הקבוע של שרגא גפני.

 בסיפורים הראשונים בסדרה    הוצג דני-דין  כילד רגיל לגמרי  המשתמש באי ניראותו  בעיקר לביצוע תעלולים ול”שיגוע ” אנשים. מאוחר יותר בספרים הבאים בסדרה הפכו הרפתקאותיו למסובכות יותר כאשר נסע עם דוקטור קתרוס  לארה”ב ומצא עצמו באי של אוכלי אדם ונאבק כנופיה של שודדי ים מרושעים .באמצע שנות ה60 השתנה אופייה של הסדרה ודני-דין הפך  מילד שובב למעין “סופר פטריוט”  ולנשק סודי של צה”ל ושרות המודיעין .

 הוא נאבק עבורם בחבורת מרגלים מצריים הוא נשלח בידיהם למשימות שונות מעבר לקוי האויב,  ובמהלכן פגש בין השאר  פעמיים את המנהיג המצרי נאצר והכה  אותו בכל פעם  מכות נאמנות ,   הוא לקח בשבי את חוסיין   מלך ירדן בתקופת מלחמת ששת הימים  ,שחרר את כל השבויים הישראלים שהיו כלואים בסוריה לאחר מלחמת יום הכיפורים, מנע מסאדאם חוסיין להטיל נשק ביולוגי  על ישראל בזמן מלחמת המפרץ ., ובסיפורים קצרים שהופיעו בעיתונות  עזר לרמטכ”ל אהוד ברק לחסל את ארגון החמס ואת האינתיפאדה.

ההצלחה של הסדרה הייתה כה גדולה עד שבסוף שנות השישים נעשה על פיה מחזמר עם אבירמה גולן בדמות דני דין שבו הוא נאבק בילד בריון מרושע שמטיל את חיתו על השכונה  , לא בדיוק אויב מסדר הגודל של נאצר.. אבל המחזה היה מצליח מספיק כדי להיהפך לתקליט ולאחר מכן גפני חזר ועיבד אותו לשני ספרים בסדרה.

 ניכר שגפני   בספרים האחרונים בסדרה מודע היטב לשינויים שחלו עם הזמן, כולל השינויים שחלו במעמד הנשים ומעדכן את הספרים בהתאם . דני-דין שוב לא לחם בערבים כמו בספרים קודמים אלא עסק בעניינים אחרים שאינם קשורים בבטחון המדינה.  בכמה מהספרים האחרונים מופיעה לצידו של דני- דין,  דודניתו דינה- דין שהפכה גם היא לבלתי נראית  והם פעלו  ביחד למען  השלום עם הערבים  תוך כדי השמעת סנטימנטים “כנעניים ” על הצורך בהתמזגות בין יהודי וערביי ארץ ישראל שהם אחים  . הם אף בלמו ביחד   פלישה של גזע חייזרים לכדור הארץ, והצילו מידיהם את נשיא ארה”ב  ביל קלינטון.בספר האחרון בסדרה עד כה  דני דין בג’ונגל ( 2001 ) דנידין שוב פועל לבדו והפעם נאבק בחבורה של רוצחים סדרתיים ונוסע לאפריקה כדי להיתקל שם במקביל ישראלי של איש הג’ונגל טרזן !( ועל כך ראו ביתר פירוט בפרק ” טרזן הישראלי בספר זה “).

דומה שלמרות כל העדכונים העלילתיים של שריג דמותו של דני-דין נשארה במהותה דמות נאיבית ברוח שנות השישים .עם זאת דמותו של דני-דין היא כיום חלק מהזיכרון הקולקטיבי הישראלי ושימשה כבסיס לפרודיות רבות  שרק מעידות  על ההצלחה של הסדרה.

   אבל בסופו של דבר  לבגר את דני-דין   ולתת לו להתמודד עם החיים האמיתיים זה להרוס את כל הקסם שהילד הבלתי נראה לוחם הצדק בין ה10 או ה11 הנצחי מהלך עלינו  מזה 40 שנה.   ייתכן שדנידין הוא  הדמות המפורסמת ביותר שאותה יצרה ספרות הילדים הישראלית . אך דומה שהתחום שבו השפיע גפני אולי יותר מכל היה בסיפורי הספורט .

הספורטאים

“הישראלים הארורים הללו” נהם פאבליץ ” הם משיגים תמיד , בסופו של דבר את מה שהם רוצים . אני חושש שבתחרות הגומלין איתם בישראל ,יקרעו בכדוריהם את הרשת שלנו . מכת מוות אחרונה הם ינחיתו למי שהייתה עד כה מעצמת כדורגל עולמית =ליוגוסלביה.

( הכדור בפנים-לא!)

  שרגא גפני יצר את סיפורי הספורט המצליחים ביותר בשפה העברית וניתן לטעון שלמעשה אפיין את הז’אנר בישראל.

. גפני החל לעסוק בסיפורי ספורט עוד בספרו משנות החמישים  ” אולימפיאדת השכונות:סיפור לספורטאים .( הוצאת  אלקנה ,1954  מהדורה שניה: זלקוביץ , 1958).על מאבק ספורטיבי בין בתי ספר נושא שממשיך להופיע ביצירתו עד שנוות התשעים . ” אך יצירתו המפורסמת ביותר בסוגת סיפורי הספורט ”  הייתה  סדרת

ה”ספורטאים הצעירים ”  עלילות צמד נערים ישראליים שמתגלים ככדורגלנים הטובים ביותר בעולם ומוליכים  את נבחרת ישראל לאליפות העולם בטוקיו למרות מזימות שונות כנגדם לאורך הסידרה . אויביהם ובראשם המנהל המושחת של נבחרת יוגוסלביה והמצרים עשו הכל כדי לסלקם מהמגרש על ידי שכירת שירותיהם בכספים מרובים , כפי שקרה בספר השלישי  בסדרה “הכדור בפנים לא!! שבו מוצא את עצמו אלון כשחקן בשורות נבחרת יוגוסלביה הנאבק בישראל וברפי ומוצא שרפי הוא השוער היחיד שאת שערו אינו יכול להבקיע . ” פעולה זאת ניראית  בסדרה כמעט כבגידה במדינה ואלון  עושה זאת רק מחוסר ברירה מוחלט על מנת  לממן טיפולים יקרים באביו החולה . אולם מעשהו עדיין נראה כבגידה לא נסלחת . אך לבסוף הוא “חוזר בתשובה ” ואל נבחרת ישראל .  היוגוסלבים  ואויבים ערבים שונים אף ניסו לחסלם באמצעים אלימים , אך לשווא . הספורטאים הצעירים תמיד גברו על האויבים השונים בין אם היה זה  דרגה יאנוביץ מנהל נבחרת יוגוסלביה  שופטים מושחתים שונאי ישראל וסוכנים מצריים   שעל מנת להתגבר על מזימותיהם נאלצו הספורטאים הצעירים להגיע למגרש הכדורגל בזמן למשחק חשוב עם מצרים בצניחה ממטוס ! ועל ידי כך הדגישו את האופי הפטריוטי של כל העניין .

הם הביאו לבסוף לישראל את אליפות העולם באולימפיאדת טוקיו.

 עם זאת מעניין שהניצחון הסופי של נבחרת ישראל בספר האחרון בסדרה במשחק שמביא לישראל את אליפות העולם לא היה כפי שאפשר היה לצפות במשחק עם בריטניה נניח או גרמניה או יוגוסלוויה ( כפי שחשבו רוב האנשים שקראו את הסדרה בילדותם ששאלתי אותם בנושא וגם בדיונים באינטרנט )  אלא דווקא עם נבחרת הונגריה שעליה גוברים הישראלים 1-0…

  בספרים אלה יצר גפני  מיתוס של הספורטאים הצעירים המושלמים הצברים הישראלים יפי הבלורית  שהם גם פטריוטים מושלמים ונלחמים בשדה הספורט לא למען עצמם וגם לא כל כך לשם הניצחון כשלעצמו ( וודאי לא לשם ההישג האינדיבידואלי ) כמו למען הבאת תהילה לעמם ולמדינתם. ההקרבה  שלהם למען בני קבוצתם מתוארת כמקבילה לזאת של חייל ישראלי למען יחידתו ולמען עמו בשדה הקרב.

 אנו מוצאים כאן את המיתוס של הספורטאי הישראלי הצבר המושלם שהוא לוחם דגול בצבא ומיצג את הישראליות בהתגלמות האולטימטיבית . הוא מתמודד במופעי הספורט השונים לא למען עצמו אלא למען המדינה והוא נלחם ביריבים עצומים וחזקים שונים שאותם מניעה לא רק יצר התחרות הספורטיבית אלא גם שנאה ספציפית למדינת ישראל וליהודים .

(לשם השוואה לספורטאים הישראלים  האמיתיים שמחוץ לדפי הספרות  היו למרבית הצער רק הצלחות מועטות ביחס בשטחי הספורט השונים . מעניין לצייו שבשנת 1963 בעת התקיימות אולימפיאדת טוקיו  האמיתית הפסידה נבחרת ישראל בכדורגל , בהשתתפות שניים משחקניה המוצלחים ביותר בכל הזמנים מוטלה שפיגלר ויצחק ויסוקר  עוד במשחקים המוקדמים במשחק  ( ביתי ..)  כנגד נבחרת ויטנאם  שהביסה את ישראל 2:0 . התבוסה הייתה מרה שבעתיים שכן וייטנאם לא הייתה אחת הקבוצות המזהירות של התקופה, בניגוד נניח ליוגוסלוויה או להונגריה.) במציאות החלופית הפנטסטית של סדרת “הספורטאים הצעירים ” של כרמלי לעומת זאת ישראל זכתה באליפות העולם לאחר מאבק קשה . סדרה זאת זכורה כיום בנוסטלגיה רבה בעיקר בקרב חובבי  הכדורגל והיא הישאירה רושם בל ימחה על אלפי צעירים שקראו אותה ורבים מהם בחרו במקצועות הספורט והכדורגל בהשראתה . ..

.לדברי גפני, אחת הסיבות העיקריות לכתיבת סדרה זאת היה כעסו על המנטליות  ששררה בעולם הספורט הישראלי ש”חשוב המשחק ולא הניצחון ” והתוצאות שנראו  בשטח  היו של מיעוט ניצחונות לקבוצות ישראליות על קבוצות זרות . הוא ניסה ליצור דרך סדרה זאת דור של ספורטאים שישימו את הניצחון (ביחד  עם ההגינות הספורטיבית ) בראש מעייניהם וישיגו אותו ויהי מה.

על מנת להמחיש את כוונותיו בצורה הברורה ביותר גפני סיים את אותו ספר מסיים של הסדרה (“בקרב הגדול ”  ( 1963) בנאום פטריוטי ערכי של אלון לוי אל “הנוער  הישראלי י ” שקיבל את ראש הפרק “דברי אלון לוי לנוער הישראלי להוריו ולמוריו “שבו ביטא למעשה בצורה מפורשת ופרטנית את האידיאולוגיה של המחבר על הצורך לכבד את ההורים לשאוף להצטיין בכל תחום ולהיות ראויים לאבות העם היהודי שהיו אנשי מופת קדומים בימי קדם ולהתעלות עליהם לטובת האנושות כלולה.

הספר מסתיים במילים אלה:

“..אלון לוי…הננו זקוקים לנוער נמרץ בריא גם בגופו וגם ברוחו !”

אריה כוכבי : הנוער ירשום לפניו את דבריך אלה אלון ויתאמץ בכל מאודו למלא אחריהם “.

אלון : ישר כוחו של הנוער הישראלי ! ” .

  אם נסתכל על ההישגים העלובים של קבוצות הספורט הישראליות במרבית התחומים ( ובראש ובראשונה בכדורגל ) לא נראה שגפני  הצליח במיוחד לטווח הארוך  במשימתו  להביא  שיפור הספורט הישראלי.

 גפני החיה סדרה זאת בשנות ה-70 ואם שבעבר ביטא בה דעות לאומיות “קונבנציונאליות ” יחסית והחל לבטא בה דעות  קונבנציונאליות  הרבה פחות .

” אבנר כרמלי” כתב  אז לסדרה סדרת המשך שעסק בדור המשך לספורטאים הצעירים כאשר הצמד המקורי משמש בעיקר כמאמנים לדור החדש

בספר ” הספורטאים הצעירים שבים ” ( 1974) אנו מגלים שגיבורי הסדרה רפי ואלוןששוב אינם צעירים כל כך גרים ב” שכם עילית ” שליד שכם . ומקימים שם את מועדון

“התחייה” ( זה כמה שנים לפני שהוקמה מפלגה אמיתית בשם זה , האם לקחו חברי המפלגה את השם משרגא גפני?.. הוא עצמו בשיחה לא שלל את האפשרות הזאת..) . ולמועדון מצטרפים צעירים שומרוניים ואחרכך ערביים שמאמינים שהם צאצאי בני ישראל הקדומים שנשארו בארץ והוכרחו בידיהערבים להתאסלם . אחת הדמויות הראשיות בסדרה צעיר ערבי שהתגייר , עוואד -עודדשואף  לחזור לחיק ” עמו האמיתי ” עם ישראל ולהשתתף בתחייתו המפוארת בארצו כשותף שווה. זוהי כמובן חזרה על התפיסה הכנענית הקלאסית שיש למזג את ערביי הארץשהם צאצאי העברים הקדומים בעם העברי החדש . ואם כי גפני מציין שעוואד התגיירספק אם הוא מייחס לנושא הדת היהודית חשיבות גדולה, מה שחשוב בעיניו הואההצטרפות בלב ובנפש ללאום העברי ולמורשתו המקראית .

בספרים הבאים בסדרה שבכולם עודד -עוואד הוא אחד הדמויות המרכזיות כשחקןנבחרת ” ארץ ישראל ” ובתקופה של הסכמי אוסלו  “נבחרת השלום ”  שבה חברים גם יהודים וגם ערבים ארץ ישראליים   ( גפני לעולם אינו  משתמש בספרים אלה במונחים מדינת ישראל )  עוסקים במאבק  באנשי אש”ף  ששואפים  למנוע את ההתקרבות הבלתי נמנעת , לדעת  גפני , בין הישראלים  והפלסטינאים עד  להתמזגותם לאומה אחת, העברית.  סך הכל מסדרה זאת יצאו שבעה ספרים בין 1974 ו-1995  ( הסדרה הקודמת לשם השוואה יצאו תשעה ספרים בין 1961 ו-1963 ) שבמהלכם התמודדו הספורטאים הצעירים החדשים והותיקים עם נבחרות סקוטלנד ואנגליה  אך הסדרה נשארה בלתי מושלמת   ובגלל השנים הרבות שחלפו בין ספר לספר כמה מהספרים אינם עוקבים באמת בתכניהם . כך משום מה לספר השני בסדרה זאת “הספורטאים הצעירים נלחמים מ-1977 שהסתיים במחצית הראשונה של משחק כנגד נבחרת סקוטלנד ,היו שני המשכים שונים  הכדור הוא עגול מ-1978 ו”הספורטאים הצעירים בדרך לאליפות” שיצא לאור 11 שנים מאוחר יותר ב- שתיארו את המחצית השנייה של אותו המשחק כאילו הסופר שכח שכבר כתב ספר על כך או שלא היה מרוצה ממנו וכתב אותו מחדש בשם אחר.., הסדרה  “הסתיימה” לבסוף ב-1994 לאחר הספר מספר 16 כאשר נבחרת ישראל נשארה “תקועה ” במאבק עם נבחרת אנגליה והספר הבא שהוכרז “נבחרת השלום מדהימה”  לא יצא לאור מעולם. כפי שנראה סיפור אחד אחרון בסדרה זאת הופיע כסיפור קצר בעיתונות.

גפני חזר לעסוק בעולם הכדורגל בסידרה אחרת  בשם חבורת איסט אינד ” סדרה בריטית  במקור של סופר  בריטי בשם “א. סקורצ’ר ” שתורגמה ועובדה לעברית בידי אשר דורי  על עלילות קבוצת כדורגל של ילדים משכונת עוני שמתחברת לכדורגלן מפורסם ועוזרים לו במאבקיו בספורטאים מושחתים כמו גם בקבוצות כדורגל יריבות בליגת הנוער  וחבורת נוער עברייני  עיינת ופושעים למינהם  .

  בשלב  מסוים בשנת 1982  לאחר שהופיעו חמישה ספרים מתורגמים בסדרה זאת שזכו להצלחה    החל גפני  באופן יוצא דופן מאוד  לכתוב את הספרים בסדרה ( אם כי אלה המשיכו להיות מוצגים כמתורגמים ) והפך את הדמויות לכפילים של הספורטאים הצעירים שלו כולל שחקן ישראלי צעיר אבי גולן בן שלדיפלומטים ישראליים   המוצבים באנגליה  שהצטרף לקבוצה הלונדונית.המודל לנער הישראלי היה כפי שציין במפורש בספר הראשון של גפני  בסדרה זאת הכדורגלן הישראלי אבי כהן שהצטרף כשחקן רכש לקבוצה בריטית ב-1979 ושימש כמודל לישראלים רבים שהתגאו על השחקן הישראלי שהצטרף לקבוצה בליגה הבריטית שעדיין נחשבה אז כטובה בעולם. בספר הראשון היצילו חברי החבורה את אבי גולן הנ”ל מחוטפים בריטיים שידעו ש”ממשלת ישראל לעולם אינה נוטשת את אנשיה “ולכן תשלם עבורו כופר גדול “. שאר ספרי הסדרה היו פטריוטיים פחות עסקו בהרפתקאות כדורגל קונבנציונאליות יותר.

הרפתקאות כדורסל

הכדורסל לשם השוואה היה פופולארי הרבה פחות כנושא בספרות הרואית בהשוואה לכדורגל אם כי דווקא כאן הצליחה ישראל הרבה יותר מאשר בכדורגל  הודות לשרשרת נצחונותיה של קבוצת “מכבי תל אביב ” בכדורסל    באפריל 1977 כאשר מכבי הביסה באליפות אירופה מובילג’ארג’י וארזה האיטלקית בבלגרד בירת יוגוסלויה ( זירת כמה מהניצחונות הידועים של “הספורטאים הצעירים” בספריו של אבנר כרמלי ).שחקני מכבי תל אביב בנוסח טל ברודי ומיק ברקוביץ הפכו הודות למסע יחצנות נמרץ של מנהל הקבוצה שמעון מזרחי לסוג של גיבורים לאומיים וניתן לטעון שסדרות כמו הספורטאים הצעירים בהחלט עזרו ביצירת התדמית של הספורטאים כגיבורים לאומיים .

  שרגא גפני עצמו תרם לכך את תרומתו  במגזין הספורט ב”פנדל ” ששם פירסם גפני ב-1978 לאחר זכיית של קבוצת מכבי תל אביב באליפות אירופה  סיפור בהמשכים בשם “אשפי הסלים ” ” ,שבו כיכבה הפעם  קבוצת כדורסלנים  ( ( מה שמראה על השינוי הרב שעברו המעמד של משחק הכדורסל ושחקניו  לעומת שנות השישים כאשר חיבר את הסדרה המקורית ) המביאים כבוד רב  למדינה ולעם באליפות אירופה ובבירור הייתה זאת מכבי תל אביב תחת שם אחר . כמו בסדרת הספורטאים הצעירים שלו קבוצת הכדורסל הנ”ל נאלצה להיאבק לא רק ביריבים מעל מגרש הספורט אלא גם במזימות רצחניות של מחבלים פלסטינאים שמנסים לפגוע דרכם במדינה. ייתכן שזהו השלב הסופי בהפיכתה של קבוצת מכבי למיתוס כאשר כפילים ספרותיים אלה של קבוצת מכבי תל אביב הפכו למעשה ליורשיהם של “הספורטאים הצעירים ” הדמיוניים.

גפני חזר לאחרונה לדמויות “הספורטאים הצעירים ”  שלו בסיפור קצר שפורסם בעיתונות וברשת ותיאר את הספורטאים הצעירים בימינו במאבק נגד אירלנד הכדור בפנים ….כן ! ( הופיע במוסף השבועי של ידיעות אחרונות “7 ימים “גליון מספר 2148 בתאריך ה-23.3.200-5 עמודים 66-72  ( הסיפור נמצא ברשת ב:http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3062884,00.html מלווה באיורים  קלאסיים של מ.אריה תאר הסיפור  את הספורטאים הצעירים בימינו ומה קרה להם כשהם מחליטים להשתתף במשחק כנגד אירלנד. אך כיום הסיפור וגיבוריו ההירואיים נראים אנכרוניסטיים.

.בשיחות פרטיות עימי  אמר גפני כי הוא שואף להקים את הסדרה לתחייה אך בחזרה עם הדמויות  המקוריות שוב בשנות השישים מאחר שמציאות הספורטיבית האמיתית  של ראשית המאה העשרים ואחת  ( האנטי הרואית והאנטי פטריוטית  במופגן ) שוב אינה מתאימה להן.

 

הימאים

סידרה שהייתה שנויה בהרבה במחלוקת מהקודמות וכמו “דנידין “”הספורטאים הצעירים ” החלה לצאת לאור גם היא ב-1961  הייתה סדרת ” הימאים” שבה העז גפני לעשות מעשה שלא יעשה באותה התקופה ,בספרות הילדים והנוער.  בעיצומו של שלטון מפלגת  מפא”י, הוא  יצר סדרה על  עלילותיה של מחתרת נועזת ( למעשה הלח”י)במאבקה כנגד הבריטים והערבים, ולמען העלאת מעפילים לארץ  תוך התגברות על ההפרעות של אנשי הצד השני ” המגינים ” ( ארגון ההגנה )…

הסדרה זאת שעלילותיה מתרחשות בארץ ישראל של תקופת המנדט החל משנת 1935. אך מידי כמה ספרים משתנה זירת הפעולה של גיבורי הסדרה .בספרים הראשונים מתמקדת העלילה בהבאת מעפילים לארץ ובהערמה על המשטרה הבריטית . בשלב השני לאחר שמגיע זמן העלילה בסדרה למרד הערבי של 1936 מתמקד סיפור העלילה במאבקם שלהימאים בכנופיות הערביות . בו זמנית עוסק סיפור העלילה במאמציהם של נציגי הימאים באירופה להשיג מימון לתנועתם מידי יהודים גלותיים ( שמתוארים בבוז ובזלזול  זאת בהשוואה מנקרת   עין לדרך שמתוארים בה  האוייבים  הערבים והבריטים שמוצגים לרוב כדמויות של אנשים אמיצים  המעוררות הערכה ).

 הסדרה היגיעה לכאורה  לקיצה לאחר 12 ספרים שבקיצם עומד אחד מגיבורי הסדרה לעלות לגרדום אם כי הוא מצליח  להעביר מסר פטריוטי לנוער העברי. .

 אך גפני חידש את הסדרה הפופולארית מחדש כעבור כמה שנים. הוא היציל את הנידון למוות ושלח אותו למשימה המסוכנת ביותר של הימאים אי פעם המשימה שבה התמקדו ארבעת הספרים הבאים והאחרונים בסדרת הימאים : חיסולו של אדולף היטלר בקן הנשרים שבגרמניה! לרוע המזל סיפור מרתק זה לא הסתיים מעולם הוא נקטע כאשר היטלר מחוסר הכרה וכאשר כפיל שלו תופס את מקומו , כפיל שמתגלה כאנטישמי לא פחות מהפיהרר. איך הסתיים הסיפור והאם הצליחו הימאים להרוג את היטלר את זה אולי לא נדע לעולם…

בסדרה זאת הרשה לעצמו גפני להראות לראשונה בספרות  הילדים והנוער   את דעותיו הפוליטיות שלא היו שייכות ל”שמאל ” אם לדבר בלשון המעטה .לדברי גפני, כתוצאהמדעות אלה הוא קומם כנגדו מבקרים ספרותיים שונים שהיו שייכים למחנה השמאלובראשם אוריאל אופק ואדיר  כהן .

( השניים הנ”ל אגב עבדו באותה ההוצאה לאור שעבורה עבד גם גפני ,הוצאת מ.מזרחי ,ובהחלט ניתן לדבר על מלחמת”אזרחים ” בין הכותבים השונים שהתחוללה באותה ההוצאה).

התנ”ך

לאורך השנים פרסם סדרות רבות אחרות אחת המצליחות בהן הייתה סידרת ” עולם התנ”ךלילד ”  שפרסם תחת שמו  (  ונוצרה גם היא בשנת 1961 ) שבה סיפר מחדש במה שנראה בעיניו כ”אפוס לאומי עברי “את סיפורי הספר האהוב עליו ביותר התנ”ך וסידרה זאת זכתה להצלחה עצומה ולחיקויים

של סופרים כמו ארנונה גדות ו”ליאור עשת ” (שם בדוי למירון אוריאל )  חיקויים המעידיםעל הפופולאריות הגדולה של המקור של גפני בקרב הקהל ,( אני מכיר אישית כמה אנשיםשבחרו  בקריירה בחקר התנ”ך כתוצאה מקריאת סידרה זאת בילדותם ) אך גם לביקורות קשות  על הגישה ה”לאומנית פרימיטיבית ” המופגנת בה. אך ניתן לטעון שסידרה זאתמהווה אולי את נקודת השיא של השימוש בתנ”ך  למטרות חינוכיות בסיפורת הילדים העברית מבחינת הפופולאריות וההשפעה. ( כיום  לעומת זאת התנ”ך כמעט שאינו משמש כנושא בספרות הילדים שלנו ).בראשית המאה העשרים ואחת גפני שיכתב כמה מספרי הסדרה ופירסם אותם מחדש וגם כתב ספרים חדשים לגמרי על בריאת העולם ועל משה רבנו בצעירותו .אך אלו לא יצאו לאור לבסוף שכן המו”ל שלו מאיר מזרחי מצא שיש בהם “דברים שאינם תואמים את הדת “.

בשנים האחרונות חזר  גפני גם לכתיבת סיפורי חבורות כמו “השביעייה הסודית שלנו “( שכפי ששמה מראה הייתה וריאציה ישראלית על הסדרה של אניד בלייטון ).

מאידך הוא פירסם גם   סדרות נוספות לילדים שניסו להיות “עדכניות ” יותר  כמו “גילי גול הכל יכול ” יכול (מ. מזרחי, 1999) סדרה בת שתי ספרים  על עלילות  ילד שמקבל כוחות כישוף מדהימים  ומנצל אותם במלואם בבית הספר ובבית ( חיקוי של הארי פוטר? למעשה יש כאן גלגול חדש של עלילות דני דין הרואה ואינו נראה ) .

  הוא פירסם גם את סדרת “צביקי מצחיקי ” מאת “און שריג ”  סדרה בת שני ספרים שמתארת הרפתקאות וירטואליות כאלה המתרחשות בעולם דמיוני שאליו נשאב הילד גיבור הסדרה שיכול להיכנס לסדרות טלוויזיה שונות ולחיות בהם כמו בעולם האמיתי ועובר בהם הרפתקאות שונות  צורה   נפגש שם עם חייזרים וטס בחלל. כל זה באמצעות צעצוע רובוט מתוחכם, בובת “בובוטריק” שיכולה לשנות צורה. אלא משום מה העולם הווירטואלי של צביקי מצחיקי  הוא זהה כמעט לחלוטין לעולם “האמיתי” של סיפוריו הקודמים של גפני  משנות החמשיים והשישים של מאבק בין ילדים ובריונים בשכונה.

אך מספרם המצומצם של הספרים בשתי הסדרות החדשות מראה שקהל הקוראים הצעיר שוב לא קיבל אותן בשקיקה כפי שקיבל בעבר את דני דין .

 המתרגם

 גפני עסק רבות גם בתרגומים ( וזאת כנראה הסיבה שהוא רק אחד מסופרי הילדיםהפוריים ביותר שלנו , ולא הפורה ביותר…….) . הוא תירגם את ספריה של אניד בלייטון

שהיא מעין המקבילה הבריטית שלו לפוריות להצלחה ולחטיפת קיטונות של רותחין מידי הביקורת על ה”ערכים המקולקלים ” (למעשה ערכים בריטיים מסורתיים ) שאותםהעבירה  לנוער ,ותרגומים אלה  של סדרות כמו ה”שביעיה הסודית ” וחבורת הבלשים והכלב ” זכו להצלחה כמעט כמו ספריו המקוריים.סך הכל תרגם גפני לא פחות מ63- מספריה  של אניד בלייטון  לעברית .

 גפני  מסביר שהוא רואה בערכים ה”בריטיים” להם מטיפה בלייטון   בספריה  כמו” אל תגלה לעולם שאתה מפחד , אל תשתולל כשאתה מצליח ואל  תהיה מדוכדך כשאתה  נוחל תבוסה ” דוגמה לחיקוי בספריו, והם מהווים עדות להערצתו  לאופי ה”בריטי ” המתואר בידי בלייטון.

 תרגומים מעניינים נוספים היו של  סידרת “ג’נינגס ” על חיי פנימיית  ילדים באנגליה , תרגומים שבהם יצר גירסה עברית מיוחדת במינה של האנגלית של  הפנימיות  של  המקור( שניתן להשוות אותה לגירסה העברית של עמיתו בהוצאת מזרחי  אליעזר כרמי  לשפת  “ברודווי” בסיפורי  דימון ראניון).

 כן תרגם לעברית את סידרת “אלפרד היצ’קוק” של  רוברט ארתור וכותבים אחרים ,סדרה על  חבורת  ילדים הפותרים תעלומות במצבים של  אימה, ולכאורה העל טבעי. סידרה שבה  פתח למעשה את גל סיפורי האימה לילדים שהיה דומיננטי בשוק  ספרות הילדים  במשך שנים בישראל ובחו”ל.

החלק הבא של המאמר יעסוק באידיאולוגיה “העברית ” המיוחדת של שרגא גפני   הנמצאת בספריו   ומבטאת את היותו  בגדר “פלג” של אדם אחד של התנוע הכנענית.

נספח למאמר

רשימת ספריו ותרגומיו של שרגא גפני, לפי סדרות

ונושאים, ושמות בדויים שונים (אבנר כרמלי , און שריג יגאל גולן איתן דרור, ואיתן נותב ויצחק אחיטוב   ) .

(הרשימה מסודרת במספרים סידוריים כשספרי הסדרות השונות מקבלות בתוספת

את מספרם הרלבנטי בתוך הסדרה הספציפית ).

א. ספרים בודדים לילדים .

1. מגילת דניאל ועבדאללה”פרשה ממלחמת השחרור . מסדה . 1953 .( הופיע לראשונה בהמשכים ב”הארץ שלנו”

 כרך ב’ חוב’ 41-50 וכרך ג’ חוב’ 1-2 , 1952).

2. ג’ינג’ הסייר . אלקנה . 1954.

תעלומת מגיד העתידות אבנר כרמלי

3.תעלומת מגיד העתידות . א. זלקוביץ . 1956.

הגבורים הקטנים אבנר כרמלי הוצאת מזרחי

4. הגיבורים הקטנים .מ. מזרחי. 1962. ( החלק הראשון הופיע לראשונה ב”הארץ שלנו ” תחת השם “הבלשים הקטנים ” בכרך ב’ חוב’ 25-29 ב1952-

תקציר :’אמיץ’, כלבה האוהב של נירה, אבד, ונירה חלתה מרוב געגועים. שני ילדים אמיצים, אילן ונפתלי, מחליטים לגלות את הכלב האובד.

5. איתן בארץ התעלומות . מ. מזרחי. 1962. ( הופיע לראשונה ב”הארץ שלנו” תחת השם  “איתן יוצא לחפש הרפתקאות ” בכרך ד’ חוב’ 11-22 , ב1954). אייר איתן קלדרון. איתן יצא מביתו והגיע בדרך פלאית לארץ משונה. הוא מגלה לבסוף שהיגיע לאתר הסרטת סרט על ימי שאול המלך ודוד.

השועל בר-מזל

6. השועל בר מזל . מזרחי . 1962.

 אוסף סיפורי חיות ובעיקר סיפורי שועלים מצחיקים.

ב. קבצי סיפורים לילדים .

סיפורי העמים

7.ספורי העמים . א. זלקוביץ . 1961. אייר אהרון אבדי.

 קובץ של סיפורי עם זרים וסיפורים ואגדות שמתרחשים בתקופת התנ”ך.

8. ספורי ישראל . מזרחי. 1962. צייר ח. אבלוני

9. הסיפורים שלנו. מזרחי . 1962. צייר ח. אבלוני

ג. ספרים בודדים למבוגרים .

10. החבלן הטוב אלכס. זלקוביץ. 1956.

תקציר :

פרשה מחטיבת “גבעתי” במלחמת העצמאות. בפרשה זאת יפגוש הקורא את נציגיו המובהקים של דור מלחמת העצמאות – את אלכס (” התחשק לי קרבות – אני רוצה לפלמ”ח “), קליבר (“רק במוח, לא בכוח! במוח! במוח!”), ניסים (“עכשיו סידרו כבר צבא, ובצבא דופקים לך דרגות לכל מי שלא שווה אותן ולכל מי שלא עשה כלום. דורשים ממך להצדיע והמציאו לך אלף דברים שאיש לא צריך אותם, אבל הרגו כל דבר טוב שהיה לנו פעם במחתרת “), אוריה (” השאלה היא: מי יתן אוכל לאמי ולקטנים, אם אהרג?”), טוביה (הם מתלוננים, אבל הסברתי להם מזה חיל-רגלים מחורבן, ונשתתקו “), דוב (” בחורים, הלילה נכבוש את מאה ושלוש עשרה – ולאחור הולך רק חמור!”), אחוזניק (“זה מזכיר לי את ימי המחתרת, כשכל אחד היה מת לצאת לג’וב”), פרטיזן (“מי ביקש ממנו לחזור לגדוד? הוא לא יכול להישאר בבית? מי ביקש ממנו? מי ביקש?”).
בסיפור מפלתם, תקומתם ונצחונם של אנשי חטיבת “גבעתי” אלה ממוחשת בדרך בלתי-מצויה בספרותנו המלחמה כמו שהיא, ונפתח לעיני הקורא אשנב לעולמם של לוחמינו – עולם של מסעי-לילה מפרכים, הפגזות-השמד, הסתערויות-כידונים אכזריות ולחימה סוערת על גבעות-משלט. בשיחות ובמעשים שבספר משתקפת המהפכה הגדולה, שהתחוללה בחייו ובנפשו של דור מלחמת העצמאות.
המחבר: סיפוריו הקצרים של שרגא גפני נתפרסמו בימי מלחמת העצמאות ולאחריה בשבועונים ובעתונים עבריים. אחדים מהם תורגמו לשפות זרות. סיפורו של האחרון, “הילד, הסוס והזקן”, שנתפרסם השנה, עורר הדים רבים, הומחז ושודר.
“החבלן הטוב אלכס” הוא ספרו הראשון. כתיבתו נמשכה, למקוטעין, כשמונה שנים. קטעים ממנו כבר נתפרסמו בבמות שונות, וזכו להערכה נלהבת מצד קוראים ומבקרים.

11. עניין של אהבה. היונה ,1963. מהדורה שניה: רמדור, 1980.

12. עלייתו ושקיעתו של פלמחאי . הספריה העברית. 1965.

13. בסוד מפקדים. הספרייה העברית . 1966.

בלדה עברית שרגא גפני רומן

14. בלדה עברית . שלגי. 1982.

תקציר :רומן יסורים על אהבת אדם לארץ ישראל, על רקע נפילת בנו שהתנדב לפלמ”ח ונהרג וועם בואו הוא מעורר מהומות ומאבקים ביישוב.

ד.  סדרת עלילות רפי וגדנע”ו:עלילות חבורת נערים במלחמה.

15. (1) עלילות רפי : סיפור ממלחמת השחרור . מסדה . 1952. ( הופיע לראשונה ב”הארץ שלנו ”  תחת השם “רפי נעשה חייל קרבי ”  ב-15 חלקים בכרך א’, חוב’  33-35  וכרך ב’ חוב’ 1-12 , 1951).

16. (2) סיסמתנו קדימה. מסדה . 1953.

ה.  סדרת מגילת השכונה שלנו.על עלילות ילדים בשכונה תל אביבית.

17 .(1) המלחמה בשכונה. כתבים , 1952. תשי”ג.

18.  (2) אולימפיאדת השכונות:סיפור לספורטאים . אלקנה ,1954 ( מהדורה שניה: זלקוביץ , 1958).

 ו. סדרת “הבלשים הצעירים “אייר ( לרוב )  מ. אריה

הבלשים הצעירים אבנר כרמלי  1953

(0) הבלשים הקטנים .  הסיפור הראשון בסידרה שהופיע אך ורק כסיפור בהמשכים

ב”הארץ שלנו ”  כרך ב’ ,חוב’ 25-29, 1952. הופיע  גם  בנפרד מהסידרה  בתור החלק הראשון של הספר “הגיבורים הקטנים ” (ראה למעלה).

19. (1) הבלשים הצעירים בתעלומת המעברה האבודה. איורים הרי פרנק.  מסדה . 1953.

הבלשים הצעירים בתעלומת הזייפן קלודיוס אבנר כרמלי הוצאת אלקנה

20 .(2) הבלשים הצעירים בתעלומת הזייפן קלודיוס.  מהדורה ראשונה הוצאת אלקנה . מהדורה שניה בהוצאת זלקוביץ . 1954?

( הספר הבא בסדרה לאחר ספר זה אמור היה להיות  ” הבלשים הצעירים בתעלומת רחוב עקביה ” אך זה לא יצא לאור) .

21. (3) . הבלשים הצעירים במבצע סיני . זלקוביץ’. 1957.

22. (4) . הבלשים הצעירים וטרזן פורצים למפרץ שלמה . זלקוביץ  1957

23. (5) . הבלשים הצעירים מצילים את דני קיי .זלקוביץ . 1957

הבלשים הצעירים מתיישבים בנגב הפרוע

24. (6) . הבלשים הצעירים מתיישבים בנגב הפרוע . זלקוביץ. 1958.

25. (7) . הבלשים הצעירים טסים בירח מלאכותי. זלקוביץ . 1958.

26. (8) . הבלשים הצעירים בתפקיד מיוחד בשנת העשור . זלקוביץ . 1958.

הבלשים הצעירים ויהלום מלכת שבא

27. (9) . הבלשים הצעירים ויהלום מלכת שבא. זלקוביץ . 1958.

28. (10) . הבלשים הצעירים בתעלומת הצרצר השותק . זלקוביץ. 1959.

בספר זה גפני מביע את דעתו על האמנות המודרנית.

הבלשים הצעירים ותעלומת פצצת האטום אבנר כרמלי  ציורים של מ. אריה

29. (11) . הבלשים הצעירים ותעלומת פצצת האטום .זלקוביץ. 1960

30. (12) . הבלשים הצעירים ותעלומת גביע הקסמים . זלקוביץ . 1961.

 ז. סדרת “הספורטאים הצעירים” .הוצאת מ. מזרחי.

(ב2001 עברו הספרים הראשונים עדכון לשוני ותוכני בידי המחבר) אייר. מ. אריה

 31. (1) . בעט אלון בעט. 1960.(מהדורה שונה ,2001)

32 . (2) .אלון במלכודת . 1960. (מהדורה שונה , 2001)

33. (3) . הכדור בפנים ,לא!. 1961.(מהדורה שונה 2001)

34. (4) . מלכי הכדורגל .1961(מהדורה שונה 2001)

35. (5). המשחק הגורלי. 1961.

36. (6). ארוכה הדרך לאליפות . 1962

הספורטאים הצעירים המשחק האחרון? אבנר כרמלי הוצאת מזרחי

37.(7) . המשחק האחרון ?. 1962

38. (8) . ישראל נגד מצרים. 1963.

39. (9) .הספורטאים הצעירים בקרב הגדול . 1963.

סדרה שנייה של הספורטאים הצעירים.

הספורטאים הצעירים שבים אבנר כרמלי הוצאת מזרחי

40. (10 ) הספורטאים הצעירים שבים. 1974.

41. (11). הספורטאים הצעירים נלחמים!. 1977.

תקציר :

המאבק האדיר על אליפות העולם בכדורגל מתקרב! אבל בנבחרתה של ארץ-ישראל אנו מוצאים רק שניים משחקניה הותיקים והמנוסים – את אלון ורפי. כל השאר הם צעירים חדשים בנבחרת, חסרי נסיון בין-לאומי.
היצליחו להגיע לראשות הבית שלהם ומשם – למשחקי הגמר?
את השאלה שואלות גם מדינות האויב שאינן רוצות לראות את מולדתנו במשחקי הגמר המהוללים. מרגלים שלהן נשלחים לראות את כושרה של נבחרתנו במשחק המבחן הראשון שלה עם סקוטלנד.

הספורטאים הצעירים הכדור הוא עגול אבנר כרמלי הוצאת מזרחי

42. (12) . הכדור הוא עגול . 1978.

תקציר : הספורטאים הצעירים בקרב אולימפי אבל גם מול מזימה של הערבים להכניס ‘חפרפרת’ לנבחרת. האם יצליחו?

43. (13). הספורטאים הצעירים בדרך לאליפות. 1989. ( מיספור הספר על הכריכה  שגוי).ציירה כריסטינה קדמון.

ישראל מנצחת את סקוטלנד 5 – 3.

44. (14) . הספורטאים הצעירים בנבחרת השלום . 1994.( מספור הספר על הכריכה  שגוי)בספר זה החמאס מנסה לרצוח את עודד – שוערה הלאומי של ישראל, אך הודות לבני – הקמיע של נבחרת ישראל, וחברתו דורית – משימת החמאס סוכלה.

45. (15). נבחרת השלום לא נשברת . 1995.(מספור הספר על הכריכה  שגוי)

תקציר :

נבחרת הכדורגל הלאומית הצעירה שלנו טסה ללונדון, למשחק חשוב עם נבחרת אנגליה. נלווים אליהם השחקנים הערבים של נבחרת השלום.
אויבי ישראל והשלום חותרים להשמיד אותה בטיסתה. בהיות מטוסה מעל צרפת, מרגיש שוער הנבחרת, עודד, מכאובים איומים בבטנו. מתברר במהרה, כי הוא שתה משקה שטעמו כקקאו קר, שהגניבו סוכני האויב למטוס, ושאינו אלא חומר-נפץ נוזלי העומד להתפוצץ בקיבתו של עודד ולחסל אותו ואת המטוס על כל נוסעיו ובתוכם גם את השחקנים הערבים של נבחרת השלום, הנלווים אל נבחרת ישראל כאורחיה!
כך מתחוללת באוויר דרמה מסמרת שיער, שהעולם כולו עוקב אחריה בנשימה עצורה.
גיבורינו, הספורטאים הצעירים אלון ורפי, וחברותיהם רננה ושועה, ולצדם שני הילדים, שהם הקמעות של הנבחרת, דורית ובני, וחברתם הצעירה של עודד ושמאי, אלישבע, מתמודדים עם סכנת חיסול מחרידה זו ועם סכנות ומכשולים אחרים הצצים בדרכה של הנבחרת לניצחון, החלטתם נחושה להוכיח לעולם, למרות כל המכשולים, כי הם בלתי מנוצחים! היצליחו? הינצחו?

46. (16). נבחרת השלום בקרב איתנים . 1995.(מספור הספר על הכריכה  שגוי).

( 17 ) הכדור בפנים ….כן ! ( סיפור קצר ) הופיע במוסף השבועי של ידיעות אחרונות “7 ימים “גליון מספר 2148 בתאריך ה-23.3.200-5 עמודים 66-72 . עם איורים של מ.אריה .תאר את הספורטאים הצעירים בימינו ומה קרה להם כשהם מחליטים להשתתף במשחק כנגד אירלנד. ברשת ב http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3062884,00.html

ספרים בסדרה שהיו אמורים לצאת אך לא יצאו :

1. המשחק המכריע ( אחרי הכדור הוא עגול )

2. הספורטאים הצעירים בהזדמנות האחרונה ( אחרי בדרך לאליפות ).

3. נבחרת השלום מדהימה ( אחרי נבחרת השלום בקרב איתנים )

ח. סדרת  ” הימאים ” בהוצאת מזרחי .אייר מ.אריה

47. (1). הימאים במבצע סנונית:מעלילות המחתרת וההעפלה . 1961.

48. (2) . הימאים במבצע אילה. 1962.

49. (3) . הימאים במבצע נתניה . 1962.

50. (4) . הימאים במבצע מחץ  . 1962.

51. (5) . הימאים במבצע כידון .1962

הימאים במבצע 'גרזן'

52. (6). הימאים במבצע גרזן. 1963.

53. (7) הימאים במבצע ברק.1963.

54. (8) . הימאים במבצע קורנס. 1963.

 

55. (9). הימאים במבצע אומץ. 1964.

56. (10) . הימאים במבצע  בלימה . 1965.

57.(11). הימאים במבצע דרור. 1965.

הימאים במבצע תחבולה

58. (12). הימאים במבצע תחבולה . 1965.

59. (13) הימאים במבצע פגע וברח . 1974.

60.(14) . הימאים במבצע התאבדות . 1974.

הימאים במבצע התנקשות

61. (15) . הימאים במבצע התנקשות . 1994. צייר ניסים בן דיין

62. (16). הימאים במבצע הקרבה. 1994. צייר ניסים בן דיין.

אמור היה להופיע מספר 17 בסדרה   “הימאים בקן הנשרים”  אך לא הופיע.

ט.      סדרת דנידין בהוצאת מזרחי (תחת השם “און שריג”)

(ב-1993 עברו הספרים הראשונים עריכה מחדש ועדכון לשוני בידי המחבר ).

הרפתקאות דני הרואה ואינו נראה

63. (1) . הרפתקאות דני הרואה ואינו נראה. 1961.אייר  אליעזר ויסברוד.

64 (2) . דני-דין הקוסם . 1962.אייר מ. אריה ואת מרבית הספרים האחרים.

תקציר :דנידין, הילד שהפך לרואה ואינו נראה, בא להצגתו של קוסם ועושה בה פלאי פלאים, במקום הקוסם הרמאי. הוא עושה מעשים מצחיקים ועוזר לחלשים נגד הרעים.

דני דין הרואה ואינו נראה מופיע בתיאטרון

65. (3) . דנידין מופיע בתיאטרון. 1963.

66. (4) . דנידין מפליג בים  . 1963.

דני דין הרואה ואינו נראה טס לאמריקה

67. (5) . דנידין טס לאמריקה . 1963.

68. (6). דנידין בין הפראים .1963

69. (7) . דנידין ואוצר שודדי הים. 1964

70. (8) . דנידין בקרקס. 1964.

71. (9) . דנידין בשירות הריגול . 1964.

דנידין גיבור ישראל

72. (10) . דנידין גיבור ישראל. 1965

73. (11) . דנידין באליפות הכדורגל .1965.

74. (12) . הרפתקאות דנידין בקבוץ . 1966.

75. (13) . דנידין בשרות המודיעין. 1968.

דנידין במלחמת ששת הימים

76. (14). דנידין במלחמת ששת הימים . 1968.

דנידין בשבי און שריג שרגא גפני

77. (15). דנידין בשבי . 1969.

דנידין במשימה בלתי אפשרית

78. (16). דנידין במשימה בלתי אפשרית. 1970.

79. (17) . דנידין במטוס החטוף. 1971.

דנידין משחרר השבויים

80. (18). דנידין משחרר השבויים. 1974.

81. (19) . דנידין לוכד המחבלים. 1976.

תקציר :בבית הספר “יבנה” מופיע דנידין הרואה ואינו נראה לפני המורים והתלמידים, ומספר ל הם שתים מהרפתקאותיו המרתקות ביותר – והמשעשעות ביותר! בהרפתקה הראשונה, בה הוא מתגלה כבלתי-נראה לדודתו שולמית, תתפקעו מצחוק! ובהרפתקה השניה, בה הוא לוכד כנופיית מחבלים מסוכנת, תתפקעו ממתח.

82. (20) . דנידין מקים חבורה. 1979. מבוסס על המחזמר.

תקציר:

רוצים לדעת איך בדיוק הפך דנידין לרואה ואינו נראה?
רוצים לשמוע איך הקים יחד עם ילדי השכונה שלו חבורה?
רוצים להכיר את שירי החבורה שלו?
רוצים לקרוא את הרפתקאותיה המרתקות?
בקצור – רוצים להתפקע מצחוק?

83. (21) . דנידין וחבורתו יוצאים לפעולה. 1988.מבוסס על המחזמר.

84. (22) . דנידין הרואה ואינו נראה משגע את סאדאם . אופוס. 1991.(פרק מספר זה

הופיע לראשונה תחת השם “דנידין במערב עיראק ”  בעיתון “ידיעות אחרונות -עיתון תל אביב” 15.2.91 עם איורים של  מ. אריה ).. הספר אוייר בידי פזית מלר-דושי

85.(23) הרפתקאות  דנידין ודינדין הרואים ואינם נראים. 1994.

86. (24)  . הרפתקאות דנידין ודינדין באליפות הכדורסל . 1994.

87.(25) . הרפתקאות דנידין ודינדין שומרי השלום . 1995.

88. (26 ) הרפתקאות דנידין ודינדין בהרפתקה בחלל . 1996.

 תקציר: דני ודינה דין מצילים את נשיא ארה”ב ביל קלינטון מידי החמאס.

89 .(27) דנדין ודינדין מצילים את הנשיא.1997.

90. (28). דנידין ודינדין משגעים את החיזרים . 1998 .

תקציר :חללית של חייזרים מכוכב אחר, שירדה לכדור הארץ ושאבה לתוכה שנים עשר ילדים ושתים עשרה ילדות, וגם את דנידין ודינדין הרואים ואינם נראים, והמריאה איתם חזרה לחלל, התגברו הילדים בעזרת דנידין ודינדין הבלתי נראים על החייזרים שחטפו אותם, וכבשו מידיהם את החללית! ניצחונם של הילדים מרגיז נוראות את הקיסר אדרדנל, השליט האכזר של הכוכב שממנו יצאה

91( 29) דנידין בג’ונגל. 2001. ספר שבו מבקר דנידין באפריקה בזימבווה ופוגש  ישראלי “שירן”  שהפך למקביל של טרזן ונילחם בנומה האריה.

אמור היה  להיות ספר המשך : דנידין אליל  הג’ונגל.

כן   הופיעו  בסידרה שני  סיפורים  קצרים שלא יצאו בספר :

 א.”דנידין נלחם בחמאס ” שהופיע  ב”ידיעות  אחרונות-עיתון תל אביב , 23.4.93

ב. “עלילות הרואה ואינו נראה באולימפיאדת אטלנטה ” שהופיע  ב” כל העיר ” 2.8.96 ,ע’ 74,77. שבו דנידין עוזר ליעל ארד באולימפיאדה .(למעשה נכתב בידי מישהו אחר).

היה מחזמר על דמותו של דנידין בשם הרפתקאות דני דין הרואה ואינו נראה  שיצא גם כתקליט “הרפתקאות דנידין הרואה ואינו נראה ” מאת “און שריג ” (גפני) בתיאטרון “לילך ” עם יגאל סלע-לוי ואבירמה גולן  שהופיעה בתור דני דין . מ. אריה היה צייר ההצגה.

ספרים 20 ו21- בסדרה הם עיבוד שלו.

אמורים היו להיות ספרים נוספים בסדרה שלא יצאו :

1. דנידין יוצא למשימה סודית ( אחרי דנידין בשבי )

2. דנידין בקומנדו הימי .( אחרי דנידין משחרר השבויים ,וגם אחרי דנידין ודינדין משגעים את החיזרים ).

3. דנידין מתנחל בהר הפלאות ( אחרי דנידין לוכד המחבלים ).

4. דנידין במלחמת השכונות . ( אחרי דנידין וחבורתו יוצאים לפעולה).

5. דנידין באינתיפאדה .

6. דנידין מנהל את מלחמת המפרץ ( אחרי דנידין משגע את סאדאם ).

7. דני דין אליל הג’ונגל ( אחרי דנידין בג’ונגל ).

8. דנידין נגד אחמדינגי’דאד נשיא  איראן.

י. סדרת ” האמיצים ” בהוצאת מזרחי.אייר אליעזר ויסברוד

92 . (1) חבורת האמיצים במסתרי רחוב עקביה . 1961.

93. (2) . האמיצים במסתרי התחנה המרכזית. 1961.

תקציר :חבורת האמיצים באו לתחנה המרכזית כדי לנסוע ממנה אל יערות הכרמל, אך במקום להגיע אל יערות הכרמל הגיעו אל מקומות שונים ומשונים, נפלו בידי טיפוסים זרים ומוזרים, והצליחו לפתור תעלומה שהיתה חידה סתומה.

94. (3) האמיצים במסתרי יער המטמון. 1962.

האמיצים במסתרי מערת האוצר

95. (4) . האמיצים במסתרי מערת האוצר. 1962.

96. (5). האמיצים במסתרי אי המרגלים. 1963.

97. (6) . האמיצים במסתרי עמק איילון . 1963.

יא. סדרת ” הרביעיה הנועזת ” בהוצאת מזרחי.איירה זיוה שישא.

98. (1) הרביעיה הנועזת :חייהם והרפתקאותיהם של  ידידים נאמנים  .1968.

99. (2) . הרביעיה הנועזת בפעולה. 1969.

הרביעיה הנועזת בולשת

100. (3) . הרביעיה הנועזת בולשת . 1970.

101. (4). הרביעיה הנועזת אורבת . 1971.

אמור היה לצאת ספר נוסף בסדרה:הרביעיה הנועזת בתעלומה לא נורמלית !. אך לא יצא.

יב. סדרת “השלישיה ” בהוצאת דון (תחת השם יגאל גולן ).

השלישיה בעקבות מניחי הפצצות יגאל גולן

102.(1)  . השלישיה בעקבות מניחי הפצצות . 1970.

שלושה ילדים מחליטים לוותר על מתנות הבר מצווה שלהם ולטייל באירופה ושם הם פוגשים בחברי ארגון אל-פתח.

103(2) השלישיה בשבי החבלנים . 1970.

אמור היה לצאת ספר נוסף בסדרה :השלישיה במשימה מיוחדת . אך לא יצא .

יג. סדרת ” הסיירת המיוחדת ” בהוצאת מזרחי.אייר ניסים בן דיין .

104. (1) . הסיירת המיוחדת בפעולה.1971.

105. (2) . הסיירת המיוחדת מכותרת. 1973.

אמור היה לצאת ספר שלישי בסדרה :הסיירת המיוחדת הולמת . אך לא יצא

יד. סדרת ” בלשי הכיתה ” בהוצאת מזרחי .

בלשי הכיתה והרפתקאותיהם המבדחות

106. (1). בלשי הכיתה והרפתקאותיהם המבדחות . 1972.

בלשי הכיתה בפרשת רינגו וג'מבו

107. (2) . בלשי הכיתה בפרשת רינגו וג’מבו . 1973.

אמור היה לצאת ספר שלישי בסדרה : בלשי הכיתה בפרשת הדרקונים . אך לא יצא.

 

טו. סדרת ” ידידות ומאבק ” בהוצאת עמיחי .(תחת השם “איתן דרור”).

108. (1) . דודו ומירי נחטפים לאוגנדה . 1977.

109.(2) . עוזי ודני במבצע יהונתן. 1977.

110. (3) ידידות ומאבק בשערי אנטבה. 1977.

111. (4) . ברק ורעם באוגנדה. 1977.

112 .(5) משימה בלבנון. 1977.

תקציר :

החבורה הצעירה והאמיצה שלנו – מירי, דני, עוזי ושולה – ויחד עמם הסרן יוסי יתיר ועוד ממיטב לוחמי צבא ישראל – מצטרפים לתנועת “ידידות ומאבק”. זהו תנועת מחתרת שמטרתה לשחרר את כל עמי הקדם ובתוכם הכורדים, המרונים, הדרוזים והישראלים – מסכנת השעבוד וההשמדה מצד ארגוני המחבלים צמאי הדם ומשטרי הכיבוש הערבים הקיצוניים.
המשימה הפעם – לכרות ברית ידידות ומאבק משותף בין הישראלים והמרונים, שכנינו מצפון, כדי לעמוד יחדיו נגד האויב המשותף. בעלילה המרתקת מאין כמוה, חוצים ידידינו את הגבול פעם ופעמיים ברגל ובאוויר, כדי להיפגש עם גיבורי המרונים, ונכנסים עמם לעובי הקרבות המרים הניטשים בלבנון.

אמור היה לצאת ספר נוסף בסדרה בשם : אל המכבים בבלגרד . אך לא יצא.

טז. סדרת ” השכונה שלנו” בהוצאת עמיחי .איירה תרצה טנאי

113. נס קרה לטלי. 1977.

114. שמעון בעל הדמיון. 1977.

יח . סדרת ” השביעיה הסודית שלנו ” בהוצאת מזרחי. איורים : כריסטינה קדמון.

115.ׁ(1) השביעיה הסודית שלנו בחורשת הנחשים. 1995.

 

116. (2).השביעיה הסודית שלנו במערת הסתרים. 1996.

 

117.(3). השביעיה הסודית שלנו בבית  הרוחות . 1996.

118.(4)  השביעיה הסודית שלנו במתיחה הגדולה. 1997.

119.(5). השביעיה הסודית שלנו בתעלומת החייזרים המעופפים. 1999

120.(6).השביעיה הסודית שלנו בתעלומת מכתבי האיום.2000

אמור היה לצאת :השביעיה הסודית שלנו בתעלומת מחילת האוצר. אך  לא יצא.

יט.סדרת “גילי גול הכל יכול ” בהוצאת מזרחי (תחת השם “און שריג”).ציורים:נורית יובל

121 (1)גילי גול הכל יכול . 1999.

122. (2):  גילי גול הכל יכול גיבור הכיתה.1999

123  ()3 בסידרה :גילי גול הכול יכול באליפות בתי הספר.2007

כ. סדרת “צביקי מצחיקי ” בהוצאת רכגולד ושות’ (תחת השם “און שריג”). אייר יעקב גוטרמן

199-347

124. צביקי מצחיקי והרפתקאותיו המופלאות . 1999.

199-362.

125: צביקי מצחיקי בהתחרות המתיחות. 2000

אמור היה  לצאת ספר נוסף : צביקי מצחיקי באליפות  הקוסמים..

סדרות היסטוריות לילדים

כ. . סדרת ” עולם התנ”ך לילד ” בהוצאת מזרחי . אייר אהרון אבדי.

( ב-2002 עברו הספרים הראשונים הרחבה בידי המחבר)

126.(1) . סיפורי האבות . 1960.(מהדורה מורחבת ,2002 )

127. (2). יוסף ואחיו. 1960. (מהדורה מורחבת 2002)

128. (3). משה הגואל . 1963. (מהדורה מורחבת 2002)

. 129(4). יהושע בן נון . 1960.

130. (5). ספורי השופטים

.

131.  (6) .בת יפתח. 1963.

132. (7) . שמשון הגיבור. 1963.

133. (8) דוד מלך ישראל .1960.

134. (9). שלמה המלך החכם באדם . 1960.

135.(10) אליהו הנביא . 1960.

136. (11) . ספורי המלכים . 1966.

137. (12). ספורי הנביאים . 1966.

138. (13) יונה במעי הדג. 1960.

139 . (14).רות המואביה.

140.(15). אסתר המלכה. 1960.

141. (16).דניאל בגוב האריות ( כולל את איוב הצדיק).1966

142. (17). שיבת ציון. 1966.

אמורים  היו להופיע ספרים נוספים :

בריאת העולם

מתן תורה

כא. סדרת “תולדות ישראל לילד”. בהוצאת עמיחי .אייר אהרון אבדי

143. () . מרד החשמונאים . 1976?

144. (2) . מרד הקנאים. 1967.

145. (3) . מצור יודפת . 1968.

146.  (4) . גבורת ירושלים . 1969.

147. (5). תהילת מצדה. 1970.

תולדות ישראל לילד מרד בר כוכבא

148. (6). מרד בר -כוכבא. 1967.

כב . ספרי עיון בהיסטוריה ובתנ”ך .

הקרבות המפורסמים בתולדות ישראל

149. הקרבות המפורסמים בתולדות ישראל . מזרחי, 1962.

תיאור של הקרבות המפורסמים ביותר בתולדות היהודים-ישראל כולל פרק מיוחד על קרבות סיני בין ישראל למצרים.

קרבות מפורסמים בתולדות העולם

150. הקרבות המפורסמים בתולדות העולם . מזרחי. 1965.

הקרבות המפורסמים ביותר מקרב מרתון ועד הקרב לבלימת הפולש המצרי, הספר כולל נספח על מבצעים של מחתרות לוחמות ועל תורת המלחמה לפי משנות מפורסמות, 322 עמודים.

151 חוברת שלמה  של כתב העת “מערכות “מספר קכ”ד ,תש”ך, שכולה מאמר אחד של גפני על קרב המיתלה.

כג. סדרת חבורת איסט אנד מאת “א. סקורצ’ר”. הוצאת שלגי.אייר בכמה מהספרים גיורא רוטמן.

( ספרים אלה הם שילוב של תרגום וכתיבה מחדש  מאחר  שמופיע בהם לצד הגיבורים

הבריטיים ” הקבועים ”  גיבור ישראלי שהוא  פרי יצירתו של גפני.).

( חמשת הספרים הראשונים בסדרה תורגמו בידי אשר דורי ).

152. (6). לקראת האליפות  ( או  “לקראת אליפות הליגה” ). 1982. אייר גיורא רוטמן

153. (7). הקרב על הפרס הגדול .. אייר גיורא רוטמן.

154.(8) שודדי הגביע. 1988.

155) סיפור של גפני שהופיע בהמשכים בכתב עת אך לא כספר היה

אשף הסלים . שהופיע בחוברות פנדל מספרי 200-206 בהוצאת רמדור . סיפור על קבוצת כדורסל .

מאמרים של גפני הופיעו בכתבי העת “הארץ שלנו” “מערכות ” “מחניים” ו”סקירה חודשית”.

מאמרים של גפני כללו את :

.

5. מערכת כפר שלם ומערכת חדשה מחניים ל”ד תשי”ח

מערכות דוד נגד עמון -ארם מחניים ל”ה תשי”ח

 נפילת יהודה במערכת ליש מחניים ל”ז תשי”ט

המערכה והמצור על ביתר .מחניים מ”ח התש”ח

ירושלים בימי קדם . מחניים נח תשכ”א

מלחמות ישראל על הים מחניים ס”ח תשכ”ב

מקרב מרתון עד קרב מצדה .מחנים גליון פ”ז

צבא הפרעונים  מחניים גליון ק”ה תשכ”ו

1. גדוד 89 כובש את בית גוברין . “מערכות שריון ” מס’ 78 ,אפריל 1963.

2. גדוד 89 עולה על המצודה. “””””,

 תילר”ים מול טנקים  “מערכות קפ”ה-קפ”ו חוב’ 185-186.תשכ”ז

4. הכרעת מערך רפיח ב”קדש” סקירה חודשית מספר 10-11 15.12.86

 ספרים מתוכננים :

ספרים נוספים בסדרת “עולם התנ”ך לילד”.

.מתוכנן ספר על שיטת היובל המחזורית בתקופת התנ”ך.

. מתוכנן ספר על תולדות לח”י.

מתוכננים ספרים חדשים בסדרת הספורטאים הצעירים”.

הסיפור הקצר הקלאסי של גפני “הקרב על מבצר ויליאמס ” שהופיע תחת השם “איתן נותב ” ב”אלף ” ב-1950 . הוסרט לסרט קצר של רנן שור ב-1978 והוקרן ב-1981. באורך 24 דקות עם עמי טראוב ודורון נשר. .

על פי סדרת דני דין הוצג מחזמר שאותו כתב עם אבירמה גולן בתור דני-דין,והופיע גם כתקליט ועובד לשני ספרים בסדרת דני-דין. .

תרגומיו של שרגא  גפני

(תחת השמות : שרגא גפני,אבנר כרמלי , ויצחק אחיטוב)

תרגומים של ספרים בודדים לילדים :

1. ז’ול ורן . אל הירח . א. זלקוביץ. 1962. תורגם תחת השם יצחק אחיטוב.

2. ז’ול ורן . גיבורי הירח . א.זלקוביץ . 1962. תורגם תחת השם יצחק אחיטוב

3. ריטה ריצ’י . בז הקרח . עמיחי . 1968.

4. רידר הגרד. מכרות המלך שלמה. שלגי. 1979.

5. . ז’ול ורן . סביב העולם בשמונים יום . שלגי . 1979.

6. . ז’ול ורן . מסע אל מרכז כדור הארץ . עמיחי . 1981.

7. ג’מס פנימור קופר.המוהיקני האחרון. שלגי . 1980.

8. אלכסנדר דיומא . שלושת המוסקיטרים . שלגי . 1980.

9.מרק טויין. הרפתקאות  תום סוייר. שלגי .1980

10 . מרק טויין.  הרפתקאות הקלברי פין . שלגי. 1982.

11. יוהנה ספירי . היידי בת ההרים . שילגי. 1981.

12. אנתוני הופ . השבוי מזנדה . שלגי. 1982.

תרגומים של ספרי קריאה למבוגרים :

13 ברומפילד לואיס. מיסטר סמית . כתובים . 1952.

14. תיאודור דרייזר . ג’ני גרהרט . א. זלקוביץ. 1954.

15. תיאודור דרייזר . הגאון . א. זלקוביץ .איו שנת הוצאה. תרגום:”א. כרמלי”.

16. א. קרונין . אור הצפון . א. זלקוביץ . 1960. תירגום  “יצחק אחיטוב”.

18. ג’מס ג’ונס. האקדח. זלקוביץ. 1961.

19. דפנה דה מורייה. שעיר לעזאזל.

20. יוג’ין בורדק והרווי וולר . אל-כשל . מערכות , 1964.

21. אירבינג וולאס. שחור ולבן . זקוביץ. 1969.

22. רוברט רוארק. המיליונר. עמיחי . 1969.

23. ויליאם גולדמן. משחקי אהבה. עמיחי .

תרגום של ספר עיון :

24. פאול דה קריף. ציידי החיידקים . א. זלקוביץ. 1955.

תרגומים של ספרים צבאיים .

25. ג’מס אלטרי. ראשי החנית . מערכות. 1965.

26. מיכאל פרודין . הכיבוש הגדול : קיסרות המונגולים . מערכות , 1966.

27. אליסטר הורן . מחיר התהילה : ורדן 1916. מערכות . 1967.

28. פיטר ראב. טוברוק . עמיחי 1967.

29. ג’ון טולנד . 100 ימים אחרונים . מערכות, 1968.

30. אלן קלרק. מבצע ברברוסה . מערכות . 1970.

31. ג’ון גלבין . היורדים לקרב : הסתערויות מן האויר. מערכות 1972.

32 סמואל לימן אטווד מרשל . ציפור: קרב  לילה בויטנאם . מערכות , 1972. .

33. סירל פולס. מלחמת העולם הראשונה. מערכות. 1981.

34. ג’ון הקט. מלחמת העולם השלישית . מערכות . 1981.

35  א.  ז.סמיתרס . ג’ון מונאש -1865-1932 :קורות חייו של מצביא אוסטרלי יהודי

.מערכות,1982.

36. הרייט סנו-שיף. חיים עם השכול . משרד הבטחון ההוצאה לאור. 1983.

37. רידיארד קיפלינג. כיבוש לנולגופאן . בתוך קובץ סיפורים “סיירת הטורפדו ”  שיצא בהוצאת משרד הבטחון. 1984.

38. מיקל הוארד. המלחמה בתולדות אירופה. . מערכות . 1985.

39. ג’ון היל . לגעת בסלע.: אוטוביוגרפיה של מרצה שהתעוור  .משרד הבטחון ההוצאה לאור. 1994.

40 מירה קי . הדרך לחניתה .משרד הבטחון ,ההוצאה לאור. 1996.

(מן הסתם יש תרגומים נוספים עבור הוצאת מערכות שאינם נכללים ברשימה זאת ).

תרגומים של ספריה של אניד בלייטון .

א. סדרת ” החמישיה המפורסמת ” הוצאת מזרחי.

41 . (1).החמישיה מפליגה לאי המטמון . 1961.

42.(2) . החמישיה יוצאת להרפתקה  . 1962.

43. (3). החמישיה בורחת . . 1964.

44. (4) . החמישיה במסתורי תל המבריחים .1962.

45.(5). החמישיה בתעלומת הקרקס. 1962.

46. (6). החמישיה חוזרת לאי קירין .1963.

47. (7) החמישיה במחנה קיץ .1963.

48. (8). החמישיה בסכנה. 1963.

49. (9) . חברי החמישיה היכונו להרפתקה.1965.

50. (10). החמישיה במסע מרתק.

51. (11). החמישיה בטירת המסתורין. 1965.

52. (12). החמישיה במגדל התעלומות .1965.

53. (13). החמישיה דוהרת להרפתקה.

54. (14) החמישיה לוחמת בכנופית החוטפים.1965

55. (15). החמישיה בדרך המסתורית .1981.

56. (16). החמישיה מסתבכת .1981

57.  (17) .החמישיה בטירת האוצר. 1981.

58. (18). החמישיה בעמק אשמדאי.

59. (19). החמישיה במערות ביליקוק . 1982.

60. (20). החמישיה פותרת תעלומות .

61. (21). החמישיה מתלכדת .

ב. סדרת ” השביעיה הסודית בהוצאת “מזרחי”.

62. (1) השביעיה הסודית .1962

63.  (2) השביעיה הסודית בהרפתקה. 1962.

64.  (3) השביעיה הסודית מצטיינת.

65.  (4) השביעיה הסודית מנצחת .

66. (5). השביעיה הסודית מתקדמת .1963

67. (6) . השביעיה הסודית בולשת .1964.

68. (7). השביעיה הסודית חוקרת . 1964.

69.(8) הידד לשביעיה הסודית.1964.

70.(9) השביעיה הסודית מופתעת .1964.

71.(10) . השביעיה הסודית מצילה. 1964.

72.(11). השביעיה הסודית חוגגת .1964.

73.(12) השביעיה הסודית בפעולה נועזת . 1964.

74.(13). השביעיה הסודית נדהמת .1965.

75.(14) השביעיה הסודית בשבי .1965.

76.(15). השביעיה הסודית מתפקעת בצחוק.1981.

ג. סדרת ” חבורת הבלשים והכלב ” בהוצאת מזרחי .

77.(1). תעלומת הבקתה השרופה. 1963.ׁ( הספר תורגם לראשונה בידי גפני  בהוצאת “כתבים ” ב-1952 )

78.(2). תעלומת המלכה השחורה . 1963.

79.(3). תעלומת החדר הסודי . 1963.

80.(4). בתעלומת המכתבים הארסיים. 1963.

81.(5). בתעלומת המחרוזת האבודה. 1963.

82.(6). בתעלומת הבית הנסתר. 1963.

83.(7) . בתעלומת החתול המוזר.1963.

84.(8) . בתעלומת הגנב הבלתי נראה . 1964.

85.(9) . בתעלומת הנסיך הנעלם . .1964.

86.(10). בתעלומת החבילה המסתורית . 1964.

87.(11). בתעלומת הסמטה האפלה.

88.(12). בבית התעלומות . 1967.

89.(13). בתעלומת האדם הנעלם ( בפנים בתעלומת האיש החסר ).

90.(14). בתעלומת ההודעה המסתורית . 1974.

91. (15). בתעלומת המבצר העתיק. 1974.

אמור היה לצאת ספר נוסף בסדרה  ” חבורת הבלשים והכלב בתעלומה חדשה ” אך לא יצא.

ד. סדרת הרביעיה והתוכי .הוצאת מזרחי.

92. (1) הרביעיה והתוכי באי ההרפתקאות .

93. (2) הרביעיה והתוכי בטירת ההרפתקאות .

94. (3). הרביעיה והתוכי בעמק ההרפתקאות . 1983.

95.(4). הרביעיה והתוכי בים ההרפתקאות .

96. (5) הרביעיה והתוכי בהר ההרפתקאות  . 1983.

97.  (6) הרביעיה והתוכי בספינת ההרפתקאות . 1983.

98.  (7) הרביעיה והתוכי בקרקס ההרפתקאות . 1983.

99. (8) .  הרביעיה והתוכי בנהר ההרפתקאות. 1983.

ה. סדרת “חבורת הבולשים ” בהוצאת מזרחי .

100. (1) חבורת הבולשים בתעלומת קורינגדאון. 1989.

101. (2) חבורת הבולשים  בתעלומת רובאדוב. 1989.

102. (3) . חבורת הבולשים בתעלומת מגדל הפעמונים . 1990.

103. (4). חבורת הבולשים בתעלומת היריד בפילבי . 1990.

אמור היה לצאת ספר נוסף : חבורת הבולשים בתעלומת הנקישה המיסתורית . אך לא יצא.

סך הכל גפני תרגם 63 ספרים מאת אניד בלייטון.

סדרות מאת סופרים אחרים

 

ו.סדרת “ג’נינגס ” מאת אנטוני בקרידג’. בהוצאת מזרחי.

104. (1). הרפתקאות ג’נינגס בבית הספר. 1961

105. (2) . הרפתקאות ג’נינגס הבלש. 1962.

106.  (3) . הבקתה הקטנה של ג’נינגס.1962

107. (4) . תעלולי ג’נינגס וחבריו. 1963.

108. (5). סודו של ג’נינגס. 1963.

109. (6). ג’נינגס טס לירח . 1963.

110. (7). ידידנו האמיץ ג’נינגס. 1964.

111. (8). ג’נינגס הממציא הגאון. 1993.

112. (9) . ג’נינגס מנהיג הכיתה. 1993.

אמור היה לצאת ספר נוסף בסדרה: תעלולי ג’נינגס הקוסם . אך לא יצא.

ז. סדרת אלפרד היצ’קוק ושלושת הבלשים מאת

רוברט ארתור ואחרים . הוצאת מזרחי.

113. (1) שלושת הבלשים בתעלומת טירת האימים . 1987. מאת רוברט ארתור.

114. (2) שלושת הבלשים בתעלומת התוכי המגמגם . 1987. מאת רוברט ארתור.

115. (3) שלושת הבלשים בתעלומת המומיה הלוחשת . 1987. מאת רוברט ארתור.

116. (4). שלושת הבלשים בתעלומת רוח הרפאים הירוק. 1988. מאת רוברט ארתור.

117. (6). שלושת הבלשים בתעלומת אי השלדים . 1988. מאת רוברט ארתור.

118. 7) . שלושת הבלשים בתעלומת העין הלוהטת . 1988. מאת רוברט ארתור.

119. 8). שלושת הבלשים בתעלומת עכביש הכסף. 1988. מאת רוברט ארתור.

120. (9). שלושת הבלשים בתעלומת השעון הצווח. 1989. מאת רוברט ארתור.

121. (10). שלושת הבלשים בתעלומת המערה הנאנחת . 1990. מאת ויליאם ארדן.

122 (11). שלושת הבלשים בתעלומת הגולגולת המדברת. 1992. מאת רוברט ארתור.

231).  (12)  שלושת הבלשים בתעלומת הצל הצוחק. 1992. מאת ויליאם ארדן.

124. 13 ). שלושת הבלשים בתעלומת החתול העקום. 1993. מאת ניק ווסט.

125.  14 ). שלושת הבלשים בתעלומת הדרקון המתעטש. 1993. מאת ניק ווסט.

126. (15). שלושת הבלשים בתעלומת העקבות הלוהטים . 1993. מאת מ. ו. קארי.

127. (16 ). שלושת הבלשים בתעלומת האריה המעוצבן . 1994. מאת ניק ווסט.

128. (19). שלושת הבלשים בתעלומת אגם הרוחות . מאת ויליאם ארדן.

129. 20 )  שלושת הבלשים בתעלומת הר המפלצת . 1995. מאת מ. ו. קארי

130. (21). שלושת הבלשים בתעלומת המראה המכושפת . 1995. מאת ו. מ. קארי

131. (21). שלושת הבלשים בתעלומת כתב האוצר. 1996. מאת ויליאם ארדן.

132. (25) שלושת הבלשים בתעלומת השד המרקד . 2001. מאת ויליאם ארדן.

סך הכל יצאו 20 ספרים בסדרה זאת בעברית .

אמורים היו לצאת בסידרה   אך לא יצאו :

שלושת הבלשים בתעלומת האוצר הנעלם ( מספר 5 בסידרה )

שלושת הבלשים בתעלומת הנחש המזמר . (מס’ 17  בסדרה ).( הספר הבא שאמור  היה לצאת בסדרה)

שלושת הבלשים בתעלומת הבית המרחף .(מס’ 18 בסדרה).

שלושת הבלשים בתעלומת הכלב הבלתי נראה.(מס’ 23  בסדרה, אך יצא ספר אחר כמספר זה ).

( בסדרה זאת יש לפחות 43 ספרים בסדרה המקורית אלפרד היצ’קוק הפסיק להופיע אחרי מספר 30  ( ויש מספר 44 שלא הושלם ולא פורסם)   ולפחות עוד 15  שיצאו בשתי סדרות  המשך   ( ויש שניים נוספים שנכתבו ולא פורסמו בסדרת ההמשך )  וסך הכל  יש לפחות 86  ספרים בסדרה זאת  באנגלית . בנוסף  להם יש    ספרים שיצאו רק בשפה הגרמנית. כיום יש לפחות  123 ספרים בסדרה הזאת בגרמנית  )

ח. סדרת ארבעת התאומים מאת לורה לי הופ. הוצאת מזרחי.

133. (1) .ארבעת התאומים בתעלומת הבית המכושף. 1992.

134. (2) ארבעת התאומים בתעלומת הפר הנעלם. 1992.

אמור היה להופיע ספר נוסף בסדרה :  ארבעת התאומים בתעלומת שפת הים . אך לא יצא.

ט. סדרת ננסי דרו מאת קרולין קין . הוצאת מזרחי

135. (1). ננסי דרו בתעלומת הקמע ההודי. 1994.

136. (2) . ננסי דרו בתעלומת הפסל הלוחש. 1994.

137. (3). ננסי דרו בתעלומת התרמית המשולשת . 1994.

138. (4). ננסי דרו בתעלומת הצלחת המעופפת. 1994.

אמור היה לצאת ספר נוסף בסדרה: ננסי דרו בתעלומת התחרה העתיקה. אך לא יצא.

י. סדרת הרפתקאות בני הרדי מאת פרנקלין דיקסון.

הוצאת מזרחי.

( הספרים הראשונים בסדרה תורגמו בידי אריה חשביה).

139.(3) . בני הרדי בתעלומת הסמל המסתורי. 1995.

140. (4). בני הרדי והתעלומה התת מימית . 1995.

אמור היה לצאת ספר נוסף בסדרה : בני הרדי בתעלומת התמרור המוזר. אך לא יצא.

יא . סדרת טרזן מאת אדגר רייס בוראוז בהוצאת מזרחי.

(ספרים 1-10  בסידרה תורגמו בידי אריה חשביה ואליעזר כרמי).

141. (12) טרזן והקיסרות האבודה. 1997.

 (142) (13) (טרזן במעמקי האדמה ) ( התרגום בוצע אך לא יצא לאור).

7 תגובות

  1. […] והנפטר הטרי ברשימה המצערת הוא שרגא גפני ז"ל, AKA און שריג ("דני דין"), AKA אבנר כרמלי ("הכדורגלנים הצעירים"). כמו עבור רבים אחרים, גם בשבילי מדובר בגיבור תרבות (או במי שברא כמה מגיבורי ילדותי). וברשימה שלי, אגב, אלון הכדורגלן ניצב אפילו מעל דני דין הרואה ואינו נראה. מומלץ לקרוא את אלי אשד, שכתב עליו בעבר כאן. […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע עשרה + 1 =