יואב וייכסלפיש ממליץ על

הספר “קריירה במאה ה-21” של אשרית כספי ברוך

כריכה קדמית ״קריירה במאה ה 21״
כריכה קדמית ״קריירה במאה ה 21״

ההגבלות שהוטלו בשל התפשטות הקורונה ערערו מאוד את הנורמות המקובלות בתחום העבודה, וזאת בשל ההכרח לשמור על ריחוק חברתי מצד אחד, והאפשרות לעבוד ולעתים גם ללמוד מהבית באמצעות תוכנת זום, מהצד השני. המעבר הכפוי לעבודה מהבית האיץ מגמה שהפכה פופולרית במאה ה-21, וספרה של ד”ר אשרית כספי ברוך סוקר סוגיות מרכזיות בניהול קריירה, מילה שמקורה בלטינית במשמעות של “דרך”, בעידן החדש שלפנינו. אחרי סקירת תולדות העבודה מימי קדם ועד ימינו, מתחיל מסע ארוך בין תיאוריות שונות, בעיקר בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית, כמו מודל חמשת הגדולים, התיאוריה של דרייבר, תיאוריית הערכים המזוקקים, ועוד, ועוד. הקריאה דורשת מאמץ ניכר להבנת מונחים חדשים והסברים תאורטיים, והיא מיועדת למי שמחפש לקבל כלים לנתח את שוק העבודה, לצרכים אישיים או מקצועיים. אין בספר עצות מעשיות איך להתקבל לעבודה או להתקדם בארגון, אלא מבט מהצד על תופעות מרכזיות בתחום שהפך במרוצת הזמן למתאפיין בחוסר יציבות ופחד, או בלשון מנומסת “דינמי”.
המחברת מאפשרת הצצה גם לסוגיות מגדריות, הבניה חברתית, חלוקה בין מקצועות גבריים לנשיים, וכמובן תרומת השירות הצבאי לרוח היזמות בישראל. לצד האתגרים והדינמיות הכותבת אינה מתעלמת מהנזקים המוכחים כמו טיפוח נרקיסיזם, חרדה ודיכאון בשל אובדן מקום עבודה, או “תקרת הזכוכית”, אשר מהווה מטאפורה למחסום בפני קידום. לסיום מופיעה סקירת המגמות העתידיות של שוק העבודה, בהן צמצום ניכר בכמות עובדי הייצור בשל שיפור מתמיד באיכות המכונות, צמצום בעובדי השירותים (רחפנים במקום שליחים וכו’), ואפילו מחשבי על במקום רופאים אנושיים. לעומת זאת מקצועות העתיד, לפי הספר, מתאפיינים בעיקר ביכולת להשיג צפיות (דהיינו לקוחות חדשים) כמו יוטיוברים, מיוזרים (מוזיקאים מקוונים), ומשפיענים ברשתות החברתיות. גם אם התחזית הזו קודרת מדי עבורכם, כדאי מאוד להכיר אותה כדי לפענח את העולם המשתנה לנגד עינינו.

270 עמוד, הוצאת רסלינג

הפוסט הקודםקבר מלאך: שיר יום הולדת לאוסקר
הפוסט הבאבעצב תלד
יליד 1974. בעל תואר שני בפילוסופיה. עיתונאי ספורט ועורך. חובב קולנוע ישראלי.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

7 + 5 =