הרצאה שניתנה בהשקת כתב העת “נכון” גליון מספר 3

הודעה על הקרנה חדשה של הסרט “בלייד ראנר” מ-1982

אני שמח לפגוש את כולכם כאן. קרובים לתאריך שהוא ידוע מאוד בקולנוע המדע הבדיוני.

אנחנו שבוע לפני נובמבר 2019, התאריך שבו מתרחש הסרט המדעי הבדיוני המפורסם, אולי מפורסם מכולם ביחד עם 2001 אודיסאה בחלל, “בלייד ראנר”. הסרט מתאר את העיר לוס אנג’לס כעיר רב לאומית ופרועה בעתיד שבו מופיעים אנדרואידים אינטליגנטיים, שהופכים לזן נוסף של אנושות. סרט שהרבה ממנו אכן התגשם במציאות, אם כי הרבה דברים נוספים לא התממשו כלל.

אני זוכר שראיתי את הסרט ב-1982 ושאלתי את עצמי: האם כאשר תגיע שנת 2019 האמיתית, וליתר דיוק נובמבר 2019, אני עדיין אתעניין בעתיד, עדיין אקרא ואצפה במה שיחשב למדע בדיוני ?

שאלות מעין אלה זכור לי עלו בי גם כאשר צפיתי בסרט “2010 אודיסאה שנייה”, אם כי לאו דווקא בסרטים אחרים, כי שם התאריך לא היה באופן יחסי קרוב כל כך.

אני יכול לענות על השאלה כיום. היום יש עניין בעתיד אבל הרבה יותר פחד גדול ממנו בגלל התחממות כדור הארץ, בגלל החשש שהטכנולוגיות יתפסו את מקום בני האדם והג’ובים של כולנו, פחדים שהיו בהחלט קיימים כשנוצר הסרט, אבל היו בשולי השוליים של השיח הציבורי. אצל כמה עתידנים וסופרי וחובבי מדע בדיוני, אבל התעצמו מאז מאוד.

עטיפת גליון מספר 2 של כתב העת “נכון”

כתב העת “נכון”, שהתכנסנו כאן לחגוג את הוצאת הגליון השלישי שלו, מסמן את העובדה שהעניין בעתיד ומה שצפוי לנו בו, וכיצד אנו יכולים להשפיע עליו בהחלט נמשך.

בכך הוא ממשיך כתבי עת כמו “אמייזינג סטוריס״ (שציור העטיפה הראשונה שלו מ-1926 מופיע על עטיפת גליון  “נכון” החדש כמחווה מודעת לעצמה). הוגו גרנסבאק והעורכים של אמייזינג ושל אסטאונדינג, ואנלוג שבא אחריו, בהחלט חשבו שעם הסיפורים והמאמרים שבהם הם יוכלו להשפיע על השיח הציבורי, וכך אולי להשפיע, לשנות, ולכוון את העתיד, ובמידה מסוימת הם אכן הצליחו בכך לכאורה כנגד כל הסיכויים.

וזה מה שגם כתב העת “נכון” מכוון אליו.

העורך אורציון ברתנא הצהיר מזה שנים שהוא חושב שהספרות הגדולה והחשובה באמת היא זאת שעוסקת בגורל העם היהודי והישראלי והאנושות כולה, ולא רק בגורלו של היחיד שעוסק רק בעצמו. זאת המטרה של “נכון”, שיוצא מנקודת ההנחה שאנחנו מוצאים אותה בספר בראשית, שהעולם נוצר במילה שמאחוריה המחשבה.

או בגרסת ספר יצירה, העולם נוצר בכתיבה. היוצר והסופר בהחלט יכול להשפיע, לשנות, ולכוון את המציאות סביבו, ואולי להשפיע על עולם טוב יותר. או בכל אופן עולם שונה. וזה מה שהעורך והכותבים של “נכון” מכוונים אליו – להביא לשינוי המציאות סביבם על ידי הכתיבה והשיח סביבה.

לקוות שהם יצליחו בכך תמיד אפשר.

קראו גם :

מרכז חדש לפנטסיה בספרות העברית :ראיון עם פרופסור אורציון ברתנא על כתב העת “נכון”

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

אחד + 18 =