דגל ארה״ב
דגל ארה״ב

במאמר שלי על טראמפ תוך כדי הבחירות ב 2016 כתבתי שאני בהחלט מבין למה האזרחים הפשוטים כועסים, אבל טראמפ הוא התגלמות הבעיה בשיטה האמריקאית ולא הפתרון. מניתי את הבעיות באישיותו והתנהגותו, אבל כתבתי שמה שאני באמת מודאג ממנו זה לא מדיניות זו או אחרת שלו, אלא האופן שבו הוא מעודד את אלימות גופי העליונות הלבנה, שהם כמובן גם אנטישמים. במשך 4 שנות נשיאותו החששות התגשמו, עם המצעד בשרלוטסוויל שבו קראו מפגיני הימין ״היהודים לא יחליפו אותנו״ בסגנון שבאירופה משתמשים בו נאו-נאצים, וטראמפ סירב לגנותם, וכמובן ההתקפה ב 2018 על בית הכנסת בפיטסבורג.

בבחירות האלו, שבעת שאני כותב לא ברור עדיין מי ניצח בהן, מתגלה בעיה שהיא לדעתי אפילו עוד יותר חמורה. היא חמורה יותר מאשר מדיניות זו או אחרת, כלכלית פנימית או חיצונית, בטחונית פנים או חוץ. הבעיה חמורה הרבה יותר מטראמפ לבדו ומהמיעוט הגזעני האלים הקטן בארה״ב. זה אולי המקום להגיד שאלו אכן שוליים. יותר מ- 90% מהלבנים האמריקאים, גם אלו שבסתר ליבם חושבים שהלבנים עליונים על השחורים ושההיספאנים גונבים להם מקומות עבודה, לא יעלו בדעתם לנקוט ממש באלימות נגד שחורים או היספנים. הבעיה שאני מתכוון אליה מראה שארצות הברית רקובה מבפנים, ומעוררת חשש שאכן, זה סוף האימפריה. אני יודע שכבר 50 שנה אנשים חוזים את סופה של ארה”ב, אבל הפעם הבעיה באמת חמורה ובאמת נפוצה.

מהי הבעיה שאני מתכוון אליה? בצורה הכי פשוטה ובוטה: אי אפשר להתמודד עם המציאות ולמצוא פתרונות לבעיות בלי להכיר במציאות ובבעיות.

דוגמא אקטואלית מבערך ה-8 חודשים האחרונים היא מגפת הקורונה. לעצום את העיניים לטלטל את הראש ולצעוק שאין קורונה לא מזיז לוירוס בכלל. כבר מתו רבע מליון אמריקאים, ולפי הנסיון בישראל גם אם מחר ישנו מדיניות – וגם אם טראמפ יפסיד זה לא יקרה מחר אלא עוד כמה חודשים – קצב התמותה עוד יעלה. בהחלט יתכן כי בחלוף שנה מפריצת המגפה, נגיד מרץ 2020 עד מרץ 2021, יתברר שמתו בה חצי מליון אמריקאים.

אותו דבר עם ההתחממות הגלובלית. לטעון שאין וזו קונספירציה של המדענים, הסינים, כל העולם, חוץ מקומץ רפובליקאים בעלי אינטרס ברור להכחיש, לא יעזור. ארה״ב מקבלת בשנים האחרונות ממש כל שנה סטירות לחי, אסונות טבע ללא תקדים, שוב ושוב. אבל טראמפ והאינטרסנטים הרפובליקאים ממשיכים להתעקש שאין שום שינוי ושעולם כמנהגו נוהג.

טראמפ בכלל ממציא לעצמו ״עובדות אלטרנטיביות״ ברמה שהוא ממש חי בעולם פנטזיה משלו – זה התחיל עוד לפני הנצחון שלו ב-2016 עם השטות שאובמה לא נולד בארה״ב, ומיד כבר בהשבעה שלו, שהוא התעקש לטעון שהיו בה יותר אנשים מאצל אובמה. ככה לא מתמודדים. מילא שזה ענינים אישיים שלא משפיעים על ניהול המדינה, למי אכפת כמה אנשים היו בהשבעה, אבל כך זה גם היה בניהול עניני המדינה. כל אנשי המקצוע שעבדו איתו עזבו, וחלקם פרסמו ספרים מסמרי שיער על קבלת ההחלטות שלו.

עטיפת הספר של העיתונאי בוב ודוורד שחשף שטראמפ ידע על הסכנה שבמגיפת הקורונה במשך זמן רב ולא עשה כנגדה דבר
עטיפת הספר של העיתונאי בוב ודוורד שחשף שטראמפ ידע על הסכנה שבמגיפת הקורונה במשך זמן רב ולא עשה כנגדה דבר

אם זה היה רק טראמפ האיש, אפילו שהוא נשיא ארה״ב, עוד מילא. זה אמנם חמור מאוד שנשיא ארה״ב ממציא לעצמו מציאות, אבל זה עדיין ברמה של העידוד שלו את הקיצוניות של שוליים בחברה האמריקאית. הבעיה שאני מודאג ממנה היא שרבים מאזרחי ארה״ב, בערך חצי מהם, גם אם טראמפ יפסיד בבחירות, וגם ב- 2016 כשהצביעו בשבילו 3 מליון פחות מאשר עבור קלינטון, הצביעו בשביל אדם שהוא מכחיש מציאות.
זה אומר שחצי מהבוחרים בחרו לתמוך, אם לא ממש להאמין, בשטויות, שקרים, תיאוריות קונספירציה מופרכות, אמירות שאין להן שום ראיות, טענות מצוצות מהאצבע שלא נתמכות בשום-כלום. למשל הטענות הקבועות של טראמפ שהיו זיופי בחירות נרחבים. לא מצאו שום עדות לדבר כזה, גם ממשלים רפובליקאיים במדינות השונות הסבירו ב- 2016 ומסבירים עכשיו שאין שום ראיות לזיופים. אבל תומכי טראמפ בטוחים. הם ״יודעים״. לפי מה הם ״יודעים״? ככה, כי הם יודעים.

לא למותר להזכיר שבארהב יש תנועה של flat earthers, אנשים שמתעקשים להאמין שכדור הארץ שטוח. זה אנשים שבאמת חושבים שמה שהם מאמינים יותר חשוב מהעובדות. אולי הם גם יבחרו להאמין שאין גרביטציה וינסו לעוף? הבעיה היא שבמוקדם או במאוחר מי שבוחר להתעלם מהמציאות בצורה כזאת יתנגש בקרקע, וזה מאוד לא נעים.

לארה״ב יש המון בעיות. היא מפגרת אחרי המדינות המתקדמות, מה שנקרא ״העולם הראשון״, האחרות. מערכת הבריאות היא קטסטרופה, וכל מי שהכחיש זאת קיבל סטירה כשהתברר שתוחלת החיים בארה״ב בירידה בשנים האחרונות. מערכת החינוך גרועה, כולל האוניברסיטאות. זה לא חוכמה לנפנף ב-4 הראשונות, מה עם שאר ה- 4000? אפילו על הרמה המשפטית מקטרגים – לי עצמי אין מושג, אבל עצם העובדה שקיים פרויקט החפות שכבר שחרר מאות אנשים שנידונו למוות, לא למאסר סתם, למוות, מדברת בעד עצמה. אי אפשר להתמודד עם בעיות אם לא קודם כל מכירים בהן. אם טוענים שהכל נהדר, ושכל הבעיות הן בגלל קונספירציות של זרים חורשי רע, למשל סין (התחממות כדור הארץ – קונספירציה סינית, הקורונה – וירוס סיני, התרוששות המעמד הנמוך – סין, מישהו ״מעז״ לרוץ נגד טראמפ – הוא בכיס של הסינים…), אז לא תהיה התמודדות עם הבעיות.

אם חצי מאוכלוסיית ארה”ב הם מכחישי-מציאות זה רע מאוד לארה״ב. לדעתי טראמפ אכן הראה במשך הקדנציה שלו שזה רע להכחיש מציאות, אם כי תומכיו כנראה חושבים אחרת. ובגלל החשיבות של ארה״ב, שזה לא איזה מדינה קטנה שלאף אחד לא באמת משנה מה קורה שם, זה יהיה רע מאוד גם לעולם.

עוד ספר על חוסר התיפקוד של הבית הלבן בימי טראמפ אחד מני רבים

3 תגובות

  1. נכון מאד. זה בדיוק מה שחלף בראשי, המספר של חצי מיליון מתים בארה”ב. כלומר טראמפ אחראי למותם של לפחות מאה אלף איש, סתם, כי הכחיש מציאות. זה אגב נכון לגבי מנהיגים סמכותניים בכל העולם – בוריס ג’ונסון, ז’איר בולסאנרו, בנימין נתניהו – אם למנות כמה (אצל האחרון זה מקרה מיוחד, בו הוא נסחט על ידי מגזר אוכלוסייה ואי לכך מנע התמודדות בזמן אמת עם התגודדויות של רבים במקומות צפופים מאד, לצורך פולחן של יצור לא קיים, ככל הידוע למדע, שעלתה בחייהם של מאות בני אדם, לאחר הסגר הראשון).
    כלומר – המערב לא רציונלי יותר. יש בו רוב של מטורפים.
    ונכון לרגע כתיבת שורות אלה, ביידן מוביל בנבאדה ב-8000 קולות, לא סופי, ובפנסיבלניה מפגר בלמעלה ממאתיים אלף קולות (נותרו עוד למעלה מחצי מיליון קולות לספירה, ואחוזי הדמוקרטים בהצבעות דואר גבוהים, ועדיין), והוא צריך אחת משתיהן כדי לנצח.

  2. כפי שכתבתי למעלה, הבעיה היא הבוחרים. אנשים שכבר ראו איך טראמפ מתנהל. שכבר יודעים שהוא מגלומן שחושב שהוא יודע הכל יותר טוב מהמומחים, ובכל זאת הצביעו בעדו. זה האיש שהם רוצים שינהל את המדינה שלהם? פעם צחקו על בוש ג׳וניור שהוא לא ידע מה שמו של נשיא פקיסטן. אז חשבתי שזה לא הוגן ולא במקום. נשיא ארהב לא צריך להכיר את שמות כל שליטי מאות המדינות בעולם. בשביל זה יש מומחים. במשרד החוץ של ארהב יש אלפי אנשים. שישלחו מומחה שיתדרך את הנשיא על פקיסטן כשזה רלוונטי. אבל זו בדיוק הבעיה, שטראמפ לא מקשיב למומחים כי הוא מגלומן. הרבה לפני הקורונה הוא אמר שהוא מכיר את אפגניסטן יותר טוב מהגנרלים, כשהוא כנראה לא יכול אפילו למצוא את אפגניסטן על מפה. אותו דבר עם שינוי האקלים, הקורונה, או הענין הפנים אמריקאי של מערכת הבריאות – עליה הוא אמר ״מי ידע שזה מסובך כל כך״. מה זאת אומרת ״מי ידע״? כל מי שהתענין, כולל אני למשל, שאינני מומחה ובודאי לא במערכת הבריאות של ארהב. אם אנשים מצביעים בעד פוליטיקאים בעליל לא כשירים, זו הסכנה לדמוקרטיה. כי אחרי שטראמפ ילך, יהיו אחרים.

  3. נכון, סכנה גדולה לדמוקרטיה. למעשה הבחירות בארה”ב כיום הן החשובות ביותר לגורל העולם מאז מלחמת העולם השנייה – בדיוק בגלל הסיבה שציינת – הדמוקרטיות קורסות לתוך בליל של חדשות כזב וקונספירציות, וזה נכון לגבי כל העולם, גם ישראל כמובן, וגם אירופה: הונגריה, פולין ועוד הופכות להיות מדינות נשלטות על ידי מנהיגים סמכותניים בעלי שליטה על התקשורת (מזכיר איזה מדינה?) ובתי המשפט (מזכיר איזה מדינה?). ניצחון מסתמן של ביידן יעצור את הסחף, את הדימום. אני בספק אם הקשיש טוב הלב יוכל לשנות את כיוון ההיסטוריה, שהולכת לקראת חשכה אנטי דמוקרטית, לדעתי, אבל יוכל לעצור את הסחף. לקנות כמה שנים של שפיות, בתקווה שהבוחרים (בטורקיה, ישראל, ארה”ב, הונגריה, ברזיל ועוד ועוד) יתעשתו ויכירו במציאות. הרי לארה”ב השפעה עולמית, ותחת טראמפ מאריקה הלכה למעשה התנערה מרוב ידידותיה מאז מלחמת העולם השניה (בעיקר אירופה) והתקרבה (כלומר, טראמפ התקרב) למנהיגים דיקטטוריים כמו קים בצפון קוריאה.
    במקביל טראמפ נאבק בסין, אבל העולם החדש והאמיץ המתהווה לנגד עינינו הוא סיני למדי, בחסות המגפה (שגם היא תוצרת סין): עולם שבו שליטים מטילים סגר (הגיוני) אבל גם מטילים איכונים על אזרחים (מדינה מסוימת במזה”ת) או אוסרים הפגנות (גם כאן, אבל גם בגרמניה, תחת שלטון אנגלה מרקל, המנהיגה הדמוקרטית הנאורה הכמעט אחרונה שנותרה באירופה. מכאן – העולם הופך לסיני, סמי דיקטטורי, נשלט על ידי מה שמכונה באנגלית (האקונומיסט אוהב להשתמש במילה הזאת) STRONGMAN, כלומר לא הפשיזם שהכרנו במחצית הראשונה של המאה העשרים, למזלנו, אלא פשיזם לייט שכזה, ארדואן בקיצור.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

1 × שתיים =