ביום רביעי, 20 בדצמבר, ב’ בטבת, בשעה 20:00 יתקיים במוזיאון תיאטרון הבובות בחולון ערב השקה ועיון מרתק על ספרה של שלומית הרטמייר “תיאטרון הילדים” (“רימונים”, 2017).

במרתף הבית של לאון ובטקה הקימו האח והאחות בני השמונה והשש עם עוד שלושה מחבריהם תיאטרון בובות ובו בובות גדולות וקטנות, תפאורה, מסך מווילון קטיפה אדום. הדוד רפאל עזר להם בהקמת התיאטרון. הם ערכו חזרות לקראת ההצגה, בהשראת סיפור ה’גולם’, אליה הזמינו את ילדי הכיתה והשכונה. כך נולד תיאטרון הילדים בפולין ב-1939. הספר מתאר את חוויותיהם, את השמחה, את הכאב ואת ההתמודדות עם נערים אנטישמיים, שרדפו אחריהם לאחר שעות הלימודים.
הספר מבוסס על זכרונותיו של לאון הרטמייר, ניצול שואה שנפטר בשנה האחרונה, כשכבר ידע שהסיפור, שהועלה על הכתב ע”י בתו שלומית עומד לצאת לאור.


שלומית הרטמייר היא ילידת חולון, כותבת ויוצרת לילדים ולמבוגרים.

Image result for ‫מוזיאון תיאטרון הבובות‬‎

Image result for ‫דיויד לוינסקי‬‎

במהלך האירוע יקרא השחקן דיוויד לווינסקי קטעים נבחרים מתוך הספר.

Image result for ‫אילן סביר‬‎

עוד בתוכנית: הרצאה של אילן סביר, מנהל מוזיאון תיאטרון הבובות בנושא: יאטרון בובות על מדפי הספרים

ריאיון מצולם: ‘זיכרון מתעורר לחיים על הבמה – תיאטרון בובות אוטוביוגרפי’
סיפור אוטוביוגרפי אינו עוד סיפור. בבוא היוצרים לתרגם סיפור חיים אמיתי לקונספט אמנותי, הם נדרשים לנאמנות ולרגישות לגיבור הסיפור וקורותיו, בנוסף לשימוש בחומרים המעוררים את החושים ואת הזיכרון האישי והתקופתי. האם הבובות הן כלי באמצעותו ניתן לחזור לעבר ולסגור מעגלים? לזכות לחיבוק של אבא? להרגיש שוב בבית שלפני המלחמה?  ראיון עם חווה ניסימוב שספרה ‘ילדה משם’ הפך להצגה “‘אלמלא’ ומלכה רוזנטל שספרה ‘הבית הקטו בחבית’  הפך להצגה באותו השם. הראיון פורש, שלב אחרי שלב, את תהליכי היצירה של ההצגות מנקודת מבטן של הסופרות
.

Image result for ‫גלית דודזון [\‬‎

גלית דודזון, מרכזת תוכנית ההכשרה ‘הנחייה רגשיית באמצעות תיאטרון בובות’. M.A. בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת Paris V- René Descartes, וM.A. בתולדות האמנות מאוניברסיטת Panthéon-Sorbonne Paris. פסיכולוגית קלינית, בעלת ניסיון בעבודה טיפולית עם ילדים ומבוגרים במסגרות ציבוריות ובקליניקה פרטית. בובנאית. תעניק את ההרצאה: הילדים המשחקים בתיאטרון בובות


חפצים, בובות ואביזרים ממלאים, כידוע, חלק משמעותי במשחקי ילדים. ישנם קווי דמיון בין המשחק בחפצים ובבובות רגילות לבין המשחק בבובות תאטרון. אך לבובת התאטרון יש קודים ייחודיים משלה, כפי שהילד עצמו מגלה. הילדים המשחקים בתיאטרון בובות מתנדנדים כל העת בין הידיעה שזוהי רק בובה, לבין ‘השעיית אי- האמונה’ והצלילה באשליה שהיא יצור חי. מה תורמת חוויה זו לילדים? על שום מה זוכה הבובה בהתעניינות, בהזדהות ובחמלה (או, לעיתים, בתוקפנות) מיוחדת מצידם? כיצד תורם המשחק בתיאטרון בובות לפיתוח עולמם הפנימי וערוצי התקשורת שלהם עם העולם הסובב?

Image result for ‫אלי אשד‬‎

אלי אשד: סופר, מרצה ובלש תרבות. פרסם מאמרים רבים בעיתונות, בכתבי עת וברשת בנושאי ספרות ותרבות פופולארית, מדע בדיוני, קומיקס ועוד. פרסם את הספרים “מטרזן ועד זבנג” – סיפורה של הספרות הפופולארית הישראלית” (“בבל” 2003) ו”הגולם – סיפורו של קומיקס ישראלי” עם אורי פינק (“מודן”, 2003), עורך “יקום תרבות”, יעניק את ההרצאה: הצגת תיאטרון הבובות האחרונה בפולין


האם זהו עוד ספר על השואה? כלל וכלל לא. זהו ניסיון כנה לתאר ילדים יהודים ואת חייהם בפולין לפני פרוץ מלחמת העולם בצורה האמינה והדקדקנית ביותר האפשרית, על סמך מחקר מפורט ביותר בפרטי הפרטים של התקופה. על הדומה והשונה בין הספר ‘תיאטרון הילדים’  לספריהם של יאנוש קורצ’ק, של קורנל מקושינסקי ושל בנימין טנא. אלי ידון בשינויים הגדולים בינם ובינה, שינויים שאומרים גם משהו על היחס של הישראלים לפולין ולפולנים.
האירוע יתקיים במעמד ראש עיריית חולון – מוטי ששון

הכניסה חופשית. יש לאשר הגעה בטל’: 03-6516848
** ניתן יהיה לרכוש את הספר באירוע בהנחה + הקדשה אישית

הציבור מוזמן!

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע עשרה − חמש עשרה =