סקירה על :

האלגוריה הדחוסה והאינטנסיבית הקצרה של סמנתה שוובלין משאירה אחריה אפטר טייסט חזק. אפשר לאהוב ואפשר לא – אבל אי אפשר לעבור את הספר בלי להתקפל מהמכה בקרביים.

העלילה נמסרת בדיאלוג בין אמנדה ובין דויד:

“כמו תולעים.

איזה מין תולעים?

הספר נפתח בהצהרה של אמנדה ואחריה שאלה של דויד, ילד כבן עשר, ומכאן ועד העמוד האחרון נערך ציד מרוכז אחר התשובה; אמנדה עתידה למות בקרוב מאוד, אולי אפילו בשעות הקרובות, ואין זמן. הכול צפוף, עמוס, ומה שאינו חשוב מושלך מייד במטרה לפנות את המסלול לדבר החשוב באמת.

בתשובות שלה לשאלות הממקדות של דויד אמנדה מתארת נגע קשה שפגע בעיירה הכפרית שבה היא מתארחת עם בתה – העיירה שבה דויד מתגורר; רצף התרחשויות אירעו במקום בימים האחרונים ובהם טמון הסוד הגדול, פתרון השאלה. דויד מכיר את הסיפור על בשרו – הוא אחד מנפגעי הנגע – אבל הוא זקוק לשמוע את אמנדה מספרת ומתארת את האירועים כפי שהיא מכירה אותם.

בסיפור של אמנדה מעורבים טבעי ועל־טבעי, פיזי ומטאפיזי, מרומז וגלוי, ועל הכול שורה רוח אפוקליפטית. אולי בשל מחלתה והיותה תלויה בדויד, ואולי בגלל מצבו המיוחד, מתהפכים התפקידים ודויד הופך לדמות המניעה את הסיפור, לבוגר ולשולט. היפוך התפקידים מוסיף לתחושת הקטסטרופה ולתעלומה.

ככל שדויד מאיץ באמנדה לחפש בתוכה את הרגע הקריטי שבו הכול החל ואת ההגדרה המדויקת של המושג ‘מרחק ביטחון’, כך מתבססת הידיעה שגם אם תהיה תשובה, היא לא תהיה מדויקת דיה או מספקת דיה. רק דבר אחד ידוע – סופה המתקרב של אמנדה.

בהיותו משל, הספר פתוח לפרשנויות כמספר הקוראים בו; הוא עשיר בנושאים ומצאתי בו, למשל, דיבור על אמת ושקר, על חיינו בצל הלא ידוע, על הפנייה לתשובות במקומות לא צפויים וגם במידה רבה על קשר אנושי ועוד ועוד. המושג המרכזי – מרחק ביטחון – מקבל התייחסות מיוחדת אך בעיניי אינו משמעותי יותר מהתמות האחרות שהספר עוסק בהן.

הזמן האוזל מכניס את הסיפור לקצב מהיר, והוא הולך ומתגבר, בולע את הקורא פנימה; זאת, לכל הפחות, הייתה חווית הקריאה שלי – קראתי את הספר ברצף ובנשימה עצורה.

סמנתה שוובלין, ילידת בואנוס אייריס, היא סופרת צעירה יחסית וכבר זכתה בפרסים, וכבר הוכתרה כאחת מ־22 הסופרים המבטיחים ביותר בשפה הספרדית מתחת לגיל 35. היא עתידה לבקר בארץ במסגרת פסטיבל הסופרים הבינלאומי שיתקיים בימים 8–11 במאי.

למה לא מוזכר השם של עורך או עורכת התרגום? לאלוהים פתרונים

מרחק ביטחון – סמנתה שוובלין, ישי שריד והילה בלום

פרטים נוספים על הספר:

הוצאת עם עובד

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שלוש עשרה + 15 =