מי היה אלביס פרסלי ?

מה היה אלביס פרסלי?

סביר להניח שכל מי שהוא מעל גיל 45 יוכל לענות על שאלה זאת ללא כל קושי .

אבל אלו שמתחת לגיל זה..לא בטוח.

“ויוה לאס וגאס” מחזמר חדש בהנחיית הסטנדאפיסט גיל קופטש ובהפקת צבי להט מנסה לענות על השאלה הזאת .

הוא מציג את סיפור חייו של אלביס אהרון פרסלי ( “אהרלה ” כפי שמתאר אותו קופטש ) הזמר הכל האמריקני המפורסם והמצליח ביותר של שנות החמישים והשישים שאימו הדומיננטית בחייו הייתה כמסתבר רבע יהודיה , קופטש מביא בפירוט את סיפור עלייתו לגדולה של פרסלי בתוספת נתונים ,אלביס פרסלי כמסתבר הביא יותר אנשים לאולמות לשמוע את שיריו יותר מכל אדם אחר לפניו..ויש גם תיאור קצרצר את סיפור שקיעתו כמכור לסמים הסובל מבעיות משקל קשות שבסוף חייו שקל כמתברר 130 ק”ג.. .

גיל קופטש הביא את סיפור חייו של אלביס מלוות בבדיחות שונות כולן חסרות עניין,  כולן לא מצחיקות. מה שהיה מעניין הרבה יותר היו הזמרים ששרו את שיריו של אלביס ולרוב בהצלחה ( לפחות מבחינתי שאינני מומחה ).המידע שאותו מביא המחזמר על חיי אלביס הוא מדייק ולדברי המפיק צבי להט מבוסס על מחקר מעמיק בביוגרפיות המרובות מאוד על אלביס.

צבי להט מספר שהוא העריץ את אלביס בנעוריו והשירים התנגנו בראשו כל השנים.הרעיון להעלות מופע על אלביס פרסלי עלה על דעתו כבר לפני ארבע שניםהרעיון התגשם בצוותא עם אלדד שרים.במחזמר אכן יש השקעה רבה בהצגת מידע מדויק.אבל מאידך :הייתה התעלמות מהצדדים השנויים מאוד במחלוקת ואם נרצה אפלים באישיותו של הזמר שהעיסוק בהם היה מביא יותר דרמה לעלילה השגרתית למדי .

המופע הסתיים בשיר שאותו אלביס אכן היה מבצע קאבר של שיר ידוע של פרנק סינטרה “בדרכי ” שבו מוצג הזמר כמי שעשה הכל בדרכו שלו וברצונו שלו. מן הסתם זאת הדמות שאלביס רצה להציג בפני מעריציו .למעשה המסר שמוצג בשיר הוא מנוגד לחלוטין לסיפור חייו האמיתי של אלביס שנשלט לחלוטין תחילה בידי אימו ולאחר מכן בידי האמרגן שלו,  קולונל פרקר,  .ובהחלט לא היה הטיפוס שמוצג בשיר.

.על שאלה אחת המחזמר לא עונה וגם לא מנסה להעלות.:השירים של אלביס הם קליטים ונחמדים.  שניים שלושה מהם היו אפילו יותר מזה,  אבל הם בהחלט לא ברמה המילולית והמוזיקלית של שירי הביטלס למשל.

.ואם כך מדוע ממשיך “האלביס” לשמש כמרכז לתופעת הערצה שאולי אין כדוגמתה בשאר זמרי המוזיקה הפופולארית של ימינו? הערצה שבכמה מקרים הפכה לפולחן דתי של ממש?

יש לו מאות אלפי מעריצים בארה”ב ובעולם.  ישנם אנשים שמתלבשים כמוהו ומחקים אותו האמינו או לא . לפי הערכה אחת יש יש 40 אלף חקיינים  כאלו של אלביס בחו”ל!

יש אפילו כת  שמתבססת על דמותו וטוענת שאלביס ולא אחר הוא אלוהות. מעין ישו חדש שמת עבור חטאי העולם.

אלביס בארץ הקודש

תופעת הערצת אלביס היגיעה כמובן גם לישראל ובגדול .בשנות השישים היה בטאון מיוחד של חובבי אלביס שהוציא לאור מגזין “הוליווד ” של הוצאת רמדור.כיום יש ברשת פורום של חובבי אלביס.

בישראל קיים גם מה שטוענים שהוא הפסל הגדול ביותר של אלביס  בעולם ( 5 מטר גובה ) שנוצר בידי  הפסל והסופר ריצ’רד שילה .

הפסל קיים בפונדק  אלביס בנוה אילן בדרך לירושלים שהפך למרכזם של מעריצי אלביס בישראל  אם כי בעליו אורי יואלי הפך לידוע יותר לא דווקא בגלל קשריו עם הזמר המנוח כמו בגלל בזכות קשריו שיש הטוענים שהם מפוקפקים עם הנשיא לשעבר משה קצב שנמצא כאשם במעשי אונס.  נשמעו טענות שיואלי שימש כ”קצין המבצעים ” שלו.

ה

תמונה ב”פונדק אלביס ”

לא נעים להגיד אבל אני עצמי איני חובב כה גדול של אלביס .זה בניגוד לאחי זוהר שהיה מעריץ ענק ואסף את תקליטיו של אלביס ומכיר כמה מהחקיינים של אלביס ואף עסק באמרגנות שלהם.

שימו לב לילד בציור עם תספורת ה”אלביס “.

אני עצמי נתקלתי באלביס לא דווקא בגלל שיריו( שרק כמה מהם עשו עלי רושם מיוחד ) אלא בזכות ספר של צביה גרנות ( המוכרת כיום כסקסולוגית ,אבל לי הייתה מוכרת אז כסופרת ילדים וכמחברת סידרת סיפורים על חברי חבורת נחשון הנאבקים במרגלים ומסתננים ופושעים נאצים שונים ) ” ילדי השכונה והבקתה על שפת הים” שבו אחת הדמויות היא נער רחוב  בשם אלביס שטוען שהאלביס פרסלי האחר הוא חקיין שלו.רק שנים לאחר קריאת ספר זה התברר לי מיהו אותו אלביס פרסלי האחר.

ועדיין אני תמה על השאלה :מדוע אלביס ? מה היה המיוחד בו ?

כיצד הפך זמר שמן מוזנח ובסוף חייו מכוער ומסומם , אחד אלביס אהרון פרסלי שמת ב-1977 לאיקון עבור מיליונים היום בראשית המאה ה-21 ? ומדוע בעצם יש לו מאות אלפי חקיינים? וכיצד הפך אותו זמר למרכז של דתות חדשות ולאלוהות של ממש עבור אלפים?אולי מליונים ?

למה אין היום חקיינים של קליף ריצ’ארד למשל שהייתה התחרות עזה בין מעריציו ( “השמאלנים והמשכילים” כפי שמגדיר זאת מפיק המופע צבי להט ) ובין מעריצי -אלביס שהיו “הפשוטים והפירחחים”.

המפיק צבי להט חושב שזה משום שקליף ריצ’ארד היה תופעה “זמנית”בניגוד לאלביס

.אבל זה לא מדויק .קליף ריצ’ארד נשאר זמר מצליח עד עצם היום הזה לאחר יותר מחמישים שנה של פעילות ועדיין אינו מעורר את ההתלהבות הדתית שאלביס מעורר לאחר מותו .וכנראה גם לא יעורר בעתיד ( לאחר מותו ) .

אולי התשובה היא שאלביס מת בדיוק בזמן או אפילו קצת מאוחר מידי ,הוא מת בגיל מבוגר יחסית יחסית אבל לא מבוגר מספיק וכך הכמה שנים של הרס תדמיתו בסמים ובעלייה במשקל לא היו מספיקים כדי למנוע את התדמית של הצעיר שגווע בשיאו.אולי קליף ריצ’ארד לא הפך לאליל דתי משום שקליף ריצ’ארד לא מת ככוכב צעיר ויפה במה שנראה שיאו או בכל אופן לא כל כך הרבה לאחר תחילת שקיעתו כמו שקרה עם אלביס.

חקיין אלביס האולטימטיבי ?

.כמה חקייני אלביס אנשים המתלבשים כמוהו ושרים כמוהו ומקדישים לכך  את זמנם יש בישראל ?לא ברור .יש האומרים חמישה שישה .יש האומרים יותר.

אחד מהם הוא איציק טויגי. במקצועו  הוא נהג מונית אך הוא מוכר יותר כזמר “חקיין ” של אלביס מ-1994 .והו כנראה החקיין הידוע ביותר של אלביס בארץ הקודש.לפחות הוא הופיע את הפעמים הרבות ביותר אמצעי תקשורת שונים בקולנוע ובטלוויזיה.

איציק טויגי : נכנסתי לעניין של אלביס בגיל תשע ראיתי סרט של אלביס וזה הדליק אותי ישבתי מחושמל התחלתי ללמוד את הפוזות שלו להרקיד מותניים ולהתנהג כמוהו. אז בשנות השישים היה מחנה אלביס נגד מחנה קליף ריצרד היינו עושים כנגדם תחרויות מסיבות . קליף היה בולט כי הוא היה מתחרה עימו .. קניתי תקליטים של אלביס . כל פריט שלו שמצאתי קניתי . ביקרתי שלוש פעמים בממפיס והתחריתי שם היגעתי ב1997 למקום ה23 מתוך מאה וחמישים מתחרים. בתחרות השנייה ב2002 היגעתי למקום ה18 מתוך מאה וחמישים בתחרות שלישית ב-2009 היגעתי למקום השש עשרה מתוך מאה וחמישים. למרבית הצער רק הזוכה במקום הראשון מקבל פרס מאה אלף דולר. מ-1994 אני מופיע לפני קהל קהל של המונים כל פעם במקום אחר. בתי מלון מועדונים חתונות ברי מצוות.  מעולם  לא ניסיתי לחקות אמן אחר כי אלביס הוא המקור האחד והיחיד  שלי .

הופעתי בסרט “עפולה אקספרס” עם צביקה הדר. עשו תוכנית על אלביס בירושלים והמפיק של התוכנית ראה שאני החקיין הכי מוצלח שאני עשיתי חיקוי הכי טוב.הופעתי בסרט “המצליח “בתור חקיין אלביס סרט דרמה שהיה בקולנוע .הופעתי בסרט “המלך חי”סרט טלוויזיה על חקייני אלביס ב1996. וכיכבתי גם בפרסומת של בירה גולדסטאר מתוך כמה אלביסים שהתמודדו.

אלי :ניסית פעם לחקות את קליף ריצ’רד המתחרה ?

טוויגי :,מה פתאום לא יעלה על הדעת. בשבילי אלביס הוא המלך האחד והיחיד ואין טוענים לכתר.  וקליף הוא בעצמו רק חקיין של המלך האמיתי . קליף בעצמו אמר בראיון שאם לא היה אלביס לא היה קליף.

אלי : בשביל מה בעצם אתה מקדיש את חייך לחיקוי של אדם שמת לפני עשרות של שנים ?לא היית מעדיף ליצור אישיות משלך? מקורית רק לך ?

טוייגי :אלביס הוא תופעה שלא מן העולם הזה , ואני הקטן מרגיש יותר טוב כשאני מחקה אותו שאני נוגע במשהו שהוא עליון עלי ולמשך זמן מה לפחות אני הופך לחלק מהמשהו הזה גם אני.

דעתי האישית היא שכל הערצה הזאת סביב אלביס פרסלי היום היא משום שאיתרע או התמזל מזלו והוא מת בגיל צעיר.אם אלביס היה עדיין איתנו כאן,אני בספק רב אם הוא היה זוכה לאותה הערצה האדרה ופולחן עולמי.חקיינים בוודאי לא היו לו במקרה כזה.

נספח :אלביס פרסלי בשפה העברית :

בעברית הופיעו כמה חוברות על אלביס בשנות השישים ( במקביל לכמה חוברות על קליף ריצ’רד ) אולם בהחלט אין להשוות את הרעש הספרותי סביב אלביס לרעש שנוצר סביב הביטלס למשל

ולרשימה זאת אני מוסיף לראשונה כשירות לציבור האספנים בישראל כמעריך שווי מומחה של ספרים ישנים הערכות שווי של כמה מהם בשקלים מודרניים.בדיקה שנערכה עם מומחי פורום אלביס פרסלי ב”תפוז” גילתה שהמדובר בפריטים נדירים ביותר שאינם מוכרים גם לרוב הגדול של אספני האלביס בישראל שמכירים רק את הפריטים מחו”ל שאותם קל יחסית להשיג.הרבה יותר קל מאשר את הפריטים העבריים.

בהוצאת כרמל פורסמה  לפחות חוברת אחת על אלביס

אלביס :פרטים אינטימיים על חייו של אליל הנוער אלביס פרסלי : עשרות תמונות מרהיבות, שחלקן מופיעות כאן לראשונה בעברית / העורך – א’ בן-חנן. הוצאת כרמל  1965

שווי :600 ש”ח ומעלה תלוי במצב החוברת.

בטאון מועדון  בטאון מעריצי אלביס בישראל.1964 או 1965..

בבטאון הביאו כתבות ועידכונים על אלביס בסרטיו ,, וגם סיפורים מאחורי הקלעים.הבטאון היה תוצר של הדו שבועון לענייני קולנוע “הוליווד שיצא לאור בהוצאת רמדור ובעריכת נחמן גולדברג בשנים 1964-1967

שווי : כאן המחיר תלוי במספר החוברות שיצאו לא ברור אם יש רק חוברת אחת או יותר מזה.
עם יש רק חוברת אחת אז 700 -800 ש”ח ויכול להגיע גם לאלף ויותר  .תלוי במצב .
עם יש כמה חוברות בטאונים אז זה משהו כמו 600 -700 לכל חוברת תלוי במצב.

חוברות בהוצאת “רמדור “1968

יצאו לפחות 2 חוברות שממוספרות כמספרי 2 ו-3.לא ברור אם הייתה גם חוברת מספר 1

אלביס מספר 2 – חייו של אליל חוברת של 16 דפים.

אלביס חוברת מספר 3 – “המלך“חוברת של 48 עמודים.

שווי -500 ש”ח ומעלה
( תלוי במצב החוברת עם המצב מעולה 700-800 ש”ח    עד 1000 ש”ח

אלביס פרסלי :אלבום מזכרת . 1977 אין שם מו”ל. כולל תמצית חייו של אלביס בליווי תמונות וכתבות ..

שווי 300: ש”ח ומעלה.( תלוי במצב החוברת ).

ג’ני אלון מגזין כתבות וצילומים על אלביס פרסלי .2003. יצא לאור רק בכמה עותקים. .

( ג’ני אלון מנהלת פורום אלביס פרסלי  ב”תפוז” מדווחת על החוברת הנדירה:

בשנה הראשונה של הפורום אספתי כל מיני חומרים על אלביס ורציתי להכין מגזין שיהיה בעברית כי לא מצאתי בשום מקום בארץ לקנות מגזין כמו שיש באנגלית, גרמנית, הולנדית ועוד שפות אחרות.אז אספתי כתבות, חדשות, תמונות וכל מיני דברים והכנתי אב-טיפוס למגזין ישראלי בתקווה שזה יצא לפחות כשנתון, כלומר אחת לשנה מגזין מעודכן בכל החדשות בנוגע למועדוני מעריצים בעולם ומעריצים בישראל. כל המקומות שיש הופעות, אירועים, מסיבות וכל מה שקשור לאלביס כולל כמובן סיפורים על אלביס, תמונות ועוד.יש לי עדיין בבית את האב-טיפוס ואולי יש כאן בפורום גולשים וגולשות שזכו לקבל/לקנות ממני עותקים בודדים שהכנתי לפי דרישה ובהזמנה מראש.

מחקרים על אלביס פרסלי בעברית

מתי רגב אלביס פרסלי : גיבור השבוי בידי המונים”  בתוך תיגר :מרד חופש ויצירה ,הוצאת מטח-המרכז לטכנולוגיה חינוכית ,1990 מ

אסנת גולדפרב-ארזואן,  יחסי הגומלין בין מוסיקה אמנותית ומוסיקה פופולרית בין השנים 1956-1977. אוניברסיטת בר אילן, תש”ס (1999) (המחלקה למוסיקה

כולל ניתוח של שירו של אלביס . It’s now or never

וגם שני ספרים על חובבי אלביס

צביה גרנות  ילדי השכונה והבקתה על שפת הים רישומים מאת ארנונה רוזין תל-אביב : עם עובד, [תש”ל] 1970

סיפורו של ילד שבורח מהבית ומתחבר עם נער רחוב שהוא מעריץ של אלביס פרסלי.

כריס אבאני גרייסלנד / מאנגלית יעל ענבר חולון : ינשוף 2008

אלויס בן ה-16, נער שחור ויתום בניגריה של 1983, מנסה את כוחו בחיקוי דמותו של אלביס פרסלי

ומעורר על עצמו את חמתה של החברה, הרואה ביוצא דופן אויב, ובאמנות סוג של נשק מחתרתי מערבי. ‬

ראו עוד על אלביס פרסלי

אלביס פרסלי בויקיפדיה

פורום אלביס

הילה שמיר :המלך עדיין חי

ארי קטרוזה המלך כבר לא מה שהיה

פונדק אלביס בירושלים

ציפי שביט מראיינת חקיין של אלביס

האם היה אלביס יהודי ?

עץ המשפחה היהודית של אלביס

תופעת אלביס

אלביס כקדוש מודרני

הכתות השונות על אלביס

מחרוזת שירים מויוה לאס וגאס

רוק בבית הסוהר מויה לאס ואגס

ראיון עם זמרי “ויוה לאס וגאס”

שני פזמונים מקסימים במיוחד של אלביס ( שלדעתי הם הטובים ביותר שלו)

Return To Sender

Suspicious Mind

אלי אשד משוחח על אלביס פרסלי ( ועל העיתונאי אורי אבנרי)

וראו על עוד כמה זמרים ידועים

שבעים הפנים של בוב דילן

ההיסטוריון הישראלי של הביטלס

מדונה מלכת הקבלה

4 תגובות

  1. רחליקה 5 מגיבה על מאמר זה בפורום אלביס פרסלי ”
    מורגש שאתה לא נמנה על מעריצי אלביס וגם ציינת זאת ,,לו היית מעריץ היית כותב יותר בחום כותב מהלב ורואה דברים חיוביים ולא עובדות יבשות ולא שופט את שיריו ומשווה לביטלס ,, משווה לקליף ,, עושה מחקיין אחד כוכב ומתעלם מהאחרים ,,
    ומה זה המשפט המזעזע הזה שכתבת?
    “אולי התשובה היא שאלביס מת בדיוק בזמן או אפילו קצת מאוחר מידי ”
    אדון נכבד לידיעתך חבל וכואב מאוד שאלביס איננו עמנו ,,אבדה גדולה לאנושות,,ולעולם המוסיקה..
    אתה לא רואה את אלביס בצורה נכונה,, כמו למשל הנתינה הגדולה שלו ,, הנשמה הטובה שלו ,, האדם האמיתי שמאחורי השם אלביס ,, אתה לא רואה איזה חיית במה הוא ,, אתה לא רואה איזה חוש הומר וקשר עם הקהל היה לו ,, אתה לא מבין שהוא אדם שהיה איכפת לו לכבד את האדם מולו ,,חבל וכואב שאנשים לא רואים את הטוב שבו ,, ואולי אני צריכה יום אחד להזמין אותך לפקוח את עינייך מיהו אלביס על כוס הקפה. דרך אגב הפסל הגדול של אלביס נמצא לא אצל יואלי ,, הוא נמצא בממפיס ,, אלביס העלה את ממפיס על המפה ולכבודו עשו פסל ברונזה מהמם והציבו אותו בכניסה לעיר ,,הגשמים והרוחות לא היטיבו עם הפסל והוחלט להעבירו למוזיאון בעיר.”

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

13 + 13 =