Image result for ‫דוש  מלחמת יום הכיפורים‬‎

קריקטורה מאת דוש

מאמר מיוחד הדן בהיסטוריה חלופית לכבוד 45 שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים

לפניכם מאמר ראשון מסוגו בעברית שבוחן מה היה קורה לו אירועי מפתח במלחמת יום הכיפורים היו מתרחשים קצת אחרת. המאמר פורסם במגזין צה”ל, ‘מערכות’, גיליון מספר 314 בשנת 1989, והיה ונשאר מאמר יחיד מסוגו בכתב עת זה.

העיתונאי הידוע שכתב את המאמר, אורי דרומי, היה אז עורך כתב העת.

ראו גם:

קשר או כשל? תיאוריות קונספירציה על מלחמת יום הכיפורים

5 תגובות

  1. ניתן למצוא את כל מאמרי ‘מערכות’ באתר שלהם בפורמט PDF. ממליץ לקשר אליו –

    chrome-extension://cbnaodkpfinfiipjblikofhlhlcickei/src/pdfviewer/web/viewer.html?file=http://maarachot.idf.il/PDF/FILES/5/109545.pdf

  2. צריך לומר שדרומי לא מתייחס במילה לקונספציה, שהיתה ההפתעה האמיתית (כי שאר הדברים, כולל מספרי יחידות וכוח אדם וציוד האויב, היו ידועים לפרטיהם). אילו הקונספציה לא היתה קיימת – מן הסתם הכל היה נראה אחרת…

  3. היכנסתי את המאמר באישור אורי דרומי כי הוא יוצא דופן כל כך בכתב העת “מערכות ” אין שם מאמרים נוספים מסוגו על הסטוריה חלופית וכל הקשור בכך אם כי סביר שזה ישתנה בעתיד.
    ביקשתי מהאל”ם דרומי לכתוב מאמר עידכון שבו יתבסס על החומר שהתגלה על המלחמה מאז הפרסום המאמר ב-1989 ויראה אם יש חלופות נוספות ותשובות נוספות שאפשר להציע .הוא שוקל זאת.
    מאז 1989 כמובן התגלו כמה וכמה דברים למשל שישראל הסתמכה על מרגל מצרי בכיר מאוד ,אשרף מרואן ,שהעביר מידע על המלחמה המתקרבת ,כמה שעות קודם לכן ..וגם מזה אפשר ליצור סצינריו של היסטוריה חלופית.
    נניח שלישראל לא היה מרגל בכיר בממשל המצרי ? האם זה היה משנה את התוצאה?
    לצערנו אנחנו יודעים היום שלא.
    מצד שני היה מרגל אחר בשירות ישראל בשורות המצרים שהעביר הזהרה חשובה ביותר לישראל על מתקפה מצרית מתוכננת ועצם הידיעה עליה כמה שעות מראש וההיערכות למתקפה זאת שינתה את פני המלחמה לטענת איש המוסד שהפעיל את הסוכן המצרי.
    אז במקרה הזה אם הסוכן הזה לא היה עובד לצידנו היינו עלולים לצאת במצב גרוע יותר בסיום המלחמה.

  4. ‘המלאך’ סיפק מידע משמעותי נוסף אחרי פריצת המלחמה – את מועד ההתקפה המשוריינת המצרית בשבוע השני.

    בזכות המידע הזה ניתן היה להכין מארבים לטורי השריון המצרי ולבלום אותם, ולפתוח את הדרך לצליחה – ללא סכנת התקפת נגד מוקדמת, כי רוב השריון המצרי הושמד עד אז.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

14 − שלוש עשרה =