מאת אלי אשד

ישראל ונאט”ו אינן יכולות להרשות לעצמן לראות את תורכיה נקרעת בין סיעות שלוחמות זו בזו ” אמר רב סרן  מתן  ירקוני ,”נאט”ו” זקוקה לחומה בצורה נגד הפונדמנטליסטים  המוסלמים ,וכמו סוריה ,ישראל זקוקה למים מתורכיה .כדאי להילחם עכשיו כדי לשמור על תורכיה מפני פגיעה”.

ללוחם ממלחמת יום כיפור ב-1973 היו פני פר וגוף נמוך ומוצק .אוגוסט שמע שאופיו תואם את מראהו. כאשר היגיע הרב –סרן התחיל אוגוסט לשוחח איתו על הכוננות הגבוהה שהוכרזה בישראל ,אחרי שסוריה העבירה את כוחותיה צפונה .אם תפרוץ מלחמה ,ישראל מוכנה לבוא לעזרת תורכיה .

“ומה תעשה ברית נאט”ו ” שאל רב סמל וילנאי

“רק עכשיו דיברתי עם גנרל קוין ברק בבריסל “אמר ירקוני “בנוסף לנוכחות הצבאית האמריקנית המוגברת בים התיכון ,הועברו כוחות נאט”ו באיטליה לדרגת כונניות הגנתית שתיים”.

צעד חכם “אמר קולונל  אוגוסט “..אני בטוח שהמעבר לכוננות שתיים מיועד לאלץ את יוון להחליט לצד מי היא  עומדת .או שהם מצטרפים לבעלי בריתם בנאט”ו ועוזרים להגן על תורכיה ,או שהם תומכים בסוריה ,ואם יון מצטרפת לסוריה ,הם יחטפו את המגף האיטלקי בישבן שלהם “

רב סרן וילנאי הניד בראשון לאט “המזרח התיכון נכנס למלחמה ונאט”ו נסדקת ,והעולם נערך יותר ויותר  בגושי מיקרו. “

(  מתוך  “חדר מלחמה -פעולות מלחמה ע’ 242)

בסוריה מתנהלת בעת כתיבת שורות אלו, בפברואר 2018, במחוז אפרין בגבול סוריה-תורכיה מלחמה של ממש ( ולא מבצע מוגבל) בין התורכים ובין הכורדים, אנשי אירגון YPG, שאותם ההתורכים מאשימים שהם טרוריסטים.

התורכים תכננו מבצע מהיר, אבל כעת נראה שהוא יימשך חודשים לפחות, ועלול להתרחב ולהיהפך למלחמה גם כנגד גורמים אחרים כמו ארה”ב.

לאור כל זאת נדון בספר שפורסם באנגלית בשנת 1996  ועוסק בכל הרקע לסכסוך הזה, שמשתולל כעת במלוא עוזו, ומציע תרחיש משלו לאן  וכיצד הוא עלול להתקדם. תרחיש שיש בו עניין רב כעת, כאשר אנו נמצאים בעיצומו של הקונפליקט, שנראה שרק ילך ויתעצם.

תוצאת תמונה עבור ‪jeff rovin‬‏

סופר הצללים של סדרת “חדר מלחמה”, ג’ף רובין

זהו הספר “פעולות מלחמה”, מספר 4 בסדרת “חדר מלחמה”, המיוחסת למחבר רבי המכר טום קלנסי וסטיב פיצ’ניק, בכיר בממשל האמריקאי, שכתב ספרי מתח מהצד, נכתב למעשה בידי סופר הצללים הקבוע שלהם ג’ף רובין (מומחה לקומיקס ולסרטי מד”ב, וגם מתברר ספרים ליחסים בינלאומיים – וכפי שהתברר לימים, בעת שכתב את ספרי הסדרה היה גם  פעיל פוליטי תקשורתי בכיר ב”כוורת” של נשיא ארה”ב ביל קלינטון ואישתו הילארי).

“חדר מלחמה” היא סדרת ספרים שעסקנו בה כבר בעבר בתיאור קונפליקטים אפשריים בין ארה”ב וצפון קוריאה (ראו ברשימה – “התחזית הספרותית למלחמה עם צפון קוריאה – גרסת חדר מלחמה”) ומלחמת אזרחים אפשרית בספרד (ראו ברשימה “שלום לך קטלוניה – התחזית הספרותית למלחמת אזרחים בספרד”).

תמונה קשורה

צוות “חדר מלחמה” מטפלים במשבר בינלאומי נוסף במיני סדרה טלוויזיונית

יחידת  “חדר המלחמה” העומדת במרכז הסדרה עוסקת בפיתרון קונפליקטים בינלאומיים קיצוניים במיוחד שעלולים לפרוץ, וכמה מהם – מאז שהספרים נכתבו – אכן פרצו או עלולים לפרוץ. הספר הרביעי בסדרה “פעולות מלחמה” (1996, תורגם לעברית בידי יוסף אשכול ב-1998) תיאר קונפליקט כזה בין התורכים והכורדים בסוריה.

זאת, כתוצאה מפעולת טרור כורדית עצומת ממדים ובעלת השלכות מחרידות כנגד סכר אתתורק הענק בתורכיה. זהו אחד המותחנים הבודדים שעוסקים בקונפליקט זה בין תורכיה והכורדים, והיחיד שקיים כרגע בעברית.

תוצאת תמונה עבור ‪op centre 4‬‏תוצאת תמונה עבור ‪op centre acts of war‬‏

אבל כפי שנראה, הוא לא היה מרחיק ראייה מספיק. בספר טרוריסטים כורדים מסוריה (מאזורים שבהם מתקיימת הלחימה כעת) משמידים  את סכר אתתורק בתורכיה, וכתוצאה מכך אזורים נרחבים של תורכיה וסוריה מוצפים, ונגרם נזק רב בנפש וברכוש.

אנשי יחידת “חדר מלחמה” יוצאים לסוריה כדי למנוע הסלמה חמורה בין תורכיה והכורדים, שעלולה לפגוע באזור כולו. מתברר שהחרבת הסכר – שעוזר להפרות את אדמת תורכיה אולם משקע את צפון סוריה יותר עמוק יותר בבצורת וברעב מלחמה כוללת במזרח התיכון – היא רק צעד ראשון בתוכנית קפדנית שתחייב קביעת סדר חדש באזור ובמרכזו הקמת מדינה כורדית עצמאית.

הנה קטעים מהספר המתארים את הרקע לקונפליקט:

החל מאמצע שנות השמונים לחמו קבוצות הגרילה כורדיות  הרבות נגד הדיכוי התורכי, שהסיבה לו הייתה הפחד מכך שאוטונומיה כורדית תביא להקמת כורדיסטן חדשה, שתהיה מורכבת מחלקים של תורכיה, עירק ואיראן. נושא זה לא היה דתי, אלא תרבותי לשוני ופוליטי.

מספר הקורבנות שתבעה המלחמה הבלתי מוכרזת הגיע עד 1996 לאלפים רבים.

מעורבותו של איברהים התחילה באותו הזמן, כאשר המים באזור נעשו נדירים עוד יותר בגלל פעולות הכורדים ובהקשר שלו התחיל למות מצמא… פעולות המורדים נועדות להזכיר לתורכים שהכורדים נחושים בדעתם להיות חופשיים עם או בלי מדינה משלהם.

“לדברי הכורדים”, אמר רוג’רס “רק כשליש מהאנשים שיש להם דם כורדי אוהדים את המאבק שלהם והשאר נאמנים לארץ המאחרת אותם”.

סכר אתתורק הוא הגדול ביותר במזרח התיכון ואחד הגדולים בעולם. הסכרים במזרח אנטוליה מאפשרים לתורכים לשלוט בזרימת מים לסוריה ולעיראק. תורכיה מתחילה להקים מדרום מזרח אנטוליה מפעל השקיה שיקטין את אספקת המים למדינות האלה עוד יותר.

כמות המים שמגיעה לסוריה תקטן בארבעים אחוזים וזו שמגיעה לעיראק תקטן בשישים אחוזים, ואז קבוצה כלשהי של סורים גונבת מסוק תורכי במטרה לתקוף שם מטרה.

האם מתקפה כורדית כזאת  כנגד סכר אתתורק תיתכן במציאות? בהחלט כן, והיום יותר מתמיד. התורכים מצידם מאיימים להשמיד סכר חשוב באיזור אפרין ומטוסיהם אולי יעשו זאת, אבל זה  בלי ספק יביא לתגובה מקבילה של הכורדים כנגד סכרים בתורכיה.

מלחמה תורכית -כורדית – הדיון  הנשיאותי

תוצאת תמונה עבור ‪op centre 4‬‏

הדיון הנשיאותי במשבר

“פול “אמר לינקולן “סיפרתי לשאר הנוכחים על הגיוס בתורכיה …

ב-12.30 אחר הצהריים לפי השעון שלנו ,תורכיה גייסה יותר מחצי מליון חיילים ,כוחות קרקע וחיל האוויר והעמיד המאה אלף חיילים בכוננות גבוהה בכוחות הימיים ,כוללים את כוחות האוויר הימיים וחיל הרגלים הימי ,זה כמעט כל הכוח הצבאי שלהם.

“כולל מילואים ? שאל הנשיא.

“לא אדוני ” אמר שר ההגנה קולון ,” הם יכולים לגייס עוד עשרים אלף חיילים אם היה להם צורך ,ואחר כך לשאוב מכוח העבודה של בני תשע עשרה עד ארבעים ותשע עוד חמישים אלף מועמדים לאימונים אם יהיה צורך”.

“נאמר לנו שכוחות הקרקע וחיל האוויר הולכים לתפוס עמדות לאורך הפרת וגבול סוריה “המשיך לינקולן , הכוחות הימיים מתרכזים בים האגאי בים התיכון. אנקרה הבטיחה לנו שהכוחות הימיים בים התיכון לא ירחיקו דרומה מעבר לקצה הדרומי של מפרץ אלכסנדרטה”.

(_ פעולות מלחמה ע’ 97)

Image result for Op-Center 4

לפניכם תיאור מהספר, ובו דיון מהקבינט העליון של ארה”ב – הנשיא ויועציו בבית הלבן, באשר למה לעשות כאשר תורכיה מתכוונת לפלוש לסוריה בגלל חששה שהכורדים הסוריים זוממים נגדה מעשי טרור, חשש מוצדק בהחלט בסיפור (אבל שנוי מאוד במחלוקת בין תורכיה ושאר העולם בהווה שלנו).

הדיון הוא ריאליסטי בהחלט, ויש להניח שהטענות שמועלות שם הו דומות לאלו שמעלים יועצי הנשיא טרמפ  במציאות ברגעים אלו, כאשר הם דנים בפלישה התורכית לסוריה ומה לעשות לגביה.

Image result for op centre  Harry Hamlin

פול הוד, ראש צוות “חדר המלחמה” ואיש ממשל בכיר מאזינים בפנים קודרות לחדשות מאנקרה. האם נכנס הרודן התורכי להתקף זעם נוסף? האם הוא רק יאיים שוב על ארה”ב ובעלות בריתה או יתקוף?

תורכיה וישראל

בעולם של “חדר מלחמה” עדיין ישנו  שיתוף פעולה בין התורכים לישראלים.

אולי התורכים ידווחו על ממצאיהם הצבאיים לישראלים שעמם יש להם שותפות. בתמורה לסיוע ימי הדדי והשיפורים מתמידים במטוסי הקרב התורכיים המזדקנים אמור להיות לישראלים גישה למרחב  האוויר התורכי. שתי המדינות גם אמורות להעביר זו לזו מידע מודיעיני”.

“הכורדים הסורים היו מעדיפים לתקוף את דמשק מאשר את סוריה”, אמר הרברט, “הם שונאים את המשטר הנוכחי”.

“הכורדים גם מקבלים עידוד גובר והולך מהדוגמה הפלסטינאית”, אמר מקקסקי, “הם רוצים מדינה משלהם”.

ו”אף על פי שגם אם ישיגו אותה לא יביא להם הדבר שלום”, אמר הרברט, “הם מוסלמים סונים ואינם רוצים להיבלע בתוך המוסלמים השיעים ושאר האוכלוסייה. זיהוי המלחמה הגדולה שהם מנהלים בתורכיה ובעירק ובסוריה. אבל שימו את התורכים ביחד בכורדיסטן חדשה ואנשי ארבעת ענפים שלהם,החנאפי, המלכי, השאפי והחנבלי יתחילו לקרוע אלה את אלה לגזרים”.

אולי לא”, אמר מקקסקי, “בין היהודים בישראל יש חילוקי דעות עזים, אבל הם חיים ביחד”.

ג’ף רובין המחבר דמיין מצב שבו בעת המלחמה התורכית-סורית ישראל מכריזה על מצב כוננות גדול ומתכוונת לסייע לתורכיה במאבקה. שהרי:

“ישראל ונאטו אינן יכולות להרשות לעצמן לראות את תורכיה נקרעת בין סיעות שלוחמות זו בזו”, אמר רב סרן ירקוני (איש צה”ל), “נאטו זקוקה לחומה בצורה נגד הפונדמנטליסטים המוסלמים וכמו סוריה ישראל זקוקה מים. לכן כדאי לה עכשיו כדי שמור לה על תורכיה מפגיעה”.

במציאות כיום ישראל שהסתכסכה עמוקות עם תורכיה איסלאמיסטית ורואה בה איום מתגבר, עומדת מהצד וצופה בקונפליקט בהחלט לא כבעלת ברית של תורכיה.

הספר מתאר אם כך בצורה ריאליסטית כיצד ארה”ב הייתה מגיבה אילו הקונפליקט בין תורכיה והכורדים נפתח בשנות התשעים, כאשר תורכיה הייתה בעלת ברית אמינה של ארה”ב ושל ישראל.

אבל למרבית הצער (של ארה”ב וישראל, לא של הכורדים) המציאות התגלתה כמטורפת יותר מהדמיון הפרוע ביותר של ג’ף רובין.

רובין לא העלה על דעתו שתורכיה הפולשת לסוריה לא תהיה בעלת ברית אמינה של ארה”ב ומדינה חילונית הנתמכת בידי ישראל בשותפות שקטה ואמיצה, אלא מדינה איסלאמיסטית קיצונית שמהווה איום פוטנציאלי על המערב כולו. הוא לא העלה על דעתו בשלב זה שעל תורכיה ישתלט שליט רודני איסלמיסטי שישאף להקים לתחייה את האימפריה העותומאנית ולהחזירה לימיה הגדולים כשליטת האזור ומגינת  המוסלמים (הסונים) בכל מקום.

Image result for Op-Center 4

והיה עוד אספקט אחד נוסף שאותו לא העלה רובין על דעתו, שבעת שזה יקרה שוב לא תהיה סוריה, אלא שורה של גופים הנלחמים זה בזה שמשטר אסד הוא רק אחד מהם, כמיליציה חזקה במיוחד הנתמכת בידי איראן ורוסיה. וזה היה לחלוטין מעל ומעבר לדמיונו ומעבר לדמיונו של כל אדם אחר בשנות התשעים.

בספר “יחידת חדר מלחמה” מצליחה לעצור את הטרוריסטים הכורדים ולמנוע מלחמה תורכית-סורית. במציאות כבר די ברור שארה”ב ותורכיה נמצאים על מסלול התנגשות.

מסלול התנגשות כזה המגיע לקוניפליקט אמריקאי -כורדי תואר בספר בדיוני אחר ובו נעסוק ברשימה אחרת.

ראו גם:

המלחמה הכורדית -תורכית: תחזית

חדר מלחמה: התחזית הספרותית למלחמה נגד צפון קוריאה

שלום לך קטלוניה – התחזית הספרותית למלחמת אזרחים בספרד

“חדר מלחמה ” -המיני סדרה הטלויזיונית 

op centre curds

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

7 − 4 =