ביום שישי 20 לדצמבר, כמדי שנה, חברי פורום מבקרי הקולנוע בישראל התכנסו לישיבת סוף השנה, על מנת לבחור את סרט השנה, שחקן, שחקנית, בימוי וקטגוריות נוספות. אני השתתפתי בישיבה הזאת לראשונה, כי השנה התקבלתי לפורום. יונתן צרויה – מבקר קולנוע שעורך, מנהל, וכותב באתר “עין הדג”, ונעמה רק – עיתונאית עם חיבה יתרה לקולנוע וטלוויזיה, שכותבת באתר “עין הדג”, בשבועון פנאי פלוס ובאתר כלכליסט – אשר הניעו את פורום מבקרי הקולנוע בחודשים האחרונים באופן לא רשמי, נבחרו בתחילת הישיבה פה אחד לצמד יושבי הראש של הפורום.

יונתן ונעמה ניהלו את הישיבה בצורה דינאמית ונלהבת, ובזכותם הספקנו לעבור על הרבה קטגוריות, לקיים דיונים פוריים, ולהגיע להכרעות. בכל קטגוריה משתתפי הישיבה הציעו רשימה של מועמדים, וקיימו דיון ער, בו השמיעו נימוקים ונימוקי נגד. לאחריו כל משתתף דרג 3 מקומות ראשונים, ושקלול התוצאות קבע את הזוכה וסגניו.

בקטגוריית הבימוי, המועמדים היו:

מועמדים בקטגוריית הבימוי
מועמדים בקטגוריית הבימוי

הזוכה הוא – נדב לפיד (“מילים נרדפות”), והטוענים לכתר: יונה רוזנקיאר (“הצלילה”), אלון גור אריה (“המוסד”).

בקטגוריית התסריט מבין המועמדים :

מועמדים בקטגוריית התסריט
מועמדים בקטגוריית התסריט

נבחר “תל אביב על האש”, “מילים נרדפות” במקום השני, ו-“ימים נוראים” – בשלישי.

מעניין לציין שהסתמנה מגמה. גם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר של שנת 2019: “תל אביב על האש”- הזוכה, ו-“מילים נרדפות” – הטוען לכתר. כמו כן זכו שני השחקנים הראשיים של “תל אביב על האש” – קאיס נאשף ויניב ביטון – מתוך המועמדים:

מועמדים לשחקן השנה
מועמדים לשחקן השנה

יחד במקום הראשון, כאשר טום מרסייה מ-“מילים נרדפות” הגיע למקום השני.

קאיס ויניב בתל אביב על האש
קאיס ויניב ב״תל אביב על האש״

כאן המקום לברך את סאמח זועבי – היוצר של “תל אביב על האש” – התסריטאי והבמאי שלו – על הזכייה המשולשת. הוא היטיב לתאר את המורכבות האנושית של הדו-קיום היהודי-ערבי בישראל, ועל כך זכה להערכה בארץ ובעולם.

בקטגוריית שחקנית השנה המועמדות היו:

מועמדות לשחקנית השנה
מועמדות לשחקנית השנה

והן מתוך סרטים, שלא הופיעו כמועמדים בקטגוריות האחרות, כולל שחקן השנה, וזה משום שבסרטים המובילים נותנים מקום מרכזי לגברים, כפי שציינה יעל שוב – מבקרת קולנוע וסופרת, שהייתה יועצת אמנותית בקרן הקולנוע הישראלי, ושופטת בפסטיבלי קולנוע בינלאומיים.

בית לחם אסמאמאווה, כוכבת הסרט “עץ תאנה”, זכתה בתואר שחקנית השנה, כשאחריה – נלי תגר על התפקיד הראשי ב”בשורות טובות”, וגילה אלמגור על הופעת האורח הנפלאה בסרט “המוסד”.

יונה רוזנקיאר, שכתב, ביים את “הצלילה”, וגם שיחק בו, הוא, ללא ספק, תגלית השנה.

תמונת הסרט ״הצלילה״
תמונת הסרט ״הצלילה״

גיא רז זכה בקטגורית “הישג אומנותי” על הצילום הוירטואוזי של “קצפת ודובדבנים”.

4 סרטים היו מועמדים בקטגוריית הסרט הזר הטוב של השנה:

מועמדים לסרט הזר הטוב של השנה
מועמדים לסרט הזר הטוב של השנה

“פרזיטים” בבימויו של בונג ג’ון-הו הקוריאני, שזכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, זכה גם כאן, פה אחד.

לכבוד סיום העשור הוחלט להצביע השנה בקטגוריה נוספת – הסרט הישראלי הטוב ביותר של העשור. בעקבות הצבעה מקדימה, שנערכה לפני ישיבת הפורום, עלו לגמר 13 סרטים:

מועמדים לסרט העשור הישראלי
מועמדים לסרט העשור הישראלי

לאחר דיונים סוערים, ובחירות חוזרות, הסכמנו על 2 סרטי העשור:

“אפס ביחסי אנוש” של טליה לביא, ו”הגננת” של נדב לפיד. שני הסרטים משנת 2014, וזכו בפרסי אופיר רבים באותה השנה.

צפו במקדימונים של שני סרטי העשור הישראליים :

אפס ביחסי אנוש 

סרט שבאופן יוצא דופן מאוד הפך גם להצגה.

הגננת 

קראו גם 

דף הפייסבוק של פורום מבקרי הקולנוע 

3 תגובות

  1. תודה, חגית, על המידע וברכות חמות על הצטרפותך לפורום. בעניין הבחירות – אני מתפלאת ש”פרזיטים” נבחר פה אחד ללא עוררין… לא התלהבתי ממנו… תודה גם ליקום תרבות.

  2. תודה חגית על הסקירה המקפת. הצטרפותך לפורום המבקרים תורמת ערך מוסף ונקודות מבט מגוונות לביקורת הסרטים בארץ.מחכה לביקורת הבאה
    בהצלחה

  3. יופי של מאמרי עם תמונות וטבלאות – עכשיו אני כבר יודע מה ומי עומד מאחורי הסיסמאות “סרטי השנה”
    ואם חגית שלנו חברה בפורום הזה – אז אני שקט…י
    בהיותי ותיק בארץ, אני זוכר שבתור ילד עולה חדש בחיפה, הפיקו את הסרט “אקסודוס”,
    חצי חיפה השתתפו בסרט כניצבים כולל בני הדודים שלי שהולבשו בבגדים שנים כפי שהיו לבושים בימי השואה.
    טוב לראות שבמדינה שלנו עושים עכשיו סרטים שהניצבים בהם לבושים מדי צה”ל ואו ג’ינס.
    קוריוז קטן, היה לי שכן פחח רכב שסיפר לי שהחוויה הכי גדולה שעבר הייתה בזמן צילומי הסרט הנ”ל ,
    בכל יום צילומים ולצורך הסצנות היו הורסים מכוניות ובערב היו מעבירים את המכוניות למוסך שלו והוא
    היה עובד כל הלילה ומשפץ את הרכבים על מנת להרוס אותם שוב למחרת…
    מי אמר שקל להפיק סרט בישראל?

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע + ten =