מאת אלי אשד

סקירה על "חדר מלחמה" מספר  5: "מאזן כוחות", מאת ג'ף רובין
(פורסם במקור ב-1998, תרגם: יוסף  אשכול, הוצאת הד ארצי, 1999, 311 עמודים


ברשימה זאת אמשיך סדרה של רשימות על ספרים בדיוניים יותר או פחות שחזו כבר לפני שנים קונפליקטים שמתפרצים כיום, כמו המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, המלחמה בין התורכים לכורדים בסוריה ובעירק, הקונפליקט בין ארה”ב לבין צפון קוריאה, והמלחמה בין ארה”ב לסין.

והפעם: מלחמת אזרחים בספרד.

כמה ימים לאחר יום האומה הספרדית, החג הלאומי של ספרד, בעת כתיבת שורות אלו, מאוימת ספרד במלחמת אזרחים כתוצאה מרצונם של הקטלונים להיפרד משאר ספרד, ולהיהפך למדינה עצמאית. לפיכך אסקור ספר מסדרת “חדר מלחמה” שעסק כיצירה בדיונית באפשרות של מלחמת אזרחים ספרדית במאה ה-21, ובהשלכותיה.

תקציר הספר: סדרת הספרים “חדר מלחמה” מנסה לדמות באופן האמין ביותר התמודדות מול משבר עולמי שעלול לפרוץ, ואת האמצעים המשוכללים ביותר שארה״ב יכולה להציע לפותרו.

והפעם: משבר בספרד.

Cover of: Tom Clancy's Op-center by Tom Clancy

מרתה מקול, נציגה של החמ”ל, נרצחת במדריד בדרכה לפגישה סודית עם חבר בית הנבחרים הספרדי, המבקש להשפיע על ארצות הברית להתערב במשבר שעומד לפרוץ במדינה. הרצח אמור לשמש מסר לארצות הברית, שמוטב לה להימנע ממעורבות בסכסוך העומד בפתח.

בספרד נוצר משבר בעקבות רצח חבר הפרלמנט. המיעוטים האתניים מרימים את ראשם, ואירופה חוששת שמלחמת אזרחים נוספת בספרד תגרור את כל היבשת לכאוס מוחלט. צוות החמ”ל של ממשלת ארה”ב יוצא לטפל בבעיה.

בספרד פועלים כוחות שונים, רבי עוצמה, המעוניינים בהחרפת המתחים בין הקבוצות האתניות השונות המרכיבות את  המדינה: באסקים בדלנים השואפים לעצמאות, קסטיליאנים עשירים הרוצים לשלוט בכלכלה הספרדית, אנדולוסים, גליסיאנים, קטלונים, וקבוצות נוספות. ערעור שיווי המשקל השביר במילא ישרת את מטרתם של גורמים המעוניינים לתפוס את השלטון ולחזור לתקופת הדיקטטורה של פרנקו, ולו גם במחיר מלחמת אזרחים – ויהיו קורבנותיה רבים ככל שיהיו.

פול הוד, מנהל החמ”ל, הנקרע בין מחויבותו למשפחתו ובין האחריות לשלום העולם, אינו יכול לצפות במתרחש מן הצד: מלחמת אזרחים בספרד עלולה לערער את היציבות בכל יבשת אירופה. אך הפעם  על צוות המחץ להתמודד עם אנשים חסרי מעצורים, שלא יאפשרו לאיש לעמוד בדרכם. מה עוד שחלק ניכר מהצבא והאזרחים במדינה עומדים מאחוריהם… גורלה של ספרד ואולי של העולם כולו מונח כאן על כף המאזניים, וצוות “חדר המלחמה” לא יכול להרשות לעצמו להיכשל.

עד כאן התקציר.

“זוהי מדינה תרבותית שעומדת לנהל מלחמה כנגד עצמה”, אמרה לעצמה. אף על פי שהיה קשה להשלים עם העובדה היא הפכה למציאותית יותר בכל רגע.

חדר מלחמה, מאזן כוחות, עמ’ 166

“מה התחושה שלך לגבי העניינים?” לחץ הוד.

“המצב כנראה יתדרדר”, אמר פאלמר, “ספרד תמיד הייתה פסיפס של עמים שונים מאוד – בדומה למה שהייתה ברית המועצות. משהו כזה, שמקטב קבוצות אתניות, הוא צרה צרורה”.

הגנרל נשען על הקיר… “אנשי הצבא בפורטוגל שאיתם דיברתי מודאגים מאוד. הם לא זוכרים תקופה שבה המתחים בספרד היו גלויים כל כך.”

“אני בטוח שאתם יודעים שהבית הלבן התקשר עם השגריר שלנו בספרד”, אמר הרברט ,“אמרו להם להסתגר היטב בשגרירות”.

ראש החמ”ל הוד הנהן, היועץ לביטחון לאומי סטיב ברקאו התקשר לפני חצי שעה להגיד לו שהשגרירות במדריד הועמדה בכוננות. החופשות של הסגל הצבאי בוטלו, וכל האזרחים קיבלו הוראה להישאר במתחם. היו חששות מהתקפות נוספות על אמריקנים, אבל השתררה דאגה כללית יותר שאמריקנים עלולים להיתפס באלימות הכללית שכנראה התבשלה.

“האם לנאט”ו יש שם סמכויות?” שאלה ווד.

“לא”, ענה רוג’רס, “הם לא כוח משטרה פנים ארצי. בדקתי עם גנרל הראשי המפקד העליון של כוחות בעלות הברית במרכז אירופה. הוא די שמרן ולא רוצה לחרוג מהאמנה של הברית… אנשי נאט”ו לא רוצים עדיין לשבור את המנדט הראשוני שלהם, שהוא פתרון הסכסוכים בין המדינות החברות ובתוכן בדרכי שלום… ואם אתה לא מתכוון להיכנס עם כל מה שיש לך, הישאר מחוץ למגרש”.

“הספרדים הם חמי מזג בעניין הזה”, אמר הרברט, “קבוצות מסוימות בספרד יתארגנו ויתחילו לפעול מפני שמישהו עלול לחשוב שהם יתחילו לעשות משהו… הם עלולים לחטוף אזרחים פורטוגליים או צרפתיים ולהכות בהם, ואז הממשלות הללו יצטרכו כמובן להגיב”.

“ברוכים הבאים לעולם של משברים שמתדרדרים במהירות. תן לאנשים ניצוץ ובדרך כלל זה מסתיים בשריפה”.

זה מה שהיה עד עכשיו”, אמר  הוד בתקיפות, “תפקידנו הוא למצוא דרכים לנהל את הדברים אלה, לנטרל משברים”.

מתוך חדר מלחמה: מאזן כוחות, עמ’ 107-108

מהומה בעולם על אירוע לכאורה לא צפוי לחלוטין. מחוז  קטלוניה בספרד ובירתו, העיר החשובה ביותר בספרד, ברצלונה, הכריז לאחר משאל עם על רצונו להיפרד מארץ האם שלו מזה מאות רבות של שנים, למעשה מאז המאה ה-15, ספרד.

Image result for Freedom for Catalonia? : Catalan nationalism, Spanish identity and the Barcelona Olympic games / Cambridge, UK : Cambridge University Press, 2000

במשאל העם הלכאורה בלתי צפוי הכריזו הקטלונים שהם עם נפרד, עם שפה נפרדת, מזו של שאר הספרדים (שגם הם מורכבים מכמה קבוצות גדולות – הקסטיליאנים, האנדולוסים, והבסקים, וכן הגליסיאנים), וברוב של תשעים אחוז הכריזו על רצונם להיפרד מספרד.

Image result for ‫ברצלונה - הקבוצה הטובה ביותר בעולם /‬‎

ברצלונה ידועה מעל לכל בקבוצת הכדורגל המעולה שלה, אולי הטובה באירופה, ויש האומרים בעולם.  למחוז קטלוניה בהחלט יש, לכאורה לפחות, את היכולת לשגשג כלכלית כמדינה נפרדת מספרד.

אבל זה לא ילך בקלות. קטלוניה ובירתה ברצלונה הן המחוז העשיר ביותר של ספרד, ושאר עמי ספרד, הנשלטת ממדריד הקסטיליאנית, אינם רוצים בהליכתם של הקטלנים, העלולה לפגוע בהם אנושות מבחינה כלכלית.

שאר העולם נראה כתומך בממשלת מדריד. הקטלונים אמנם כבר מפרסמים מאמרים לבקשת תמיכה אפילו בתקשורת הישראלית, כמו מאמר של אריאל סרה שפורסם בעיתון “ישראל היום”, המדבר על שותפות גורל ודמיון כביכול בין קטלוניה וישראל, והיהודים שהוגדרו כ”נפש התאומה של קטלוניה”(!)

Image result for ‫ויכוח ברצלונה ספר‬‎

אבל ספק רב מאוד אם יהודים רבים בעולם חשים שותפות גורל כלשהי עם הקטלונים, שביצעו בעבר, בעת שיהודים חיו על אדמתם, פוגרומים ביהודים, ושהכריחו את חכמי היהודים, ובראשם הרמב”ן, להשתתף בוויכוחי דת משפילים בברצלונה. מלכם פרדיננד גירש את יהודי ספרד ב-1492, ורכושם של אלה עבר לעשירים הקטלוניים, ותרם עוד להתעשרותה של ברצלונה.

אם הקטלונים ימשיכו לעמוד על שלהם בעניין הדבר עלול להביא למלחמת אזרחים שנייה בספרד, כמה עשרות שנים לאחר המלחמה שהביאה הרס וסבל על ספרד, ושבה לקטלונים של ברצלונה היה תפקיד מרכזי (כפי שמתאר ג’ורג’ אורוול בספרו “מחווה לקטלוניה”).

לעברית תורגמו כמה רומנים העוסקים בעיר ברצלונה ובקטלוניה, בתרבותה, ובהיסטוריה שלה. כ-15 במספר בעת כתיבת שורות אלו.

חלק מהספרים בלשיים, ובהם שני ספרים בסדרה של אנתוניו היל – על מפקח המשטרה הברצלונאי הקטור סלגדו.

Image result for ‫מפתח גאודי‬‎

יש גם ספר מתח וקונספירציה – הספר של אסטבן מרטין ואנדראו קראנסה “מפתח גאודי”.

יש מהם ספרי פנטזיה, כמו הטטרלוגיה הידועה של הסופר הקטלני המפורסם ביותר קרלוס רואיס סאפון המתחילה עם “צילה של הרוח”, וממשיכה עם “משחקו של המלאך”, ו”אסיר השמיים” .

Image result for ‫הקתדרלה ליד הים‬‎

יש מהם רומנים היסטוריים, כמו ספרו רב המכר של אילדפונסו פלקונס, “הקתדרלה ליד הים”, המתאר את ברצלונה במאה ה-14, וכן ספרו של אדוארדו  מנדוסה, “עיר הפלאות”, המתאר את ברצלונה לאורך המאה העשרים.

Image result for ‫ז’ואן מרגריט‬‎Image result for ‫ז’ואן מרגריט מבט במראה הפנימית‬‎Image result for ‫לעולם לא ייתם העולם‬‎Image result for ‫ז’ואן מרגריט‬‎

ויש עוד חמישה ספרי שירה קטלונית של המשורר הקטלוני ז’ואן מרגריט.

כמה ספרים אלו תורגמו לא מספרדית, אלא מהשפה הקטלונית עצמה, בידי רמי סערי, איתי רון, ושלמה אביב. לכך יש חשיבת רבה, שהרי אנשי קטלוניה העשירים פועלים רבות להפצת תרבותם ושפתם בעולם כנפרדות לחלוטין מהתרבות הספרדית, שעד לשנים האחרונות היו מזוהים עמה לחלוטין.

מלחמת האזרחים הבאה בספרד

אבל ישנו בעברית, וכמדומה גם בשפות אחרות, רק רומן אחד שעוסק באפשרות שכעת נראית רצינית מתמיד – מלחמת אזרחים שנייה בספרד.

זהו ספר בסדרת המתח “חדר מלחמה”, שבה עסקנו גם במאמרים אחרים.לגבי תחזיות שניתנו בה לגבי קונפליקט בין ארה”ב וצפון קוריאה “וקונפליקטים אחרים כמו קונפליקט בין התורכים והכורדים בסוריה וקונפליקט בין הרוסים ואוקראינה.

זהו הספר החמישי בסדרה ״מאזן כוחות”, המיוחס לכותב ספרי המתח המפורסם תום קלנסי וליועץ המדיני, המומחה ביחסים בינלאומיים, הפסיכיאטר, והסופר לעת מצוא, סטיבן פיצ’נק, אבל באמת נכתב בידי ג’ף רובי. בספר מתוארת אפשרות של מלחמת אזרחים בספרד, ואת האופן שבו הממשל האמריקני מתמודד עם אפשרות זאת.

ספרד מתוארת בפירוט כמדינה מסוכסכת בינה ובין עצמה, שהמאבקים האתניים בתוכה מוסתרים היטב מעיני חוץ, אבל עלולים לפרוץ בכל רגע, גם לאחר שגורשו משם היהודים והמוסלמים.

ספרד תמיד הייתה פסיפס של תרבויות שונות. בספר מתאר ג’ף רובין לאחר תחקיר מעמיק את הפסיפס של הקבוצות השונות בספרד, והיחסים המסובכים ביניהן.

הקבוצות השונות בספרד הן:

הבאסקים, שהם רק שני אחוז מהאוכלוסייה. רוב הבסקים הם אנטי בדלנים מושבעים ורוצים להיות חלק מספרד, אבל חלק מתוכם, כעשרה אחוזים, הם בדלנים ורוצים מדינה עצמאית.

הצרפתים תומכים בבסקים האנטי בדלנים מחשש שפעולה בדלנית בסקית בספרד תביא לפעולה בסקית בצרפת להקמת מדינה משלהם, סכנה אפשרית בהחלט – והיום יותר מאי פעם.

הקסטיליאנים, הרוב בספרד, שהם שישים ושניים אחוזים מהאוכלוסייה, מאמינים שהם ספרד האמיתית, וכל שאר תושבי המדינה אינם כאלו, אלא פולשים לא חוקיים… כמו כל השאר במדינה, הקסטיליאנים רואים את עצמם כקורבנות – כמי שנשלחים תמיד ראשונים לקרב, וכמי שמנוצלים ואף מדוכאים כלכלית בידי העשירים מקטלוניה, או היהודים.

נוסף לבסקים ולקסטיליאנים ישנם האנדלוסים, שהם בערך 12 אחוז מהאוכלוסייה, והם יתמכו בכל קבוצה הנמצאת בשלטון בגלל תלותם הכספית במדינה.

הגליסים, שהם בערך שמונה אחוז מהאוכלוסייה, הם חקלאיים, עצמאיים מאוד, וכנראה יישארו מחוץ לכל התכתשות שאולי תפרוץ.

הקטלונים במרכז ספרד ובצפונה, שהם 16 אחוז מהאוכלוסייה, הם עשירים מאוד ובעלי השפעה. חלק גדול מהמיסים שמשלמים הקטלונים מוקדש לתמיכה בקבוצות האחרות העשירות פחות, בעיקר האנדלוסים. הם ישמחו מאוד לראות בהיעלמן. הם ידועים כמי שהיו מאז ומתמיד בדלנים, והיו גורם מפתח בשלהוב מלחמת האזרחים לפני עשרות שנים. על פי הדיון המוצג בספר, הקטלונים יעדיפו לבחור בלחץ כלכלי כנגד המדינה, מאשר לבחור ברצח עם כנגד הקבוצות האתניות האחרות. הקטלונים ידועים כמי שתומכים בעליונות הגברים ושונאים שחורים – איבה ששורשיה במלחמות עם המוסלמים מאפריקה.

בספר מתוארות שתי קנוניות שונות ומנוגדות של קבוצות שונות בספרד. ההנחה בספר היא שמרד מאורגן של שתי קבוצות אלו, מהראשיות בספרד, במיוחד אם יהיו חמושות ומאורגנות היטב, יהיה לו סיכוי טוב להצליח, וכמובן יהיה הרסני ביותר לספרד המאוחדת.

התוכנית: גורמים קסטיליאניים מספקים נשק לסיעות בדלניות של באסקים, כדי להתחיל בתהליך של קריעת המיעוטים מספרד וניתוקם ממנה – קודם הבסקים, אחר כך הגליסים, ואז הקטלונים, והאנדלוסים. כמה מהקבוצות האחרות מדברת על התאחדות לצורך ביצוע מהלך פוליטי וצבאי נגד המזימה הקסטילינית, מכת מנע.

התוכנית השנייה: שני המיעוטים, הבסקים והקטלונים, יתאחדו כדי להשתלט על ספרד. הבסקים יתרמו את הנשק, האנשים, והניסיון בשיטות פעולה טרוריסטיות, הקטלונים ישתמשו בהשפעתם על המשק הלאומי, וימשכו את הפוליטיקאים של המדינה אל המחנה שלהם באיום של שפל כלכלי חמור.

לאחר שהשלטון במדינה יובטח לברצלונה, יעניקו הקטלונים אוטונומיה לארץ הבסקים. העשירים ימשיכו לשלוט בספרד, ושליטתם במסחר תאפשר להם להמשיך לבלום את שאיפותיהן של הקבוצות הלא אוטונומיות האחרות. תוכנית מתוחכמת ולכאורה חסינה מפני כל כשל.

אבל היא נכשלת. גנרל קסטיליאני עם תוכנית נגד משלו מכשיל אותה.

הגנרל, מומחה גדול לחייו של הגיבור הקסטיליאני הנערץ מימי הביניים, אל סיד, הסמל הגדול של קסטיליה ושל ספרד המאוחדת, מתכנן מהפכה משלו, המקבילה לזאת של פרנקו בשנות השלושים, שבה יחזיר את האחדות לספרד בכוח, והפעם עם שליטה קסטיליאנית בלתי מעורערת.

“מה שאנו רואים הוא התחלת המאמץ להפוך את אמדורי למנהיג המוחלט של קסטיליה, ואת קסטיליה ללב הצבאי של ספרד החדשה. ללב שיכתיב לאזורים האחרים”.

(“חדר מלחמה”, “מאזן כוחות”, עמ’ 149)

המסקנה: בספרד יש מצב מורכב, בהתחשב בהיסטוריה ההפכפכת של היחסים בין הקבוצות השונות. כל זמן שהיה אויב משותף שנוא על כולם, היהודים או המוסלמים, הקבוצות השונות האלו התאחדו כנגדו. לאחר מכן הם שלטו על דרום אמריקה ומרכזה, ועל שטחים באפריקה ובאסיה, ושוב היו להם אויבים משותפים להילחם בהם ולהשמידם. הספרדים, כידוע, ביצעו ג’נוסייד באינדיאנים שבשטחיהם. אבל כיום אין להם אויב משותף כזה, וכך כל הקבוצות מסוכסכות זו עם זו.

Image result for op centre  Harry Hamlin

פול הוד, ראש סוכנות “חדר מלחמה”, ואיש ממשל בכיר (רוד שטייגר) חמורי פנים כשהם שומעים שפרץ עוד משבר אצל המשוגעים בספרד. ובכן, מה יעשו הפעם?

הגנרל אמדורי בספר מאפשר לקשר הקטלוני-בסקי להתפתח, והיה מודע לגביו היטב, ואז מחץ אותו. נתן  לאויב לחשוף את עצמו, ואז הרס אותו, וכאשר הרס אותו הציג את הממשלה כמושחתת, והרס גם אותה, במטרה להיהפך לרודן בעל כוח מוחלט, בדומה לגנרל פרנקו בעברה של ספרד.

ההכרעה של צוות “חדר מלחמה” בספר: אם עלול להשתלט רודן צבאי קסטיליאני על ספרד, יש למנוע אפשרות זאת בכל מחיר, כולל חיסולו של הרודן הפוטנציאלי. ארה”ב אינה יכולה להרשות לעצמה שרודן ישלוט בבעלת ברית בנאט”ו. רודן שאולי יהיו לו שאיפות להשתלט על מדינות אחרות כמו פורטוגל, ואף צרפת. ארה”ב נתנה לפרנקו לשלוט במשך שנים, והניחה אותו לנפשו, רק משום שלא היו לו שאיפות להשתלט על ארצות אחרות, דבר שאינו נכון לגבי אמדורי.

ומה יהיה השלב הבא אחרי חיסולו של אמדורי? אז יבוא המאמץ להשתלט על התוהו ובוהו. לאחר שהגנרל יעלם ילחמו פוליטיקאים, אנשי עסקים, וקציני צבא רבים, כדי למלא את החלל הריק בשלטון, והם יעשו זאת על ידי השתלטות על אזורים נפרדים: קטלוניה, קסטיליה, אנדולוסיה ארץ הבסקים, וגליסיה.

ומה קרה בהמשך?

Image result for 0p centre clancy State of SiegeImage result for 0p centre clancy State of Siege

אולם מועצת הביטחון של האו”ם ערוך ומוכן. יוזמת שלום חשובה בספרד, שם נמנעה ברגע האחרון מלחמת אזרחים, עלתה יפה. לרגל המאורע נאספים נציגי המשלחות ובני משפחותיהם, ובראשם מאלה צ’טרג’י, המזכירה הכללית של האו”ם, שמונתה לתפקיד זה לא מכבר”.

(התקציר לספרו של ג’ף רובין “חדר מלחמה מספר 6 : במצור. /     1999 מאנגלית: יוסף אשכול. ‬   אור-יהודה :   הד ארצי,   תש”ס, 2000.)

במצור (חדר מלחמה) - חדר מלחמה #6 / טום פיצ'ניק

הספר הבא בסדרת”חדר מלחמה ” מספר 6 “מצור ”  ( שפורסם במקור ב-1999) מתרחש כמה ימים לאחר האירועים שתוארו למעלה ומתאר דיון באו”ם העוסק בניסיונות למנוע את מלחמת האזרחים בספרד ,אבל הוא נקטע בידי התקפה של טירוריסטים,קבוצת חיילים תאבי – בצע שהשתחררו מכוח השלום של האו”ם משתלטת על אולם המליאה ולוקחת את כל יושביו כבני – ערובה. הטרוריסטים דורשים מאתיים וחמישים מליון דולר תמורת שחרור השבויים. עד שתיענה דרישתם, הם מאיימים להוציא להורג אחד או אחת מבני הערובה בכל שעה עגולה. .ושוב איננו יודעים מה קורה עם מאמצי השגת השלום בספרד בין הצדדים הניצים

.יש מקום לחשוש שמאמצים אלו לא צלחו.

Image result for op centre  Harry Hamlin

צוות “חדר מלחמה” בתמונה שפתחה את המיני סדרה הטלוויונית

אבל איך ייפתר המשבר בעולם שלנו?

כרגע נראה שהקטלאנים ושאר הספרדים נמצאים במסלול התנגשות. מה שברור הוא שלישראל אין שום אינטרס לתמוך בעצמאות לקטלונים, ולהיות מזוהים עם העשירים השנואים של ספרד.

עדיף לישראל להישאר בצד, ואם עליה להפגין תמיכה במישהו – אז רק בממשלת מדריד.

המסקנה הסופית של “חדר מלחמה  – מאזן כוחות”:

״אין מדינה מקוטבת בעולם שתרוויח אם מדינה אחרת תתפצל לרפובליקות קטנות יותר.”

(“חדר מלחמה” עמ’ 300)

ראו גם:

אלי אשד: על השיבה למקום הפשע

אלי אשד על השיבה לספרד

שחה עם מואיז בן הראש – על ספרדים קטלאנים מוסלמים וגם יהודים

יוסי ביילין: קטלוניה – לחשוב לטווח ארוך

אריאל סרה – הנפש התאומה של קטלוניה

גיא בכור: ספרד החליפות האבודה חוזרת?

חדר מלחמה: התחזית הספרותי על מלחמה נגד צפון קוריאה

עטיפת המהדורה הספרדית של “חדר מלחמה -מאזן כוחות” מאת ג’ף רובין

2 תגובות

  1. גיא בכור כותב :
    התרסקות: בשעה שממשלת ספרד ביטלה את המעמד האוטונומי של קטלוניה, זעם עצום במדינה – לעתיד. מליוני קטלונים יורדים לרחובות ברצלונה, בדרישה לעצמאות מיידית, וזו עשויה להגיע בשבת. ואיפה ממשלת ישראל שתביע “דאגה עמוקה” במועצת הבטחון מהכיבוש הספרדי? איפה העמותות הקטלוניות, שממשלת ישראל תממן נגד ספרד? ומה יהיה שווה עכשיו “הדרכון הספרדי”? והח’ליפות? חוגגת, כשהאחרים מתרסקים (בלינק):
    http://gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=4120

  2. עדכון לגבי הנעשה בקטלוניה :
    הפרלמנט של קטלוניה הכריז על פרידה מספרד ועל קטלוניה כמדינה עצמאית .
    ראש ממשלת ספרד אכן הכריז על פיזור הפרלמנט בקטלוניה ועל בחירות חדשות .השאלה היא אם יבחרו אנשים שמתאימים יותר לממשל המרכזי במדריד.
    ברור שהספרדים לא יוותרו והדרך למלחמת אזרחים נראית סלולה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שלוש + שמונה =