המשוררת נעמי גרינברג הר ירוק מהרהרת על מהות השירה, ומציעה שיר לימי קורונה – על תחושה של מוּזָרוּת פנימית עמוקה.

האלמנטים החשובים לה בשירה:

  1. המקצב והטון המוזיקלי שעולה משיר: בשורותיו וביניהן.
  2.  יכולתו של שיר להעביר תוכן משמעותי ובכך לגרום להזדהות הקורא.
  3. יחד עם המובנות של שיר, יש מקום ליסוד של רמיזה וסוד המשתמעים משורותיו.

קראו גם :

דף הפייסבוק של נעמי הר ירוק

3 תגובות

  1. בתגובה הראשונה שלי לפוסט ולשיר הזה שפירסמתי בעמוד הפייסבוק שלי מסרתי עוד כמה פרטים שקשורים לשיר, זמן חיבורו, וגם איך זה מתקשר לערב ליל הסדר שהלילה, בשאלת המה נשתנה הלילה הזה, ועוד.
    הנה לפניכם.
    —-
    בס״ד
    י״ד ניסן תש״פ

    כאשר חגית בת אליעזר עורכת מדור השירה ביקום תרבות, שלחה לי את ההודעה שהשיר שלי ״סודות התמורות ״ עלה אמש לאתר שלהם.
    מיד חשבתי שלא יכול היה להיות תיזמון טוב יותר מאשר היום להעלותו. ולו מהסיבה שהוא דן בעצם התמורות היינו בשינויים שבחיינו, ומתחקה אחר משמעותם, והעומד מאחוריהם.
    —-
    הערב שנקרא ונשיר בתחילת ההגדה את הקטע הזה של
    מַה נִּשְּׁתַּנָה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת –. שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה; הַלַּיְלָה הַזֶּה – כֻּלּוֹ מַצָּה!?
    הקטע בו שואל הבן את אביו ״מה השתנה״? מתחיל את קיומה של מצוות והגדת לבנך – הנחלת סיפור יציאת מצרים לדור הבא, והוא העומד במוקד של ליל הסדר.
    מדובר בשאלה אחת ארוכה המחולקת לארבע שאלות קצרות המתייחסות לארבעה אספקטים שונים שבהם הלילה הזה (ליל הסדר) שונה משאר הלילות.
    השאלה אינננה מהם ההבדלים בפועל בין לילה זה לכל הלילות, אלא מהו הגורם לארבעה הבדלים אלו.
    ————————-
    השיר ״סודות התמורות״ נכתב ב 1973 בגיל 21.
    שנה בה כתבתי וציירתי בד״כ על פי נושאים שבחרתי להקיף ו״לתקוף״ אותם בשירים ובתמונות.
    שנה שבתחילתה אחרי חזרתי מארצות הברית לתל אביב, הכרתי והתחברתי עם דוד אבידן ז״ל, ושיתופי השירה שביננו עוררו את כתיבת שירתי מחדש, עם כל המטענים הרוחניים שהגעתי איתם, אך בצורה חופשית יותר מבעבר.
    אם בעבר התחברתי יותר לשירה הקלסית, הימי ביניימית שלנו, וביאליקית בכתיבת שירי. אֲזַי שמכאן ואילך מהחשיפה וההיכרות האישית לדוד, נפתחו בפני דרכים נוספות וחדשות לכתיבת השירה, לממשן בכתיבתי, ולהמשיך ולחקור ולהתנסות בסגנונות השונים משך השנים.
    אין נוסח אחד של שירה מבטל נוסח אחר.
    הכל הולך ובא וחוזר.
    לכן גם בחרתי לכלול בספר שירי הראשון גם את השירים הראשונים הקצביים מובנים ומחורזים. מה שלא היה מקובל עד תחילת שנות התשעים לפחות לעשותו במסגרת פירסומי השירה לציבור הרחב.
    וכל אלה תמציתהן של הזרמים הפוסטמודרניים בעיני.
    ארחיב על כל זאת בהמשך.
    ——-
    בהמשך לאותה השנה 1973 הכרתי גם את האמן ז׳ק קתמור ז״ל אשתו וחבריו.
    שאף מהם שאבתי השראה לעבודותי החזותיות. כמו הציור הביולוגי, מתוך סדרה שלמה שמופיע על כריכת הספר ״נאדבראהמה״ הראשון. כאן בתמונה שמתחת לשיר, והופיעה עבודה ביולוגית נוספת בכריכה לנאדבראהמה 2 שהוצאתי ב 2013.
    לקראת סוף אותה השנה התחילה מלחמת יום הכיפורים, שגרמה טלטלה רבה למרביתנו. אבל זה כבר נושא אחר לפעם אחרת.
    גם שדומה שמגיפת הקורונה העכשווית לא תיפול בהרבה מעוצמת הטראומה שתשאיר אחריה, לאחר שתתפוגג או עד שימצא לה חיסון ומרפא.
    ———-
    *
    בינתיים שיהיה לכולנו פסח כשר ושמח באשר נהייה.
    ונזכה בע״ה לצאת עוד מעט גם הפעם, מעבדות לשגרה וכל המובן מאליו – לחירות ולהתחדשות. משעבוד ליצרים רכושנות וחומרנות -לגאולה מהם, בזמן קריב. ונאמר אמן.
    *******

    חגית בת אליעזר
    יקום תרבות
    אלי אשד
    Eli Eshed

  2. רוצה להוסיף כמה המוסיקה הפנימית של השיר/המשורר מסייעת לזכור בעל פה את השיר ומתנגנת בתוכו/בתוכנו לאורך כל השנים. ברוך הוא.
    מועדים לשמחה?
    נעמי

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע עשרה − eleven =