סקירה של תמי כץ לוריא על היצירה החור מאת אוהד נהרין בביצוע להקת המחול בת־שבע

מהגדרת המילה חור נובע שהקיום של חור אפשרי רק מתוך היעדר של דבר כלשהו בסביבה בה הוא נמצא.

החור ביצירתו של אוהד נהרין, בעצמו מלא בהתרחשויות עוצמתיות עד שנדמה לי שהוא עולה על גדותיו ופורץ את גבולות קיומו, משאיר אותי נפעמת.

החור מלא ניגודים. הוא מלא באחווה לצד מאבקים, מלא רוך לצד אלימות, מאפשר אבל גם חונק. לכן, כדימוי מנחה בהבנת היצירה התייחסתי לטבעות הפיזיות והמושגיות שנוכחות ביצירה.

אני יושבת בטבעת שבתווך, כחלק מהקהל, בין הבמה המרכזית לבמה האחורית. קהל שבמכוון הופך להיות חלק מהארכיטקטורה של החלל, צופה ונצפה, ומהווה כולו חלק פיזי ומושגי בלתי נפרד מהיצירה.

התאורה שמשרה לעיתים אווירת קדושה לצד איום, הסאונד שבוקע מלב ההתרחשות ועוטף את כל החלל, המוזיקה שברור שנוצרה בשילוב ובצמוד לתהליך היצירה יחד עם הריקוד על כל איכויותיו, העבירו לתוך הגוף שלי תדר שחלחל בי ונשאר לעוד הרבה מאוד זמן לאחר המופע.

צפו בקטע מהחור

תמונה מהמופע החור בביצוע להקת בת־שבע. תצלום: גדי דגון

הרקדנים, כולם ביחד וכל אחד לחוד, מתעלים הרבה מעבר לרמה הטכנית של הביצוע יוצא הדופן ביכולות הפיזיות, בתיאום ובדיוק. הם אומנים יוצרים בפני עצמם. כל אחד ואחת נמצאים בתוך הריקוד בהקשבה ובנוכחות טוטאלית משולבת באותנטיות יצירתית ממומשת ומאוחדת עם שפת התנועה. שפת התנועה מדגישה את התהליכים שקורים בתוך הגוף לעומת אלה של הסביבה, את אלה שקורים בין הפרט לקבוצה, ואת התהליכים שקורים בין קבוצה אחת לקבוצה אחרת. שפת תנועה מיוחדת ומנגישה דימויים מעולם הזוחלים והעולמות האנושיים הפרימיטיביים, השבטיים, כדי לשפוך אור על צורות חשיבה ותפישת עולם.

עבורי זה ריקוד של חיים בו הפרט הכמעט מושלם באיכויותיו הנעלות ומרובות הרבדים, משגשג את עצמו לאינטראקציה עם קבוצת הפרטים הדומים ושייכים לו בהגדרה. הדינמיקה שם לעיתים רכה, מאוחדת, קשובה זורמת ומכילה. עם זאת, לעיתים צצים בה סימנים של קושי וכפייה.

בטבעת הבאה יש אינטראקציה עם קבוצת דומים אך שונים, קבוצת גברים לעומת קבוצת נשים, שהן קבוצות שונות פזית והגדרתית והמפגש ביניהם פה הוא כפייתי ואף אלים.

תמונה מהחור. תצלום: גדי דגון

יוצאות מן הכלל הזה היו שתי התרחשויות ביצירה: באחד מהן שתי הקבוצות נרתמו להצלה של פרט אחד שמאיים לפרוץ את גבולות הקיום שלו. כך הוא מצליח לפרוץ את גבולות ההתנהגות הבין־קבוצתית ולגרום לשיתוף פעולה בין הקבוצות שקודם נלחמו זו בזו תוך שמירה כל כך מוקפדת על הנפרדות ביניהן.

במקרה השני, פרט אחד מקבוצה מקיים דיאלוג עם פרט אחד מהקבוצה השנייה. ניכר שנוצר כאן איחוד של ניגודים שמכיל את כל קשת התכונות והאיכויות באופן כמעט מושלם.

שני מקרים יוצאים מן הכלל אלה רק מעידים על הכלל הזה שמהווה איום קיומי במציאות של ה”חור” הזה, הכל כך מוגדר בגבולותיו ובשמרנותו הפוריטנית שהוא מחצין.

אי אפשר להישאר אדיש להתרחשות שלוקחת חלק בשלושת ממדי החלל, כשהקהל נמצא גם הוא במרכזה, והיא עוטפת אותו עד כדי חנק, גם מנטלי, ומעורבותו היא חושנית, גופנית ופיזית.

מאוד ממליצה להשלים את החור התרבותי ולראות את היצירה המופלאה הזו.

ראו גם:

קטע נוסף מהחור

ריאיון עם אוהד נהרין על החור

תמונה מהחור. תצלום: גדי דגון

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

9 − 9 =