באק רוג’רס. צייר: אשר דיקשטיין. עטיפת מגזין “בוקי” מספר 53

במסגרת “בוקי”, שבועון הקומיקס הישראלי משנות השישים, התפרסמו גם סיפורים על איש החלל באק רוג׳רס, שעל שמו נקרא למעשה השבועון.

תמונה של באק רוג’רס “בוקי ” כפי שהופיעה באופן קבוע בעמוד העורך של המגזין הישראלי שנקרא על שמו “בוקי ” בשנות השישים.

באק (Buck) היה גיבור קומיקס ותיק מאוד (סיפורי קומיקס על עלילותיו החלו להתפרסם מ-1929) שנוצר בידי סופר המדע הבדיוני פיליפ פראנסיס נולאן. באק היה טייס חלל וסוכן של כדור הארץ במערכת השמש של המאה ה-25.

באק רוג’רס. צייר: ג’ורג’ טוסקה

כמה מהסיפורים שפורסמו עליו נכתבו בידי סופרי מדע בדיוני ופנטסיה ידועים של התקופה, ביניהם פריץ לייבר, ג’ודית מריל, וריי ראסל. הצייר של הסיפורים שהופיעו בעברית היה ג’ורג’ טוסקה.

לפנינו סיפור מופרך במיוחד, על תחרות מלכת יופי בין נערות מעולמות מערכת השמש השונים, כולן כמובן אנושיות לחלוטין במראן. ההבדלים הם שמלכת היופי של פלוטו, למשל, נמצאת בתוך גוש קרח, כביכול כי היא רגילה לסביבה קרה, ושמלכת היופי של צדק היא ענקית.

בפועל, כמובן, לא יתכן שבן אדם יחיה בתוך קרח, ובכלל, קרח מים הוא חם מאוד לעומת הטמפרטורות השוררות על פני פלוטו. זה כמו להגיד שבני אדם חיים באוויר שהוא גז, ולכן נשים בן אדם בקפסולה שמלאה בגז כלור. נציגת יופיטר הענקית היא בכלל דוגמה לחוסר הבנה מוחלט של הכותב, משום שכוח משיכה חזק יותר מאשר על כדור הארץ צריך דווקא לעודד גוף קטן יותר, או בכל אופן נמוך יותר, כדי להפחית את הלחץ על העצמות ועל החלקים התחתונים של הגוף. עם זאת, תיאור העלילה עצמה דווקא משכנע יותר מאשר הנציגות מכוכבי הלכת: מארגנים נכלוליים, כוונות נסתרות, העמדות פנים, וחוסר מצפון שבעבור תאוות בצע לא מהסס לסכן חיי אדם, ואף להרוג. את כל אלו אנו מכירים, ולא במדע בדיוני או בקומיקס.

קאן וארדלה, צמד יריביו הוותיקים ביותר של באק רוג’רס

בסיפור זה מתמודד בוקי, הלוא הוא באק, עם שני יריביו הוותיקים והמסוכנים ביותר, שעמם התמודד אין ספור פעמים מאז שנות העשרים, במקומות שונים בכדור הארץ, במערכת השמש וברחבי הגלקסיה.

באק רוג’רס, סיפור משנת 1980. צייר: גריי מורו

ומכיוון שהצמד-זוג (לא ברור מה הם בדיוק) הם בין אויביו החשובים ביותר של באק רוג’רס לאורך כל הקריירה הארוכה מאוד שלו, ניתן סקירה קצרה על תולדותיהם.

קאן הרוצח במשחק התפקידים “באק רוג’רס במאה ה-25” של חברת T.S.R משנות התשעים

קיין קונרד “קיין הרוצח” הוא איש כדור הארץ בוגדני ופושע מסוכן. בגרסאות שונות של הסיפור המקורי בסדרה, מוצג קאן כלוחם נועז של כדור הארץ, שבשל קנאתו בבאק המוצלח והמצליח יותר בגד בעולמו והפך למסוכן בפושעי מערכת השמש.

קאן הרוצח בציור מאת ג’ורג’ טוסקה

שיא הקריירה של הגנגסטר החללי קיין  כארכי אויב של באק רוג’רס הייתה בסדרת סרטים בהמשכים על עלילות באק רוג’רס מ-1939, בכיכובו של השחקן המפורסם באסטר קראב. שם  הוצג קאן כגנגסטר מסוכן בעבר וכרודן האבסולוטי של כדור הארץ במאה ה-25, בסגנון היטלר וסטלין הרודנים המשופמים של כדור הארץ בשנת 1939. רק בסיוע אנשי כוכב הלכת סטורן (שבתאי) מלוכסני העיניים מצליח באק רוג’רס לסלקו מהשלטון ולהביא לדמוקרטיה. כאן אולי היה טמון מסר עכשווי מאוד לצופים בעולם שבו החלה מלחמת העולם השנייה.

קאן הרוצח (אנטוני וארד), הרודן המרושע של  כדור הארץ במאה ה-25. מאחוריו באק רוג’רס בסדרת סרטים משנת 1939 עם באסטר קראב  (שחקן שגילם גם דמויות של גיבורים ידועים אחרים: טרזן ואיש החלל פלאש גודון) בתפקיד באק רוג’רס

חברתו המרושעת והיפה של קאן היא ארדלה ולמר, האישה המסוכנת והמפחידה ביותר במערכת השמש כולה. כאן היא בגרסת משחק תפקידים משנות התשעים של חברת T.S.R, שבו היא מוצגת כאחראית הראשית ל”כוכב התענוגות”.

ארדלה הופיעה לראשונה בסיפור מ-1930 שבו היא הוצגה כקצינה שלישית בצוללת  מעופפת שמחפשת את העיר האבודה אטלנטיס  מתחת לים תחת פיקודו של באק רוג’רס.  היא התגלתה כבוגדת ערמומית מאין כמוה  וחטפה את הצוללת עבור אהובה קאן הרוצח.

Buck Roger comic strips

ארדלה  ולמר עם קאן  הרוצח מופיעים בפעם הראשונה ביחד בסיפור In the City Below the Sea” Sunken City of Atlantis (11/17/30 to 5/11/31)

היא התקדמה מאוד מאז מדרגת קצינה שלישית של צוללת מעופפת והיגיעה  לימים כעבור כמעט חמישים שנה  לדרגת נסיכה של כוכב לכת.

ארדלה, אגב, לא הופיעה בסדרת הקולנוע המפורסמת על באק רוג’רס משנת 1939, שבה מופיע בן זוגה הקבוע  קאן כרודן הכול יכול של כדור הארץ. ככל הנראה, איש לא האמין בשנת 1939 שאישה יכולה לגלם דמות אמינה של כוח של רשע בקולנוע. לכל היותר האמינו שיכלה לשמש כפילגש מאחורי הקלעים, בדומה לאוה בראון, פילגשו של היטלר.

אבל הדבר השתנה בשנות השבעים, עם השינוי הדרמטי במעמדן של הנשים, וזאת כתוצאה מפעילות התנועה הפמיניסטית. אולי יש לכך קשר לעובדה שמעמדה של ארדלה שודרג לזה של נסיכה מכוכב אחר. בסדרת הטלוויזיה על באק רוג’רס במאה ה-25 וכל מערכת היחסים בינה ובין קאן התהפכה.

מכאן ואילך ארדלה הפכה לדומיננטית בצמד.  דבר שאי אפשר היה להעלות אותו על הדעת בשנים קודמות.לכאורה אפשר להקביל זאת   לסיפורים של מציאות חלופית שבה  אווה בראון פילגשו של היטלר הופכת להיות דומיננטית על הפיהרר והוא נאלץ לציית לכל גחמה שלה. כך בערך היא מערכת היחסים בין קאן הרוצח ובין ארדלה בעשרות השנים האחרונות.

הנסיכה ארדלה מכוכב דראקוניה (פמלה הנסלי) והיועץ המרושע שלה מכדור הארץ, “קאן הרוצח” (הנרי סילבה) מביטים בבאק רוג’רס  (גיל ג’רארד) חסר ההכרה, בגרסה הטלוויזיונית של הסדרה משנת 1979

בגרסה הטלוויזיונית המאוחרת של הסיפור הבסיסי משנת 1979, הפכה ארדלה המרושעת והיפה – שבעבר הוצגה רק כעושת דברו של קאן, איש כדור הארץ דומיננטי לחלוטין – לנסיכה מכוכב אחר, דראקוניה, השואפת לכבוש את כדור הארץ.

קאן הוצג בגרסה זאת כיועץ ועוזר שלה, עריק מכדור הארץ. באק רוג’רס עוצר את שניהם, אבל הצמד המרושע חוזר לאיים שוב ושוב על כדור הארץ בפרקי הסדרה הבאים. אך כאמור, הפעם ארדלה היא הדומיננטית בצמד.

קאן והנסיכה ארדלה ושומר הראש מאחור, בפרק הפתיחה של הסדרה “באק רוג’רס במאה ה-25

סיפור פרק הפתיחה של הסדרה (שהוקרן על המסכים כסרט קולנוע) תורגם כספר לעברית. את הספר  כתב “אדיסון  סטיל” (שם בדוי של סופר מד”ב הידוע ריצ’רד לופוף). הוא תורגם בידי ד. קול והופיע  ב-1979 בהוצאת “קוסמוס” (הוצאה שפרסמה גם מגזין מדע בדיוני בשם “קוסמוס”). זהו אחד השרידים היחידים בעברית כיום לסדרת הטלוויזיה הזאת, שהיא אמנם סדרה קצרת ימים וטיפשית, אך גם חביבה ומלאת הומור.

buck11

קאן (מיכאל אנסרה) והנסיכה ארדלה (פמלה הנסלי)

ארדלה וקאן הופיעו בעוד שלושה פרקים בסדרה, כשאת קאן הערמומי והנכלולי מגלם שחקן אחר, מיכאל אנסרה. הנסיכה מכוכב דרקוניה, שבסיפורים קודמים הוצגה כבת זוגו של קאן, הוצגה כמי שמטרתה בחיים היא לא רק לכבוש את כדור הארץ, אלא גם להשיג את באק רוג’רס ולהתחתן עמו.

הצמד סירב להיעלם גם לאחר שהסדרה בוטלה, והם ממשיכים לאיים גם על גלגולים נוספים של באק רוג’רס.למשל בסדרת קומיקס חדשה על באק רוג’רז שצייר גרי מורו בעיתונים של ארה”ב בראשית שנות השמונים.

Image result for gray morrowbuck rogers

קומיקסים של באק רוג’רס עם קאן וארדלה מ-1980.צייר גרי מורו.

קאן בציור של גרסת משחק תפקידים של באק רוג’רס משנות התשעים.

קאן הרוצח ווילמה דירינג באנתולוגייית הסיפורים על באק רוג’רס ARRIVAL  1989

ארדלה ואלמאר כאשת עסקים קשוחה וסקסית מכוכב הלכת מאדים באנתולוגיית סיפורי באק רוטג’רס ARRIVAL 1989

קאן וארדלה בגרסה של באק רוג’רס משנות ה-2000

קאן וארדלה בגירסה של הווארד צ’ייקין משנת 2014

לפניכם אחד הסיפורים הידועים והמוכרים ביותר על מאבקו של באק רוג’רס בקאן וארדלה, שפורסם במקור בשנות השישים ותורגם גם לעברית.

הסיפור “בוקי שומר מלכות היופי” שימש כמקור השראה לאחד מפרקי סדרת הטלוויזיה “באק רוג’רס במאה ה-25” ,ששודרה גם בישראל בראשית שנות השמונים  בשם Cruise Ship to the Stars, ובו באק נאלץ להגן על מיס קוסמוס (מלכת היופי הנבחרת של היקום ) מפני חוטפים (בגילומה של הכוכבנית  דורותי סטראטן, שלימים נרצחה בידי בעלה ועל חייה הופקו לפחות שני סרטים). אבל הפעם החוטפים דווקא לא היו קאן וארדלה כמו בסיפור המקורי, שהרי  בסדרה הזאת ארדלה הייתה נסיכה של כוכב וקאן היה יועצה. החוטפים היו מקבילים שלהם בשמות אחרים… (ראו תקציר של הפרק הזה כאן).

וכעת, הנה לפניכם הסיפור המקורי, “בוקי שומר מלכות היופי”:

  • פורסם במקור בשם: “Miss Solar System Beauty Pageant
  • פברואר עד מאי 1961
  • 2/10/61 – 5/20/61

כאמור, ריי ראסל, מחבר הסיפור שזה עתה קראתם (וכמוהו הסיפור “פניו הרבות של גונגורה ואנשי הנמר ממאדים שהופיע גם הוא ב”יקום תרבות”) מספר איך הסכים לכתוב את באק רוג׳רס לזכר ילדותו, במאמר שהופיע במגזין המפורסם לחיוב ולשמצה “פליבוי”, שבו היה העורך הספרותי במשך שנים רבות. המאמר הופיע לרגל ההצלחה האדירה של הסרט הראשון בסדרת “מלחמת הכוכבים”, שהזכיר לראסל ואחרים את באק רוג’רס.

Image result for ray russell buck rogers

תודתי למר  Curtis Hepworth, חוקר וביבליוגרף של סדרת באק רוג’רס מארה”ב שסיפק לי בנדיבות את המאמר הנדיר הזה.

המייל של מר Curtis Hepworth:

ninety9zero@gmail.com

ראו עוד סיפורים  על באק (בוק ) רוג’רס :

אנשי הנמר ממאדים : עוד סיפור מאת רי ראסל

באק רוג’רס בהרפתקה בכוכבן 101

באק רוג’רס במשחק שחמט על כוכבית הניסוי

באק רוג’רס והחטיפה באולימפיאדה הבין-כוכבית

עוד על באק רוג’רס:

תשע הנשמות של באק רוג’רס

באק רוג’רס – סדרת הטלוויזיה

עוד על הסופר רי ראסל:

רי ראסל בויקיפדיה

הספד על רי ראסל

רשימת סיפורים מאת רי ראסל

הסיפורים של רי ראסל

באק רוג’רס ,קילר קאן וארדלה בתמונה מהספר ARRIVAL 1989

C

4 תגובות

  1. מחשבה :בסיפור מופיעה מארגנת תחרות מלכות היופי המכוערת והגברית למראה”הגברת פרילביץ” .
    אני תמה אם זאת רמיזה מבודחת לסופר המדע הבדיוני והפנטזיה המפורסם פריץ לייבר ” ( מחבר ספרים קלאסיים שכמה מהם תורגמו גם לעברית כמו “הנודד”) שכתב גם הוא את סיפורי באק רוג’רס באותה התקופה( ולדעתי ייתכן שיש לו יד גם בסיפור הזה,ההומור שבו מזכיר את זה שבסיפוריו של לייבר).
    הפרצוף של הגברת “פרילביץ” בסיפור אגב דומה מאוד לפרצוף של פריץ לייבר באותה התקופה. בסוג של בדיחה פרטית שרק פריץ לייבר והצייר יבינו אבל לא אף אחד אחר.

  2. […] בפרק "ספינה אל הכוכבים " הוא הגן על תחרות מלכת יופי גלקטית "מיס קוסמוס " מפני חוטפים.  הסיפור הזה התבסס על סיפור קומיקס מ-1961 שתורגם גם לעברית בגיליונות המגזין "בוקי " מספרי 107-109  בשם "בוקי שומר מלכות היופי ". […]

  3. […]  בוקי שומר מלכות היופי 107-109 THE MISS SOLAR SYSTEM BEAUTY PAGEANT (1961) בוקי נשלח לשמור על מלכות היופי של מערכת השמש.הן נחטפות בידי קיין וארדלה,הפושעים המסוכנים בוקי ודוקטור הואר יוצאים בעקבותיהם. […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

14 + שבע עשרה =