Image result for BepiColombo

לרגל יציאת חללית אירופית־יפנית ה־BepiColombo לכוכב חמה, הוא מרקורי, אלי אשד בסקירה על הופעותיו של כוכב הלכת בספרות

Image result for mercury planet  in magazines covers

שתי חלליות קטנות – האחת מאירופה והשנייה מיפן – נשלחו ב־20 באוקטובר 2018 לכוכב חמה, כוכב הלכת הקטן והקרוב ביותר לשמש, ואולי המסוכן ביותר במערכת השמש. כעת עלינו לחכות שבע שנים עד שתגענה לשם ותשלחנה לנו מידע על התנאים בכוכב ועל מה שמתרחש בו.

כוכב חמה, מרקורי בלועזית היה ידוע לפחות מאז התקופה השומרית (האלף השלישי לפנה”ס). התצפיות המתועדות המפורטות הקדומות ביותר נעשו בידי הבבלים. לכוכב חמה ניתנו שני שמות בידי היוונים הקדמונים, אפולו כאשר נראה בבקרים והרמס כאשר נראה בערבים, ובסביבות המאה ה־4 לפנה”ס הבינו כי שני השמות מתייחסים בעצם לגוף אחד. הפילוסוף היווני הקדום הרקליטוס אף האמין כי כוכב חמה ונוגה מקיפים את השמש ולא את כדור הארץ.

כוכב חמה אינו מאוזכר למיטב ידיעתנו בתנ”ך. הוא מאוזכר בתלמוד, לראשונה בתלמוד הבבלי בשמו המקורי ‘כוכב’, בטרם נודעה ההבחנה בין גרמי השמים השונים – כוכבים וכוכבי־לכת. יש החושבים שמי שיצר את השם היה התנא שמואל במאה השלישית לספירה שהתעניין באסטרונומיה וכנראה התפרנס מאסטרולוגיה , שכינה את מרקורי פשוט כּוֹכַב, כפי שכונה באכדית .

בדורות מאוחרים יותר מצאו את הכינוי הזה מבלבל ולכן כונה פעמים רבות כּוֹכַב חַמָּה, כפי שהוא מכונה לעתים גם בימינו. הוספת המילה “חמה” לשם כוכב־הלכת היא מאוחרת, וכנראה נועדה להדגיש שאינו גרם שמים רגיל, על־סמך היותו הקרוב ביותר לשמש.

Image result for ‫שלמה אבן גבירול‬‎

המשורר שלמה אבן גבירול מאזכר את ‘כוכב’ בפואמה שלו ‘כתר מלכות’ העוסקת בין השאר בכוכבי הלכת:

מִי יְסַפֵּר צִדְקוֹתֶיךָ, בְּהַקִּיפְךָ עַל רְקִיעַ הַיָּרֵחַ גַּלְגַּל שֵׁנִי בְּאֵין יוֹצֵאת וָפֶרֶץ, / וּבוֹ כוֹכָב הַנִּקְרָא כּוֹכָב וּמִדָּתוֹ כְּחֵלֶק מִשְּׁנַיִם וְעֶשְׂרִים מִן הָאָרֶץ / וּמַקִּיף הַגַּלְגַּל בְּעֲשָׂרָה יָמִים בְּמֶרֶץ?

וְהוּא מְעוֹרֵר בָּעוֹלָם רִיבוֹת וֹמְדָנִים / וְאֵיבוֹת וּרְגָנִים וְנוֹתֵן כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חַיִל וְלִצְבֹּר הוֹן / וְלִכְנוֹס עֹשֶׁר וּמָמוֹן. / בְּמִצְוַת הַבּוֹרֵא אוֹתוֹ לְשָׁרְתוֹ כְּעֶבֶד לִפְנֵי אָדוֹן.

וְהוּא כּוֹכַב הַשֵּׂכֶל וְהַחָכְמָה, / נוֹתֵן לִפְתָאִים עָרְמָה, / לְנַעַר דַּעַת וּמְזִמָּה.

Image result for ibn sina

איבן סינא

הפילוסוף האיסלאמי מהמאה ה-11 איבן סינא תיאר את כוכב חמה ביצירתו הערבית הידועה ‘חי בן יקטאן’ שבה תיאר בקצרה כל אחד כוכבי הלכת החל בירח (“היישוב הקרוב ביותר לנו”) ואחריו כוכב חמה שאנשיו מוצגים כמתמכרים לאמנות הכתיבה ולחכמת הכוכבים ואמנות הכשפים.וקבע שעל כוכב הלכת ישנן תשע ערים. כך אבן סינא בתרגום ישראל לוין:

Image result for ‫אברהם אבן עזרא‬‎

גם המשורר והאסטרונום העברי המפורסם אברהם אבן עזרא עסק בכוכב חמה ביצירת המדע הבדיוני המוקדמת שלו ‘חי בן מקיץ’. שגיבורו מסייר בכוכבי הלכת השונים הידועים לאנשי ימי הביניים ומעבר לכך. הוא מתאר את כוכב חמה כממלכה השניה” ( אחרי הירח ) וכמעוז של חוכמה .

לאחר יצירות אלו חלפו שנים רבות מאוד עד ששוב עסקו בכוכב חמה בספרות היפה וגם באמנות. לפניכם כמה דוגמאות של תמונות של צייר המדע הבדיוני הידוע פרנק פאול של סצינות מכוכב הלכת מרקורי כפי שהעריכו שהוא בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת.

Fantastic Adventures ציור מאת פרנק פאול ספטמבר 1939

1941 iAmazing Stories, depicting “Quartz City on Mercury.”

Image result for frank r.paul mercury

והינה דוגמאות של סיפורי קומיקס על כוכב חמה משנות ה־40 ממגזין ‘פלנט קומיקס’

Image result for leigh brackett mercury

הסופרת המוכשרת ביותר שכתבה עד כה על כוכב חמה הייתה סופרת בשם לי ברקט (הידועה כיום גם כתסריטאית של הסרט המפורסם ביותר והטוב ביותר בסדרת סרטי “מלחמת הכוכבים “האמפריה מכה שנית “).היא כתבה כמה סיפורים רומנטים מאוד על כוכב חמה ועל האיזור הגבול שבו בין איזור האור הנצחי ואיזור האפלה הנצחית .והתפרסמה במיוחד הודות לגיבורה ג’ון ריק סטרק מעין טרזן או מוגלי עתידני הגודל בקרב שבט אבורגיני של תושבי כוכב חמה, והופך להרפתקן קשוח במאדים ובנוגה השורד שם גם הודות לכל מה שלמד בכוכב חמה. אבל דווקא כוכב חמה עצמו לא תואר בסיפוריו הקלאסיים של ג’ון אריק סטארק,אם כי תואר בסיפורים ידועים אחרים כמו זה שלמטה.

Image result for ‫אסימוב‬‎

אסימוב בכוכב חמה

Image result for asimov mercury

“זה היה מזל ביש. הם כאן על כוכב חמה, שתים־עשרה שעות בדיוק, וכבר שקועים עד צוואר בצרה צרורה ביותר. כוכב חמה היה כבר מזמן העולם המקולל של מערכת השמש.”

“סחור סחור” בקובץ ‘אני, רובוט’, בתרגום אורי בלסם

מרקורי מופיע בכמה סיפורים שפורסמו בעברית, רובם של יצחק אסימוב, ואלו הם:

‘סחור סחור’, 1942 (פורסם בספר ‘אנוכי הרובוט’, ותורגם פעמיים לעברית הוצאת מסדה, 1970. תרגום: יאיר שמעוני, ושוב בקובץ ‘אני רובוט’ בתרגום אורי בלסם ירושלים: כתר הוצאה לאור, 2004) מתרחש בעתיד הלא קרוב בעת הכתיבה של שנת 2015 מתאר משימה של רובוטים שתוכניתה להתמודד עם החום הנורא על כוכב הלכת. משימה שמשתבשת לחלוטין ומביאה לשיבוש ברובוטים האחראיים על המשימה ולשלושת החוקים שמפעילים אותם.”

Lava Falls on Mercury, cover art by Ken Fagg for If magazine, June 1954

שנת 1956 הייתה משום מה שנה חשובה במיוחד עבור סיפורי מדע בדיוני על כוכב חמה. בשנה זאת פורסמו לפחות ארבעה סיפורים על כוכב לכת זה מהם שלושה סיפורים על הכוכב שתורגמו לעברית ושניים מהם מאת אסימוב:

ספר אחד שלא תורגם לעברית היה ספר לילדים ‘קרב על מרקורי’ של סופר ששמו אריק ואן ליין (שם בדוי של סופר מדע בדיוני ידוע בשם לסטר דל ריי).

Image result for battle on mercury

Related image

‘הלילה הגווע’ פורסם בקובץ ‘מחר כפול תשע: סיפורי העתיד הקרוב (ותורגם שלוש פעמים לעברית בידי חנה ברקן הוצאת מסדה 1972 ושוב בידי איתמר פאראן הוצאת אודיסיאה 2005 ופעם שלישית בידי רמי שלהבת בכתבי אייזק אסימוב, כרך 4, הוצאת מובי דיק, 2014). סיפור חקירת רצח שבו החשודים הם אסטרונומים מכוכב חמה, מהירח ומהאסטרואיד קרס.

המפתח לפיתרון התעלומה קשור איך שהוא לכל אחד מהמיקומים שמהם באו שלושת החשודים .לבסוף המגלה הבלש מכדור הארץ ד”ר ונדל אורט שהאשם הוא מכוכב חמה וזא על סמך העובדה שרק צד אחד של כוכב חמה מופנה כל הזמן לשמש והאשם הסתיר את מה שחיפש אחריו ורצח עבורו במקום שבו חשב שיהיה חושך נצחי משום שהיה רגיל לכך מכוכב חמה ושכח שזה לא כך על הירח.

והינה הפתרון המדהים:

אבל מובן שמאז שהסיפור נכתב התברר שזה לא כך.

Image result for lucky starr and the big sun of mercury

לאקי סטאר וכוכב החמה / אייזיק אסימוב

‘לאקי סטאר וכוכב החמה’ (תורגם לעברית בידי ראובן לסמן ,הוצאת מסדה 1979) שבו איש חלל צעיר ועוזרו נאבקים על מרקורי ביריביו הגדולים של כדור הארץ ממערכת הכוכבים סיריוס וברובוטים המתוחכמים שלהם.ושם הם נתקלים ביופי ובסכנות של כוכב חמה שרק צד אחד שלו מופנה לשמש.

והינה כמה קטעים מהספר העוסקים בכוכב חמה.

Image result for alan nourse the bright side

ומעל כולם סיפורו של אלן נורס, צידו הבהיר של כוכב גם כן מ־1956 המתאר מסע בצד המואר של כוכב הלכת חמה שמתואר כמשהו מקביל לכיבוש הר האברסט שאז היה חדש.זהו אולי הסיפור הקלאסי והידוע ביותר על כוכב חמה.

את הסיפור הזה שתורגם לעברית בידי יצחק לבנון בקובץ ‘דורון לנוער’ ב־1968 תוכלו לקרוא ב’יקום תרבות’

קורט וונגוט בספר ‘הסירנות של טיטן’ (1959) תיאר אסטרונאוטים המגלים צורות חיים על מרקורי השוכנות המערות על פני הכוכב ושאסטרונאוט מבקר היכיר להם את המוזיקה שממנה הן מוקסמות.

וכך תוארה מלכת היופי של כוכב וחמה בסיפור באק רוג’רס מ-1961

בספר “האטום “הכחול ” מאת מ.וליאמס ( הוצאת רמדור ,1964) תואר הגילוי בעתיד של עיר תת קרקעית על מרקורי של בני “הגזע הגדול ” גזע אבוד  שהיגיע לכל עולמות מערכת השמש ונעלם שמתברר ששרידיו עדין ממשיכים להתקיים מתחת לקרקע המרקוריאנית הלוהטת.

המפורסם בכל הספרים בעברית על כוכב חמה הוא קפטין יונו על הכוכב המסתורי (1963) שבו בשנת 2007 חברי צוות קוסמאר 2 מגלים עולם מסתורי שמתברר להם שהוא כוכב, ומגלים עליו שתי תרבויות הנלחמות זו בזו – של הצד מואר והצד החשוך – הם עוזרים לתרבות של הצד המואר.

הסיפור מתחיל באמצע האקשן ורק בהדרגה לומד הקורא את פרטי הסיפור ומי הם הגיבורים. במהלך חיפושיהם אחר החללית ‘קוסמאר 1’ האבודה מגיעים אנשי צוות קוסמאר 2 כתוצאה מתקלה בחללית לכובב חמה, הכוכב הקרוב ביותר לשמש, שאותו הם מזהים רק לאחר מאמצים מרובים (שמעוררים בקורא תמיהה על ידיעתם המועטת של האסטרונאוטים הנועזים באסטרונומיה). להפתעתם הם מגלים על ספינתם הקטנה שני נוסעי סתר, הנער והנערה יונו וונה, שהתחבאו בה לפני היציאה לחלל בגלל שאיפתם לראות את החלל. הוא מספר על מרקורי שמחולק לאזורי אור וחושך (כפי שהיה מקובל לחשוב לגבי כוכב לכת זה בחוגי האסטרונומיה של שנות השישים).

איש הצד החשוך של כוכב הלכת חמה
אשת הצד המואר של כוכב הלכת חמה

הם מגלים שני גזעים עוינים זה לזה, את אנשי ארץ הכפור העיוורים והמרושעים ואת אנשי ארץ האש האמיצים ומלכתם היפיפייה וולקנה. יונו עוזר לאנשי ארץ האש במאבקם כנגד אנשי הכפור המרושעים וגם לומד משהו מהשפה המרקוריאנית, וונה מתגלה כמדענית וכבוטנאית מעולה. שאר אנשי הצוות המבוגרים מגלים אומץ לב אך בעיקר עסוקים לאורך הסיפור בלהינצל ממוות איום כלשהו של יונו.

בכל ספר בסדרה למד הקורא כמה מילים משפת כוכב הלכת שבו ביקרו הגיבורים, מה שתרם לקסמה של הסדרה.

הינה דוגמאות לדיאלוג בשפת בני כוכב חמה:

שפת אנשי ארץ הקור בכוכב חמה: איא אגנדה הן (אתם בני כדור הארץ)

אנא אגנדה קר (אנו אנשי הכפור)

נו מק לר לנגו (אין ביננו כל משותף)

לק איא מונדו מר (לכן אתם נידונים למוות)

איא אגנדה מר! (אתם בני מוות!)

משפטים בשפת בני ארץ האש בכוכב חמה:

אי טק ? (מי אתה) אן וולקנה מק לנגו (אני רוצה לפגוש את וולקנה)

אנא אגנדה הן היא אגנדה אהה מק לר לנגו ! אגנדה קר – מונדו מר! (אנו בני כדור הארץ, אתם בני השמש, ביננו הכל משותף! אנשי הכפור נידונים למוות!)

ייתכן מאוד שהשפות של אנשי הקור ואנשי החום של כוכב חמה שייכות לאותה משפחת שפות כמו שהעברית והערבית למשל שייכות לאותה משפחת שפות, אם כי הדוברים בהן הם אויבים, בדומה לאנשי הקור והחום.

בעברית הופיע גם סיפור סופרמן על מרקורי, ב’רדיפה אחר קיסר הפשע 11′ סופרמן נלחם בפושע ‘קיסר הפשע’, תוך כדי התמודדות עם יצור עליון מכוכב הלכת מרקורי שכוחותיו עולים על אלה שלו.

Image result for Mission to Mercury walters

אלא שכמעט במקביל לפרסום הספר של שגיא על קפטן יונו חלה מהפכה בחקר כוכב חמה. ב־1965 הגיעו האסטרונומים למסקנה שאחרי כל אין שני צדדים לכוכב חמה שאחד מהם לעולם לא פונה אל השמש וכל חלק בו מקבל את אור השמש באופן שווה.

הסיפור האחרון שבו חמה הוצג כבעל שני צדדים אחד וחם ואחד קר היה של פלאש גורדון וכתב אותו סופר המדע הבדיוני הארי האריסון ב-1972. הסיפור כאן

לאחר הגילוי שאין למרקורי שני צדדים, ב־1964, הופיעו כמה ספרים שתיארו אותו בצורה שונה.

ארתור סי קלארק ב’מפגש עם רמה’ תיאר אותו כנשלט בידי כורים קסנופובים שמאיימים להשמיד את העצם החייזרי רמה.

ג’ון ורלי ב’סיפור קיץ נסוג’ (1975 בקובץ ‘גילוי עיניים’) תיאר את כוכב חמה כמקום של סכנה ושל יופי שבו עם כיסוי של שדה כוח אפשר לשחות בברכות של מרקורי ולהיהנות מהיופי של הכוכב המסוכן. (סיפור זה יופיע בקרוב ב’יקום תרבות’).

הסופר בן בובה כתב סדרה של ספרים על מסעות אל כוכבי הלכת השונים במערכת השמש המציגים תמונה מדוייקת ביותר שלהם עם תיאור מסע בדיוני אליהם. בספר ה־16 בסדרה זאת תיאר גם מסע כזה לכוכב הלכת מרקורי בספר משנת 2005. בספר זה מדען רדוף שאיפת נקמה מזייף משתיל בכוכב חמה חומרים אורגניים ממאדים, ומשכנע את המדענים על כוכב חמה שיש שם חיים.

Image result for ben bova mercury

ובספר החדש מValeddo מרקורי מחכה של רוברט גיבסון מ־2013 מתגלה שכל מה שחשבנו שגילינו על כוכב חמה הוא שגוי ושהוא אכן כפי שחשבו עולם המחולק לשני צדדים של אור וחושך.

Image result for Valeddom by Robert Gibson Image result for Valeddom by Robert Gibson

Image result for ‫סימני מרקורי‬‎

נזכיר גם את הספר ‘סימני מרקורי (כוכב חמה)’, ליקטה וערכה: שירה גפן. הוד השרון: אסטרולוג, 1996.Image result for ‫מרקורי כתב עת‬‎

והיה גם כתב עת מדעי בדיוני בשם מרקורי שיצא לאור בשנים 2007–2009 שלמרבית הצער לא החזיק מעמד זמן רב ופרסם רק שלושה־עשר גליונות, ובזכותו ידוע כוכב חמה בעיקר בעולם המדע הבדיוני הישראלי.

ובנתיים החללית שיצאה לכוכב חמה יקח לה שנים כדי להגיע לשם אבל יש להניח שהיא תגלה שם דברים מדהימים.

ראו גם:

מאמרים על כוכב חמה

גדול זה צודק? כוכב הלכת צדק בשפה העברית ובספרות הבדיונית

כוכב הלכת הכפול: כוכב הלכת (הננסי) פלוטו וירחו כארון בספרות העברית והבדיונית

תגובה אחת

  1. תודה על האסופה

    אגב התכונות של כוכב חמה אצל איבן גבירול ואיבן עזרא – אסטרולוגיות, ונכונות גם היום… מרתק לראות את ידיעתם המפורטת בתחום. עדיין לא נכתב הספר (או מחקר) העברי, שיביא את ההגות האסטרולוגית המלאה של חכמי ספרד (אבל יש מחקר שמביא את תוכניותיו של ניוטון לבית מקדש שלישי).

    זוכר לטובה את סיפורו של אסימוב על הרובוט שהשתגע מהחום… היה אגב השראה ל’פרנהייט פרוע’ של בסטר (שהיה גם PUN על הספר של בראדבורי) שגם עסק ברובוט שהשתגע בטמפרטורה מסויימת..

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

4 × ארבע =