הקדמה מאת אלי אשד

עוד שיר קלאסי של המשורר הרוסי המפורסם לרמונטוב, שכאן ב”יקום תרבות” כבר פרסמנו את שירו על המלכה הגרוזינית תמרה בצירוף חמישה תרגומים שונים לעברית.

כעת אנו מפרסמים את אחד משיריו המפורסמים ביותר ולמעשה האחרון שכתב, “הנביא”, כשם שיר ידוע מאוד של פושקין שהשפיע עליו (שגם אותו פרסמנו ב”יקום תרבות”).

תוצאת תמונה עבור ‪Пророк lermontov‬‏

השיר “הנביא” של לרמונטוב נכתב בקיץ 1841 – כחודש לפני מותו של המשורר בדו-קרב.עד כמה שידוע, זהו השיר האחרון של לרמונטוב. השיר מתכתב עם “נביא” של פושקין ויש בו משום המשך שלו. בסופו של השיר של פושקין, הגיבור הפך להיות נביא וקיבל על עצמו שליחות להשפיע על האנשים.

תוצאת תמונה עבור ‪Пророк lermontov‬‏

הנביא של לרמונטוב מתאר את הקשיים שבהם נתקל, ואת היחס העוין והמשפיל של האנשים כלפיו. הפיכתו של הגיבור לנביא, שהייתה ברכת האל בשיר של פושקין, הפכה לקללה בשיר של לרמונטוב.

זהו שירו האחרון של לרמונטוב. הוא נכתב במאי – ראשית יולי 1841, שבועות מספר לפני נפלו בדו קרב. האם חזה בו את מותו המתקרב?

“הנביא” של לרמונטוב תורגם לעברית לא פחות מחמש פעמים, ובהם בתרגום חגית בת-אליעזר (בתמונה למטה), שפרסמה כבר  ב”יקום תרבות “את תרגום “הנביא” של פושקין.

תוצאת תמונה עבור ‪Пророк lermontov‬‏

       
חגית בת-אליעזר‬‎

הנביא \ מיכאיל יורייביץ’ לרמונטוב

תרגום: חגית בת-אליעזר

              

כתב היד המקורי של “הנביא” שאותו כתב לרמונטוב בימיו האחרונים.

“הנביא” תורגם לראשונה לעברית  בידי שלמה .מנדלקרן בכתב העת “הבוקר-אור”  בעריכת  גוטלובר  בוורשה בשנת תרמ”א 1881. זהו אחד התרגומים המוקדמים ביותר של לרמונטוב לעברית, אשר פורסם שוב  בספר בשירי שפת עבר של מנדלקרן – ספר א’ בשנת 1882.

באותו זמן תרגם מנדלקרן באותו כתב עת בחוברת ב’ את שירו של פושקין “הנביא”, ששימש כמקור השראה ללרמונטוב. שתי הפואמות הופיעו באותו העמוד עם ציון כללי “מאת פושקין ולרמונטוב”, והקורא העברי לא יכול היה לדעת מי כתב מה.

Davidshimoni.JPG

דוד שמעוני

התרגום השני של השיר היה בידי דוד שמעונוביץ ( לימים דוד שמעוני), משורר ידוע.

התרגום פורסם תחילה ב-1911 בקובץ בשם “יפת”, שפורסם ביפו בשנת 10911 תרע”א

ופורסם שוב, הפעם בשם המתרגם “דוד שמעוני” בקובץ  כתבים נבחרים: שירים ליריים, פואימות, גיבור דורנו,הוצאת מוסד ביאליק 1956.

תרגום שלישי היה בידי יוסף ליכטנבום בקובץ שירים ופואימות תל-אביב: אל”ף, תשכ”ו, 1966

ו

התרגום הרביעי נעשה בידי דב גפונוב בקובץ “שירי מיכאיל לרמונטוב”, שיצא לאור במהדורות פקסימיליה ב-1986 ושוב עם מבוא והערות: שלמה אבן שושן בהוצאת הקיבוץ המאוחד ב-1989.

תוצאת תמונה עבור דב  גפונוב לרמונטוב

תוצאת תמונה עבור ‪Пророк lermontov‬‏

ראו גם:

המלכה תמרה והמשורר לרמונטוב: עוד שיר ידוע של לרמונטוב בכמה תרגומים

“הנביא” מאת פושקין בכמה תרגומים

תרגום של “הנביא” לאנגלית

שירה על פי “הנביא” של לרמונטוב

3 תגובות

  1. הערה על התרגום של מנדלקרן. הצילום אינו מכתב העת, אלא מהספר ‘שירי שפת עבר’, וארבע שורות אבדו בין שני הצילומים. ובספר מצויין מי הכותב המקורי, פושקין או לרמונטוב (בכתיבו: לערמאנטאוו). אמנם כדי לגלות זאת, ובכלל כדי לגלות שרביםמהשירים הם תרגומים משפות שונות, צריך ללכת עד לעמוד האחרון.

  2. שאפו למדור ולאלי אשד. שאפו לחגית על התרגום . תמיר טוב לחדש את השפה בהתמודדות עם מתרגמים משובחים. יש לי שמעוני בבית מזמן. חוץ ממנדלקרן כל תרגום הא בעל היופי שלו. חגית, עמדת בכבוד לצד האחרים למרות שאיני יודע רוסית. אבא עלה בגיל 10 מאודסה אבל לא לימד אותי.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש עשרה + 14 =