חגית בת־אליעזר, שגרירת ‘יקום תרבות’ לאירועים, ממליצה על

ההצגה ‘חובת דיווח’

ההצגה היא מונודרמה מקורית מאת אורי אגוז. הצגת הבכורה התקיימה בתיאטרון תמונע ב- 4.7.2018 בנוכחות המחזאית. רבים מהצופים היו מכריה, אשר בירכו אותה בחום. לישיבתי ליד אורי אגוז בהצגת הבכורה שלה הייתה משמעות טקסית עבורי.

דניס שמע ביימה את הצגת היחיד, דלית ענבר עיצבה את התפאורה והתלבושות, יאיר סגל עיצב את התאורה, רננה גל טמיר נתנה יעוץ אומנותי, ועל הבמה – השחקנית עירית בנדק אשר מפגינה יכולות משחק מגוונות. בנדק גילמה את הדמות הראשית, נגה הפסיכולוגית, ועוד כמה דמויות משנה, שאותן עיצבה המחזאית אורי אגוז במיומנות רבה.

נגה נחקרת במשטרה לאחר שהנער, שבו טיפלה, נעלם ונחשד במעורבות בלינץ’ אכזרי בנער אחר. נאור בן ה־16 עבר טיפול אישי אצל נגה, הפסיכולוגית של בית הספר לנוער בעייתי, שבו הוא למד. נגה מספרת לאמנון, החוקר המשטרתי, לדורית, הפסיכולוגית הבכירה, ולקהל הקשוב, המרותק, על המפגשים עם נאור. שיטת העבודה הייחודית של נגה היא טיפול באומנויות. הבחירה הזאת מעשירה את המחזה בפעילות בימתית, ומאפשרת להדגים את מהלך הטיפול באמצעות משחק בכדור, עבודת נגרות והמחשת חלומות בעזרת בובות בארגז חול. נאור מציב אתגרים בפני נגה: הוא בוחן את גבולות המותר במפגשים האישיים, מנסה להשפיע, ואף לקבוע את מהלכם.

דמותה של נגה מקבלת העמקה נוספת כאם המתמודדת עם מערכת יחסים מתוחה וחוסר הידברות עם בתה המתבגרת.

הפסיכולוגית חוותה גילויי אלימות מצידו של נאור בזמן המפגשים: הוא זרק את הכדור לעבר חפצים שבירים בחדר הטיפול – למרות אזהרתה; פצע במתכוון את ידה במסורית בזמן עבודת נגרות; הראה לה סרטון הוצאה להורג של דאעש. נגה הגיבה על ההתגרויות של הנער במקצוענות, בצורה הולמת. אבל האם הייתה צריכה להבחין במעשיו אלה בסכנה ממשית? נגה חוזרת ומשננת שחובת הדיווח חלה עליה אם היא מזהה סיכוי לכך שהמטופל יפגע בעצמו, יפגע באחרים, או עלול לבצע מעשה בלתי חוקי.

השאלה המרכזית שעולה היא האם במקרה הזה היה עליה לדווח על סממני האלימות, שהתגלו בחדר הטיפולים אל מחוצה לו – למפקחת ואף לגורם משטרתי?

עירית בנדק מיטיבה לשחק את נגה ולהמחיש את פעולותיהם של דמויות המשנה. המתח נשמר לכל אורך ההצגה. הקהל מבין שנאור ביצע מעשה חמור, אך לא יודע מהו. התעלומה נפתרת באופן דרמטי, כשבדקות האחרונות נגה אומרת כבדרך אגב – כי הרי היא משוחחת עם החוקר, שיודע בעצמו – שנאור היה שותף לתקיפה במכות ורצח של נער.

ההצגה תחזור לתיאטרון ‘תמונע’ לאחר פגרה קצרה, תעמת את עירית בנדק עם דילמות מוסריות במשחק פיזי מאתגר, ותמלא את האולם המדורג בקהל סקרן, צמא חוויות.

תגובה אחת

  1. וואו, חגית, נשמע שההצגה הזאת מעניינת וחשובה, ובמיוחד לאנשי טיפול. דילמות לא פשוטות המוכרות לכל מטפל ביחס לחובת הדיווח. תודה רבה, חגית, על הדיווח ועל ההמלצה, ותודה ליקום תרבות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע − 8 =