אירווין קליין ברשימה סאטירית על הצורך בפוליטיקאים רובוטים שיחליפו את הפוליטיקאים האנושיים, שלאור ההתפתחויות האחרונות בפוליטיקה ובטכנולוגיה נראית כמבטאת את רוח הזמן.

הניסיונות להקים ממשלה נראים כבר כמו פארסה. הציבור כבר לא ממש עוקב אחריהם. נמאס מכל ההשמצות ההדדיות, והשפה הנמוכה כבר יורדת לחיי הבוחרים.

האמת שכבר אין צורך להתאמץ להקים ממשלה, מאוחר מדי. התושבים בכל מיני ערים כבר הקימו פרלמנטים בכל מיני מקומות. הם כבר הגיעו להחלטות כיצד צריכים לפעול. הם כבר לא מעוניינים בכלל להתעסק בכל המפלגות שנמצאות בכנסת. המדינה הולכת להתנהל באמצעות פרלמנטים קטנים, בכל מיני פינות רחוב, שבהם יתקיימו דיונים, ויגיעו להחלטות.

הציבור כבר לא מאמין בשיטה הישנה, של הבחירות של פעם. נמאס להם מכל ההשמצות ההדדיות והשנאה. הציבור הולך לשלוח לכנסת את נציגי הפרלמנטים הללו, והם ייבחרו על ידי ציבורים רחבים, שמשוכנעים שזאת הדרך הנכונה היום להקים ממשלה.

בינתיים יש להניח, שהטכנולוגיה תתפתח כל כך, שהפיליטון הבא, כבר יהיה מעשי הרבה יותר.

לקראת הפסח, שנפל סמוך ליום הבחירות, אשתי נכנסה ללחץ רציני בגלל שלא הצליחה להשיג אף מנקה. על סף הייאוש היא קנתה את מכשיר הניקוי הרובוטי, וראיתי איזה זיק של תקווה בעיניה. לומר את האמת, גם אני פתחתי רגשי חיבה כלפי הדבר הקטן, אבל הזריז להפליא, הזה. אי אפשר היה שלא להתרשם מחריצותו המופלאה – הוא רץ אחרי כל גרגיר אבק נחוש וללא לאות, כמי שטובת אדונו נר לרגליו.

עודי משתעשע לי במעקב אחר הרובוט הננסי, כשפתאום נפל לי האסימון, הרגשתי שיצרתי קשר עם תובנה מופלאה! היינו ממש לפני הבחירות, עם כל כאב הראש של הבוחרים במי לבחור, ופתאום היה נדמה לי שמצאתי באותה הזדמנות פתרון גם לבעיה הזאת. הרי כל הבעיה של נבחרינו, שהם לוקים בזיכרון קצר, מבטיחים ולא מקיימים. לעומת זאת ידוע שמחשב לא יכול לטעות והטעות היא תמיד של האדם. ככה הוא גם לא יכול לשקר וכאמור, שקר זאת הבעיה העיקרית עם הנבחרים שלנו. אז למה לא להעביר את הבחירות ממועמדים אנושיים, למועמדים רובוטיים?!

הרעיון הזה תפס אותי כמו גשם ביום קיצי חמסיני, או משב חמים ביום חורפי מקפיא. בעצם צמרמורת התגלגלה על גבי. ידעתי שהרעיון המטורף הזה, הוא מעשי עד מאוד. הרגשתי איך העצבים שלי משתחררים ואור נדלק לי שם למעלה.

מדינה שלמה כמרקחה, כולם עצבניים, כולם מקטרים, ומצד שני הפתרון הוא כל כך קרוב, כל כך פשוט. דומה שאנחנו, מאז קום המדינה, צועדים לקראת הרגע ההיסטורי הזה.

כל ההתקדמות הטכנולוגית, ומהפכת המחשבים, הכול נועד לרגע ההיסטורי הזה של החלפת נבחרינו ברובוטים! הרובוטים כבר שולטים בתעשייה, כמחליפי עבודות הידיים, וכל נביאי העתידות הצביעו מאז ומתמיד על הרובוטים שבסופו של דבר יחליפו את האנשים בכל העבודות. מה שאנו לא ראינו ולא חשבנו על כך – שדבר ראשון שהם יחליפו – הדבר הדחוף ביותר – זה את הפוליטיקאים! והרי אומרים ששינוי מתחיל מלמעלה. ככל שמדעי הביולוגיה מתקדמים, ואיברים רבים יותר ניתנים להחלפה, ככה יותר ויותר מזכירים את האפשרות (אמנם בהומור, עדיין) של החלפת הראש. אמנם, הדבר עדיין לא מקובל והגיוני, אבל מצד שני, להחליף את ראשי השלטון – הרי זה רעיון גאוני! הרי למרות כל ההתפתחות הטכנולוגית הכבירה בכל התחומים, עדיין אנו מרגישים שהמיאוס שלנו מהפוליטיקאים מגיע עד צוואר ממש – אז מה יותר מעשי מאשר להחליף את הראש! ממש כמו שהרובוט הקטן, שזה עתה קניתי, מוצלח כל כך בניקוי הלכלוך, ככה בדיוק רובוטים פוליטיקאים יצליחו לנקות לנו את הראש! הם לא יבקשו טובות הנאה לעצמם, הם לא ימעלו, הם לא יגנבו, העם יוכלו ליהנות מפרי עמלו בלי מתווכים ומאכרים! פעם מכשפים שלטו בשבטים, עכשיו המחשבים הרובוטיים ישלטו בעמים. הסדר והאמונה יחזרו לשרור בקרבם!

מצאתי את עצמי כמו מתעורר מחלום. הבטתי סביב, הכול נראה פתאום אחרת. כולם המשיכו לריב, להשתולל, לקטר, לומר שאין בשביל מי להצביע, אין את מי לבחור, והכול יהיה גרוע עוד יותר. והנה אני, בשקט בשקט, ידעתי שמצאתי את הפיתרון שכולם אפילו לא חלמו שקיים. רק לקום ולהכריז על כך בקול גדול. מה שנשאר לי היה למצוא במה מתאימה, גבוהה וגדולה מספיק, כדי שאוכל לטפס עליה ולהכריז בפני ההמונים, כל עם ישראל, ממש כמו משה היורד מהר סיני. ידעתי שבאותו רגע עברתי פאזה והחלפתי קידומת – החיים שלנו לא יהיו עוד כמו שהיו – הכול ישתנה, והמציאות העכשווית תהפוך להיות עבר היסטורי. אמנם לא התיימרתי להיות משה רבנו, אבל ידעתי שאני יכול להפוך את המנהיגים שלנו לנעלים לא פחות ממנו!

המכשיר הרובוטי של אשתי המשיך להסתובב לי בין הרגליים, אך אני לא הבחנתי בכלום, הייתי ממש כמו מרחף בחלל. צעד קטן לאדם, גם אני הרגשתי כעושה היסטוריה ומשנה את הכללים של האנושות לנצח! מילים גדולות ונבובות של פעם, הדהדו עכשיו בראשי כבשורות עשרת הדברות: יש עתיד! יש עבודה! יש עם מלוכד, יש כחול, יש שחור, יש מר”ן, יש מרץ, יש כוח, יש אחדות. הרי רובוט יכול לתת תשובות מדהימות לכל הבעיות שלנו. הוא לא ישקר, לא יאכזב, הוא תמיד ידייק. כל שיישאר לנו, העם, לעשות, זה לעבוד ולהגשים את החלום. הכושי האמריקני אמר ״יש לי חלום״, והפך לפטריוט כל-אמריקני מוערץ. מישהו ירה בקנדי ושם קץ לפרשיות השחיתות המוסריות שלו. סוף סוף יש לנו את הקשת שיכולה לפגוע בול חץ למטרה. אין צורך יותר להתרוצץ, לבחור שוב ושוב, לנסות, לטעות, לקטר, להילחם. הרובוטים יחליפו לאט לאט גם את אנשי הצבא, לא יהיה צורך בשפיכות דמים נוספת. תחשבו כמה דם ייחסך!

במקום פוליטיקאים יהיו לנו אנשי תרבות, רוח – שיספקו לנו בידור וישובבו את נפשנו. נהיה מאושרים ולא נדע מדוע. נצעק בגין לשלטון, שלום עכשיו, מושחתים נמאסתם, ולא יבינו על מה אנחנו מדברים! נצעק די ויתנו לנו יד ויובילו אותנו בבטחה אל המנוחה והשלווה. הרי כבר מישהו אמר שיש להפוך את הבחירות לאלקטרוניות, אולי הוא גם, כמוני, מתחיל לחשוב בכיוון הנכון?

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

15 + שתיים =