קרן זוהר סוקרת שלושה אירועים מרכזיים לקראת פתיחת פסטיבל הקולנוע בירושלים

כל פסטיבל קולנוע הוא חגיגה אמיתית. מאות סרטי קולנוע מכל העולם מביאים איתם סיפורים חדשים וניחוחות של תרבויות שונות. זוהי הזדמנות פז לטייל בעולם ולהכיר אנשים, דמויות, מצבים וסיפורים, והכול בלי לעבור בטרמינל – רק להתרווח בכורסה ולחוות הכול דרך המסך. בגזרה הישראלית בלבד נבחרו 14 סרטים עלילתיים ותיעודיים להשתתף במסגרות התחרותיות, ולצידם 7 סרטים שיוקרנו כחלק מהפנורמה הישראלית.

השנה חוגג פסטיבל הקולנוע הבין־לאומי בירושלים את שנתו ה-36 בשלל אירועים שלא כדאי להחמיץ, ומקפיד לתת כבוד לסרטי עבר לצד מאות סרטים חדשים מן הארץ ומהעולם.

אפשר להשתתף במבט נוסטלגי בחגיגות 30 שנה לסרט בחזרה לעתיד שבמסגרתן תוכלו להגיע לגן הבונים ולצפות בסרט על מסך היי־דפינישן גדול בליווי התזמורת הסימפונית של ירושלים, שתספק ביצוע חי של הפסקול האלמותי של אלן סילבסטרי בסנכרון עם הסרט. ויש גם בונוס: כעשרים דקות נוספות של לחן חדש לגמרי שהוסיף המלחין המעוטר לפסקול במיוחד לטובת הופעות תזמורתיות חיות.

אז אומנם עברו 30 שנים ועדיין אין לנו סקייטבורדים שמרחפים באוויר, נעליים שנקשרות מעצמן או רכב שנוסע על זבל במקום על דלק, אבל ההומור הייחודי והאופטימיות של בחזרה לעתיד, כמו גם היצירתיות שניסתה לדמיין מה יהיה פה בעוד עשרות שנים – כל אלו גרמו לכך שהסרט לא איבד את הקסם. אלמנטים מהסרט הוזכרו בסרטים וסדרות אחרות, ובין היתר זכה הסרט למחווה בפרק מיוחד במשפחת סימפסון שנקרא Bart to the future, ובו בארט נוסע בזמן ומנסה למנוע מהוריו מלהיפגש.

טריילר בחזרה לעתיד

גם הסרט מטריקס שמציין 20 שנים לצאתו לאקרנים יזכה לחגיגות משלו, ויוקרן תחת כיפת השמיים בגן הבונים. הסרט מטריקס יצא שנה לפני בהלת באג 2000 או בשמה הפופולרי דאז, ה-y2k. הבהלה נוצרה מחשש לתקלת ענק בכל המחשבים בעולם שתגרום לקריסת מערכות מידע של הבנקים, מערכות הביטחון וכל המערכות החשובות בעולם ותוביל לאנרכיה וכאוס, וכל זאת בשל העובדה כי מפאת חיסכון במקום המחשבים היו שומרים את תאריכי השנים בשתי ספרות אחרונות, לדוגמה במקום 1999 רק את הספרות 99. החשש היה שעם המעבר לשנת 2000 לא יצליחו המחשבים לתפקד כשהמספרים יהפכו ל-00, וכל דבר שידרוש חישוב פעולות בין זמנים לא יתאפשר מאחר שאי אפשר להפחית מהספרה אפס כדי לחשב את הפער בשנים. בתוך כל הפניקה שהנושא יצר עלה הסרט מטריקס שסיפר באופן פילוסופי על איש מחשבים (אותו גילם קיאנו ריבס) שמגלה יום אחד שהחיים הם לא מה שהוא חשב באמת, ושבני האדם לא חווים את המציאות כפי שהיא, אלא דרך פילטר של תוכנת מחשב שהושתלה במוחם וגרמה להם להיות משועבדים למכונות ולמחשבים, וכי הוא ״הנבחר״ שנבחר לפי נבואה קדומה להציל את בני האדם ממצב דיסוטופי זה. די דומה למחשבה הפילוסופית של הוגה הדעות הסיני ג׳ואנג דזה שחלם שהוא פרפר ותהה אם הוא פרפר שחלם שהוא ג׳ואנג דזה או ג׳ואנג דזה שחלם שהוא פרפר.

רק לפני כשנתיים האסטרופיזיקאי והתיאורטיקן הנודע סטיבן הוקינג ז״ל שיתף את משתתפי ועידת Web Summit 2017 שהתקיימה בליסבון בסכנות הבינה המלאכותית, שעלולה לגרום בין השאר להרס הכלכלה בשל מכונות שיחליפו את בני האנוש ויגרמו לעוני ולאבטלה חמורה, לקיומו של נשק רב עוצמה שעלול להכחיד את האנושות ועוד.

בימים שבהם הבינה המלאכותית מיטיבה עימנו בצד אחד ומסכנת אותנו מצד שני, מעניין לצפות שוב במטריקס ולבחון את האקטואליות שלו לזמננו.

טריילר מטריקס

גם לנוסטלגיה הישראלית נותנים כבוד, וכך גם הבמאי עמוס גוטמן ז״ל יזכה להקרנה חגיגית בבכורה ישראלית לעותק משוחזר של סרטו בר 51 משנת 1985, העוסק בדמויות בבר שוליים תל אביבי על רקע יחסי אח ואחות לאחר מות אימם. גוטמן, מהקולנוענים החשובים שפעלו בישראל, החל לפעול בסוף שנות ה-70 ועד ראשית שנות ה-90 ונפטר ממחלת האיידס ב-1993. גוטמן זכה להערכה ניכרת בזכות שפתו הקולנועית הייחודית וסרטיו הנועזים, שחשפו מחוזות שהודרו עד אז ממסכי הקולנוע בארץ. הסרט יוקרן בעותק דיגיטלי ששוחזר כחלק מחזון הארכיון הישראלי לסרטים בסינמטק ירושלים לשימור ולהנגשה של היצירות הקולנועיות במדיה בת זמננו.


פסטיבל ירושלים: 25.7.19 – 4.8.19

בחזרה לעתיד בליווי התזמורת הסימפונית ירושלים: 29.7.19, בשעה 20:00, גן הבונים, ירושלים

20 שנים למטריקס: 31.7.19, בשעה 20:30, גן הבונים, ירושלים

בר 51: 3.8.19, בשעה 19:00, סינמטק 3, ירושלים

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

17 − שמונה =