הקדמה מאת אלי אשד

לרגל מלאת 44 שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, לפניכם סיפור הקומיקס המלחמתי המרשים בקומיקסים העבריים, “שירת הברבור” של פנחס שדה בתחום זה, הלוא הוא הסיפור האחרון שכתב עבור “הארץ שלנו”   ב-1974, “חולות אדומים”.

סיפור זה היה הרביעי בסדרת סיפורים שעסקו בעלילות הסוכן החשאי הנועז יורם (דמות שנראית לכותב שורות אלה כשיקוף פנטסטי של פנחס שדה עצמו) וחברתו התיכוניסטית היפה רזיה. סיפורים שאותם אייר גיורא רוטמן, המאייר המשובח ביותר של שדה, שכתב ואייר גם כמה סיפורי קומיקס משובחים משל עצמו באותה התקופה (כמו “יוסקה מאיור” – על  קיבוצניק לוחם בימי הקמת המדינה, ו”אבירי הכותל המערבי” על ימי מסע הצלב הראשון). רוטמן ידוע גם כמאייר של סדרת “חסמבה” של יגאל מוסינזון.

הסיפור הוא יוצא דופן בכך שהוא למעשה ממשיך ישירות סיפור קודם, “המסיכה הצוחקת”, שהוא בכלל סיפור פשע שעסק במאבק בין איש החוק יורם לבין ראש הכנופיה עזרא, שמתגלה במפתיע כאדם טוב מיסודו. אלא שכפי שתראו, העלילה משתנה בסיפור “המסיכה הצוחקת” כתוצאה מפרוץ מלחמת יום הכיפורים, שמביאה לשינוי דרמטי בחיי הגיבורים.

המסיכה הצוחקת” הופיע ב”הארץ שלנו”, כרך כד, 1974, חוברות 1-31 ב-31 חלקים.

תוכלו לקרוא אותו ברשת כאן.

הסיפור הרביעי והמסיים בסדרה “חולות אדומים” הוא הריאליסטי מכולם. הוא הופיע ב-1974, והוא המשך ישיר של “המסיכה הצוחקת”.

בסיפור זה, יורם ומנהיג הכנופיה עזרא מתגייסים יחד לצבא במלחמת יום הכיפורים. לאחר קרב קשה הם נופלים בשבי המצרי, אך מצליחים לברוח. לאחר מסע ארוך ומסוכן הם חוזרים לבסוף לישראל, אל חברותיהם.

סיפור זה חסר לחלוטין את ההתלהמות שיש במרבית סיפורי הקומיקס הישראלים על מלחמות ישראל.   יותר מכל סיפור אחר הוא מצליח להחדיר בקוראים את תחושת הפחד וחוסר האונים שחש האדם במלחמה ובמאבק כנגד האויב. האויב בצורת קצין מצרי ואזרחים מצרים שונים מוצג שם כאנושי ולא מפלצתי.

זהו אחד מסיפורי הקומיקס הבודדים  העוסקים במלחמת יום הכיפורים, מלחמה שמאז מיעטו לעסוק בה   בתחום הקומיקס. בעיני מדובר ביצירה כמעט מופתית על המלחמה, והוא נמצא ב”היכל התהילה של היצירות הספרותיות על מלחמת יום הכיפורים”.

כתב: יריב אמציה (שם בדוי של פנחס שדה).

צייר: גיורא רוטמן.

“חולות אדומים” הופיע ב”הארץ שלנו” ב-1974, כרך 24, חוברות 32-51, ב-19 חלקים.

הסיפור  מופיע כאן עם החלקים המסיימים של הסיפור “המסיכה הצוחקת”, שבעצם פותחים את הסיפור על  מאבקם של שני אנשים במלחמת יום הכיפורים.

ראו גם:

מלחמת יום הכיפורים כסיפור קומיקס

ציור בהשראת “חולות  אדומים” מאת אורי פינק בספר “הגולם סיפורו של קומיקס ישראלי” מאת אלי אשד ואורי פינק (“מודן”, 2003)

2 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

אחד × ארבע =