אומנות החושים מה שמכונה עד לשנים האחרונות אומנות הקסמים היא אומנות עתיקה מאוד. מוצאה כנראה במצרים העתיקה ובהודו.

אנחנו מוצאים סיפורים מימי השושלת התיכונה של מצרים על קוסמים שבאו לבדר את פרעה חופו בונה הפירמידה הגדולה וגם בספר שמות במקרא מסופר לנו על חרטומי מצרים שיכלו לבצע קסמים והתחרו בכשפים של משה ואהרון. מה שמראה על העתיקות הגדולה של העיסוק בקסמים ובאשליות במצרים אלפי שנים לפני הקוסמים המוצגים לנו בסיפורי ‘אלף לילה ולילה’.

קוסמים היו כמובן גם ביוון וברומא ובימי הביניים ובתקופת הרנסאנס. אבל תאוצה גדולה קיבל התחום במאה ה־19 עם קוסמים כמו רוברט הודין ובמאה העשרים עם הודיני המפורסם ואחרים כמו ג’יימס רנדי ואורי גלר ורבים אחרים. כל אחד פיתח את האומנות ותרם לה קסמים או מעשי אשליה חדשים משלו שמטרתם היא לבדר ולשעשע אבל גם להרחיב את התודעה ולפעמים אפילו ללמד את הקהל דברים חדשים שהוא לא העלה כלל על דעתו.

זוהי אומנות מתפתחת שבניגוד לאומנויות אחרות אף לא הגיעה כלל לשיאה וקשה לדעת מה יצרו אומני החושים בעוד עשר עשרים שנה רק שאלו יהיו דברים מדהימים במיוחד.

בין אומני החושים הבולטים ביותר בישראל נמצא גם ישראל קליוסטרו. אדם שבין שאר דברים היה הקוסם הצבאי ראשון ונכנס לספר השיאים של גינס משום שלימד קסמים את הקבוצה הצעירה ביותר, והוא עשה זאת פעמיים.

ב־1987 הוא פרסם את אחת הקלטות הראשונות ללימוד קסמים ‘איך להיות קוסם פנטסטי ב־60 דקות’ הוצאת אגמון הפקות וספר לימוד על אומנות הקסמים, ‘קסמים מקצועיים לחובבים’ (פרולוג 1996). וערך מדעית ספר על תולדות הקסמים. ובשנים יצר תערוכות המבוססות על קסמים וחדרי בריחה. והוא בין האנשים שעומדים בחזית פיתוח אומנות הקסמים בישראל ובעולם.

 

והנה ריאיון מקיף עם המסטר מגוס של עולם אומנות החושים הישראלי:

אלי: מה עורר את עניינך באומנות העל־חושית הקסמים? מתי התחלת לעסוק בזה?

קליוסטרו: הגעתי לעיסוק הזה בילדות. יום אחד התגלגל לידי ספר נהדר בשם ‘הקסמים כתחביב’ של ברוס אליוט שלימד איך אפשר לעשות כל מיני קסמים נפלאים ופשוט נשאבתי לתוכו וחלף זמן ארוך עד שיצאתי ממנו ובעצם אני לא בטוח שאי פעם יצאתי מתוכו באמת.

אומנם קראתי עוד קודם לכן ספר בשם יותם הקסם’ (הקוראים היום אולי מכירים באותו בשם קייטוש הקוסם’) של יאנוש קורצ’אק שתיאר ילד קוסם והסביר איך הוא מגיע לזה באמצעות הפעלת כוח הרצון. אבל זה לא באמת היה ברור לי איך מתקדמים איתו למטרה.

בספר ‘הקסמים כתחביב’, שבכריכה האחורית שלו סופר שהקוסמים בארה”ב זעמו מאוד על פרסומו בגלל שהוא חשף את כל סודותיהם, הוסבר בדיוק איך אפשר לעשות את זה ואיך להיות קוסם ו’אומן חושים’ פרט אחרי פרט ושלב אחרי שלב. וממנו הבנתי כיצד אפשר להיות קוסם. על ידי עבודה קשה מפרכת ואינסופית שלעולם אינה פוסקת. אבל התוצאה הייתה שווה את זה.

המשכתי לקרוא עוד ספרים על קסמים כמו ‘מאה פלא ופלא’ וספרים אחרים וגם באנגלית שאומנם ברובם הגדול היו פחות מוצלחים מ’הקסמים כתחביב’ אבל מכל אחד מהם היה אפשר ללמוד לפחות משהו ובדרך כלל הרבה מאוד. ולמדתי היטב כל טריק וכל קסם שתואר בהם. ובסופו של דבר אני משער שאני יודע כל טריק שמוצג בהם. קראתי מגזינים של קוסמים שמתפרסמים בארץ ובחו”ל וגם נפגשתי עם אנשים אחרים שעוסקים באומנות הקסמים. אם כי תדע שהם בדרך כלל לא אוהבים להחליף מידע. יש הרבה אומני חושים ששומרים על סודותיהם בקנאות אובססיבית גם ובעיקר מפני קולגות.

השלב הבא מבחינתי היה כאשר התחלתי להמציא קסמים וטריקים משלי שלא היה באף ספר שקראתי ושום קולגה שלי שלא שמע עליהם בכלל. וזה היה מבחינתי שלב חדש וגבוה יותר באומנות החושים.

דווקא רק לאחרונה מצאתי את עצמי עמוק בתוך העולם העל־חושי, עד לאחרונה היה קשה לי עם מה שאני קורא לו ‘לקדש את הרמייה’, אותם אומני חושים, נהדרים ככל שיהיו ש”מקדשים” בדרכם את העובדה שאני “עובד עליך בעיניים”, אני הפרפורמר יותר טוב/מוכשר/כשיר ממך ולכן אני מצליח לבלבל אותך.

מתחשק לי להיות אומן חושים אחר, לא רוצה להעצים אותי, “אני, אני אני”. הרבה יותר מעניין בעיניי אם הצופים במופע יצאו עם השאלה “איך אני, הצופה התמים עושה את זה?” איך אני נפתח לעולם הנסתר ולומד ליהנות מהיתרונות שהוא מציע, ולא איך אני מעריץ את הבחור הצעיר עם החליפה שהצליח בחן רב “לעבוד עליי”.

כן, אני מודע לעובדה שרוב אומני החושים אינם טוענים במילים לכוחות על טבעיים, רק במעשיהם, היקום כידוע מריע למעשים ולא לדיבורים. ובכל זאת הפריחה בתחום בימים אלו משמחת אותי מאוד, מצד אחד היא מפתחת כישרונות ומעודדת יצירתיות בתחום שכמעט לא השתנה ב־200 שנה האחרונות ובמקביל היא “מדגדגת” את המקום הזה שישנו בכולם שמעורר את הספק – “אולי זה באמת? אולי יש דברים נסתרים מהעין…” המפגש המקרי שלי עם ‘הבונים החופשיים’ עורר בי עניין מחודש וזרק אותי לעשייה מחודשת בתחום.

אלי: לכל קוסם יש שם במה. ואלו לרוב שמות כמו הודיני, יוריני וכו’ מדוע החלטת לבחור בשם במה בקלי וסטרו דווקא שאינו מקובל בין הקוסמים?

קליוסטרו: גם זה לקוח מהספר הקסמים כתחביב, ובתוכו מצאתי קסם שהסעיר את דימיוני, המשקפיים של קאליוסטרו (הא’ במקור). קודם למדתי את הקסם ואחר כך אימצתי את השם של הקוסם האגדי מבלי לברר עליו מספיק. זה פשוט היה שם מצלצל.

אלי: מה גילית על קליוסטרו האמיתי לאורך השנים ?

קליוסטרו: רק לימים התברר לי מיהו ומהו. בהתחלה מצאתי עליו מידע שהוא היה שרלטן נוכל בסך הכול עוד מאחז עיניים. אבל בהדרגה גיליתי עליו מידע נוסף שהפך אותו ליותר ויותר מרתק דווקא בספרייה לספרי כישוף ומיסטיקה ריתמן באמסטרדם מצאתי מידע מפורט ומדהים לגביו. שהוא היה אדם מדהים ממש יוצר של מסדר מיסטי ששם דגש על שוויון בין גברים ונשים, ומאבות רעיונות המהפכה הצרפתית של שוויון ואחווה בין כל אדם. אבל לכל זה לא הייתי מודע כלל בהתחלה.

גם כאן, בארץ המפגש עם מסדר הבונים החופשיים של ‘ממפיס מצרים’ שנוצר בידי קליוסטרו בשילוב הסקרנות שהוא עורר בי הובילו אותי למסע חיפוש מחודש אחרי מידע לגביו, עולם חדש ומיוחד נפתח בפניי. ואני מרגיש שאני ‘במקום הנכון’ ושרק התחלתי לגלות. תודתי המיוחדת למעין רוגל שכותבת עבורי במגוון פורמטים שהצליחה לסקרן אותי לתוך העולם המאוד נסתר הזה. כיום שככל שאני לומד על קליוסטרו האמיתי. ועל חבריו ומוריו כמו ‘בעל השם מלונדון’, מקובל ומיסטיקן יהודי שהתמונה שלו הפכה איך שהוא לתמונה של מייסד החסידות הרב ישראל בעל שם טוב, אני מוקסם יותר ויותר ואני מניח שאומנות החושים שלי מקבלת מזה השראה.

היום אני חושב במלוא הרצינות לנסוע לוותיקן ששם האינקוויזיציה שפטה את קליוסטרו למוות בטענות מפוברקות שונות וגם לא כל כך מפוברקות, שהוא אחד האחראיים למהפכה הצרפתית, ולנסות לשכנע אותם לעשות לו משפט חוזר לאחר המוות.

אלי: אתה מאמין שתצליח לשכנע אותם?

קליוסטרו: אולי לא, אבל כאומן חושים גיליתי: זה אף פעם לא מזיק לנסות גם את מה שנראה כבלתי אפשרי. ואתה תמיד לומד מזה משהו חדש.

אלי: איך הגעת להיות הקוסם הצבאי הראשון? איך שכנעת את הצבא לתת לך את המשרה?

קליוסטרו: זה תודות לשחקן והיוצר דן תורן חברי משכבר הימים שסייע לי עם זה. כפציפיסט היה לי קשה עם הרעיון של הצבא וחיפשתי דרך לתרום את חלקי למדינה בכל זאת. כמי שאינו סובל ‘חפיפיות’ בלשון המעטה הזדעזעתי מהמחשבה שאהיה ג’ובניק חסר תועלת ממשית, וכאדם יצירתי החלטתי שיותר קל לשכנע את הצבא לקבל אותי כמות שאני מאשר לברוח מהבעיה, עם נחישות וקסם אישי הגעתי למי שצריך בקריה, שכנעתי אותם ויצרתי תקן – ‘קוסם צבאי’, תקן שנשמר עד היום למעלה מ־30 שנה. ובימים אלו מאייש את התפקיד תלמיד שלי שהכרתי ולימדתי כשהיה בן 9. במסגרת התפקיד הופעתי למעלה מ־1000 מופעים במוחלט בכל הארץ,  בכל בסיס או מוצב, מ’רום אל’ שבסנטה קתרינה ועד למוצב העליון בחרמון.

אלי: התפקיד הזה עוד קיים בצבא?

קליוסטרו: כן בהצלחה רבה. לדעתי בימים אלו יש שניים שלושה קוסמים בפועל. החיילים בצבא אוהבים מאוד לראות אומני חושים ואגב גם הקצונה הגבוהה עד הבכירה ביותר.

אלי: הצבא ניסה להשתמש בכישוריך המיוחדים כאומן חושים למטרות צבאיות כפי שלמשל עשו הבריטים במלחמת העולם השנייה עם הקוסם ואומן החושים ג’ספר מסקליין שהם השתמשו בכישוריו המיוחדים כדי להטעות את הגרמנים בקרב אל עלמיין כפי שנחשף בספר ‘קוסם המלחמה’?

קליוסטרו: אין תגובה. ואתה צריך להבין שגם לא אוכל לענות לך על כך. אבל אציין בכל זאת שקוסמים ואומני חושים יכולים לעזור למערכת ביטחונית בנושאים ספציפיים מאוד לא רק בזמן מלחמת העולם השנייה כפי שמסופר באותו ספר נהדר אלא גם היום. תסיק מזה מה שאתה רוצה.
אלי: אתה כותב ספרים על קסמים ופרסמת קלטות לימוד. כמה קלטות פרסמת עד היום?

קליוסטרו: לציבור הקוסמים הצעירים הוצאתי ספר אחד מאוד סודי שניתן רק לתלמידי, לציבור הרחב הוצאתי ספר כתוב אחד – ‘קליוסטרו, הקוסם קסמים מקצועיים לחובבים’. קלטת וידיאו שעוררה סערה ענקית בשנת 1987 תחילת עידן הווידיאו, ‘איך להיות קוסם פנטסטי ב־60 דק’. עמיתיי הקוסמים טענו אז שאני חושף את סודותיהם לציבור.

ואז הקמתי אתר ענקי: ‘מגוס אקדמי’ עם מאות סרטוני לימוד שרצים עד היום ברשת.ובכלל חלק נכבד מאוד מזמני מוקדש היום לחינוך של קוסמים צעירים.

אלי: למה אתה מוצא זאת כחשוב לעסוק בחינוך והוראה של קוסמים?

קליוסטרו: מי שמגיע ללמוד להיות קוסם חייב את זה, זה לא מקרי בעיני שילד או נער או אפילו בוגר מחליטים יום אחד להיות קוסמים. זה פחות רומנטי מסיפור הארי פוטר אבל מספיק קסום ומיוחד בעיני, שמישהו מתמודד עם המציאות דרך קסם, יותר נכון דרך ההשתקפות של הקסם שהוא עושה ומצליח להקסים אתו, בני אדם סביבו, היכולת הזאת מופלאה בעיני, וילד שזוכה בה זוכה במתנה לכל החיים.

אני גם זוכר היטב את הספר של קורצ’אק ‘יותם הקסם’ שבו הילד גיבור הסיפור למד את הכול בעצמו בלי שיהיה לו מורה ומדריך וכתוצאה הוא עשה שגיאות איומות שיכלו לפגוע בו וגם באחרים לאורך כל החיים. וכך זה גם במציאות.

על מנת להשתלט היטב על האומנות הזאת יש צורך בהדרכה מאדם מבוגר ומנוסה ואין בכך חוכמות ואין שום קיצורי דרך. כפי שלימד אותי דודי יצחק אמיר ז”ל: ילד שלומד כינור, גדולים סיכוייו להגיע לאולם הקונצרטים, מילד שאינו לומד. אני מכיר אישית את הכוחות התרפוייטים בטמונים בלימוד קסמים והעברת הכוח לקוסם הצעיר. זה מדהים מה שזה עושה לבטחון העצמי של הקוסמים הצעירים. ולמתבגרים, זה נהדר מכיוון אחר: בגיל ההתבגרות הם רוצים לשמור על ‘סודיות’. להתחבא מאחורי הסודות של הקוסם מצד אחד, ולתקשר ולזכות להערצה מצד שני, קסמים תפורים ‘פיקס’ למתבגרים.

אלי: איזה חידושים הכנסת לתחום האל־חושי דברים שלא היו קיימים לפניך? עד כמה שאתה יכול לחשוף כמובן.

קליוסטרו:  בעברי ייצרתי מוצרי עזר לאומני חושים, קוסמים ומנטליסטים, בהווה גיליתי עולם מאוד יצירתי עם הרבה ממציאים צעירים, מקוריים ומסקרנים, ממש כמו בכל תחום אחר. אבל בעיני החידוש הוא בקונספט, פתאום הבנתי שיש תפקיד לאומני החושים, לא בטוח אפילו שהם יודעים אותו בעצמם. הם מזכירים לכולנו משהו שאנחנו יודעים בפנים אבל מסתירים כלפי חוץ, יש עולם שלם נסתר מן העין, עם חוקים שונים, תפקיד אומן החושים הוא לדגדג את המקום הזה.

התפיסה שלי אומרת שבמקום “לקדש את הרמייה” או אם תרצה את “אחיזת העיניים” להסתפק בעובדה שהאומן מצליח לבלבל את הצופה, זה מעצבן ואפשר להבין למה, הכול כל כך מסודר במציאות והנה בא מישהו עם חליפה ומוכיח שאולי לא הכול כפי שהוא נראה. לא מעניין אותי רק להרשים, זה כבר לא מספק יותר, אם הצלחתי לכך שהצופה יגיד במקום “שיואו, איך הוא עשה את זה”, “איך אני יכול לעשות את זה, להביא את הקסם לחיי” – לא פחות מזה.

אלי: מהם השיאים שנכנסת עימם לספר השיאים של גינס?

קליוסטרו:  זה אותו השיא פעמיים – שיעור הקסמים הגדול בהיסטוריה האנושית.

באוגוסט 2012 קליוסטרו העביר את שיעור הקסמים לקהל הגדול ביותר עד אז של 644 משתתפים ושבר שיא של קוסם שהעביר שיעור קסמים ל־315 משתתפים. אבל כבר באוגוסט 2012 קוסם בריטי שבר את השיא הזה והעביר שיעור ל־1,063 משתתפים!

ב-1 ביוני 2015 קליוסטרו שבר שוב את השיא הזה כשהעביר בעיר חיפה שיעור בקסמים לקהל של 1,600 תלמידים יהודים וערבים והעביר להם את שיעור הקסמים הגדול ביותר בהיסטוריה של האנושות והקסמים שלימד היו כולם קשורים לחיים משותפים. 

קליוסטרו שובר שיא עולמי

השיא הזה נשבר מאז בהודו ב־2016 אבל זה טבעם של שיאים שתמיד יש מי ששובר אותם. כשלב נוסף בהתקדמות הבלתי פוסקת לאינסוף.

קליוסטרו: בכל פעם יש קוסם אחר שמצליח לאחוז בשיא. חודשיים אחרי ששברתי את השיא עם 1,567 תלמידים, עקף אותי קוסם אנגלי מנוול עם 20 איש יותר. אני מניח שאם אחליט לשבור את השיא שוב זה יהיה עם 10,000 איש, שיניחו לי עד הפנסיה.
אלי: ספר על הפרויקט שלך במוזיאון בהולנד. איך זה נוצר? מהי מטרתו?

קליוסטרו: הרייקס מוזיאון באמסטרדם Rijks mueum Amsterdam הזמין אותי להפוך בקסם את כל המוזיאון לחדר בריחה ענקי המאפשר צפייה מזווית חדשה באומנות. יצרתי בעזרת אומנים נוספים, מקומיים, חוויה מאוד מרגשת ומסקרנת לעשרות אלפי שחקנים. כל הכרטיסים נמכרו בקיץ וכשחזרנו בכריסמס. זה היה הפרויקט השישי במהלך שנת 2018, בחמישה מוזיאונים שונים, השיא ברייקס.

מדובר פה בעצם ב’סיפורת רבודה’ ‘אימרסיב סטורי טליג’, מונח שלמדתי להכיר ממעין רוגל. זה מאוד דומה לחוויה שיש לצופה בקוסם ה”מנסר” נערה לשניים. בראש של הצופה נרשם סיפור שלם שבנוי מהחלקים שיוצר הקוסם. המטרה הראשונית בכל הפרויקטים הייתה להביא קהל חדש למוזיאון, אבל לא רק מסתבר שהפרויקטים יוצרים תנאים חדשים לצפייה במוזיאון, כחוויה של FUN נטו, לגיטימי תוך כדי קבלת מידע משכבה נוספת של סיפור. יש כאן גם שבירת קרח בין הפנתיאון המוזיאוני לקהל “החדש” שהווירטואליות יצרה.

אלי: איך אתה רואה את מצבה של האומנות העל־חושית היום? לאיזה כיוונים היא יכולה ועליה ללכת בעתיד?

קליוסטרו: לא במקרה שאנחנו עדים לפריחה של התחום, עידן הפייק FAKE  בפתח, זה התחיל בפייק ניו’, העולם החדש של עידן טראמפ וממשיך עם יכולות מדהימות של בינה מלאכותית להחליף דמויות בסרטים, לייצר ציורים ולדגום בני אדם שלא קיימים. האותנטיות משנה צורה, לא ברור אם יישאר לה מקום בעולם החדש, שבו הכול אפשרי, הרבה יותר מאי פעם. אבל אני מאמין שאנשים כמו החניכים הצעירים שלי יכולים גם עם היכולות הטכנולוגיות שלהם וגם בלעדיהם לקחת את האומנות העל־חושית לשיאים שאותם אני כרגע מסוגל רק לדמיין.

אסיים באופטימיות מסוימת בסיפור על ממציא הטלפון גראהם בל שסיפר לאשתו על הרעיון שמישהו מרים אפרכסת בניו יורק ומישהו אחר בוושינגטון והם יכולים לשוחח. ואז היא אמרה: “ומה אם אין להם מה להגיד?”

קריאה נוספת:

 

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש × אחד =