Image result for ‫משה שמיר‬‎

משה שמיר בצעירותו

הקדמה מאת אלי אשד

ב-22 בפברואר 1948, לפני שבעים שנה, נפל אליק שמיר בקרב בכפר יאזור.

זמן קצר לאחר מכן חיבר אחיו, הסופר הידוע משה שמיר, סיפור קצר לילדים בשם “אליק והכלניות” על אודות יומו האחרון של אליק. הסיפור פורסם בשבועון “דבר לילדים”, ולאחר מכן בקובץ הסיפורים לילדים “אחד אפס לטובתנו”.

לפניכם ניתוח גרפולוגי שערכה הגרפולוגית מיכל דורון לכתב היד של “אליק והכלניות”, שנכתב ימים ספורים ממש לאחר נפילת אליק.

כתב היד אותר  בידי חוקר הספרות אילן ברקוביץ’ במרכז  קיפ  לחקר הספרות והתרבות העברית באוניברסיטת תל אביב, שם שמור ארכיון משה שמיר, ותודנו נתונה לו ולמכון.

בסיום הניתוח נביא את הסיפור כפי שפורסם בספר “אחד אפס לטובתנו”  עם איורים של שמואל כ”ץ  ואת הרשימה של שמיר”גבורתו של אליק” כפי שהופיעה ב”מקראות ישראל ” שבה הוא מנתח את אישיותו של אחיו.

כל הזכויות שמורות ליורשיו של משה שמיר.

והנה לפניכם כתב היד של "אליק והכלניות":

ניתוח כתב ידו של משה שמיר

מאת מיכל דורון

כתב ידו של משה שמיר קליל ומהיר, נכתב בזריזות רבה, קיימים קישורים רבים בין  האותיות. כל אלו מעידים על מהירות תפיסה, ערנות, מקוריות וחדשנות.

נראה כי הסופר קלט כל זיק וכל תגובה בנפש האדם ובסיב הסערה מסביבו. מבנה האותיות חוטי – עם קישורי אוויר, מה שמעיד על ענייניות, קיצורי דרך בחשיבה עם הרבה זוויות המעידות על ביקורתיות ווכחנות.

אדם חדשן ומקורי כמו הסופר תמיד יגלה יוזמה לפעילות בשל הצורך באתגרים.

ניכר כי לסופר הייתה יכולת ניהול מו”מ מופלאה, בשל יכולתו להבין את הגוונים השונים באישיות הזולת, לאתר את הסיטואציה בזמן אמת, ובטקט מופלא לדעת ולומר את הדבר הנכון.

אם מתבוננים ומנסים לתאר ולדמיין קפיץ או חבל דק, האוחז ומניע את האותיות והמילים, נראה כי אותו חבל נמתח בעדינות כמו גומי. הדבר מאפשר לו תזוזה לבחון את האירועים מסביבו.

לשם כך נדרשות יכולת הסתגלות ורגישות תכונות שהיו במשה שמיר ושכנו לצד ביקורתיותו. ביכולתו היה להסתגל במהירות לנסיבות, להבין את המהלכים ולעבור מעניין לעניין.

זווית הכתיבה תנודית – פעם האותיות נדות בעדינות רבה ימינה, ופעם בעדינות רבה פונות בזווית ישרה. גמישות זו מאפשרת לסופר אלתור ותמרון .

הכתב הוא חוטי – אם נתבונן על התנועה המהירה והקפצנית המעידה על אינטואיציה נראה גם באזור האמצעי של הכתב את האותיות כמו חוטים מרפרפים. אלו הן ההברקות במוחו של שמיר, הבזקי רעיונותיו המהירים מחד, וקוצר רוחו מאידך גיסא – ואלה יוצרים שילוב של מתח פנימי.

האזור האמצעי בכתב היד משול ל”אני המתווך” על פי תורת הפסיכואנליזה.

נראה כי אזור זה, למעט האותיות הראשונות ברוב המילים בטקסט (תופעה המעידה על צורך בהערכה), הוא די קטן יחסית לאזורים העליון והתחתון השוחקים אותו. מה שמביא למסקנה של הערכה עצמית לאבילית – תחושה המאפיינת יוצרים רבים.

תופעה גרפית מעניינת היא האזור התחתון בכתב כמו האותיות ק’ סופית ונ’ סופית בולטות מאוד. וגם פולשות לאזור של השורה מתחתן. אף על פי ששמיר כתב על דף עם שורות, ניתן להסיק מסקנות מבוססות. האזור התחתון הבולט בכתב היד מבטא את הפרקטיות של הכותב ואת יכולתו להוציא את רעיונותיו מהכוח אל הפועל. נוסף על כך, אם נתבונן בצורה יסודית יותר בדרך שבה ננעצים המקלות באדמה של אזורים אלו לאחר הסקרנות המבעבעת, ניתן להסיק על  העקשנות והדעתנות של היוצר. האותיות ק’ ונ’ סופית חוזרות אחורה בהיפוך נוגד ובחריקת בלמים לאחור. תופעה זו מעידה על וכחנות.

מהירות הכתב והזווית המתבוננת לכיוונים השונים, משקפת נטייה להשתעמם במהירות בשל הסקרנות ותחומי העניין המרובים בו- זמנית.

התנועה הסוחפת והעדינה משקפת יכולת החלטה מהירה, התלהבות עם רגישות.

שמיר כתב כמעט ללא שולי פתיחה, גישתו ספונטנית, ורצונו לחופש פעולה ללא כבלים הוא גורם מרכזי. בלהיטותו הוא נע מקצה אחד של הדף בצורה אסוציאטיבית עד סופו, גומע את השורות תוך שהוא תר אחר גיוון ומגלה יכולת שכנוע מופלאה ודיפלומטיה.

במבט היסטורי רבות נכתב על עריקתו את מחנה השמאל. בכל מקרה, על פי כתב היד לא ניתן לראות עמדה פוליטית, אלא כישורים מדיניים. שמיר על פי כתב היד מתגלה דיפלומט מצוין.

נספח

אליק והכלניות – הסיפור בגרסת הספר “אחד אפס לטובתנו” עם איוריו של שמואל כ”ץ

עוד סיפור “גבורתו של אליק” שהופיע ב”מקראות ישראל”.  מעין סיכום של שמיר על אליק ואישיותו :

ראו גם:

סופר בשר ודם: על משה שמיר

יומו האחרון של אליק

Image result for ‫משה שמיר במו ידיו‬‎

2 תגובות

  1. בקריאה חוזרת של “אליק והכלניות ” אני מזהה שהמבנה שלו ופרטים בעלילה מבוססים על סיפור של אשר ברש”שאול והאתונות ” שמתאר את השעות האחרונות בחייו של שאול המלך הראשון של ישראל, ופורסם כמה שנים קודם לכן וניתן למצוא אותו בקובץ של ברש “שיח העתים “.
    ומתי שהוא נעלה אותו ב”יקום תרבות “.
    בבירור שמיר קרא את הסיפור של ברש ,חיבב אותו והשתמש בו עבור הסיפור על השעות האחרונות בחייו של אחיו.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע + שמונה עשרה =