שברים נאספים לשירה – עורך מרדכי הכהן (הוצאת “חבר לעט”, 2017)

מאת יואב איתמר

זמן רב לא כתבתי – דווקא מתוך היותי בלב העשייה, העדפתי את היצירה על פני הדיבור עליה. אי לכך יש לי חובות רבים ליוצרים ששלחו לי ממיטב יצירתם, ושהבטחתי לפרסמם לכשאשוב לכתוב. כולי תקווה שאחרי החגים אפרע את כל חובותיי הרוחניים.

אני שובר את שתיקתי כדי לספר לכם על אחד הספרים הכי רעננים וחשובים שהוצאתי לאור, גם בעקבות הביקורת שהתפרסמה בעיתון מקור ראשון, ששיבחה מצד אחד את הספר אבל הצביעה על החוסרים בו, כמו יותר שירה ותיקה, ויצירות רבות יותר שהיו יכולות לכסוף את הנושא.

ליצור אנתולוגיה כזו זו קריעת ים סוף. החשיבות של יצירת אנתולוגיה כזאת הייתה ברורה לי, מהרגע שבטיול משותף מודי כהן, העורך, סיפר לי שזה חלומו, שעליי לעזור לו להגשים אותו.

בכל יום כיפורים, ככל שאני מתבגר, אני מחפש את הסיבות והטעמים ליום ואת האופן שבו אוכל להתחבר ולכפר, לפחות ביני לבין עצמי, על טעויות ושגיאות שאני עושה במהלך השנה. משנה לשנה אני מנסה לעשות תשובה, לאו דווקא במובן הדתי, אלא בהסתכלות על מעשים שעשיתי השנה, להתוות דרך, לחשוב ולהרהר, ואני מוצא שמשנה לשנה הדבר קשה לי יותר ויותר. ההתרחקות מבית אבא, העבודה האינטנסיבית מסביב לשעון, איזושהי המראה לשמיים, גבוה מאוד, גבוה מדי הסיטו אותי מהדרך שבה מלכתחילה רציתי, להיות אמן, לתת משקל ליצירה ולפתוח את הלבבות אליה, להרבות את הידע בעולם ואת הטוב.

אנתולוגיה זו שמחולקת ל-11 שערים: אלול, סליחות, ימים נוראים, ראש השנה, שופר, מי במים ומי באש, כפרות, כל נדרי, כיפורים, פתח לנו שער, נעילה, צמכילה מבחר רענן ומקורי של שירים שהם לאו דווקא הבחירה הצפויה של שירים הקשורים לחגים, ונתנו מקום ליוצרים חדשים לצד ותיקים.

גם צור ארליך בביקורתו מודה כי המבחר שעשינו, על אף שאין בו את כל אבות המזון השיריים, הוא בכל זאת מזון טוב לנפש, והוא מעורר מחשבה ויכול להתאים הן לחילונים והן לדתיים. נעשה מאמץ לדלג על חזרות על ספרים אחרים ועל נושאים ותמות שחזרו על עצמם, נעשה ניסיון להסביר ולקרב לשירה, ועל כן נשמח עוד בימים שנשארו ובימים שיבואו להביא עד אליכם לבית את הסל שרקחנו משבעה עשורים ויותר של שירה ישראלית.

לספר ישנה השקה ב-27 בספטמבר במכללת עלמא עם מיטב המשוררים מן האנתולוגיה, רחוב שד”ל 6 בשעה 19.30, ולמי שמפחדים שהדואר לא יספיק להביא את האנתולוגיה בזמן, יש לנו מרכזי חלוקה בתל אביב, ירושלים ובאר שבע, ונשמח להביא לכם את הספר במחיר שווה לכל נפש.

3 תגובות

  1. תודה לכם, יואב ומרדכי, על עריכת והפקת האנתולוגיה. יואב, יפה כתבת. אגב, גם בבלוג “חי תרבות” נכתבה רשימה על האנתולוגיה לאחרונה, על-ידי דורון בראונשטיין.

  2. בין החגים ולפני יום הכיפורים, יש לכם הזדמנות להנות מקריאה חיה באנתולוגיה.האירוע יתקיים במכללת עלמא , רח’ שד”ל 6, בבית המדרש התחתון, ב-27.9 בשעה 19.30, ונשמח לארח אתכם, הכניסה חופשית
    E.B. Dan, Liron Levi Avital Haim Sefti,Yaakov Barzilai סיון הר-שפי Daniel Baumgarten Amit Mauthner ‏אסתר שקלים‏ (‏‎Esther Shkalim‎‏) Ezra Levy Smadar Sharettונקרא משיריהם של Almog Behar ו@אלחנן ניר
    נדבר על התהליך ועל המשמעות של העבודה, מוזיקה טובה, רגע לפני יום יום הכיפורים , שבו עוסקים .חלקים נכבדים מן הספר, והאירוע יכול להוסיף לכם עוד רובד ליום זה..

    פיוט למוסף ראש השנה – אדמיאל קוסמן
    קוראים: לירון לוי אביטל, עמית מאוטנר
    מנחה: נילי דגן ליווי מוזיקלי: א.ב.דן
    – הכניסה חופשית –

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

9 − 5 =