בחיפוש אחרי מנהיג: הקדמה ל”הממזר” מאת נסים אלוני

“חזרה ספרותית לימי התנ”ך היא הדרך היחידה מלבד הסאטירה שבאמצעותה אפשר להתמודד בצורה אמיתית כנה ורצינית עם אירועי היום יום“

נסים אלוני בראיון עם אהרון דולב, מעריב 25.12.1953, בדיון על מחזהו על המלך הרודני רחבעם “אכזר מכל המלך”.

סיפור זה של המחזאי נסים אלוני מתפרסם בדיוק במלאת שבעים שנה לפרסומו המקורי. “הממזר” פורסם ב-20 ביולי 1950 בגליון מספר 26 של כתב העת “אשמורת: בטאון הדור הצעיר”, מגזין המשמרת הצעירה של מפלגת מפא”י, שיצא לאור בין השנים 1944-1951.

לאחר מכן פורסם עוד פעם אחת ויחידה בכרך השני של באנתולוגיה תנ”כית: מבחר היצירה העברית בשיר, בסיפור ובאגדה על נושאים תנ”כיים, ליקטו מ. רבינוביץ, צ. ירדני, ערך ב. י. מיכלי. תשי”ד, 1954.

חוקר הספרות ירון גולן נתן ניתוח מעניין של סיפור זה בספרו “תוגה ומחאה: סיפורי ניסים אלוני על רקע הסיפורת העברית בשנות הארבעים והחמישים”, מהדורה ראשונה 1978 הוצאת ירון גולן 2010.

לדעתנו הוא לא איבד מעוצמתו בשבעים השנים שחלפו, בדיוק כמו שהסיפור המקראי על יפתח הגלעדי לא איבד מעוצמתו. הנושא המרכזי שבו, החיפוש אחרי מנהיג בחברה שבה ההנהגה היא מושחתת ורקובה עד היסוד, נשאר על זמני.

נסים אלוני, לקסיקון הסופרים ן

נסים אלוני כידוע התעניין מאוד בנושא ההנהגה והמלוכה. מחזהו הראשון על רקע מקראי “אכזר מכל המלך”, שהחל לכתוב ממש בעת פרסום סיפור זה, עוסק בחיפוש אחרי מלך שיפתור את בעיות העם. סיפורו “סיפור מדיני“, שאותו פירסמנו ב”יקום תרבות”, עוסק בנושא ההתרפסות למלך מושחת ורקוב.

הסיפור שלפנינו עוסק בחיפוש אחרי מנהיג שינהיג את העם בעת משבר. נסים אלוני אמר עליו בראיון לדבר השבוע ב-24.12 1953 “בשנים האחרונות כתבתי שני סיפורים תנכיים אחד מהם “הממזר” עוסק באדם שמקומו הסוציאלי מוגדר. יפתח, ממזר, נזרק מביתו, אדם מן הצד אבל הופך למנהיג” (הסיפור השני שאליו כיוון אלוני הוא יצירת המופת שלו “עלייתו של אלישע”, ויתפרסם בהמשך ב”יקום תרבות”).

“הממזר” הינו נסיונו הראשון של אלוני להאיר גיבור מקראי השואף להנהיג את עמו, ומתנגש בגורל העומד לפתח חלומו ומלחמתו.

יפתח הגלעדי מגורש בידי אחיו. ויקיפדיה

הרקע ההיסטורי של הסיפור הוא אי אז במאה ה-11 לפני הספירה, בימי עידן השופטים, כש”אין מלך בישראל ואיש הישר בעיניו יעשה”. שבטי ישראל נמצאים תחת מתקפה של אוייב מסוכן, ההנהגה מושחתת, רקובה, ומסוכנת לעם שעליו היא שולטת. חבורת זקנים יוצאת לחפש ביאוש מנהיג שיוכל לאחד סביבו את העם ולהביס את האוייב, אלא ש”המנהיג” שהם מוצאים הוא טיפוס מסוכן ביותר ושונה מכל מה שציפו לו.

מעניין שסיפורה של בת יפתח, התופס בדרך כלל מקום מרכזי בכל דיון על הסיפור, אינו תופס כאן מקום חשוב. “יקום תרבות” יפרסם בהמשך סיפור נוסף “הנדר” מאת עמית דרבקין שיעסוק בבת יפתח ובגורלה כמעין המשך לספור זה.

תודתנו לעילם אלוני ולאילן בר-דוד מארכיון הקשרים באונ’ בן גוריון.

אלי אשד

יפתח הגלעדי ב-Promptuarii Iconum Insigniorum of Guillaume Rouillé. ויקיפדיה

הממזר

מאת נסים אלוני

הממזר עמוד 38
הממזר עמוד 39
הממזר עמוד 40
הממזר עמוד 41
הממזר עמוד 42
ממזר עמוד 43
הממזר עמוד 44
הממזר 45
הממזר עמוד 46
הממזר עמוד 47
הממזר עמוד 48
הממזר עמוד 49

סיפור נוסף על יפתח הגלעדי ובתו “הנדר” מאת הסופרת העכשווית עמית דרבקין הופיע ב”יקום תרבות” בפרויקט הסיפור התנ”כי.

קראו עוד:

סיפורם של אדוני בזק והמלכים קצוצי האצבעות: עוד סיפור תנכי מאת ניסים אלוני

נסים אלוני בלקסיקון הסופרים

פרויקט הסיפור התנ”כי

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

15 − 13 =