בימים אלו יצא לאור גיליון מספר 20 של כתב העת הספרותי ‘שבילים’, היוצא לאור בעיר מודיעין. לפניכם ריאיון מקיף עם המשוררת ד”ר רחל אברהם־איתן, עורכת כתב העת

כתב העת הספרותי ‘שבילים’ מייצג את הסצינה הספרותית והתרבותית במודיעין והוא אחד מכתבי העת הספרותיים המסקרנים ביותר מבחינה ויזואלית. את הריאיון ערך אלי אשד וההערות במאמר מוסגר הן מטעמו.

אלי: תמיד עסקת בספרות?

חלי איתן: תמיד. מילדותי, שהייתה קשה מאוד, וגם בבגרותי. אבל כל חיי ידעתי שעליי לתרום לעולם הספרותי והתוצאה הייתה ‘שבילים’.

אציין במאמר מוסגר שלאחרונה יצא לאקרנים סרט תיעודי בשם ‘שירת השחרור – במקום להישבר לרסיסים אני כותבת שירים’, על רחל־חלי איתן ומאבקיה האישיים והספרותיים.

ובפרומו שלו אפשר לצפות כאן

shvilim13

אלי: איך היית מגדירה את הסצנה הספרותית במודיעין? זאת עיר שנחשבת בדרך כלל “עיר שינה” בורגנית משעממת, לא כמו ירושלים ותל אביב.

רחלי: מודיעין זו עיר חדשה. ולכן ההשוואה לירושלים, שיש לה היסטוריה תרבותית של אלפי שנים, ותל אביב, שיש לה היסטוריה של מאה שנה, לא רלוונטית לעיר החדשה. לוקח עשרות שנים עד שאתה מפתח מסורת ספרותית ותרבותית אמיתית בעיר. אנחנו מפתחים מסורת כזאת במודיעין. בהתחלה היה לי סלון ספרותי בבית, ‘הסלון של רחלי’, שהלך וגדל מבחינת האנשים והביקוש. הבנתי שיש לעשות מעשה וייסדתי את ארגון ‘בית הסופר מודיעין והסביבה’, וגם את כתב העת ‘שבילים’ שנתן מענה לביקוש. פרצנו את גבולות המקום, והחברים הם לא רק ממודיעין והסביבה הקרובה, אלא מכל הארץ. ספריית מודיעין מעמידה לרשותנו את אולם הספרייה המרשים, ואנחנו עורכים בו גם תערוכות משותפות לאומנים ולמשוררים החברים בארגון.

אלי: מתי נוצר ‘שבילים’?

רחלי: שבילים נוצר ב־2008. עד היום פורסמו ממנו 21 גיליונות ועוד היד נטויה.

אלי: מה היו המטרות ביצירתו של ‘שבילים’?

רחלי: המטרה העיקרית בראשית הדרך של ‘שבילים’ הייתה לתת במה ראויה לכל הסופרים, המשוררים והאומנים ממודיעין והסביבה תוך אינטראקציה מתמדת עם יוצרים מכל הארץ ואף מחו”ל. לימים מטרה זו הורחבה לכלל היוצרים בארץ. היום ‘שבילים’ משרת סופרים, משוררים, אומנים ואנשי ספרות ומחקר מכל רחבי הארץ, אם כי מודיעין נשארה מטרה עיקרית.

אידיאולוגיה של שילוב וקבלה

אלי: יש אידיאולוגיה ספרותית ספציפית מאחורי ‘שבילים’?

רחלי: האידיאולוגיה של ‘שבילים’ מעמידה על נס את הקבלה והשילוב של יוצרים, וכתב העת ‘שבילים’ נותן שביל לרב־תרבותיות המאפיינת את החברה הישראלית ולמגוון מעגלי הזהויות של היוצרים המשתתפים בו, כמו גם ליצירה האומנותית על כל סוגיה וסוגותיה.

המוטו של ‘שבילים’ הוא אותנטיות המבע והיענות לקול הפנימי, וניתובו לשביל ייחודי המשקף את עולם ה”אני” החד־פעמי, בתוך הקשבה למגוון הקולות היוצרים, ולהפגשת השביל הייחודי של כל יוצר בצמתים של שבילי יצירה

.שבילים – כשמו כן הוא, נותן שביל למגוון הרחב של היוצרים מהמגזרים  השונים של האוכלוסיה הפלורליסטית הישראלית(זו הסיבה ששיניתי עורכים וגרפיקאים החל מהגליונות הבאים כדי לפתוח את שבילים לסגנונות שונים של האמנות הישראלית על גווניה וצבעיה הרבים)

פרופ’ נורית גוברין תיארה בהרחבה ובאופן מדויק אידיאולוגיה זאת במחקרה המקיף על כתבי העת ב’קריאת הדורות’, כרך ו (עמ’ 214-220). ולהלן ציטוט ממנו:

ככלל, נכון לקבוע, כי מדיניות העריכה של כתב-העת ‘שבילים’ מראשיתו, היא מדיניות של שילובים […] שילוב בין הלוקאלי לכללי, תוך העדפת משתתפים הגרים במקום, ונושאים הקשורים בו יחד עם ייצוג נכבד של סופרים מכל הארץ ונושאים כלליים; שילוב בין סופרים בעלי שם מעולם הספרות והתרבות בכלל עם סופרים ותיקים, אבל ידועים פחות, ועם סופרים מתחילים, חלקם מסדנאות הכתיבה של העורכת הנערכות במקום; שילוב בין דתיים לחילוניים, או בניסוח אחר: בין סופרים אמוניים לבין סופרים חילוניים; שילוב של מחקר אקדמי עם ספרות יפה,  מסות ודברי עיון; שילוב נושאים מכל תחומי התרבות והספרות; שילוב ז’אנרים: שירה, פרוזה, מסה, ביקורת; ראיונות;  שילוב גברים ונשים עם עידוד מסוים לנשים ולנושאים פמיניסטיים; שילוב יוצרים מזרחיים ואשכנזים (עד כמה שהגדרות אלה ובעייתיות), ילידי הארץ וכאלה שהגיעו אליה בשלב כזה או אחר של חייהם; שילוב מקור ותרגום; שילוב אמנויות: ספרות, ציור, צילום, פיסול, מוסיקה; שילוב ישן בחדש; שילוב של קולות פוליטיים מכל קצות הקשת הפוליטית.”

Image result for ‫שבילים כתב עת‬‎

מטרות העמותה ופעילותה העיקרית

אלי: ומעבר לאידיאולוגיה של קבלת הכול ושילוב של הכול בכול יש לכם מטרות ספציפיות יותר?

רחלי: מטרות ‘שבילים’ משולבות עם מטרות הפעילות הכללית של ‘בית הסופר מודיעין והסביבה’, שהיא עמותה התנדבותית הפועלת משלהי שנת 2005 בעיר מודיעין וסביבותיה. בשנת 2008 הפכה העמותה לע”ר. המטרות הן לקדם פעילות ספרותית, תרבותית וחברתית במודיעין – הקולטת אוכלוסייה רבה ומגוונת מלוד ומרמלה, מירושלים ומהפריפריה: עולים חדשים, אזרחים וותיקים, גמלאים, מעוטי יכולת, משפחות חד־הוריות ויוצאי צבא, השואפים לקבל במה ליצירתם האומנותית ולסיפורם האישי־המשפחתי־ההיסטורי. אנו רוצים לטפח את הספרות העברית ואת הלשון העברית על כל רבדיה ולהרחיבה בפרט בקרב תושבי מודיעין והסביבה. את זה אפשר להשיג בעבודה משותפת של יוצרים בתחומי האומנות והכתיבה לסוגיהם. אנו מקיימים אירועי ספרות ותרבות וסדנאות לכתיבה יוצרת כדי לפתח, להעשיר ולקדם סופרים, משוררים ואומנים מכל המגזרים של החברה הישראלית במודיעין ובפריפריה. אנו משלבים גם אומנים מאוכלוסיות חלשות מתחומים ומגזרים מגוונים. וכן, מעוניינים לטפח קשרים עם סופרים, אומנים ואגודות סופרים ואומנים בארץ ובעולם.

אלי: לאיזה נושאים עד כה הוקדשו הגיליונות שפורסמו?

גיליון 1 – קולות

גיליון 2 – אורות

גיליון 3 – מקום

גיליון 4 – רב־תרבותיות

גיליון 5 – נשים

גיליון 6-מים

גיליון 7 – משפחה

גיליון 8 – מחאה

גיליון 9 – עץ השדה

גיליון 10 – זמן

גיליון 11 –   נס ואמונה

Image result for ‫שבילים כתב עת‬‎

גיליון 12 – חלום ומציאות

גיליון 13 – הבית  בצל המלחמה

גיליון 14 – מיתוס ואגדה

גיליון 15 – זיכרון

גיליון 16 – קולות וצלילים

גיליון 17 – אדריכלות ויצירה

גיליון 18 – גוף ונפש

גיליון 19 – אשת חיל

גליון 20 – יחסי אדם וחיה ( עורך אורח, דן אלבו)

אלי: מה את מתכננת עבורו כעת?

רחלי: אני משתדלת לא לתכנן לבד, אלא להיפגש עם חברי מועצת המערכת ויחד לחשוב על “שבילים – לאן?”, זה היה נושא הדיון העיקרי בישיבת מועצת המערכת האחרונה, שעל חבריה נמנים: פרופ’ הלל ברזל, רוני סומק, חוה פנחס־כהן, פרופ’ אביבית לוי, ד”ר דן אלבו, ד”ר צדוק עלון, פרופ’ רוני אלוני, פרופ’ עמרי וונדל, ד”ר יאיר קורן־מימון וד”ר ליליאן דבי גורי.

ביקשתי לשמוע רעיונות, בייחוד באשר לחלק האומנותי בגיליון, והוחלט שלאחר כמה גיליונות שבהם התמקדנו באומנות הפיגורטיבית, נשוב אל האומנות המופשטת שאפיינה יותר את הגיליונות הראשונים. לגבי התכנים הייתה שביעות רצון מהקדשת נושא לכל גיליון. מגמה זו תימשך, ועלו נושאים אפשריים שאעלה במפגשי היוצרים שלנו.

אלי: האם היו יצירות ספרות ב’שבילים’ שזכו לפרסים כלשהם?

רחלי: בעבר הייתה לנו ועדה (מחוץ ל’שבילים’) שבחרה יצירות טובות במיוחד, והעלינו אותן לאתר של בית הסופר ולדף של בית הסופר בפייסבוק. כשהעירו לנו על כך שאין פרס כספי לנבחרים, הפסקנו עם זה.

אלי: יש דברים ב’שבילים’ שאת גאה בהם במיוחד?

רחלי: מן ראוי להזכיר בעניין זה את המדור יוצא הדופן ‘שבילי תרגום’ שמביא תרגומים של יצירות מופת עבריות לאנגלית ולשפות אחרות, ואפילו לשפה הבינלאומית, אספרנטו!

במאמר מוסגר: בעקבות מסורת זאת של כתב העת ‘שבילים’,  ‘יקום תרבות’ קיבל מכך השראה וגם הוא מפרסם כעת באופן קבוע  שירים עבריים ביחד עם תרגומיהם לשפות אחרות. עד כה פרסמנו שירים כאלו של נתן אלתרמןמגש הכסף’ ו’מסביב למדורה’ של חיים גורי הנה מוטלות גופותינו’,  ‘תפילה’, ‘אודיסס’ ואחרים של מאיר ויזלטייר, מאיה בז’ראנו ונועם פרתום, ועוד היד נטויה.

אנו מאחלים אריכות ימים ל’שבילים’ ולאידיאולוגיית השילוב והקבלה שלו, שגם לה יש מקום במארג הענק של הספרות העברית.

3 תגובות

  1. השקת גיליון 20, אדם וחיה, בבית הסופר ת”א, רח’ קפלן 6, ביום חמישי, 14 ביוני 2018 בשעה 19:30. בין המשתתפים: צביקה ניר יו”ר אגודת הסופרים (מברך), עצמון יניב, סגן יו”ר אגודת הסופרים, פרופ’ מירון איזקסון,

    דר’ גתית הולצמן, פרופ’ אביבית לוי, דר’ דן אלבו, נעמה ארז ושמעון רוזנברג – עורכי נתיבים ומשתתפי שבילים.
    לאישור הגעה, הצטרפו בדף האירוע בפייסבוק בקישורית:
    https://www.facebook.com/events/418555675274237/

  2. כל הכבוד! מרשים ביותר. מבין השורות אפשר להבין שזה מפעל של אשה-אחת משוגעת-לדבר, אבל עצם זה שהצליחה לרתום כל כך הרבה אנשים לפעילות זה מרשים. מענין איך ממומן מפעל שכזה בארצנו שכידוע לא תומכת במיוחד בפעילות תרבותית.

  3. אירוע דרמטי במיוחד באירוע בבית הסופר לכבוד יציאת גליון חדש מספר 20 של כתב העת הספרותי “שבילים” . משוררת עומדת על הבמה ומקריאה שיר שלה על רצח העם שמתבצע בילדי סוריה. ומוסיפה מילות הקדמה על רצח העם שמתבצע בילדים על גבול עזה.
    אחד האמנים שבמקום זועם על דבריה הפרובוקטיביים ועולה על הבמה ולקוח את התמונה שלו התלויה שם.
    במקום מתחיל ויכוח סוער על שירה פוליטית ושירה ופוליטיקה כן או לא?
    לאה טרן עומדת על שלה והאמן עומד על שלו .
    הם בהחלט מוסיפים שניהם דרמה לערב שמתקיים לזעמם של אחדים ממשתתפיו דווקא בליל המונדיאל . לאחר וןיכוח של כעשר דקות הערב נמשך עם שירים והצהרות פחות פרובוקטיביות .עם סיומו הכל עוזבים במהירות כדי לצפות במונדיאל

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע עשרה + 20 =