ריאיון עם בצלאל אריאלי, מתרגם ומומחה למיסטיקה ואזוטריה, על קלפי טארוט חדשים שיצר עם הצייר
יוסף יורדנישבילי

בצלאל אריאלי הוא מתרגם מרוסית לעברית ומעברית לרוסית ומומחה לתחומי המיסטיקה והאזוטריקה היהודיים והכלליים, ופרסם בנושאים אלו לא מעט מאמרים.

לאחרונה הוא יצא בפרוייקט חדש: חפיסת קלפי טארוט הבנויים ומאויירים לפי מוטיבים תנכיים ויהודיים. זהו דבר מדהים שהרי חפיסות קלפי הטארוט לאורך הדורות היו בנויים על פי סמלים ותבניות לכאורה לא יהודיים במהותם. החפיסה פורסמה כבר ברוסית וכעת יוצאת לאור גרסה עברית שלה.

לפניכם ריאיון על בצלאל אריאלי על החפיסה המיוחדת במינה שיצר.

אלי: למה אתה מתעניין בטארוט?

בצלאל אריאלי. תצלום באדיבות בצלאל אריאלי

בצלאל: את חפיסת קלפי טארוט הראשונה שלי קיבלתי בגיל 11. הכרתי טארוט ביחד עם מסורת הקבלה והמאגיה. מכאן זה נמשך לכניסה עמוקה יותר בקבלה ובכל התחומים של תורת הנסתר. אני מתעניין בטארוט כי זה עוזר לקבל מידע על מה שקורה בחיינו, עוזר לחיות ברמת מודעות גבוהה יותר. בעולם הזה לא הכול ברור לנו, וכמעט כל יום בן אדם נמצא בפרשת דרכים כשהוא אמור לבחור ולקבל החלטה כלשהי. אני צריך, ולדעתי כל אחד צריך, שיהיה לו ערוץ דרכו יוכל לקבל תשובות לשאלותיו. כי בנשמת האדם כל התשובות כבר נמצאות בשבילו, צריכים רק לדעת לשמוע אותן.

אני תמיד אומר לאנשים שטארוט זה בסך הכול רק שפה. נשמתו של אדם היא “חלק אלוה ממעל”, כמו שאומרים חכמי קבלה, ולכן היא יודעת את מה שיודע הבורא עצמו. וכמו שבשביל הבורא אין הבדל בין עבר, הווה ועתיד, כי כל הזמנים נמצאים אצלו בנקודה אחת, כך גם נשמתנו האלוהית יכולה להגיד לנו את העתיד לא פחות מאשר את העבר.

אומנם בעיה אחת יש לנו: בדרך כלל אין אנו מוכנים להקשיב לה. וזה בגלל ששפת הנשמה מאד שונה מן השפה המוכרת לנו, שבה אנחנו רגילים לדבר זה עם זה. מדי כבד לה לנשמה לדבר דרך הרכבת המשפטים ממילים בודדות, ללכת אחרי כללי תחביר ודקדוק וכו’. זו בכלל דרך כבדה, שרק השכל הארצי, שיש לו מהירות נמוכה, מוכן ללכת בה. לנשמה טבעי יותר לדבר בשפת הסמלים.

קלף ‘חכם הרזים’ מתוך החפיסה. באדיבות בצלאל אריאלי

כל סמל הוא מציאות רב-שכבתית. הוא יכול להורות על דבר אחד, ואחרי התעמקות נוספת מתגלה בו עצמו משהו אחר. בדרך כלל, כמה שמתבוננים בסמל, מגיעים ממשמעויות השטחיות שלו לשורשים שמהם הן באות. טארוט זה שפת הסמלים המסודרים לפי הסתכלות רוחנית-אזוטרית על מבנה העולם. כשמשתמשים בקלפים, הנשמה מוכנה להגיד לנו את אשר נבקש. בעצם, מקור הגילוים האלו הוא הבורא עצמו (וכמו שאמרתי, שהנשמה היא חלק או ניצוץ ממנו). זאת הסיבה שהשימוש בטארוט ניתן להגדיר כדבר קדוש במהותו. הוא נותן סיפוק לתשוקה עמוקה המושרשת בנפש כל בן אדם להרגיש את החיבור למקור האלוהי, מה שנקרא בתורה דבקות ה’. כמובן, אני לא אומר שמספיק לקחת טארוט ביד, ובן אדם כבר יהיה דבק באלוהות. אנחנו באנו לעולם הזה כדי לעבוד על עצמנו, לתקן ולפתח את הנשמה (במיוחד את החלקים הנמוכים שלה הנקראים נפש ורוח). ככל שאדם מפותח יותר מבחינה רוחנית, והשכל וכוח הדמיון שלו זכים וצלולים יותר, כך גם התשובות שהוא מקבל על ידי טארוט יהיו נכונות יותר.

אלי: מדוע הגעת למסקנה שיש צורך בחפיסה מסוג חדש למרות שיש כבר בשוק מאות או אלפי חפיסות?

קלף ‘השכינה מתוך החפיסה. באדיבות בצלאל אריאלי

בצלאל: האמת, לא הייתי מגדיר את הטארוט היהודי כ”סוג חדש”. זה נכון שהעולם עוד לא ראה קלפי טארוט כאלו לפני שעשיתי אותם, אבל מצידי ממש לא שאפתי לחדשנות כלשהי, אלא לגילוי האמת הקיימת כבר מאות שנים. אני רואה את עצמי כאיש מסורת ותמיד טוען שלפני שהולכים להמציא משהו חדש, יש להסתכל במסורת הקיימת ולבדוק, שאולי הדבר הזה כבר קיים.

חכמי תורת הנסתר כבר דיברו הרבה על הקשר שיש בין מערכת טארוט לחכמת הקבלה היהודית. לכל מי שבקיא בנושא, ידוע שעשרים ושנים קלפים של הארקנה הבכירה מקבילים לכ”ב אותיות העברית עם כל פירושיהן המובאים בספר יצירה. וארבע סדרות שבארקנה הזוטרה מקבילות לארבעה עולמות הנקראים אצילות, בריאה, יצירה ועשיה, הנלמדים בקבלה. עשרה קלפים מאס (א’) ועד העשר (י’) שבכל סדרה מקבילים לעשר ספירות של אותו עולם. ארבעה “קלפי החצר”, דהיינו מלך, מלכה, נסיך ונסיכה, מקבילים לארבע אותיות שבשם האל (י-ה-ו-ה) ולארבעה פרצופים שמבחינים המקובלים. על כל זה כבר דיברתי במאמר אחר ”

אומנם הקשר בין טארוט ליהדות אינו מסתכם רק במודל העולמות הידועה בקבלה. מחקרים רבים הראו שהנושאים של הרבה קלפים למעשה באו מתנ”ך. והנה רק כמה דוגמאות:

קלף הנקרא “המגדל” מדבר על מגדל בבל. “המרכבה” היא המרכבה מחזון יחזקאל הנביא. “יום הדין” מראה את תחיית המתים והולך על פי הפסוק מספר דניאל (יב, ב): “וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת-עָפָר יָקִיצוּ אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם.” מכאן רואים שהדין האמיתי יתחיל דווקא אחרי שמתים יקומו לתחייה, וזה ממילא מבהיר למה הקלף נקרא “יום הדין”. וכן הלאה.

טארוט הפך לפני כבר יותר ממאתיים שנה לנושא של מחקר והתבוננות עמוקה. וכל הקורא את הספרות המסועפת על טארוט שנכתבה עד זמננו, בודאי מכיר עד כמה נושאי הקלפים צמודים למסורת היהדות. על כל זה הסתמכתי בעשיית החפיסה החדשה הטארוט היהודי (ואין כל חדש תחת השמש).

(הערת המערכת: קראו בנושא למשל את המאמר תורת קלפי הטארוט על פי יואב בן דב שפורסם ביקום תרבות ועוסק בתורת קלפי הטארוט של הפיזיקאי המומחה לתורת הקוונטים וקלפי טארוט יואב בן דוב שבאופן טראגי נפטר בגיל צעיר)

בצלאל: אומנם צדקת בשאלתך, כשציינת שיש היום כבר מאות או אלפים חפיסות טארוט שונות. וכאן אני רוצה להוסיף דבר חשוב: יש מסורת טארוט המלמדת אותנו את סודות הבריאה, וחפיסות קלפים השייכות אליה ניתן לקרוא היום “קלאסיקה” של טארוט. בעיקר הן נעשו במאה ה-18, ה-19 ובראשית המאה ה-20. באותן התקופות המסורת נשמרה בתוך אגודות סתרים ומסדרי מאגיה, כמו מסדר מרטיניסטים בצרפת ו’השחר המוזהב’ באנגליה. אומנם מאז הפך טארוט לתחום הפקר כזה, עד שבזמננו כל צייר שיש לו פנטזיות בנושא של טארוט בא ומצייר חפיסה חדשה ומכניס בה את כול מה שירצה. זה מה שגרם שיש היום מאות סוגי קלפים והרבה בלבול דעות בכל הנוגע לתחום הזה. ואינני בא לשפוט, כי אנחנו חיים בחברה דמוקרטית, ולכל אחד יש זכות בחירה. ומי שהחוש האסתטי שלו מורה לו לקנות קלפים עם סרטי ילדים או דרקונים וכדומה, הרי הבחירה בידו. אבל כל זה רק מרחיק את האדם מהבנת אותם הסודות שהחכמים הסתירו בטארוט.

עשיתי את הטארוט היהודי מתוך שאיפה לעזור לבני אדם להתחבר למקור, לגלות את הקשר הקיים בין מבנה הטארוט ליהדות. כמו כן, המטרה הייתה לתת בידי המשתמש כלי יעיל לתקשור.

אלי: מהם קווי הבסיס המנחים של החפיסה שלך?

בצלאל: כל הקלפים של הארקנה הבכירה מקבילים לכ”ב אותיות העברית. בקלפים עצמם רואים דמויות ופרקים מסוימים מתנ”ך. הם גם תואמים לספירות על פי גימטריות של האותיות. אם לכמה אותיות יש גימטריה קטנה שווה (לדוגמא, א-י-ק, ב-כ-ר וכו’), הן שייכות לאותה ספירה, וגם לקלפים שלהן יש קשר זה עם זה. כך לדוגמה, הקלף שבדרך כלל נקרא בטארוט “הקיסרית” בחפיסה שלנו נקרא “אסתר המלכה”, הוא מיוחס לאות ד’ (4) ולספירה חסד. באותו אופן, אם נקח אות מ’ שיש לה אותה גימטריה קטנה (40 = 4 + 0 = 4), תואם לה קלף “התלוי” שבו רואים את המן תלוי על העץ, שגם הוא מופיע במגילת אסתר.

חלק מן העלילות משתקפות דרך אספקלריה של המדרשים ואגדות חז”ל. למשל, קלף ‘הירח’ מראה את האגדה ממסכת חולין (דף ס). אמרה לבנה לפני הקדוש ברוך הוא: “רבונו של עולם! אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד? אמר לה: לכי ומעטי את עצמך”.

יש גם קלפים שאני פשוט החזרתי לשורשם אחרי מספר “גלגולים” שהם עברו במאות שנים. למשל, קלף ‘כוח’… בדרך כלל רגילים לראות בו אישה שסוגרת את פה האריה. החוקרים תמיד תמהו מאיפה הדמות הזו הגיעה. אומנם התברר שבהתחלה היה מצויר שם גבר עם אריה, ולא אישה. זה נכון, כי אם תסתכלו ב’כוח’ שבחפיסת ויסקונטי-ספורצה, החפיסה הקדומה ביותר ששרדה עד זמננו, תראו שם גבר שמכה אריה במקל. הכוונה הייתה לשמשון הגיבור, והסיפור שלו עם אריה מובא בפרק י”ד בספר שופטים. אולם מכיון שלשמשון היה שיער ארוך, התחילו לצייר אותו ככה, ובדורות הבאים כבר חשבו שזה אישה. לכן בערך החל מטארוט מרסיי כבר נמצאת אישה עם אריה בכל החפיסות. בטארוט היהודי, כמובן, החזרנו עטרה ליושנה, וכאן תראו שוב את שמשון. אומנם גם אישה נמצאת בתמונה, כי כידוע דווקא בדרך לנישואין היה לו קרב עם אריה.

קלפי ארקנה זוטרה מחולקים לארבע סדרות: נרות, גביעים, חרבות ומטבעות. יש לשים לב שבדרך כלל בטארוט מטות מסמלים את יסוד האש. אצלנו במקום מטות יש נרות, כי נר דלוק יותר מתאים לייצג את כוח האש, וגם בגלל שלנרות יש יותר מקום במצוות יהדות.

בכל הקלפים האלו תראו את המצוות, החגים ומנהגי ישראל. לכל קלף מהם תואם חלק של עשר מעלות בגלגל המזלות ועשרה ימים בלוח השנה העברי. בסדרה של נרות תמצאו כאן הדלקת נרות שבת, נרות חנוכה, נישואים של חתן וכלה, קבורת מת וכו’. בסדרה של גביעים יש קידוש על היין בשבת, נטילת ידיים, ארבעה כוסות של סדר פסח וכו’.

בקלפי החצר בטארוט היהודי יש מלכים, מלכות, נסיכים ונסיכות. זה הולך לפי המסורת המקובלת באסכולה האנגלית. קוראי טארוט מכירים את זה בחפיסות של קראולי ושל ה’שחר המוזהב’. מלכים ונסיכים מייצגים את הצד הזכרי, ואותיות י’ ו’ בשם האל. מלכות ונסיכות הן הצד הנקבי ואותיות ה’ ה’ שבשם.

ארבעה מלכים הם אבותינו אברהם יצחק יעקב, ונוסף אליהם גם דוד המלך שנחשב ל”רגל רביעית במרכבה”. ארבע מלכות הן האמהות שרה, רבקה, לאה ורחל. נסיכים הם ארבעה מבניו של יעקב, שבטי ישראל. ונסיכות הן נביאות שהיו לישראל בימי קדם.

אלי: ספר על האומן הצייר יוסף יורדנישבילי, למה בחרת דווקא בו לפרויקט הזה?

קלפים מתוך החפיסה שיצרו בצלאלא אריאלי והצייר יוסף יורדנישבילי. באדיבות בצלאל אריאלי

בצלאל: נכון שהעבודה הממשית נעשתה על ידי שני אנשים. הראשון זה אני, שפיתחתי את הרעיון, בחרתי דמויות ובניתי מחדש את כל מערכת היחסים בין הקלפים, אותיות, ספירות, מזלות ועוד. אומנם הייתי צריך מישהו שמסוגל לקחת מכחול ביד ולצייר את הקלפים עצמם. אני בחרתי ביוסף יורדנישבילי. הוא חי בגאורגיה, ועשינו את כל העבודה דרך התכתבות בפייסבוק. הוא בעצמו יזם להשתתף אחרי שראה את ההכרזה שלי על התחלת יצירת חפיסה חדשה.

העבודה שלנו נמשכה 15 חודשים בערך, ואחרי הכול יש לי רק דברים טובים להגיד על הצייר. הוא התאים מאוד לעסוק ביצירת הקלפים האלו, כי בעבר גם הכיר טארוט, וגם יש לו ידע בתנ”ך, לפחות ברמה בינונית. הוא גם עוסק בתרגום ספרי קבלה לרוסית, בעבר ניסה לתרגם חלקים מספר הזוהר. כל זה עזר לו להבין נכון את מה שביקשתי ממנו לצייר.

בדרך כלל אני שלחתי לו תיאור מה צריך להיות בכל קלף. הוא היה מראה לי מתווה ראשוני, ואז הייתי אומר לו מה להוסיף או לתקן. כמה פעמים היה צורך לשנות את הקלף אחרי שהוא כבר היה מוכן, ויוסף תמיד עשה את מה שצריך. עבדנו בסבלנות ובשקידה, ולדעתי יצא בסוף דבר מעולה ולא נופל משום מערכת קלפי טארוט אחרת שיש בשוק.

עד כאן בצלאל אריאלי. מערכת קלפי הטארוט של אריאלי מרשימה ביותר ויזואלית ותוכנית, וכל מי שרוצה להשיג עותק ממנה מוזמן ליצור קשר עם בצלאל אריאלי.

בצלאל אריאלי. תצלום באדיבות בצלאל אריאלי

ראו גם:

דף הפייסבוק של בצלאל אריאלי

“טארוט יהודי ” הסרטון

בצלאל אריאלי על קלפי הטארוט והקשר לתורת הקבלה

תורת קלפי הטארוט על פי יואב בן דוב

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע + שש עשרה =