Image result for ‫לקראת שנת 2019‬‎

לקראת שנת 2019 לפניכם סקירה על התחזיות והנבואות שפורסמו על שנה זאת – מכנס מדעי מפורסם לפני חמישים שנה שבו תוארו פרטי הפרטים של החיים ב־2019, עבור דרך סרט המדע בדיוני המפורסם ‘בלייד ראנר’ שמתאר את חיינו בנובמבר 2019 וכלה בתחזיות על סוף העולם בשנת 2019.

Image result for 2019

שנת 2019 מתקרבת ואנחנו חוזרים למסורת השנתית שלנו לקראת סיום כל שנה אזרחית של פרסום תחזיות ונבואות לגבי השנה הבאה עלינו לטובה (או שלא) ממקורות שונים.

נזכיר את הכלל (שכמובן תמיד יש בו יוצאי דופן) תחזיות ונבואות כאלו צריכות להיות מינימום חמש שנים קודמות ל־2019 ורצוי הרבה הרבה יותר.

אבל יש לציין שזה נעשה קשה יותר ויותר לשמור על הכלל הזה. תחזיות שמתפרסמות באינטרנט לגבי העתיד זמן התפוגה שלהם מרגע פרסומן המקורי ברשת הולך ומתקצר. כיום ישנן נבואות ותחזיות מועטות ביותר ברשת לגבי העתיד שהן בנות יותר מכמה חודשים עד שנה לפני שפג תוקפן דהיינו התאריך שמצוין בהן מגיע .

ישנן “נבואות” לגבי שנים קודמות שהתאריך שלהם משונה לאחר פרסומם לאחר שפג התאריך שציינו ולפעמים שוב ושוב ושוב כדי ליצור רושם שהמדובר עדיין ב”נבואה” שעומדת להתגשם בעתיד ולא פג תוקפה אולם לאלו לא נתייחס.

אבל לפני שנעבור על נבואות ותחזיות שנת 2019 נעבור תחילה על נבואות שפרסמנו לגבי השנה הקודמת, 2018. האם היו בהן הצלחות או כישלונות?

נבואת יהודה החסיד

נזכיר תחילה את נבואת יהודה החסיד שנראית מתייחסת לשנת 2017 או ל־2018 ורומזת על כך שהמשיח יבוא דווקא בשנה זאת .ונציין שוב שנראה שנבואה זאת אינה אלא זיוף מלפני עשור ואין לה כל קשר ליהודה החסיד שחי במאה ה־12. אבל למרות שהמדובר בזיוף מלפני עשור הנבואה עדיין הייתה קרובה למציאות בכך שייחסה שינוי דרמטי במעמדה של ירושלים לשנה זאת. כזכור במהלך השנה האמריקנים העבירו את השגרירות לירושלים ובעקבותיהם מדינות אחרות .

אז ניתן לטעון שבהקשר הזה נבואת יהודה החסיד איך שהוא התקרבה למציאות של שנת 2018.

האם התגשמה מלחמה עם איראן?

תחזית נוספת לגבי השנה החולפת ניתנה בספר ‘מלכת היהודים מותחן מסאי’ מאת אלון ניסים כהן (הוצאת ברקלי – ספרות בינלאומית, 2006).

Image result for ‫מלכת היהודים אלון ניסים כהן‬‎

‘מלכת היהודים‘ מתאר מתקפה גרעינית איראנית על ישראל בשנת 2018.

ישראל מודיעה ב־29 באוקטובר 2017 על נכונותה לחזור לקווי החלוקה של האו”ם משנת 1947 בתגובה לאחר שמונה חודשי הכנות אינטנסיביים פותחת ב־30 ביוני 2018 במבצע אדיר בהיקפו לחיסול היכולת הגרעינית של איראן באמצעות טילים נושאי פצצות מימן משלוש צוללות דולפין הממקמות עמוק במי המפרץ הפרסי הנורים על אתרי הגרעין האיראני. לאחר מכן מצניחה ישראל כוחות קומנדו מבסיס בכורדיסטן בעשרות אתרים באיראן והם בשיתוף פעולה עם הכוחות של כורדיסטן העצמאית משמידים עשרות רבות של אתרי שיגור אתרי גרעין מפעלים ושת תעופה. בתוך כמה שעות נמחקים אזורים שלמים באיראן יחד עם מרבית תוכנית הגרעין שלה איראן מצליחה לשגר במהלך המבצע שני טילים בעלי ראש נפץ גרעיני לישראל אחד מהם מיורט על ידי מערך טילי החץ מעל ים המלח, השני נופל לתוך מימי מפרץ חיפה וישנם הרוגים רבים אבל לא נזק משמעותי באמת לישראל.

עם נסיגת יחידות הצבא הישראלי מצפון מערב איראן נכנסים למקום יחידות הצבא הכורדי ומנצלים את ריסוק הצבא האיראני להשלמת שחרור כורדיסטן האיראנית כולה ולהכרזה על הקמת כורדיסטן מאוחדת. המבצע מושלם סופית ב־3 באוגוסט 2018.

ובמציאות, בדיוק בחודשים שאותם ציין המחבר אכן התפתח קונפליקט אדיר בין ישראל ואיראן וארה”ב שנמשך בעת כתיבת שורות אלו. אבל נכון לעכשיו הוא עוד לא היה אלים. אבל הוא יכול היה להיות כזה בקלות. ישראל תוקפת את איראן בסוריה ואיראן בינתיים נמנעת להגיב בגלל המעורבות של ארה”ב שהחלה מחדש בסנקציות עליה .

המחבר לא כל כך טעה בתחזיותיו.

נבואות בבה ונגה

Image result for ‫בבה ונגה‬‎

נזכיר כמה “חוזים” נוספים: הבולגריה העיוורת באבא ואנגה שמיוחסים לה  תחזיות שונות על המאה ה־21 ומעבר לה  עד לשנת 5079 ( שנת סוף העולם לפי “בבה ואנגה”  ) . לאמתו של דבר “נבואות” אלו הן כנראה זיוף או מתיחה של האחד באפריל של איש תקשורת בולגרי חובב מדע בדיוני ואין להן קשר לבבה ואנגה. אבל הן התפשטו בעולם ויש להן קוראים רבים.

קראו  ברשימת ה”נבואות “המיוחסות לבבה ונגה עד לשנת 5079.

בין השאר נטען שהיא חזתה שב־2010 תתקיים מלחמת עולם שלישית ובשנת 2016 יבשת אירופה תפסיק להתקיים

למיטב ידיעתנו כל זה לא התרחש.

לגבי 2018 טוענים הזייפנים שכתבו בשמה של בבה ונגה שהיא חזתה שסין תעקוף את ארה”ב ותוכר כמעצמת על.

לא נכון. סין מוכרת כבר מזה שנים כמעצמה אם כי לא בהכרח כמעצמת על ובשנת 2018 לא אירע שום מאורע מיוחד ששינה את המצב הזה. נכון הוא שארה”ב החלה נגדה במלחמת סחר שכרגע לא ברור איך תסתיים.

מי שכתב בשמה של באבה ואנגה חזה גם שב־2018 תתגלה חללית מקור אנרגיה חדש על כוכב הלכת נוגה.( ראו על נבואות אלו כאן ).

לא קרה. (אם כי לא בלתי אפשרי שכן יתרחש בעתיד).

בינתיים מופצים ברשת סרטונים בשמה של בבה ונגה שנותנים “נבואות” שלה לשנת 2019 והן נוצרו בידי בעלי עניין שמייחסים נבואות משלהם לבאבא ואנגה המקורית. אבל לפי הרשימה המזויפת המקורית של נבואות שהופצו בשמה הנבואה הבאה שלה היא על שנת 2023 ויש לחכות עד אז כדי לראות אם היא תתגשם.

צפו בסרט עם נבואות מזוייפות של בבה ואנגה לגבי 2019.

עוד נבואות לגבי 2018 שציינו ברשימה הקודמת:

נבואה אחת של אלג’י הופמן מאפריל 2016, סוף העולם יגיע על פי התנ”ך ב־20 במאי 2018.

לפי נבואה אחרת של מתיאו ג’ין ג’וזף רודריגו, העולם יגיע לקיצו דווקא ב־24 ביוני 2018.

כידוע לקוראים שום דבר מיוחד לא התרחש בתאריכים האלו והעולם עדיין כאן.

וכעת לתחזיות על שנת 2019

לקראת שנת 2019

במאי 1968 התקיים כנס בניו יורק שבו השתתפו עתידנים חשובים בתחומים שוני. בולט בהם היה העתידן הרמן קאהן שהתפרסם כעתידן העוסק בהשלכות של מלחמה גרעינית אפשרית. בכנס ניסו לחזות את העתיד כפי שיהיה בעוד חמישים  שנה ב־2018.

ראו מאמר על הכנס ב־1968

Image result for toward the year 2018

ההרצאות בספר כונסו לספר שנקרא באנגלית לקראת שנת 2018. הספר שעורר תשומת לב עולמית תורגם בתוך זמן קצר ביותר לעברית. ‘לקראת שנת 2019: העולם בעוד חמישים שנה’ (נערך על ידי האגודה למדיניות חוץ), מאנגלית: שלמה גונן 1968.

אך בעברית משום מה הם קראו לספר לקראת שנת 2019 ועדכנו בהתאם את כל התחזיות לשנה הנ”ל ונתייחס אליו אם כך כתחזית על שנת 2019. הרבה מהתחזיות הן מדויקות למדי והתגשמו.

בקובץ מומחה האוכלוסייה פייפ מ’ האוזר הגיע אל תהומות הפסימיות באשר לעתיד אוכלוסיית העולם וחזה התפוצצות אוכלוסין עתידני שאוכלוסיית העולם בשנת 2018.
הוא חזה שמספר תושבי העולם יעלה כמעט פי שלושה בחמישים השנה הקרובות עלולה להגיע ל־10.4 מליארד איש במקרה הגרוע ובמקרה הטוב ל8.5 מיליארד איש.

היום אנו יודעים הוא טעה לגמרי בתחזיתו.

במציאות במרץ 2018 אוכלוסיית העולם מוערכת ב 7.6 מיליארד בני אדם ) ג’ון ברונר בספרו לעמוד על זנזיבר חזה 7 מיליארד בני אדם בתאריך זה וקלע יתר למטרה. (היום אנחנו יודעים שמספר אוכלוסיית העולם עלה ועלה עד שנעצר וכעת הוא מתחיל לרדת ואוכלוסיית העולם הולכת ומזדקנת בקצב מהיר).

Image result for ‫הרמן קאהן‬‎

במאמר על הנושא החשוב מאוד של הכלכלה בשנת 2019 חזו הרמן קהאן ואנתוני ג.וינר שהעשירים יתעשרו יותר והעניים יהיו דלים יותר בהשוואה לשנת 1968. השניים העריכו שבשנת 2019 יהיו בעולם עשר מעצמות .ארה”ב וברית המועצות עדיין יהיו מעצמות על . .יפן גרמניה המערבית צרפת סין והממלכה המאוחדת יחשבו למעצמות גדולות והודו איטליה וקנדה יחשבו  למעצמות בינוניות. הם העריכו שבשנת 2020 תכלול אוכלוסיית העולם כתשעה מיליארד איש.ומחציתם יהיו תושבי אסיה .וחלקה של אסיה יהיה  רבע מכלל התוצר העולמי לעומת שמינית ב1968.

מסקנה מעניינת במיוחד של קאהן ווינר  הייתה כי בשנת 2019 תגיע 15 אומות בעולם בלבד לרמת התל”ג לנפש של ארה”ב בשנת 1968.

בין מדינות אלו הם קבעו ,תהיינה גם מדינת ישראל .והם העריכו שיקח לה עשרים וארבע שנים כדי להגיע לרמת התל”ג של ארה”ב ( דהיינו בסביבות שנת 1992). הם העריכו שבשנת 2000 יגיע התל”ג לנפש של ישראל ל5839  .ומבין 19 מדינות שאותן הגדירו השניים כ”חותרות לגדולה ” מדינות שבגלל עוצמתן הכלכלית הנוכחית הפוטנציאלית ניתן  יהיה לדרגן ממש מתחת למעצמות ומדינות החשובות ביותר בעולם.

ישראל הייתה השישית  מבחינת התל”ג שלה ברשימה של מדינות אלו לאחר שוודיה אוסטרליה ניו זילנד גרמניה המזרחית וצ’כוסלובקיה .

כמובן קאהן ווינר לא חזו את פירוק ברית המועצות ואת איחוד גרמניה. וגם את פירוק צ’כוסלובקיה עצמה לצ’כיה וסלובקיה לפני שנת 2019.

כל החוזים בספר יש להם קונצנזוס שבשנת 2019 תהיה התפתחות עצומה באמצעי המחשוב. הם דיברו על חשבים שאפשר לשאת אותם בכיס. וחזו את אינטרנט שנה לפני שנוצר הארפה־נט הבסיס שלו. בתחומית טכנולוגיית התקשורת הם דייקו בשמונים תשעים אחוז לגבי מה שאכן מתגשם כעבור חמישים שנה.

וכדאי לזכור שממש במקביל ארתור סי קלארק כתב את ספרו 2001 אודיסאה בחלל שפורסם ב־1968 שבו חזה את העיתונים אלקטרוניים והוא הסתמך בכך על התחזיות שכבר היו קיימות עוד לפני כנס זה וראו על כך ברשימה תחזית החדשות האינטרנטיות של ארתור סי קלארק.

העתידנים בכנס לא חזו את קריסת ברית המועצות.

הם דיברו על אפשרות של לוחמה באמצעות שינוי האקלים אבל לא חזו את התחממות כדור הארץ שככל הנראה היא תוצר גם של פעילות לא מתוכננת של המין האנושי.

והנה רשימה מיוחדת שהופיעה במגזין “דבר השבוע” בעקבות פרסום ספר זה בעברית ב-1969 :

יום בחיים בשנת 2019

Image result for arthur c. clarke 20 july 2019 Image result for arthur c. clarke 20 july 2019

סופר המדע הבדיוני והעתידן המפורסם ארתור סי קלארק פירסם ב-1986 ספר תחזיות הנקראת ’20 ביולי 2019: יום בחיים במאה ה־21′ המתרחש בתאריך חמישים השנה לנחיתה על הירח ב־1969. הוא וצוות מומחים נסו לתאר בו יום בחיים בשנת 2019 מזוויות שונות ומכל תחומי החיים.

קלארק לא חזה בספר זה מ-1986 כמו בספרו הקודם, ‘2010 אודיסיאה שנייה’, את נפילת ברית המועצות ותיאר גרמניה שעדיין מחולקת למערב ומזרח בשנת 2019.

הוא חזה כיצד אנשים מוחלפים בידי מחשבים במקומות עבודה שונים כמו משרדי עורכי דין (צפוי להתרחש בעשורים קרובים) וכיצד אנשים זקנים משחקים כספורטאים עם חלקים ביוניים המושתלים בגופם. הוא מתאר גם מלחמה בשנת 2019 שמתחילה כמרד במזרח גרמניה ומתפתחת מכאן למלחמה גרעינית.

לצערנו הרב אם כי ברית המועצות לא תהיה קיימת יותר בשנת 2019 כפי שחזה קלארק במקור הרי דווקא קיומה של מלחמה גרעינית כזאת עם רוסיה יורשתה של ברית המועצות או עם מדינות אחרות אינו בלתי אפשרי כלל.

קראו על “יולי  2019 -יום בחיים במאה ה-21 עוד כאן :

פרק מהספר על הספורט בשנת 2019 

קטעים מהספר

                                              סקירה על הספר משנת 2019 

 

Image result for ‫פיטר למסורייר‬‎

נוסטרדמוס על שנת 2019


פיטר  למסורייר חוזה    בספריו השונים משנות התשעים בהתאם  לפרשנותו את נבואות נוסטרדמוס שבשנים  2019- 2020 תיהיה צרפת ואירופה קורבן לפלישה גדולה מצפון אפריקה ומהאימפריה התורכית לשעבר ואולי זה אומר שבראשה יעמדו התורכים  ( האם הכוונה לרודן נוסח ארדואן התורכי ? ).

המתקפה האיסלאמית הזאת תימשך עוד שנים ואולי עשור שלם או יותר.

Image result for nostradamus the final reckoning

באופן ספציפי לגבי שנת 2019 למסורייר  חוזה בעקבות פרשנותו לנוסטרדמוס  בספרו  מ-1995

Nostradamus: The Final Reckoning – A Year by Year Guide to Our Future

מתקפה איסלאמית על צרפת וקריסת קו ההגנה הצרפתי מפני הפולשים בחודשים יולי –אוגוסט 2019 .

אירופה בלהבות

בספרו משנת  2017 המלחמה השלישית ”  ( סטימצקי ,2017) חוזה הסופר “ליאור א . גל של התקפות טרור רצחניות ביבשת אירופה בידי אירגון טרור איסלאמי דמוי דאע”ש  במהלך שנת 2019 שישאירו את היבשת מדממת ויביאו לבסוף לגירוש המוני של המוסלמים ממערב אירופה בידי ממשלות אוטוריטריות וכמו פשיסטיות שיקומו באירופה.

קראו על ספר זה עוד כאן.

בלייד ראנר נובמבר 2019

Image result for blade runner comics cover Image result for blade runner comics cover Image result for blade runner comics cover

העיבוד לקומיקס של הסרט ‘בלייד ראנר’

התחזית המפורסמת מכל על שנת 2019  וליתר דיוק על נובמבר 2019 היא קולנועית בסרט ‘בלייד ראנר’.

הסרט המפורסם של רידלי סקוט מ־1982 מבוסס על ספר של פיליפ ק. דיק ‘האם אנדרואידים יכולים לחלום על כבשים חשמליות’ שפורסם במקור בשנת 1968 (ותורגם לעברית בידי עמנואל לוטם בהוצאת כתר ב־1995) ושמתרחש ב־1992 (ובמהדורות חדשות שלו בשנת 2021). בספר ובסרט מתואר צייד אנדרואידים שתפקידו לחסל כל אנדרואיד חופשי על פני כדור הארץ.

dick androids 0

בספר של דיק זהו עולם שלאחר מלחמה גרעינית שבו כדור הארץ סובל מהשפעות הקרינה האטומית ורבים עברו לכוכבי לכת אחרים כמו מאדים כדי להתיישב בהם. עולם שבו ייצור של אנשים מלאכותיים האנדרואידים התפתח כל כך עד שיש מהם סוגים רבים כפי שהיו סוגי מכוניות שונים ב־1966, השנה שבה נכתב הספר. העשירים ביותר יכולים להרשות לעצמם גם אנדרואידים שלכאורה אי אפשר להבדיל בינם ובין בני אדם. כל זמן שהאנדרואידים הלו שומרים על מקומם ולא מנסים להתחזות כאנושיים הכול בסדר. אך לפעמים הם מנסים להתחזות לאנושיים. מאז הם מוגדרים כמסוכנים וזה תפקידם של ציידי ראשים מיוחדים ללכוד אותם ולהשמידם.

הסרט חוזר ומתאר את הסיטואציה הבסיסית הזאת אם כי ללא מלחמה גרעינית בעבר הקרוב. העולם המתואר בסרט הוא פשוט ההמשך הישיר של העולם שלנו. בלוס אנג’לס עתידנית של שנת 2019 מלאה וגדושה במיעוטים ובסרטי פרסומת המופיעים על בנייני ענק. כפי שהמצב אכן עומד להיות.במציאות והוא כך מזה שנים. כנראה גם בהשראת הסרט משנת 1982.

ויש להודות התיאור של העולם העתידני בסרט כזה הוא אולי המשכנע ביותר והריאליסטי ביותר בסרט כלשהו. יש להניח שהעולם האמיתי של נובמבר 2019 לא יהיה כל כך שונה מהסרט מ־1982, להוציא שני דברים: עדיין אין אנדרואידים דמויי אדם ועדיין אין התיישבות על תחנות חלל וכוכבי לכת כמו בסרט.

צפו בקדימון ל’בלייד ראנר’

Related image

הסרט, שהיה יוצא דופן בזמנו, הציג תמונה עתידנית שהיא אחת המרשימות ביותר בקולנוע של עיר בעתיד. הסרט נכשל בקופות משום מה. אך מאז נחשב ליצירת מופת קולנועית. נעשו לו לא פחות משבע גרסאות שונות כולל גרסת הבמאי ב־1992 שעימה הבמאי רידלי סקוט דיין לא היה מרוצה לחלוטין, כולל גרסת במאי סופית ב2007, שבה נעלמת הקריינות של האריסון פורד והסיום שוב אינו אופטימי.

מה שלא הולך להיות שם השנה אלו כנראה האנדרואידים והאנדרואידיות האינטליגנטיים הרפליקנים שכמעט אי אפשר להבדיל בינם ובין בני אדם זה לא יהיה גם בשנת 2019 אבל ייתכן שלא כל כך הרבה לאחר מכן. בכל אופן ידוע שעומד להיות כנס ענק על הסרט בנובמבר 2019, ורידלי סקוט כבר הפיק סרט המשך בשם ‘בלייד ראנר 2049’. המתרחש שלושים שנה נוספות בעתיד, שהוא אף קודר יותר מזה של שנת 2019.

Image result for ‫בלייד ראנר 20149‬‎

מה שכן עומד להתרחש  בנובמבר 2019 היא הקרנת הבכורה של הסרט ‘בשליחות קטלנית 6’ שיעסוק במאבק בקייבורגים קטלניים, בהפקת ג’ימס קמרון ובכיכובו של ארנולד שוורצנגר.

Image result for terminator 6 poster

הנרדף

Image result for running man 1987

סרט נוסף שמתרחש בחלקו השני בשנה זאת הוא ‘הנמלט The running man בכיכובו של ארנולד שוורצנגר מ־1987 המבוסס על ספר עתידני שפורסם ב־1982 של סופר ספרי האימה סטיבן קינג (במקור התרחש ב־2025) ומתאר חברה עתידנית דיסטופית שנשלטת בידי משטר צבאי רודני, ואויבי המשטר מוצאים להורג בפני קהל מריע במה שאנו מכנים היום תוכנית ריאליטי (מונח שלא היה קיים בשנת 1987) בשם ‘הנמלט’. עסקנו בסרט זה שכיום הוא נראה נבואי להדהים ברשימה על הנבואות לשנת 2017 מאחר שחלקו הראשון של הסרט מתרחש בשנה זאת, וכפי שציינו שם למנחה תוכנית הריאליטי יש דמיון פיזי מדהים למי שהיום הוא נשיא ארה”ב וכוכב ריאליטי בעבר, דונאלד טראמפ .שוורצנגר אמור, כמצוין למעלה, לככב ב־2019 האמיתית בסרט השישי בסדרת ‘בשליחות קטלנית’ כקייבורג בעל יכולות על הנאבק בכוחות הרשע.

Image result for the running man MOVIE

צפו בקדימון ל’נרדף’

קראו על התחזיות של הסרט

סרטי חורבן העולם ב־2019

נזכיר שישנם גם כמה סרטים אחד איטלקי והשני יפני  שחזו  עולם המתאושש מחורבן בתאריך זה.

Image result for 2019, After the Fall of New York

הסרט  האיטלקי  מ־1983 ששמו מדבר בעד עצמו ‘אחרי נפילת ניו יורק 2019’ ומתרחש אחרי החורבן הגרעיני, כשלוחם יוצא להציל את האישה הפוריה האחרונה על פני כדור הארץ.

צפו בקדימון לסרט

סרט האנימציה היפני הידוע משנת 1988 ‘אקירה’, המבוסס על סדרת קומיקס ידועה חוזה מלחמת עולם שלישית בשנת 2019 המביאה לחורבנה של טוקיו ולהקמתה של עיר חדשה על מקומה ניאו טוקיו.

Image result for akira

צפו בקדימון לאקירה

כמו ‘בלייד ראנר’, ‘אקירה’ נחשב ליצירה מופתית מסוגו. שניהם מציגים את העתיד של 2019 כשונה באופן רדיקלי לכאורה מהעולם של הצופה אבל לא באמת שונה.

שביתה גלובלית בשנת 2019

Image result for ‫צל עולם‬‎

ניר ברעם צל עולם פורסם 2013

הסופר הישראלי ניר ברעם ניסה לתאר את סוף העשור השני של המאה ה־20 בצורה מדוייקת וריאליסטית ככל האפשר בספרו צל  עולם (עם עובד, 2013) המתרחש בסביבות שנת  2019 כולל שלושה סיפורים. הסיפור הראשי הוא סיפורם  העתידני של קבוצת צעירים לונדוניים שאין להם מה להפסיד, ששואפת לשנות את העולם, לחולל שביתה גלובאלית של מיליארד איש באמצעות הרשתות החברתיות בתאריך המשמעותי 2019 11.11, שביתה שלא הייתה כמוה בעבר, מאורע שיותיר את העולם פעור פה וישנה את מהלכו,  ויאיים על שלום הכלכלה הגלובלית. משהו בדומה לאירועים החברתיים של דפני ליף וחבריה בקנה מידה גלובאלי.

המהדורה הגרמנית של ‘צל עולם’ מאת ניר ברעם

החזבאללה כובש את הגליל בשנת 2019

ערוץ ‘אל-מיאדין’ וערוץ ‘אל-מנאר’, שופרו הרשמי שלהארגון, החיזבאללה הודיעו במאי 2015, לרגל יום השנה ה־15 לנסיגת צה”ל מלבנון כי קבוצה של “צעירים אקדמאיים” שקדו על סרט בשם ‘דה דאי’ (היום), שמדמה כיצד פעילי הארגון כובשים את הגליל ב־2019.

צפו בקטעים מהסרט על כיבוש הגליל ב־2019

במציאות גם חסאן נסראללה איים על ישראל שארגונו יכול לתקוף ולכבוש חלקים מהגליל כתוצאה מזה שנים יש שם בנייה של אמצעי מיגון מתקדמים. ההנחה היא שחיזבאללה אולי יוכל לפרוץ לשם אבל לא לצאת משם בשלום. אם כי ייתכן שיהרוג כמה וכמה ישראלים.

בעת פרסום רשימה זאת בסוף 2018 פירסם צה”ל את חשיפתן של מנהרות שאותן בנה החיזבאללה בתוכנית לפלוש דרכן לתחום ישראל ולכבוש חלקים מהגליל אולי במהלך שנת 2019.

אין שנה שלא נטען לגביה שבה יגיע סוף העולם וכמובן 2019 אינה יוצאת דופן נביא כמה דוגמאות נבחרות מהשפע העצום .וכאלה שהושמעו יותר מכמה חודשים לפני הגעת התאריך כמקובל כיום.

קץ העולם 1 פברואר 2019

בתאריך זה נטען במאמר עיתונאי ב־2002 שאסטרואיד  גדול שהשם שניתן לו בידי מגליון היה Asteroid 2002 AJ129  יעבור ליד הכדור הארץ ויחריב  אותו. נאס”א הכחישה ומכחישה. כיום ההערכה המדעית היא שהוא יעבור ליד כדור הארץ בלי שיגרום לבעיות מיוחדות ב4 בפברואר 2019.

צפו בסרטון על האסטרואיד של הראשון או הרביעי בפברואר 2019

ועוד אחד

קץ העולם ב־9 ביוני 2019 על פי חוזה קץ העולם הסדרתי רולנד וילנד

Image result for Ronald Weinland

המטיף הנוצרי האפוקליפטי רולנד וילנד שטען כבר שישו המשיח יגיע ב־2011 ולאחר מכן שהוא יגיע ב-2012 ולאחר מכן שהוא יגיע ב־2013 טען החל מ־2015 שישו המשיח יגיע לבסוף ללא ספק ב־9 ביוני 2019 אחרי מלחמת עולם.

אולי למוד אכזבות מהשנים 2011 2012 ו־2013 כששום דבר לא קרה בחודשים האחרונים הוא הפך ליותר הססני וכעת טוען שהתאריך יכול להידחות לתשיעי ביוני 2020 (2020 אולי בגלל התאריך הסקסי היא פופולארית ביותר בקרב חוזי קץ העולם וראו על כך עוד בשנה הבאה) ואולי מי יודע אפילו מעבר לזה. אם כי לא זמן רב מעבר לזה.

קץ העולם ב־11 נובמבר 2019

טוני אליוט טען בסרטון שהועלה ב־2018 שב־11 בנובמבר 2019 (בדיוק תאריך שבו מתחוללת עלילת הסרט ‘בלייד ראנר’ שעליו ראו למעלה) יהיו שינויים טקטוניים בכדור הארץ וגל של רעידות אדמה. והתפרצויות הרי געש.

וראו כאן.

Antichrist 2016-2019: Mystery Babylon, Barack Obama & the Islamic Caliphate by [Montaigne, David]

הטענות המפורטות ביותר לגבי קץ העולם בשנת 2019 הן של דיויד מונטיגן שפרסם החל מ־2013 שלושה ספרים שבהם הוא טוען שקץ העולם יגיע בהתאם לברית החדשה יתרחש לבסוף בדצמבר 2019  וליתר דיוק ב-21 בדצמבר 2019 , שבע שנים בדיוק לאחר קץ העולם שנטען שהובטח בידי אנשי שבט המאיה ב־21 בדצמבר 2012 ומעולם לא הגיע.

הפעם, מבטיח מונטיגו, הוא יגיע.

הוא גם טען שזהותו של האנטיכריסט תתגלה לכל במהלך 2016 אבל זה דווקא לא קרה.

אבל אנחנו מניחים שגם בשנה הבאה בתאריך הזה נהיה כאן על מנת למסור לכם את רשימת התחזיות והנבואות לשנת 2020 שאנחנו מבטיחים שבגלל ה”סקסיות” של התאריך תהיה הגדולה ביותר עד כה.

ראו את המאמרים הקודמים בסדרה:

ירושלים הבנויה: נבואות ותחזיות אחרות על שנת 2018

אם זה ימשך כך – נבואות על שנת 2017

נבואת 2016 של נוסטרדמוס – פלישה מוסלמית ומתקפת טרור

אלי אשד על נבואת 2015 של נוסטרדאמוס

כיצד הייתה אמורה להיראות שנת 2015 לפי החוזים וסופרי המדע הבדיוני

תחזיות ונבואות על שנת 2014

נבואות אחרית הימים על ממלכת פרס ואיראן

Image result for economist the world in 2019

סרט נוסף שמתרחש בחלקו השני בשנה זאת הוא ‘הנמלט’, The running manבכיכובו של ארנולד שוורצנגר מ־1987 המבוסס על ספר עתידני שפורסם ב־1982 של סופר ספרי האימה סטיבן קינג (שבמקור התרחש בכלל ב־2025) ומתאר חברה עתידנית דיסטופית שנשלטת בידי משטר צבאי רודני, ואויבי המשטר מוצאים להורג בפני קהל מריע במה שאנו מכנים היום תוכנית ריאליטי (מונח שלא היה קיים בשנת 1987) בשם ‘הנמלט’. עסקנו בסרט זה שכיום הוא נראה נבואי להדהים ברשימה על הנבואות לשנת 2017 מאחר שחלקו הראשון של הסרט מתרחש בשנה זאת, וכפי שציינו שם למנחה תוכנית הריאליטי יש דמיון פיזי מדהים למי שהיום הוא נשיא ארה”ב ( וכוכב ריאליטי בעברו) דונאלד טראמפ. שוורצנגר אמור, כמצוין למעלה, לככב ב־2019 האמיתית בסרט השישי בסדרת ‘בשליחות קטלנית’ כקייבורג בעל יכולות על הנאבק בכוחות הרשע.

4 תגובות

  1. בעיות האתר נותרו בעינן, והתוצאה אף גרועה יותר: רקע חום לא נוח; הדגשות בכחול בהיר (גרפיקאי עיוור צבעים?..) והמירכוז של הטקסט בהערות עדיין מראה על כיוון כתיבה אנגלי (… שלוש הנקודות יופיעו תמיד מימין ולא משמאל).

  2. דוגמה לתחזית בדויה לחלוטין שמיוחסת ל”פרשניו של נוסטרדמוס ” החוזה הצרפתי מהמאה ה -16 אבל היא ככל הנראה פרי המצאתו של הכותב הישראלי האנונימי “היקס” שפורסמה באתר “מאקו ” מחודש אוקטובר 2018 :

    “הטרור יתחיל בצרפת ויגיע לשאר העולם “…

    https://www.mako.co.il/hix-history/conspiracy-theories/Article-dd3f8a548aa9661006.htm
    מה יקרה ב-2019 לפי נבואות נוסטרדמוס?
    לרופא והאסטרולוג הכי מפורסם בהיסטוריה, שכתב נבואות על כל שנה עד שנת 3797, יש כמה תחזיות קשות לשנת 2019 – אבל יש גם אור בקצה המנהרה והוא יודע בדיוק מתי זה יופיע
    היקס | פורסם 22/10/18 10:32

    נוסטרדמוס התפרסם עוד בחייו במאה ה-16, אבל גם מאות שנים אחרי מותו שמו ידוע ברחבי העולם בעקבות הנבואות שלו שרבים טוענים שהתבררו כמדויקות, ביניהן נבואה על אסון התאומים, מלחמות העולם, שינויים מדיניים במדינות כמו סין ורוסיה ועוד.

    לאסטרולוג, שהיה גם רופא מוערך מאוד, יש נבואות על אירועים עד לשנת 3797, וזה אומר שיש לו גם אחת לשנה הקרובה. מוכנים לזה?

    ובכן, לפי נוסטרדמוס השנה הזו תהיה כולה מלחמה, אבל קשה ושונה מכל מה שידענו בעבר. כלומר, תהיה לחימה בין מדינות, קבוצות ודתות – אבל זה לא אומר שזה יתבטא בנשק כמו ב”מלחמה מסורתית”. כמו כן, הוא טועם שימי הפאר של אירופה יעברו ושהיא תהיה מושפעת מהמון פליטים שיביאו לשם מנהגים חדשים משלהם. מדינות אירופה ישקעו בסכסוכים פנימיים בעקבות השינוי הגדול.

    גם על רוסיה היה לנוסטרדמוס הרבה מה לומר. לדברי פרשנים שלו, הוא טען שרוסיה תהפוך לסוג של בורר עולמי בין המעצמות הגדולות בעולם. היא תחליט מה יהיה גורל המדינות האחרות כאשר סיביר – תאמינו או לא – תהפוך למרכז עולמי ותרבותי כתוצאה מתהפוכות.

    ההנחה היא שהעושר מהמשאבים הטבעיים של רוסיה תשים אותה במקום גבוה מעל שאר המדינות, משום שהעולם עלול להתמודד עם אסונות טבע ו/או אדם שיחלישו אותו. אבל עזבו, זה לא החלק הכי מלחיץ בנבואה.

    מסתבר שהפרשנים שלו בטוחים שנוסטדרמוס טוען שהעולם יבוא לקצו ב-29.11.2019. זה לא אומר שמטאור יפגע בכם והכל יתפוצץ, אבל זה כן אומר שהחשש הוא מאסון טבע לכדור הארץ שיגבה חיי אדם כמו צונאמי ורעידות אדמה. כמו כן, הצפי הוא שהטמפרטורות ימשיכו לעלות באופן קיצוני וכתוצאה מכך הרבה מים יתאדו, הוריקנים וסופות יכו בכל מקום, הרי הגעש הרדומים יהפכו לפעילים והאפר הוולקוני יהרוס את החקלאות וכמובן גם אותנו. איזה כיף.

    אגב, נוסטרדמוס טוען בשנים האלה שמפתחת סוג של מלחמת עולם שלישי, אשר יתחיל במתקפות טרור בפריז ויסלים משם, עד שהשלום העולמי יושג חזרה בשנת 2025, אך שמעטים מאוד ייהנו מזה.

    כמובן שצריך לזכור שהנבואות של נוסטרדמוס לא הכי ברורות וישירות בתחזיות שלהן והרבה מוטל פה על הפרשנות של הקוראים. הרי אם כולם למשל ידעו על מה הוא מדבר עם אסון התאומים, אז מישהו היה מונע את זה. מה, לא? ”

    עד כאן היקס.
    נראה ש”הנבואה ” כאן היא מזוייפת מההתחלה ועד הסוף ו”היקס” מי שזה לא יהיה הוא הממציא שלה כנראה בספטמבר או אוקטובר 2018 . הוא אינו מציין את המקורות לתחזית ובבירור היא מבוססת על כמה כותרות עיתונים שהוא קרא יום יומים לפני ישב לכתוב את הנבואה. הוא לא ניסה באמת לדמיין משהו מפתיע שהוא לא קרא עליו בכותרות העיתונים.
    אני תמה על אתר “מאקו” אתר רציני וכזה שמגיע לקהלים גדולים שאיפשר זיוף כזה.

  3. עוד נבואות מומצאות של החזוה הבולגרית המתה באבה ואנגה. הנבואות האלו הומצאו ממש בימים האחרונים כנראה בידי כותבת המאמר. ואין להן כל קשר לבולגרית שנפטרה לפני שנים .
    HAPPY NEW YEAR? Blind mystic Baba Vanga who ‘predicted’ 9/11, Brexit and the rise of ISIS shares 2019 forecast
    She may have passed away in 1996 when she was 85, but that didn’t stop her from giving her predictions for next year – so will she be spot on?

    By Becky Pemberton
    10th December 2018, 5:46 pmUpdated: 10th December 2018, 5:46 pm
    https://www.thesun.co.uk/fabulous/7946886/blind-mystic-baba-vanga-shares-2019-forecast/

    THE Blind mystic who people claim “predicted 9/11, the rise of ISIS, the Boxing day tsunami and
    Brexit” also gave her thoughts for 2019.

    Baba Vanga may have passed away in 1996 when she was 85, but that didn’t stop her from giving her predictions for next year – so will she be spot on?

    Baba Vanga is said to have predicted many world events including BrexitWIKIPEDIA
    5
    Baba Vanga is said to have predicted many world events including Brexit
    Get the best Fabulous stories with our daily newsletter
    Your information will be used in accordance with our privacy policy

    Enter your email address here…
    Baba is popular among conspiracy theorists, who believe that she foretold natural disasters and global events long before they occurred.

    And 2019 is set to be filled with lots of life-changing events of its own.

    Baba has predicted that massive megaquakes will happen, a tsunami will wipe out parts of Asia, an European Economic collapse will take place and Russia is to be hit by a giant meteorite.

    Not only this, but there will be a Putin Assassination attempt and Trump will fall ill with a mysterious illness, which will cause hearing problems.

    Putin needs to watch his back as Baba has predicted there will be an assassination attempt on his lifeGETTY – CONTRIBUTOR
    5
    Putin needs to watch his back as Baba has predicted there will be an assassination attempt on his life
    So could these predictions come true?

    Putin could consider watching his back, as an extreme assassination attempt will happen from inside his security team, according to Baba.

    Putin himself admits that he’s already had a number of assassination attempts on him, and now has his own sniper squad tasked with keeping him alive.

    Reports of Vladimir Putin assassination attempts
    Although Putin refuses to elaborate on the multiple attempts of his life, here are some reported over the years:An Iraqi man was arrested after apparently plotting to assassinate Putin during a state visit to Azerbaijan in 2002.A bomb was ‘found hidden’ beneath a Russian motorway flyover Putin’s motorcade was due to travel on in 2002.British cops reportedly foiled a conspiracy aimed at the assassination of Putin during one of his foreign trips in 2003.A Chechen rebel was gunned down after a botched bomb plot to assassinate President Vladimir Putin in 2012.
    And he’s not the only President that should be careful, as Trump is predicted to be struck with a mysterious illness that will cause him to suffer from nausea, tinnitus, brain trauma, and hearing loss.

    Whether Baba is correct remains to be seen, but American diplomats in Cuba and China were affected by a similar ailment this year.

    They mysteriously started to experience mysterious sounds and experienced strange aural sensations.

    The South China Morning Post said it could have been the possible side effect of “bugging or surveillance rather than a sonic weapon attack, according to a US researcher.”

    Trump should also watch out as Baba said a member of his family will suffer from a car accident.

    The mystic said Trump will fall ill with a mysterious sickness that will affect his hearingAFP OR LICENSORS
    5
    The mystic said Trump will fall ill with a mysterious sickness that will affect his hearing
    And she may have “predicted the 2004 tsunami”, but Baba thinks another one is coming next year that could wipe out several Asian countries and other places around the world.

    These include Pakistan, India, parts of China, Japan and Indonesia, along with parts of Alaska.

    In September this year, nearly 400 people were killed after a massive tsunami triggered by a 7.5 magnitude earthquake crashed into an Indonesian city.

    The catastrophic wave hit the city of Palu on Sulawesi island causing utter devastation.

    Baba Vanga rose to popularity as she started to make predictions, and developed a healing touch, during the World War IIYOUTUBE
    5
    Baba Vanga rose to popularity as she started to make predictions, and developed a healing touch, during the World War II
    Other disasters are said to come in the form of Europe experiencing a catastrophic economic collapse.

    In April, the International Monetary Fund (IMF) found Italy to be the eighth biggest economy in the world and fourth largest in Europe.

    And in September, Europe was on high alert after 10-year Italian debt rocketed to a five-year high of 290.

    Russia is also said to be hit by a meteorite, according to Baba.

    It was recently reported that Nasa is to collect space dirt from the Bennu asteroid, which is the size of the Empire State Building.

    It currently has a “not-insignificant probability of impacting Earth”, according to Nasa.

    However, it is predicted the mission will take seven years from start to completion, so if Baba is correct, it may be too late.

    The Taiwanese city of Hualien was hit by a quake earlier this year, and Baba predicts megaquakes are on the way in 2019AFP OR LICENSORS
    5
    The Taiwanese city of Hualien was hit by a quake earlier this year, and Baba predicts megaquakes are on the way in 2019
    Baba Vanga is called the Nostradamus of the Balkans for good reasons.

    Born as Vangelia Pandeva Dimitrova, in Strumica, Macedonia, Baba Vanga, mysteriously lost her eyesight when she was 12, during a massive storm.

    She went missing for a few days, and it is during one of these days, that she had her first vision.

    Baba Vanga rose to popularity as she started to make predictions, and developed a healing touch, during the World War II.

    Several dignitaries visited the mystic during the years that she was active, including the Bulgarian tsar, Boris III.

    Before she died in 1996 from breast cancer, she had said that her gift would be passed on to a 10 year old girl, living in France, who will then take on from her.

    Baba Vanga is said to have predicted 9/11 by claiming “two steel birds” would attack the “American brethren.”

    These are the future predictions from Baba Vanga
    Good News Global hunger will start to be eradicated between 2025 and 2028.Ice caps meltFrom 2033 to 2045 the polar ice caps will melt, causing ocean levels to rise. At the same time, Muslims will rule Europe and the world economy will grow.Diseases CuredThe rise of cloning will mean doctors can cure any disease.The US will launch an attack on Muslim Rome using a climate-based ‘instant freezing’ weapon.Communism RulesBetween 2072 and 2086 a classless, Communist society will thrive hand in hand with newly-restored natureMars attacks!Between 2170 and 2256 a Mars colony will become a nuclear power and demand independence from the earth.Back on earth, an underwater city will be built and and something “terrible” will be discovered during the search for alien life.Time TravelSome time between 2262 and 2304 we’ll crack time travel.The End of the WorldFrom 2341 a series of natural and man-made disasters will make earth uninhabitable. But humans will escape to another solar system and wars will be waged.ImmortalityFrom 4302 to 4674 – humans are immortal and have assimilated with aliens.The 340 billion people scattered throughout the universe can talk to God.The EndIn 5079 the universe will end.
    She reportedly said: “Horror, horror! The American brethren will fall after being attacked by the steel birds. The wolves will be howling in a bush, and innocent blood will be gushing.”

    She was also said to have foreseen Brexit when she said when she said Europe as we know it will “cease to exist” by the end of 2016, and she warned of the rise of an extremist Muslim army that would invade Europe, thought to refer to the rise of ISIS.

    However, last year it was claimed she said that Barack Obama would be the “last American president”, which falsely led some to believe Donald Trump would never be sworn in.

    Other future events Baba warned the world about include the end of world hunger by 2028, Mars colonies gaining nucleur weapons by 2256 and Earth becoming unhabitable from 2341.

  4. רשימה משנת 2012 מהבלוג “על החתום ” על הספר “לקראת שנת 2019”
    לקראת שנת 2019 / שלמה גונן
    14/01/2012 14:59:45
    בפעם השנייה מאז שהתחלתי לכתוב את הבלוג, אני חורג מעט מתוארו הרשמי, כדי לכתוב על ספר שהוא פשוט מעניין מטבעו, גם בלי הקדשה עליו. בפעם שעברה מדובר היה על ספר שנכתב בתקופת השואה, והוא עוסק בסיפור השואה מנקודת מבטו האוטוביוגרפית של המחבר. הספר הנוכחי הוא הפוך: הוא מספר על ההווה, מנקודת מבטו של הצופה משנת 1968.

    המין האנושי תמיד התעניין בעתיד ובראיית הנסתר. במיתולוגיה היוונית מספרים על האוראקל, אליו היו הולכים כדי לשמוע מה יהיה בעתיד, ועל קסנדרה, שהיתה רואה את העתיד בחלומותיה. גם במקורות היהודיים מספרים על הנבואה, שניתנה לאנשים יחודי-סגולה על-ידי האלוהים, ושמאז חורבן בית המקדש הנבואה ניתנה לשוטים בלבד. מאז הימים ההם, עדיין כותבים ספרים שלמים על עתיד המין האנושי. ספריו של הפרופ’ דן פסיג, “2048” ו-“צופן העתיד” מבטיחים לתת הצצה לחיינו בעוד כחמישים שנה. גם ספרו האחרון של הד”ר יובל נח-הררי, “קיצור תולדות האנושות”, מספק סקירה מקיפה על היסטוריית ההומו-ספיאנס מאז המפץ הגדול ועד להיעלמותו של ההומו-ספיאנס, לטענתו, עקב שינויים גנטיים שננחיל על בנינו ונכדינו, ולא עקב חורבן ענקי.
    ישנה דרך אחת בטוחה לדעת אם הספרים האלו מדוייקים, והיא פשוט להמתין. אבל אפשר לעשות אחרת: לקחת ספר שנכתב בשנת 1968, ולראות עד כמה הוא מדוייק היום. ואכן כזה הוא הספר “לקראת שנת 2019”. אמנם אני חוטא אותו ההיבריס של המחברים האלו – שהרי אם נסתכל אחורה שבע שנים קל לראות שקשה לנבא שבע שנים לעתיד – אבל החלטתי לקחת על עצמי את החטא בכל מקרה, וקראתי את הספר כאילו שאני יודע בדיוק אם מה שכתוב בו יהיה מדוייק או לא, ועל כך אבקש את סליחתכם.

    אז בניגוד לכותרת הרשומה, המטעה מעט, הספר קר תורגם ע”י שלמה גונן, והוא מכיל שניים-עשר מאמרים, אותם כתב כל איש בתחומו. ישנו מאמר על האוכלוסייה בעתיד, התקשורת, מערכות כלי-הנשק, החלל, התובלה… טכנולוגיה של מחשבים, אנרגיה… ועוד כמה מאמרים בעוד כמה נושאים שנוגעים לחיי היומיום של אנשי המערב. אז עד כמה מדוייק הכתוב בספר? כמובן, שזה מתחלק למדוייקים יותר ולמדוייקים פחות.

    כפי שאני סיפרתי על הספר הזה, אחד הכותבים ששמו ד.ג’. ברינאן מספר על אדון בשם פרידריך אנגלס שכתב בשנת 1878 כמה מאמרים על האופן שבו יילחמו בניו ונכדיו. כותב המאמר מגיב על דבריו של אנגלס בדברים הבאים: “[…] ואפשר שניטיב מאשר בעבר להתנבא מה תהיה דמות הטכנולוגיה הצבאית בעוד חמישים שנה. אפשר שאחדים מן הדברים הכתובים פה ייראו משעשעים בעיני קוראים בשנת 2019, […] אולם בטוחני כי פרק זה לא ייראה מטופש כל-כך, כפי שנראו דבריו של אנגלס כבר בשנת 1918”. אם כך הוא מציג את אנגלס, אין לי ברירה אלא להשיב לו באותו המטבע.
    הוא מספר על לא פחות מאשר “חגורות התנגדות למשיכת כדור-הארץ”. הוא חוזה כי “הקניית ניידות תלת-מימדית כזאת לכל חייל מחיילי הרגלים תחולל מהפכה בטקטיקה של לוחמת היבשה”. כוח המשיכה, למעשה, הוא אחד הכוחות החלשים ביותר ביקום. זה נראה לנו שונה, כי כשנופל עלינו אגוז כואב לנו, אבל בפועל כל אחד מאיתנו יכול להפר את כוח המשיכה על ידי אחיזה במוט-מתח ומשיכת עצמו כלפי מעלה. ועדיין – אין אפשרות להתגבר עליו. אנחנו נתונים לחסדיו כפי שכדור הארץ נתון לחסדי כוח-הכבידה של השמש, וחגורות התנגדות לכוח הכבידה הן, ואני כן אעיז להתבטא כך, בלתי-אפשריות בעליל.
    עוד הוא ממשיך לספר על המצאה צבאית נפלאה: “קרניים מפוררות: […] [השימוש] הדרמאטי ביותר מביניהם יהיה השימוש בקרני לייזר מתוך רובה המפיק קרניים מפוררות”. כבר בשנת 1968, עוד לפני יציאתו לאקרנים של הסרט “מלחמת הכוכבים”, מנבא ברינאן נושא זה. הוא אפילו מגדיל ומספר: “אפשר איפוא שהחימוש העיקרי של טנקים בשנת 2019 לא יהיה תותח 120 מ”מ או מטיל רקיטות, אלא “תותח לייזר” רב-עוצמה. […] תנאי ראשון להגנת טנקים לא יהיה שריון פלדה קשה שעוביו כך וכך סנטימטרים אלא משטח-מגן ממורק כראי – והנשק הנגדי לשיריון כזה יהיה פצצות-צבע”. אכן, תיאור מרשים של שדה הקרב העתידי.

    אבל לא כל החיזויים בספר יגרמו לנו להשתעשע, כמו שהשתעשע ברינאן מדבריו של אנגלס. גורדון ג’. פ. מקדונלד מספר על עידן שבו טכנולוגיית החלל מפותחת כל-כך, עד שאנחנו מקבלים לביתינו שידורי טלוויזיה, שידורי טלפון והעברת מידע ישירה באמצעות לוויני תקשורת. עוד הוא מספר כי “מערכת, שאחד ממרכיביה יהיה מקור-שידור הנישא במטוס והמשדר ידיעות אל מחשב – באמצעות לווין – תאפשר איכון מדוייק של כל מטוס בכל רגע ורגע ועל-כן זרימה מבוקרת של תעבורת כל המטוסים”. הוא כמעט ודייק לגמרי פה – מערכות ה-GPS, שבעת כתיבת הספר היו ממש בחיתוליהן, משתמשות בהצלבה של שלושה עד חמישה לווינים כדי לספר נקודת-ציון מדוייקת של מיקום המכשיר. כלומר, לא רק המידע לגבי מיקומו מועבר באמצעות לווין, הלווינים הם למעשה הכרחיים לחישוב מיקום המטוס. אני מעניק למקדונלד 10 נקודות חיוביות. כל הכבוד!

    המומחה לדמוגרפיה פיליפ מ. האוזר מספר על תחזיותיו לשנת 2018 (כן, שנה אחת לפני שנת הנושא של הספר): “תחזיותי הן שלוש: הגבוהה: 10.4 מיליארד נפש; הבינונית: 9.7 מיליארד; והנמוכה – 8.5 מיליארד”. בספר כתוב שבשנת 1965 היו בעולם 3,295,000,000 בני-אדם. בהתחשב בכך שממש לפני כמה שבועות העיתונות הודיעה בגאווה על לידתו של התינוק השבעה מיליארד, הערכתו של האוזר נראית לגמרי מתקבלת על הדעת, כאשר אנו כמובן זוכרים שקצת הגידול הוא מעריכי.

    חלק מההשערות לגבי העתיד הן פשוט פועל יוצא של מציאות ברורה, לדוגמה דבריו של ג’.ר. פירס, שמספר על תקשורת באמצעות רדיו: “כאשר דנים אנו בתקשורת לווינים, חובה עלינו לזכור תמיד את דבר המחסור בתדירויות רדיו. פתרון חלקי לכך ניתן למצוא בישמוש בתדירויות גבוהות יותר ויותר, ובייחוד אלו שמעל ל-10 מגה-הרץ. אף-עך-פי-כן, התדירויות הן מוגבלות מטבען, בעוד שהצרכים הלאומיים והבינלאומיים בתקשורת דומה שאינם יודעים גבולות. עלינו לצפות לבואו של יום, שבו כל התדירויות השמישות תהיינה דחוסות מרוב שימוש”. עוד פיתרון נושן שפירס לא כתב הוא השימוש בשידור באמצעות משרעת הגל (AM, Amplitue Module) לעומת השימוש הנפוץ יותר כיום, של שידור באמצעות תדירות הגל (FM, Frequency Module). אבל גם זו אינה, כמובן, אינסופית.

    בספר ישנם גם תיאורים שאינם חורגים מהמציאות של היום, אבל הם כן מוזרים מעט, כמו תיאורו של צ’ארלס ר. דה-קארלו, שמספר על הטכנולוגיה של מחשבים: “הבה נעלה בדמיוננו את התמונה הבאה, הצפוייה בשנת 1986 בקירוב: בית בפרבר של העיירה פניקס בארצות-הברית. אדם יושב במרכזו של חדר שקיורתיו עגולים ועליהם יכול הוא לראות את הים – משברים המתנפצים על סלעי החוף ושחף מרפרף בשמיים התכולים. מולו יושב אדם אחר ושניהם משוחחים זה עם זה. […] לכך נוסיף עתה כי החדר האמור נמצא מתחת לפני האדמה וכי הנראה על קירותיו אינו מראה “מציאותי” כלל. כל הנראה על הקירות הקעורים אינו אלא הקרנה מתוך מכשיר טלוויזיה, של תוכנית שצולמה קודם בהוואי ואשר עתה היא משודרת מחדש באמצעים אלקטרוניים. נוסיף עוד כי האדם הראשון שהזכרנוהו הוא “ממשי”, אולם בן-שיחו הוא אדם המשודר על-ידי קרן-לייזר מתוך לווין ואשר דמותו בגודל טבעי ובצבעים טבעיים היא היושבת בחדר”. ובכן, היום אמנם יש לנו את Skype, אבל החיזיון הזה, אמנם שאולי הוא אפשרי, עדיין מאוד לא פרקטי גם למשתמשים הביתיים בעלי-האמצעים.

    אותו ברינאן שדובר עליו קודם-לכן כותב כי “שום אדם שהוא איש-שמקצוע ולא יותר, לא היה יכול לחזות בשנת 1878 את התפתחות המטוס או תקשורת האלחוט, ודרישה מופרזת מאוד היינו דורשים ממנו להתנבא על המצאת הטנק, הצוללת והלוחמה הכימית”. האמנם?

    אם לאדם שהוא איש-מקצוע היה קשה להתנבא על המצאת הטנק בשנת 1878, האם אדם שחי במאה ה-15 היה יכול לעשות זאת? ובכן, מסתבר שכן. ליאורנדו דה-וינצ’י בעצמו המציא כלי-מלחמה משוריין ומתנייע שעליו תותח. ההבדל העיקר בינו לבין הטנק המודרני הוא, ככל הנראה, השימוש של דה-וינצ’י בגלגלים במקום במזקו”ם (מערכת זחלים קפיצים ומרכובים, או בשמו היומיומי – ה”זחל” של הטנק). ויותר מכך – דה-וינצ’י המציא את “הבורג האווירי” – מכשיר שכשמסתובב יוצר דחף עילי ומתרומם באוויר. לא רק את הטנק המציא דה-וינצ’י, אלא גם את המסוק.
    גם את המצאת הצוללת נובאה – אמנם לא במאה ה-15, אבל באמצע המאה ה-19, עוד לפני שפורסמו דבריו של אנגלס, על-ידי סופר המדע הבדיוני הנודע ז’ול ורן. בספרו “20,000 מיל מתחת לפני הים” מתאר ורן את “הנאוטילוס” – צוללתו של הקפטן נמו. אמנם צוללות קטנות היו קיימות עוד לפני כתיבת הספר, אבל חזונו של ורן לצוללות רחבות שיכולות לשאת צוות שלם במשך חודשים היה מפתיע בדיוקו. ורן גם חזה את קיומם של מסעות אל הירח בספרו “מכדור הארץ אל הירח”.
    בנוגע ללוחמה הכימית, אפשר פה לדון בפרשנויות השונות לנבואותיו של מישל נוסטרדאמוס, הנביא הידוע. לדוגמה, בנבואה 91 מתוך “נבואות המאה השנייה”, מספר נוסטרדאמוס: “בזמן זריחה אש גדולה תבקיע, / ברק ורעם אל צפון יפנו. / מוות, פאניקה וצעקות אימה, / מוות ביד חרב, באש ובמגיפה”. נשמע, באופן יחסי, כמו לוחמה קונבנציונצלית וגם לוחמה ביולוגית או כימית. אין ספק שגם לוחמה כימית, שתצרוב את עיני החיילים ועורם, יכולה להיראות כמו מגיפה לבן המאה ה-16.

    אבל נוסטרדאמוס ניבא כמה נבואות שהיו מדוייקות בצורה מדהימה ויוצאת-דופן. לדוגמה, נבואה 51 מתוך “נבואות המאה השנייה”: “דמם של הצודקים בלונדון יישפך, / לונדון העולה באש, שלוש פעמים עשרים ועוד שש”. שלוש פעמים עשרים: שישים. ועוד שש: שישים ושש. ואכן, בשנת 1666 היתה בלונדון שריפה אדירה, שגבתה מאות אלפי בתים של תושבי לונדון. אך החצי הראשון נראה כלא מדויק, שכן מעט מאוד נהרגו בשריפה. אבל לפעמים הדיוק מדהים עוד יותר.
    בנבואה 47 מתוך “נבואות המאה הראשונה” נכתב כך: “נאום ירדוף נאום, / בשפות רבות ושונות. / ליד אגם ז’נבה, / ממשל אחד לעולם כולו!”. בשנת 1919 הוקם חבר הלאומים, והאסיפה הכוללת הראשונה שלו היתה בשנת 1920, בז’נבה.

    נדמה שאלו שניחנו ביצירתיות אדירה יכולים לפעמים לדייק בתחזיותיהם אפילו יותר מאלו שזהו תחום עיסוקם. עוד דוגמה חביבה היא סדרת הסרטים הנפלאה של רוברט זמקיס “בחזרה לעתיד”, שבחלק השני שלה גיבור הסרט, מרטי מק’פליי, צריך להגיע לעתיד כדי להציל את ילדיו מאסון שעתיד לקרות להם. כשהוא מגיע לעתיד הוא נחשף לשלל המצאות נהדרות, כמו סרטים תלת-מימדיים, שיחות-ועידה בטלוויזיה ומחשבים שניתן לשחק בהם ללא מגע ידיים (ולמי שלא מעודכן – קוראים לזה Cinect וכבר אפשר לרכוש אותו בחנויות המחשבים). וכמובן, ההמצאה הנפלאה ביותר – דלק אורגני, שיכול לתת את העוצמה האדירה של 1.91 ג’יגה-וואטים באמצעות מחזור פסולת!
    ועם זאת, ההמצאה המוצלחת ביותר בסרט עוד לא קיימת לקהל הרחב, והיא, כמובן, הסקייטבורד המרחף.

    אז מה אפשר ללמוד מכל זה? פשוט מאוד. אפשר לקנות ספרים שטוענים לספר מה יהיה בעתיד. אפשר גם לקרוא אותם בהנאה רבה. אבל בפועל, הם לא יהיו יותר מדוייקים מספרי המדע הבדיוני וסרטי הקולנוע. אם כבר, הם אלו שנותנים את ההשראה למפתחים ולממציאים ליצור את המוצרים היומיומיים שישמשו אותנו בעתיד. קודם כל נוצר הצורך, הרצון או הרעיון הגולמי, ורק אחרי שהוא קיים אפשר להמציא וליצור.

    וכשהשאלה הסופית היא אם לקרוא ספר אינפורמטיבי שמנסה לנבא במדויק מה שיהיה בשנת 2048 או לצפות בבחזרה לעתיד 2? אמנם ראיתי אותו כבר יותר מעשרים פעמים בעבר, אבל עדיין אני אעדיף לצפות בו שוב. הוא אדיר.

    ל

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע עשרה + 12 =