חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים וחברת הוועד, ממליצה על

הסרט התיעודי תשאלו את ד”ר רות

דוקטור רות וסטהיימר היא הסקסולוגית המפורסמת באמריקה ובכל העולם, דמות מוכרת היטב מעשרות ספרים שכתבה ומשעות שידור רבות מספור ברדיו וטלוויזיה. הסרט התיעודי תשאלו את ד”ר רות, בבימויו של ריאן וייט, שהופק בשנת 2018 לציון יום הולדתה ה-90, מיטיב להראות את גדולתה של האישה קטנת הממדים הזאת.

רות וסטהיימר ניחנה בכישרון של שמחת חיים המושתת על מוח חריף ויצרים חיוביים חזקים: אהבת אדם ומשיכה לגברים. בהיותה יתומת שואה ללא כל קרוב משפחה, אהוביה וילדיה הפכו למשפחתה הבלעדית. את החכמה והמיניות היא קיבלה מהוריה בתורשה, והפנימה את חשיבותה של ההשכלה, בה דגל אביה. היא קבלה מטענים גנטיים וחינוכיים משובחים המאפשרים לה הצלחה ושמחה בתחומי החיים הרבים.

בסרט משולבים קטעי אנימציה, שלהם אחראים הישראלים הבמאי אייל רש והמפיקה לירית רוזנצווייג, והם מתארים את שנות התבגרותה בפנימיית יתומים בשווייץ בשנים 1938–1945. דמות מצוירת בסרטון אנימציה יכולה להיות אנטיתזה לדמות המצולמת. היות ורות היא בלתי עציבה בעליל, לבת דמותה המצוירת בבית יתומים בשווייץ מבט מלנכולי משהו ותנוחת ראש כנועה. יש בה משהו אנה פרנקי עם היומן הסודי והתאהבות הנעורים. אבל רות היא התגלמות ראיית הטוב, ויש לזכור את קולה האומר שאין ביומנה כל טרוניה על בית היתומים. רות נזכרת בצער שמנהלת בית היתומים הכאיבה לילדים באומרה שהוריהם נטשו אותם מתוך העדר אהבה, במקום לעודדם, כי הרי ההורים הצילו את ילדיהם ממוות בטוח באירופה הנאצית המורעלת כששלחו אותם לבית היתומים בשווייץ הניטרלית והבטוחה. רות מנסה להצדיק את דבריה הפוגעים של המנהלת הטובה בכך שפעלה לפי הוראה זדונית שקיבלה מלמעלה, ממנהליה-מפקדיה.

פעילותה הנמרצת והמגוונת: מחקר, הוראה, טיפול אישי, רדיו, טלוויזיה, קולנוע, ספרות, הם ביטוי של אישיות אינטלקטואלית-יצרית-געשית. שמחתי עד אין קץ להכיר את אישיותה של רות וסטהיימר, והיא בעיניי פלא אנושי ממש, תשובה ניצחת חיובית-מתפעלת לשאלת “הזהו אדם?!”


הפוסט הקודםעלילות דוד תדהר: הפודקאסט (התסכית)
הפוסט הבא‘בחצרו של הדרקון’ מתוך ‘המלך בצהוב’
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

3 תגובות

  1. אוי רותי רותי קפוטי…
    יש בעולם התפוצצות אוכלסייה – אנחנו כבר עברנו את 7 המיליארדים (באמריקה אומרים ביליונים)
    של תושבים על כדור הארץ… כל האנשים האלה נולדו מיחסי מין רגילים ואולי אפילו מהנים…
    ואת ממרום גילך המכובד עדיין רוצה ללמד את האבא לעשות ילדים?
    את עושה “מחקרים” איך?? מסתתרת מתחת למיטת הכלולות??
    בכל זאת אפשר להצדיע לך כי הוצאת את המרצע מהשק! התחלת לדבר בקול רם את מה שכולם חושבים.
    נראה לי כי תקופת הזהב שלך התקיימה בתקופת שנות ה-60 ועד ה-80, מדוע?
    כי בשנות ה-60 הומצאה הגלולה למניעת היריון והנשים שבלעו אותה הרגישו חופשיות להשתולל
    בכל מיני הרפתקאות של קוויקי עם כל גבר מזדמן. והעצות שלך עזרו להרבה נשים להשתחרר.
    אך בשנות ה-80 “הומצא” האיידס ופחד גדול נפל על הביצועיסטים הסקסיסטים.
    איזה כיף יכול להיות בסקס מלא חרדות?
    ולכן הרבה גברים חזרו לתנוחה המיסיונרית אצל נשותיהן הסובלות תדיר מ”כאבי ראש”.
    אך את הבעייה הזאת אפילו את לא יכולה לפתור…

  2. חגית. אהבתי את הניתוח העדין והמעודן שעשית לסרט המסקרן. הצגת אותה בצורה אנושית ולא חד מימדית של אשה שכל מחקרה בתחום מסויים. אהבתי גם את הביטויים השנונים של אנה פרנקי וההקשר של הנושא לאיהו האדם.

  3. קראתי, אין ספק שהסקירה האוהדת מעודדת ללכת לראות את הסרט. בהחלט לא מדובר באשה רגילה. ד”ר רות היא אשה שהקדימה את זמנה בנושא הטיפול בבבעיות המין של גברים ונשים והדיבור עליו בדרך משוחררת מול מצלמות המסך הקטן. בגיל 91 היא ללא ספק עדיין פצצת אנרגיה מתקתקת. להוריד בפניה את כובע. שאפו.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

8 + שש =