הסיפור “בלי זקן”, שכתב וצייר ניל מנוסי, פורסם במקור ב-1995 בשבועון “במחנה”, עיתון חיילי צה”ל, כתב עת ותיק שנסגר בדצמבר 2016. זאת, לאחר שפעל למעלה משמונים שנה ברציפות והיה השבועון הוותיק בישראל.

באמצע שנות ה-90 ייסד החייל אסף חנוכה בשבועון “במחנה”, שבו שירת כמעצב, את המדור שאירח את מיטב יוצרי הקומיקס של אותה התקופה. היה זה דבר חלוצי ומהפכני, שכן קומיקס שבועי, ועוד כזה שמצויר על ידי אמנים שונים, היה נדיר עד לא קיים בעיתונות הישראלית באותה התקופה. התנאי העיקרי שהוצב בפני האמנים היה ליצור דבר מה שקשור לצבא. כל אמן קומיקס לקח את הדברים לכיוון שונה לחלוטין: החל מסיפורים אישיים כואבים בחלקם, דרך תיאור הומוריסטי של דמויות בדיוניות, וכלה בסיפורי מתח צבאיים.

אך בשנות התשעים – וליתר דיוק בין השנים 1993 ו-2000 – היה המגזין “במחנה” אחד המקומות  הבודדים שבהם הופיעו באופן קבוע מדור קומיקס מקורי ואיכותי בשם “מקוצר – קומיקס צבאי שמתחיל ונגמר”, בעריכת אסף חנוכה וינאי גוז.

המדור פרסם באופן קבוע סיפורי קומיקס מעולים, שנוצרו בידי כמה מהקומיקסאים הטובים של המדינה כשירות מילואים. יוצרים כמו מישל קישקה, נעם נדב, איציק רנרט, גדעון עמיחי, ניסים חזקיהו, אורי פינק, צחי פרבר, רותו מודן ( שסיפור קלאסי שלה  מהמדור הזה “המתופף הקטן ” פורסם גם הוא ב”יקום תרבות ” ) ירמי פינקוס, תומר חנוכה, אסף חנוכה העורך עצמו ואחרים.

לפניכם אחד הסיפורים הטובים ביותר שפורסמו במדור בידי קומיקסאי צעיר, שהיה אז לא ידוע ביותר אבל המבינים ניבאו לו אז עתיד גדול. זהו סיפור אישי בן חמישה עמודים על אביו של הכותב, העיתונאי והסטיריקן  והפזמונאי הידוע דידי מנוסי, ( שהתפרסם בין דברים אחרים מפזמונו “מי שחלם” ) משולב בתצלומים, ובו האב דידי מספר לבנו על ימי צעירותו לפני קום המדינה.

הסיפור  הודפס פעמיים – בפעם הראשונה ב-9 לאוגוסט 1995 בגיליון שציין 75 שנה לארגון “ההגנה”,

והגרסה השנייה, המתוקנת, אשר הודפסה באיכות טובה יותר, הופיעה ב-1 במאי 1998  בגיליון ה-50 שנה ל”במחנה”, שכלל את מיטב הרשימות שפרסם כתב העת בכל שנותיו.

הנה אפוא הוא מתפרסם כעת בפעם השלישית ברשת.

ניל מנוסי
ניל מנוסי

ניל מנוסי, היוצר המוכשר, חזר מאז בתשובה ונקרא היום ניר מנוסי    ונטש לצערם של אחדים את תחום הקומיקס והיצירה החילונית, שבה יכול היה להיות כיום יוצר בולט בעבור ההגות הדתית. כיום הוא ידוע כהוגה דתי העוסק  בקבלה וחסידות.

ניר מנוסי אומר על סיפור זה:   “זהו קומיקס בן חמישה עמודים שעשיתי בגיל 21 עלי ועל אבא שלי. הסיפור “בלי זקן” נכתב בקיץ 1995, כשהייתי בן 21. עתון במחנה עשו גליון לכבוד 75 שנה ל’הגנה’, חיפשו סיפורים אישיים והציעו שאעשה קומיקס כלשהו. ראיינתי את אבא שלי על תקופת ההגנה במטרה לעבד את סיפורו, אך לאכזבתי הוא סיפר מעט מאד — קצת על איך שנעצר ב”שבת השחורה” ועל התקופה ששהה במחנה עצורים בריטי. הוא לא אהב לספר על העבר, ולכן שיתף במעט מאד. לאור זאת החלטתי לעשות קומיקס המשלב בין סיפורו של אבי לבין מטא-סיפור על הקשר בינינו, או יותר נכון על חוסר הקשר — חוסר התקשורת שהיתה לנו באותה תקופה, שהשתקפה בחוסר הנוחות שלו לשתף את עברו. הסיפור מסתיים באוירה של ריחוק גדול, ואף ביקורתיות מצדי כלפיו, אך אני שמח לספר ששנים מאוחר יותר חלה בינינו התקרבות גדולה דוקא מתוך החזרה בתשובה שלי, וכשהוא הלך לעולמו היינו קרובים עד מאד (הקוראים מוזמנים לצפות בדברי ההספד שנשאתי בהלוויה שלו ולקרוא את מה שכתבתי עליו לאחר שנפטר:  מי שחלם:פרידה מאבי דידי מנוסי ז”ל“)

אלי אשד

( עבור תצוגה מדוייקת של התמונות בגודלן הטבעי  יש  להגדיל בלחיצת “עכבר”. )

ראו גם:

דף הפייסבוק של ניר מנוסי

הרהורי תשובה: הבלוג של ניר מנוסי

דידי מנוסי בויקיפדיה

דידי מנוסי בלקסיקון הספרות

מי שחלם-ניר מנוסי נפרד מאביו

ניל מנוסי עם אביו המנוח, דידי מנוסי
ניל מנוסי עם אביו המנוח, דידי מנוסי

2 תגובות

  1. כדאי לציין שאני תמיד מחפש סיפורים ישנים בקומיקס שנראים מעל לממוצע ומעבר לזמן הפרסום שלהם ,לפרסום מחודש. דהיינו מה שנקרא “קלאסיים” או קלאסיקה. והסיפור הזה הוא אחד שעונה על הקריטריונים ליצירות כאלו.
    ראו עוד יצירות כאלו כאן :
    היכל התהילה של הקומיקס העברי
    https://www.no-666.com/2008/06/28/%D7%94%D7%99%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%AA%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A1-%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%90/

  2. הקומיקסאי אסף חנוכה שהיה עורך מדור הקומיקס של “במחנה” כותב בפייסבוק:
    מסכים עם כל מילה שאלי כתב, הסיפור הזה הוא קלאסיקה ישראלית, כנראה הדבר הכי טוב שיצא מהמדור.”

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

11 + 12 =