שיחה עם מאמנת הדולפינים הראשית בריף הדולפינים טל פישר

לאחרונה ביקרתי באחד המקומות הייחודיים ביותר במדינת ישראל ובמזרח התיכון כולו. אולי גם בעולם. ריף הדולפינים בחוף אילת.

סמל ריף הדולפינים באילת

המקום קיים מאז 1990 כשהוקם כסוג של “אנטי דולפינריום”, מקום שבו דולפינים לא יופיעו כחיות שעשועים לבידור בני אדם כפי שהיה בדולפינריום הידוע בכיכר אתרים בתל אביב בשנות השבעים ובאתרים אחרים בעולם, אלא כיצורים שווים לבני אדם, שחיים עימם שווה בשווה. לא נכפה עליהם דבר ובו בעת אינם יכולים לכפות דבר על בני האדם.
אומנם ההיסטוריה של ריף הדולפינים לא הייתה סוגה בשושנים. בשלב מסוים הואשמו אנשי המקום בהרס אלמוגים מסיבי. בהזדמנות אחרת, נאלצו אנשי הריף למצוא מקום מגורים חדש לאחד הדולפינים שששאר הדולפינים סירבו לקבלו לחברתם מסיבות לא ברורות ועלול היה למות בבדידות.
סרט במקום מראה את המבצע המסובך שבוצע להעברת הדולפין למים רוסיים, שם נמצאה לו בת זוג ולבסוף חבורת דולפינים שהייתה מוכנה לקלוט את שניהם.
סוף טוב הכול טוב, אבל זה בהחלט יכול היה להסתיים גם בצורה טרגית,הדולפין עלול היה למות בבדידות מאחר שמתברר שדולפינים יכולים להיות גזעניים כלפי בני מינם בדיוק כמו בני אדם.

הדולפינים ואנחנו

פרסקו קדמון של דולפינים בארמון בקנוסוס באי כרתים ,אלפי שנים לפני הספירה.
https://www.minoanatlantis.com/Art_Dolphins_Fresco.php

הדולפינים נחשבים כיום ליצורים האינטליגנטיים ביותר על כדור הארץ הזה לצד בני האדם.אבל זוהי תפיסה חדשה ביחס.

אף על פי שהעובדה שהדולפינים ידידותיים מאוד לבני אדם, או לפחות לבני אדם מסוימים, ידועה כבר מימי תרבות האי כרתים הקדומה, אלפי שנים לפני הספירה, הרעיון שדולפינים הם יצורים אינטלגנטיים לפחות כמו בני האדם הופיע בתקשורת ובמדע רק מאמצע שנות החמישים של המאה הקודמת. הוא החל לצבור תאוצה החל משנת 1961, כשהופיעו שני ספרים שעסקו בדולפינים אינטליגנטיים. אחד של המדען חוקר הדולפינים ג’ון לילי, שפרסם לראשונה בתקשורת את הידיעה שדולפינים הם יצורים אינטליגנטיים. השני, סיפור מדע בדיוני של המדען היהודי ההונגרי (ממפתחי פצצת האטום) ליאו סילארד, שתיאר כנראה לראשונה בסיפור מדעי בדיוני את הדולפינים כיצורים אינטליגנטיים אפילו יותר מבני אדם.

שני הספרים שחשפו לפני המין האנושי שהדולפינים הם יצורים אינטיליגנטיים לפחות כמו ואולי אף יותר מבני אדם.

לאחר מכן חדר הרעיון של הדולפין כיצור אינטליגנטי שמסוגל לסייע לבני אדם במשימות מסובכות ביותר של מחקר בסיפורים על גיבורי החלל, למשל בסיפור על פלאש גורדון הנעזר בדולפינים בחקר כוכב הלכת נוגה (פלאש גורדון והדולפינים של נוגה), על באק רוג’רס, איש המאה ה-25, הנעזר בדולפין בחקר כוכב לכת נודד (ביקום תרבות באק רוג’רס – הרפתקה בכוכבן 101) ובסדרת סרטי קולנוע וטלוויזיה על פליפר הדולפין החי עם משפחה ומסייע לה במאבק בפשע, ובמקומות רבים אחרים.

קטע מהסיפור “באק רוג’רס בכוכבן 101” שבו מופיע דולפין אינטיליגנטי הימשתתף במשלחת מחקר בכוכב לכת אחר.

עטיפה של ספר על פליפר הדולפין. הוצאת רמדור, 1972 

אבל אנחנו לא באמת מבינים אותם.

האם הם מבינים אותנו? לא ברור כלל. כדי לנסות להבין משהו לגבי הדולפינים ראיינתי בנושא את המאמנת הראשית של הריף, טל פישר.
טל פישר מכונה בריף הדולפינים ה”מאמנת הראשית” אבל זהו מונח מטעה. היא לא מאמנת את הדולפינים לשום דבר. תפקידה העיקרי היא לתקשר איתם. אפשר להשוות את מה שהיא עושה למתקשרת עם גזעים חייזרים הושי סאטו בסדרת המדע הבדיוני הידועה מסע בין כוכבים: אנטרפרייז, או לוקאס, נער שמתקשר עם הדולפין דארווין בסדרה seaQuest DSV על עלילות צוללת בעתיד הרחוק (כאשר נוצרה הסדרה בשנת 1993) של שנת 2019 -2018.

הושי סאטו (לינדה פארק), מתקשרת ראשית עם יצורים חייזריים בסדרת המדע הבדיוני מסע בין כוכבים–אנטרפרייז
לוקאס (ג’ונתן ברנדיס) מתקשר עם דולפינים בסדרה
seaQuest DSV. תצלום: ויקיפדיה

לפניכם ריאיון שקיימתי עם המתקשרת הראשית עם הדולפינים טל פישר בריף, הלא רחוק מאיתנו, שבו דולפינים עולים מהמים לפני בני אדם, צוהלים. שאלתי אותה מה אנחנו יודעים בעצם על הדולפינים ומה הם יודעים עלינו.

אלי אשד עם טל כהן, מאמנת דולפינים ראשית בריף הדולפינים

אלי: איך הגעת למקצוע המיוחד הזה של עבודה ותיקשורת עם דולפינים?

טל: תמיד, מאז שאני זוכרת את עצמי, אהבתי את הים ואת הצלילה. זה תמיד היה חלק בלתי נפרד מחיי. אבל רק כשהגעתי לכאן, לריף, וזה היה לפני כ-20 שנה, הבנתי שאני אוהבת מאוד דולפינים, והתחלתי לעבוד איתם בצורה אינטנסיבית ביותר. ומאז הדולפינים הם חלק בלתי נפרד מחיי.

אלי: לדעתך הם אינטליגנטיים כמו בני אדם?

טל: אין לי שום ספק בכך. ואולי גם יותר מבני אדם בתחומים מסויימים.

אלי: ישנן טענות שהדולפינים אחרי הכול אינם באמת מבריקים יותר מסוגי בעלי חיים אחרים, וזה אנחנו, בני האדם, שנותנים להם הילה ויכולות אינטלקטואליות שאין להם במציאות. את מסכימה עם זה?

טל: אני יכולה לאמר לך שהדולפינים מבצעים מחקרים. אצלנו בריף הייתה דולפינית שביצעה מחקר של ממש איך לשלוף דגים ממקום שעד אז לא יכלה להגיע אליו. היא ביצעה שם תצפיות וניסויים במשך שבועות עד שמצאה דרך. אולי לא מחקר בסטנדרטים מדעיים קשיחים, אבל מחקר על פי כל הגדרה שאני מכירה.

אלי: הדולפינים האחרים עזרו לה?

טל: לא, זה היה פרויקט יחיד שלה. אבל כשהם שמו לב שהיא מצליחה – הם חיקו אותה.

אלי: זה היה מחקר לצורכי הישרדות, השגת אוכל. האם הם מבצעים מחקרים שאין להם מטרה ספציפית, כמו מדענים בני אדם?

טל: לא כאן בריף, אבל ידוע שדולפינים שכלואים במקומות כמו דולפינריומים, שבהם הם משתעממים, בהחלט מבצעים את מה שניתן להגדיר כ”מחקרים” מסוגים שונים ומגוונים, אם כי כרגע איני יכולה לתת לך פרטים מדויקים בעניין. אבל הדברים האלו קיימים.

אלי: הדולפינים כאן בריף, ומן הסתם במקומות אחרים, נמשכים במיוחד לאנשים מסוימים. מה גורם להם להימשך לאנשים מסוימים ולאחרים לא?

טל: מה גורם לבני אדם להימשך לבני אדם מסויימים ולאחרים לא? אנחנו לא באמת יודעים, וכך גם לגבי הדולפינים. אנחנו יודעים שיש להם קליטה סונארית של כל מיני דברים שמגיעים מבני האדם, אולי איכות נפשית מסוימת, אבל בסיכומו של יום לא ברור לנו למה הדולפין בוחר דווקא אדם מסוים ואדם אחר לא. אולי לעולם לא נדע.

אלי: הם באמת נמשכים לבני אדם לדעתך? או שהם באותה המידה יכולים להימשך גם לכלבים וחתולים?

טל: שאלה טובה. כנראה שהם נמשכים גם לבעלי חיים אחרים, ובעלי חיים יכולים להימשך אליהם, שוב, מסיבות שלא ברורות לנו. למשל, היה אצלנו בריף לפני שנים כלב בשם ג’וקר שהיה מגיע כל יום ויושב על החוף ומחכה לדולפינים שיבואו, ומסתכל אליהם בערגה. הם התעלמו ממנו בתחילה אבל אחר כך הוא קפץ אליהם ושחה עימם ואף צלל עימם, ונוצרו בינהם קשרים הדוקים שנמשכו עד ליום מותו.

הכלב גו’קר צופה בדולפינים בריף הדולפינים. תצלום: אתר ריף הדולפינים
הכלב ג’וקר צולל עם הדולפינים. תצלום: אתר הריף
הכלב גו’קר שוחה עם דולפינים. תצלום: גלית עמיאל. אתר הריף


עטיפה ותמונה מהספר ‘ג’וקר והדולפינים’ מאת אמילי כהן. תצלום: אתר הוצאת אוריון

אמילי כהן, העובדת בריף, כתבה את ספר הילדים ג’וקר והדולפינים על הכלב ג’וקר. חולון: אוריון, 2013.

אלי: ידוע לך על משיכה מינית בין דולפינים ובני אדם?

טל: היו דיווחים על מקרים כאלה. דולפינים הם יצורים מיניים מאוד, כמו בני אדם. אצל הדולפינים, שלא כמו אצל בני האדם, בכל מה שקשור ליחסי מין אין טאבו. הכל מותר לכולם עם כולם, ויש אצלם הומוסקסואליות ולסביות וגילוי עריות ומה שאתה רק רוצה. אם הנקבות מסרבות ליחסים עם זכרים, וגם זה קורה, אזי אין מבחינתם כל רע בקיום יחסים האחד עם השני. אין להם בעיות. וכשהם כלואים במקום אחד ואין להם גישה לדולפינית או דולפין אז כן, הם יכולים להימשך לבני אדם ולבנות אדם.

אצלנו בריף היה מקרה שזכה לפרסום רב בכלי התקשורת, שהדולפין הזכר השליט סינדי נמשך מאוד למתנדבת מאנגליה שרון טנדלר המליונרית, מנהלת של להקות רוק במקצועה, ובחורה משוחררת מאוד לכל הדעות. היא עבדה אצלנו מ-1990 והייתה ביניהם היכרות של 15 שנים והיו ביקורים תכופים, וניתן לומר חיזורים, ובשלב מסוים ב-2005 נערך ביניהם טקס מיוחד שכביכול מיסד את הקשר. זה אחרי שקודמתי המאמנת מיה זילבר ניגשה לסינדי לבקשת שרון, שאלה אותו אם הוא מעוניין וקיבלה אישור. היא הייתה אז בת 41 הוא בן 35 (מבוגר מאוד עבור דולפין) וכבר תפוס עם להקה שלמה של דולפיניות. אבל נראה שהוא לא התנגד להכניס עוד מישהי קצת שונה ללהקה שלו. שרון הגיעה לריף לבושה בלבן, רקדה ושרה סביב לבריכה. עם סיום הטקס היא נישקה אותו והרעיפה עליו אהבה ואז השליכו אותה חברותיה למים והיא השתכשכה עם בעלה הטרי בתשוקה סוערת.

שרון בטקס הנישואין עם סינדי הדולפין. תצלום: צלם לא ידוע. אתר ריף הדולפינים

לנו בריף זה נראה כבדיחה. אבל מה הם חשבו על הטקס, לא ברור לי. הקשר בינם נפסק כשהיא נאלצה לעזוב. סינדי אגב נפטר אחרי חצי שנה בשיבה טובה ביוני 2006.

טקס בין שרון וסינדי הדולפין. תצלום: צלם לא ידוע. מאתר ריף הדולפינים
אישה עם דולפין במים .צלם לא ידוע.

אלי: לאורך כל ההיסטוריה הדולפינים היו ידועים כסימפטיים מאוד לבני האדם, אבל כידוע לך, בשנים האחרונות המין האנושי מרעיל בהדרגה עם זיהומים מסוגים שונים ומשונים את בית הגידול שלהם, הים. האם ישנה אפשרות שיום אחד הם יפנו כנגד המין האנושי? הרי יצורים אינטליגנטיים כמוהם בוודאי מודעים לנזק שאנחנו גורמים לבית הגידול שלהם ושל קרוביהם הלווייתנים.

טל: אני לא אומרת שלא ייתכן שזה יקרה בעתיד, אבל בנתיים כל מה שאנו רואים הוא שיש רק יותר ויותר דיווחים בכל כלי תקשורת על יחסים טובים מאוד בין דולפינים ובני אדם. אם בעתיד נשמע לפתע על התקפות חסרות פשר של דולפינים על בני אדם מן הסתם זה יהיה קשור למה שדיברת עליו.

עד כאן טל פישר מתקשרת ראשית עם דולפינים.

בביקור בריף, מצאתי שהיחסים בין בני אדם ודולפינים לא יכלו להיראות טובים יותר מכפי שהם זה אלפי שנים. אבל ברור לי שמן הראוי שבני האדם יהיו זהירים הרבה יותר בטיפולם בדולפינים ובבית גידולם, כדי שהיחסים הטובים האלו בין שני מינים אינטליגנטיים יימשכו, ואף יתפתחו לתחומים אחרים כמו למשל מחקרים משותפים של בני אדם ודולפינים במעמקי הים, ואולי, מי יודע, בעתיד הרחוק גם בכוכבי לכת אחרים, כפי שקיוו סופרי מדע בדיוני שונים. אם לא נעשה זאת, לא בלתי אפשרי שאנחנו וידידינו הטובים הדולפינים עלולים למצוא את עצמנו בקונפליקט.

ראו עוד:

אתר ריף הדולפינים

ישמעאל מאוהב: סיפור על דולפין ובת אדם מאת רוברט סילברברג

דולפין בריף קופץ אל בני האדם. תצלום: אלי אשד

תגובה אחת

  1. אם כבר דולפינים אינטליגנטיים במד״ב יש את סדרת ה uplift של דיוויד ברין
    https://he.wikipedia.org/wiki/דייוויד_ברין
    בספר ״גאות כוכב״ שתורגם לעברית חלק גדול מהעלילה היא מנקודת מבטם של הדולפינים. אלמנט שאני מצאתי למענין מאוד שם הוא התיאור שמכיוון שהחוש העיקרי של הדולפינים הוא הסונאר, שהוא אקטיבי, בניגוד לראיה (בני אדם לא פולטים אור), הדולפינים יכולים ליצור לעצמם אשליה של עולם. כאילו בני אדם היו יכולים להקרין הולוגרמות. וכך הדולפין שוהה בתאו בספינה, אבל מוקף בהדים שגורמים לתא ״להראות״, כלומר להתפס בחוש-הסונאר, כאילו הוא בים.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Startide_Rising

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

16 + אחד =