לרגל המסע של חללית אירופית לכוכב חמה הוא מרקורי כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש, לפניכם ספרו על מסעו של איש החלל פלאש גורדון לכוכב לכת זה ולתחנת חלל הסובבת אותו בעתיד הקרוב.

An artist’s depiction of the BepiColombo spacecraft nearing their target, Mercury. Credit: ESA/ATG medialab/NASA/JPL

בסיפור שלפנינו פלאש גורדון מביא לכוכב חמה את המבקרים האזרחים הראשונים בכוכב הלכת, אנשי עסקים שבאו לבדוק איך מתקדמות השקעותיהם במכרות המסוכנים על הכוכב. אלא שמהר מאוד הם נחשפים לתנאים המסוכנים של פני כוכב הלכת.

האם יצליחו בני האדם להתגבר על הסכנות של כוכב חמה?

כתב: הארי האריסון

צייר: דאן בארי

Image result for dan barry comics

הסיפור פורסם במקור בהמשכים חודשים פברואר–מרץ 1972. Mercury Station – 9/2/72 to 12/3/72


ראו עוד על כוכב חמה מרקורי:
מסנג’ר לכוכב חמה

עוד סיפורים ב’יקום תרבות’ משנות השישים והשבעים על איש החלל פלאש גורדון. את מרביתם כתב סופר המדע הבדיוני הארי האריסון. ראו כאן:

פלאש גורדון בעיר מאדים הקסומה (מאת הארי האריסון ודן בארי), שבו פלאש מחפש אחרי שרידי תרבות קדומה במאדים.

פלאש גורדון נגד הנסיך הערבי של מאדים מאת הארי האריסון ודאן בארי שבו שבט בדואים מהסהרה מגיע למאדים ופותח שם במעשי שוד.

פלאש גורדון וגיבורי קרית הירח (מאת הארי האריסון ומאק ראבוי), שבו פלאש מתמודד עם התרסקות של תחנת חלל ענקית על על כדור הארץ.

פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים (מאת הארי האריסון ומאק רבוי), שבו פלאש ואנשי צוותו מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם. הסיפור היה מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם ‘הנוסע השמיני’.

פלאש גורדון במסע ליום אתמול שבו פלאש גורדון, איש החלל, יוצא למסע מסוכן בזמן בתקופות שונות – מימי הדינוזאורים ועד הרנסאנס, ומעבר. האם תעמוד משטרת הזמן, שמתפקידה למנוע מסעות לא מאושרים בזמן, מנגד?

פלאש גורדון במשלחת לכוכב פלוטו (מאת הארי האריסון ומאק ראבוי), שבו פלאש גורדון, זרקוב וידיד חייזר, אנגור, מנסים להקים מושבה על הכוכב המרוחק פלוטו, אך נתקלים בסכנות איומות.

פלאש גורדון בעולם הרובוטים (מאת הארי האריסון ודן בארי), שבו פלאש מתמודד עם עולם שבו השמידו הרובוטים את בני האדם.

פלאש גורדון נגד הפולשים (מאת הארי האריסון ודן בארי), שבו פלאש ודוקטור זרקוב מתמודדים עם פלישה של גזע חייזרים מתקדם לכדור הארץ.

פלאש גורדון נגד מרד היוביראים (מאת הארי האריסון ודן בארי). זהו המשך הסיפור על כוכב הלכת פלוטו שבו פלאש מתמודד עם גזע החייזרים.

פלאש גורדון בעולם הברברים (מאת הארי האריסון ודן בארי). עיבוד של ספר מדע בדיוני ידוע, ‘עולם המוות’, של הארי האריסון שבו פלאש גורדון ואנשי צוותו מתמודדים עם עולם פראי באופן מיוחד – עולם חסין כנגד הטכנולוגיות המתקדמות ביותר.

פלאש גורדון במעמקי כוכב נוגה (מאת דן בארי), שבו פלאש גורדון נלחם כנגד גזע חייזרי המאיים להשתלט על כוכב נוגה.

פלאש גורדון בכוכב המוות (מאת דן בארי). המשך הסיפור הקודם, שבו פלאש גורדון ודייל ארדן מתמודדים עם עולם מלאכותי שמטרתו היא להשמידם.

פלאש גורדון פוגש את נוח השני. סיפור חדש יותר, מ־1980, שצייר דן בארי ובו פלאש וזרקוב מתמודדים עם רובוט שמתכנן ליישב את כדור הארץ עם חיות מכוכב אחר.

פלאש גורדון במלחמת המינים בכוכב קורקובו. החלק הראשון בסדרת סיפורים על פלאש גורדון וידידיו ד”ר זרקוב ודייל ארדגן בכוכב “התאום” של מונגו, קורקובו, שבו שולטות נשים המשעבדות גברים.

פלאש גורדון נגד המלכה בת האלמוות של קורקובו. החלק המסיים של הסיפורים על כוכב קורקובו ושל הקריירה בת 40 השנה של האומן דן בארי כיוצר סיפורי פלאש גורדון.

פלאש גורדון גרסת מגזין ‘להיטון‘. עיבוד בפרוזה של סיפור הסרט ‘פלאש גורדון’ מ־1980 בכיכובו של חיים טופולבתפקיד דוקטור זרקוב.

מאמרים מאת אלי אשד על פלאש גורדון:

שמונים שנה של פלאש גורדון – החלק הראשון: המסע לכוכב מונגו

שמונים שנה של פלאש גורדון – החלק השני: היקום של דאן בארי

פלאש גורדון במדינת ישראל

פלאש גורדון בן 80 – הסדרה המלאה של המאמרים והסיפורים

2 תגובות

  1. פלאש גורדון מן הסתם צוהל כעת בשמחה. אירופה שלחה לפני כמה שעות גישושיות לכוכב הלכת חמה:
    והנה רשימה בנושא מ”הידען ”

    אירופה תשגר הלילה את החללית בפי קולומבו לכוכב חמה
    ראשי » חלל ואסטרונומיה » מערכת השמש » כוכב חמה
    אבי בליזובסקי 19 באוקטובר 2018
    https://www.hayadan.org.il/bepicolombo-lounch-today-2010186
    למרות קרבתו היחסית של כוכב חמה אלינו, מיקומו מקשה על שיגור ישיר אליו, ולכן החללית תצטרך לחלוף פעמיים ליד כדור הארץ, ופעמיים ליד נוגה וגם ליד כוכב חמה מספר פעמים. החללית אמורה להגיע לייעדה ולהתחיל לחקור אותו בסוף 2025

    כותב דייוויד רותרי (David Rothery), פרופסור לגיאולוגיה פלנטרית, האוניברסיטה הפתוחה בבריטניה. תרגום: אבי בליזובסקי

    סוכנות החלל האירופית בשיתוף עם סוכנות החלל היפנית שיגרה הלילה (20/10/18, 04:45 לפי שעון ישראל) את החללית בפי קולומבו (BepiColombo) לכוכב הלכת כוכב חמה מבסיס השיגורים קורו בגינאה הצרפתית על גבי טיל אריאן 5.

    החללית שוגרה 25 שנה אחרי שקבוצה ראשונה של מדענים הציעו לסוכנות החלל האירופית כי צריך לשגר חללית שתחקור את כוכב חמה, ו-18 שנים לאחר שסוכנות החלל האירופית אישרה את הפרויקט כמשימת “אבן הפינה”. קטגוריה של משימות מדעיות מצוינות שנדרש גם לפתח עבורם טכנולוגיה חדשה משמעותית. בין משימות אבן הפינה הקודמות של סוכנות החלל האירופית אפשר למנות את משימת רוזטה שחקרה שביט וטלסקופ החלל LISA Pathfinder .

    למה דווקא כוכב חמה? זהו כוכב לכת מסקרן. החללית מרקורי מסנג’ר של נאס”א שחקרה את כוכב חמה בשנים 2015-2011 גילה סיבות רבות להתלהבות של המדענים. לדוגמה הליבה הגדולה באופן יחסי של כוכב חמה. איננו יודעים מדוע היא עדיין מותכת ויכולה ליצור שדה מגנטי בניגוד למאדים ונוגה. תעלומה נוספת היא שפע של חומרים נדיפים (בלתי מזוהים במידה רבה) על פני השטח. אלה לא היו צריכים להיות קיימים בכוכב הלכת שנוצר כל כך קרוב לשמש מו כוכב חמה עכשיו.

    מדע הטילים
    המסלול ההתחלתי של BepiColombo יהיה מסלול אליפטי סביב השמש. תחילה בחלק הפנימי של מסלול כדור הארץ, אך בתחילת 2019 הוא יחצה את מסלול כדור הארץ ויהיה רחוק יותר מהשמש במשך רוב השנה. לאחר מכן הוא יחזור לטיסת יעף כדי להסתייע בכבידת כדור הארץ להאצה לכיוון נוגה. בשנת 2020 ושנה לאחר מכן, החללית תבצע טיסות יעף דומות ליד נוגה. לאחר מכן היא תמשיך ותבצע טיסות יעף ליד כוכב חמה בשנים 2025-2021 ובסופו של דבר בדצמבר 2025 היא תאט מספיק כדי להלכד למסלול סביב כוכב חמה.

    המשימה, אשר נקראת על שמו של ג’וזפה (בייפי) קולומבו, שהציעה לראשונה לבצע טיסות מעבר של חלליות ליד כוכבי לכת כדי להאיץ את מהירותן, היא מיזם משותף בין ה – ESA לבין עמיתה היפנית, JAXA.

    החללית מורכבת למעשה משתי מקפות נפרדות. זו של סוכנות החלל האירופית, באורך שני מטרים שוקלת למעלה מטון ומכונה Mercury Planetary Orbiter, MPO. כאשר תגיע החללית הזו לכוכב חמה היא תירש את השם בפיקולומבו. המקפת היפנית קטנה יותר ומסתה רק רבע מזו של החללית האירופית. ביוני האחרון הוחלט לקרוא לה MIO שמשמעותו ביפנית ניווט בטוח. במהלך המסע לכוכב חמה מיו תאוחסן בתוך מגן שמש כשהיא מחוברת לאחד הצדדים של המקפת האירופית.

    בצידה השני של החללית המשולבת ישנו רכיב Mercury Transfer Module, MTM המופעל על ידי סוכנות החלל האירופית ויספק הינע שיקח את החללית כל הדרך למסלול סביב כוכב חמה. יש לו כנפיים באורך 7.5 מטרים המצופה בקולטי שמשף שתפקידם הוא להפוך את אור השמש לחשמל כדי להניע את מנוע היונים. מנוע זה יוצר את התאוצה באמצעות האצת גז זנון בעל מטען חשמלי חיובי (באמצעות הפרדת האלקטרונים מן האטומים). שיטה זו יכולה לספק תאוצה גבוהה ביותר ביחס לצריכת הדלק שלה מאשר טילים כימיים קונבנציונליים.

    כוח הכבידה העצום של השמש גורם לכך שנדרשת יותר אנרגיה להכנסת החללית למסלול יציב סביב כוכב חמה מאשר האנרגיה שנדרשה לשיגור החללית ניו הורזיונס לפלוטו המרוחק הרבה יותר. בשל כך מנוע היונים יופעל במרווחים במהלך מחצית זמן הטיסה, בעיקר כדי להאט את החללית לקראת הגעתה לכוכב חמה.

    למרבה הצער, תצורת המסע של החללית המשולבת לא מאפשרת לבצע ניסויים מדעיים על כוכבי הלכת שהחללית חולפת לידם. התמונות הטובות ביותר שאנו צפויים לקבל במהלך טיסות המעבר יהיה ממצלמות הסלפי על גבי MTM.

    עם הגעת החללית לכוכב חמה בסוף דצמבר 2025, מודול ההעברה יתנתק, מיו תסתחרר 15 סיבובים לדקה ותשוחרר למסלול אליפטי מאוד סביב כוכב חמה. סוכנות החלל האירופית תתפעל אותו ותשתמש במה שישאר מבפי קולומבו כתחנת ממסר.

    לאחר מכן, תשחרר סוכנות החלל האירופית את מגן השמש והחללית תשתמש במנועים הכימיים שלה כדי להגיע למסלול נמוך ועגול יותר סביב כוכב חמה. משם יחקור את פני השטח של כוכב הלכת באמצעות מגוון מצלמות וכלים אחרים. הנתונים עשויים לעזור להבין את ההיסטוריה הגיאולוגית של כוכב חמה בפירוט הרבה יותר טוב מאשר מסנג’ר הקטן והפשוט יותר. שתי המקפות תישאנה מגנטומטרים כך שגם בפי וגם מיו יוכלו לדווח בו זמנית על מצב השדה המגנטי בשני מקומות בו זמנית וכך יהיה אפשר ללמוד על השדה המגנטי והשינויים החלים בו.

    לכתבה המקורית באתר THE CONVERSATION
    https://theconversation.com/europe-blasts-off-to-mercury-heres-the-rocket-science-104641

  2. לרגל צאת שתי חלליות האחת האירופאית והשנייה יפנית למסע ארוך שיקח שבע שנים לכוכב חמה כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש ,הנה סיפור קלאסי בתרגום יצחק לבנון על מסעה של קבוצת בני אדם על הכוכב המסוכן בניסיון לחצות אותו תוך כדי התמודדות עם התנאים הנוראים שעליו.
    “צדו הבהיר של כוכב “מאת אלן א. נורס
    http://www.yekum.org/2018/10/%D7%A6%D7%99%D7%93%D7%95-%D7%94%D7%91%D7%94%D7%99%D7%A8-%D7%A9%D7%9C-%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%91-%E2%80%93-%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%A2%D7%9C-%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%91-%D7%97%D7%9E%D7%94-%D7%9E/

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 − חמש =