ריאיון עם דניאל נחנסון על התסכית שביים עבור יקום תרבות על חייו של הבלש העברי הראשון דוד תדהר

דוד תדהר – כרוניקות של פשע בישוב העברי לפני קום המדינה

יקום תרבות שמח לבשר על ההעלאה ברשת של הפודדקאסט (ההסכת) הראשון מטעמו ברשת, ואנו מקווים שהוא רק הראשון מבין רבים. ההסכת בוים בידי הבמאי ותסריטאי לקולנוע וטלוויזיה. דניאל נחנסון.

ההסכת מתאר את חייו של הבלש העברי הראשון דוד תדהר שפעל כבלש בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת. הוא היה ידוע כגיבור הבדיוני של חוברות הבלשים הראשונות בשפה העברית. אך במציאות היה מעורב באמת בפענוח מעשי פשע רבים מספור. בפודקסט שלפניכם תשמעו אותו מספר על כך.

דוד תדהר רוכב על סוס .באדיבות בצלאל תדהר.

לפניכם ריאיון שקיים אלי אשד עם דניאל נחנסון

אלי: אתה עוסק רבות בפרויקטים של פשע בילוש ומחקר בלשי. למה? מה מושך אותך לזה?

דניאל נחנסון

דניאל: זה נכון, רבים מהפרויקטים שאני עובד עליהם עוסקים בפשע בצורה כזאת או אחרת. כבר כילד, כמו רבים אחרים, נמשכתי לכל מה שפועל מחוץ למסגרות. ובמקרה הזה, מחוץ למסגרת החוק, או מחוץ למסגרת הנורמה. המתח בין רודפי צדק, שוטרים, פושעים וקורבנות מתדלק אין-סוף קונפליקטים שהם לא רק בין האדם לחברה שבה הוא חי, אלא בין האדם לבין עצמו. כל נושא הגבול בין מותר לאסור, בין פושע לשוטר, בין נורמטיבי ללא נורמטיבי הוא דק, וגבולות דקים חושפים את החולשות האנושיות שמעניינות יוצרים רבים ובהם אותי.

אלי: תאר פרויקטים קודמים שלך בתחום.

דניאל: הפרויקט הקודם שלי נקרא טמאים. זהו סרט דוקומנטרי באורך מלא שעוסק בתופעה עצובה ואפלה שהתרחשה בארגנטינה בתחילת המאה שעברה. תופעה שבה מהגרים יהודים בארגנטינה הקימו ארגוני פשע יהודיים וסחרו באלפי נשים יהודיות למטרת זנות. הסרט מדלג בין התופעה ההיסטורית, איך היא התפתחה, מה הייתה הקרקע שעליה צמחה מאפיה שכזאת ואיך אישה אחת יהודייה בשם רחל ליברמן הצליחה להפיל את הארגון היהודי העשיר והמסוכן, לבין ההווה, ואיך הקהילה היהודית העכשווית מתמודדת עם הכתם הזה בהסטוריה שלה. 

צפו בקדימון של הטמאים

עטיפת חוברת על דוד תדהר. באדיבות בצלאל תדהר

אלי:מה משך אותך לדמות של דוד תדהר?

דניאל: דוד תדהר הוא דמות מרתקת בעיניי. קודם כול הוא היה שוטר יהודי בתקופה שבה כמעט לא היו שוטרים יהודים. לאורך המון שנים הוא היה תקוע באמצע בין הישוב העברי לבין השלטונות הבריטים. ומתוקף תפקידו הוא ודאי נדרש להלך בין הטיפות, למקסם את יכולותיו הפוליטיות לא פחות מאשר את יכולותיו המשטרתיות. לאחר מכן, הוא הפך להיות חוקר פרטי, ולא פחות מאשר החוקר הפרטי הראשון בארץ. שזה לכשעצמו מעניין. מעבר לתפקיד המורכב של היותו שוטר יהודי במשטרה בריטית, מה שהילך עליי קסם היה אישויותו הססגונית כפי שהיא משתקפת מכתביו. בעיניי, דוד תדהר היה אדם בטוח מאוד בעצמו וביכולותיו המקוצועיות, דבר שהפך אותו למלא גאווה עד כדי יהיר. אבל תמיד תיבל את כתביו עם הומור רב ועם יכולות סיפוריות מרשימות, דבר שהוציא את העוקץ המר מהיהירות והותיר אות כדמות מלאה, מורכבת ומסקרנת. 

עטיפת ספר של דוד תדהר על חוויותיו כשוטר. באדיבות בצלאל תדהר

אלי: איך ביצעת את ההסכת?

דניאל: כדי לבצע את הפודקאסט התחלתי לקרוא רבים בספריו של דוד תדהר. סגנון הכתיבה של תדהר היה תמיד מלא פרטים, מלא הומור, והוא תמיד הצליח להפיח חיים בסיפורי הפשע של היישוב העברי הישן. כמו כן סיפוריו תמיד נכתבו בגוף ראשון, דבר שאפשר לי לעשות את הטרנספורמציה בקלות אל פודקאסט בגוף ראשון. לאחר שדליתי מתוך הכתבים את הסיפורים המעניינים ביותר, התחלתי לעבות אותם ולמלא אותם בנתונים עובדתיים מהתקופה. נכנסתי לארכיוני העיתונים ובהם מצאתי תיאורים נוספים של הפרשיות, או של דוד תדהר עצמו. לבסוף כתבתי טקסט בגוף ראשון, מפי הבלש בעצמו, כפי שנהוג בז׳אנר הבלשים הפרטיים. ניסיתי שיהיה נאמן ככל הניתן למציאות. משפטיו ותיאוריו הם בסגנונו שלו. העובדות המובאות בסיפורים הם לחלוטין מתוך כתביו או מהעיתונים. ואני רק סידרתי אותם בצורה שתקל על השומע לחוות את הפודקאסט בצורה שוטפת ומובנת ככל הניתן. לבסוף הוספתי ערוץ של פסקול שינסה להפיח עוד חיים בסיפורים של תדהר, ומבלי להשתלט מדי, לתת תחושה של ״זמן אמת״: ריצה, כוס ויסקי, רכבת, וצלילים נוספים שיעבו את החוויה של המאזין. 

אלי: מה אתה מתכנן לעשות בסדרת ההסכתים עם יקום תרבות?

דניאל: דבר ראשון הייתי שמח להוסיף כמה שיותר פרקים לסדרת הפודקאסטים של דוד תדהר. ישנם סיפורי פשע רבים, גדולים ומסועפים בימים שלפני קום המדינה, כמו רצח דה האן, או רצח המהנדס יעקב צוואנגר, ודוד תדהר היה חלק גדול מרובם. אשמח לספר אותם כפי שאני מאמין שהוא חווה אותם. לאחר מכן, אשמח להרחיב את היקום של הפודקאסטים לסיפורי פשע שאינם קשורים מיידית לדוד תדהר, ואף לסיפורי ריגול שליוו את מדינתנו עוד מלפני קומה.

תחקיר, כתיבה ובימוי: דניאל נחנסון

קריין (דוד תדהר): יריב קוק

עיצוב פסקול – עידו (זיגו) אופק

רעיון: אלי אשד

דוד תדהר, פרק ראשון

הפרק הראשון בסדרת פודקסטים של "יקום תרבות ", על חייו ועלילותיו של הבלש העברי  הראשון דוד תדהר כפי שהוא עצמו מתאר אותם !
 תדהר מספר על פשעים שונים שעימם התמודד בתקופת המנדט בפרק מרתק בבימוי של דניאל נתנסון.
עטיפת ספרו של דוד תדהר על חייו כשוטר וכבלש פרטי. באדיבות בצלאל תדהר.

הודיעו לנו אם אתם מעוניינים להאזין לפרקים נוספים בסדרה

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

7 + 13 =