חגית בת-אליעזר, שגרירת “יקום תרבות” באירועים, ממליצה על

צילום: אלי כץ

המופע החדש “טינדריסטים” של אנסמבל אספמיה

המופע בבימויה של דליה שימקו מוצג באופן חדיש: לא על במות באולמות מול שורות צופים, אלא בברים בפני סועדים סביב שולחנות.

ראיתי את המופע בבר פרישדון, הממוקם על ציר דיזנגוף בין הרחובות פרישמן וגורדון.

השחקנים-יוצרים שירה עדן, איציק גולן, שירה קוריאל ואסף מור, מגלמים ארבעה צעירים שמחפשים מין ואהבה. הם ידידים טובים, ומספרים זה לזה ולקהל על הדייטים שהתחילו באפליקציית ההיכרויות טינדר, הגיעו לכדי פגישות אישיות, אך רובם המכריע היו כושלים ומאכזבים. השחקנים היו קרובים ונגישים לקהל. הם יצרו קשר עין וקשר לב, ואף הזמינו מתנדב מהקהל. איציק ניהל עם בחור צעיר, שהצטרף אליו, שיחה כנה וחושפנית, אך לא מביכה.

הטקסט, שנכתב ע”י שירה עדן בשיתוף עם שלושת השחקנים האחרים, מרשים ברמתו הגבוהה: שפתו נקיה, מכבדת, הוא נמנע מקלישאות, מוולגריות, ובולט היחס השוויוני בין נשים וגברים.

הסיפורים האישיים של הדמויות כנים ונוגעים ללב. בחורה אחת (שירה) מתקרבת ליום הולדתה ה-33, מאמינה באהבה רומנטית, ומחליטה בעצת ידידיה לצאת לדייטים רבים, כדי למצוא זוגיות ולא להיות לבד ביום ההולדת. שירה מאמינה באהבה, במציאת בן זוג יחיד, אך גם זה לא סוף פסוק. חיי זוגיות יכולים להיגמר, ואנשים נפרדים. דוגמה לכך משמש הבחור הנשוי מבין ארבעת החברים (אסף), שהוא אף אב לילד, המגלה שאשתו פעילה בטינדר, ומבין שהיא נפגשת עם גברים, דבר המביא למשבר בחיי הנישואין שלהם ולפרידתם. בחורה צעירה יותר (נטלי) מחפשת מין מלהיב, וחוששת להזדקן ולאבד את האנרגיות והחיוניות שלה. הבחור הרווק (איציק) מתאפיין ביחסו החברי והמתחשב לנשים, שבא לידי ביטוי במונולוג החכם והמרגש, שבו תיאר את בת הזוג האידיאלית: “יהיו לך תחומי עניין בהם תהיה חכמה, לא תהיי שלי אלא שלך, ותקדישי לי אותך. נלמד האחד את השני ונשתנה בזכות השני, וכך כל אחד מאיתנו יהיה אדם טוב יותר, שמח יותר.”
המופע מציג את נושא ההיכרויות באופן רגשי ומעמיק, ומעורר שאלות לגבי היחסים בין המינים מאז ומעולם ובעידן האפליקציות מעכשיו ועד עולם.
המופעים הקרובים: ב-6.3.2018 ב”moodtlv”; ב-25.3.2018 ב”נוקטורנו לייב” בירושלים; ב-26.3.2018 ב”בית המרזח” ברמת ישי.

חגית ממליצה גם על

צילום: יוליה וולוך

המופע של יונתן הירשפלד

יונתן הירשפלד הוא צייר, שותף בגלריה לאמנות חנינא בייסודו, בעל השכלה רחבה באמנות ובפילוסופיה, מרצה במסגרות שונות, וכן כותב על אמנות במוסף “תרבות וספרות” של “הארץ”.

ב-25.2.2018 הופיע הירשפלד בהרצאה חווייתית על הסודות מאחורי יצירות האמנות הגדולות, במסעדת סורא מארה בתל אביב במסגרת סדרת האירועים thinkdrink.
יונתן הקרין ציורים יצריים, שכללו עירום נשי וגברי, וסיפר על המסרים שאותם טמנו האמנים ביצירותיהם. לדוגמה, בציור “הדוכסית מאלבה” של גויה הספרדי, האצבע ענודת הטבעת עם שמו של הצייר חרוט עליה, מצביעה על הכתובת בחול “solo Goya”. הפרטים האלה מאשרים את השמועות על הקשר הרומנטי שהיה בין הצייר לאישה המצוירת. יונתן דיבר על “הצבעה לצורך הצבעה”, וכדוגמה נוספת למושג הזה הביא את הגיבורים של לאונרדו דה וינצ’י המצביעים למעלה, כלומר אל ידע ואידיאות, אך יש בציוריו גם טיפוסים של מטה, כמו למשל קופידון מראשית המאה השבע עשרה, לא כילדון קל תנועה, לבן כנפיים, אלא כמתבגר שמנמן ומגושם עם כנפי עוף קודרים, ועם רמזים מיניים בתנוחות ידיו. ציור זה, וכן ציור מצונזר של זקפה, מעשה מכחולו של לאונרדו, מפריכים את טענותיו של פרויד על הא-מיניות של ליאונרדו.

ראינו מסרים של קנאה מקצועית בין אמנים, וכן את מיאוסו של מיכלאנג’לו בציור המתמשך של הקפלה הסיסטינית.

יונתן השמיע הבחנה כללית לגבי יכולתה של תקלה קלה במהלך החיים התקין לחשוף את האמת שהוסתרה מתחת לפני הנראה. דוגמא לכלל הזה משמש הציור המפורסם “ונוס בחדר הרחצה” של הצייר הפילוסוף הספרדי מן המאה השבע עשרה דייגו ולסקס. המראה בציור מכוונת למרכז גופה של וונוס הערומה, אך תחת זאת במראה משתקפות פניה. התקלה האופטית הזאת מבטאת את מחאתו של הצייר נגד הכנסייה החזקה בספרד, שרדפה ציירי עירום. בהקשר הזה ציטט יונתן תוצאת מחקר, לפיה קיים קשר בין סקרנות מינית אצל ילדים לסקרנותם האינטלקטואלית בבגרותם.

למראה סדרת ציורי רפאל מתחילת המאה השש עשרה, עם נשים הכושלות להסתיר את מבושיהן, חשבתי לעצמי, שהידים הנשיות האלה, שבמשך מאות שנים לא מצליחות להסתיר את השדיים והמבושים, בעצם מצביעות עליהם.

המסרים, הרכילויות, והסודות, שעליהם שמענו בהרצאה, הם, לפי דבריו של יונתן הירשפלד, הפרמטרים המבחינים בין האמנות, לבין עשייה דומה של חפצי קודש וקישוטי נוי בכנסייה.

יונתן הירשפלד היה מרתק: יצרי ונמרץ. כעת יש הזדמנות ליהנות ממנו בסדרה בת עשר הרצאות במכללת עלמה בנושא “היצירות האחרונות של המאסטרים הגדולים“.

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שלוש − 3 =