סיפור מדע בדיוני קצר מהתקופה שבה עורכי פנטסיה 2000 שמחו על כל מדע בדיוני מקורי שהצליחו למצוא.

שמעון רוזנברג, מזרחן, משורר ועורך כתב העת לשירה ברשת “נתיבים”, מספר סיפור מיוחד המכניס את הפסיכולוגיה למדע הבדיוני העברי.

38 שנים לאחר הפרסום המקורי, ובמחווה לעורך העמית של “יקום תרבות” שמעון רוזנברג, שיום הולדתו חל השבוע, אנו מפרסמים את הסיפור הזה שוב.

Related image

מאת שמעון רוזנברג

בשנות השבעים המאוחרות ובראשית שנות השמונים המוקדמות עבר על הארץ גל של כתיבה ופרסום ספרות מדע בדיונית. כמה חובבי הז’אנר חברו כדי לפרסם כתב עת מקצועי ומשובח שהפך כבר למיתוס – ‘פנטסיה 2000’. באופן טבעי מצאתי גם אני בו במה לסיפוריי, שעד אז שכנו אחר כבוד במגירה. חמישה סיפורים מפרי עטי ראו אור בכתב העת. הסיפורים עסקו כל אחד במרכיב בסיסי של האופי והכמיהה האנושיים ו/או החברתיים (פחד, אומץ, שיגעון, יצר ויצירה, חיים לאחר המוות, השאיפה לחיי נצח, לעומת הסכנה לחברה האנושית שבהשגתם).

אחד מן הסיפורים היה “מחפשים את מר נושטרטרש”, שפורסם ב’פנטסיה 2000′ מספר 9 מאוקטובר 1979. הסיפור מספר על צעיר נוירוטי שמתעורר בבית חולים ומגלה שהוא חי על כוכב אחר. האם אלו הזיות או מציאות? העורכים של פנטסיה 2000 נתנו את הסיפור המוזר לפסיכולוג, שסבר כי מדובר או במישהו פוסט-טראומטי עקב מלחמת יום כיפורים המאושפז בבית חולים לחולי נפש, או במישהו המסוגל להיכנס ל”עורו” ולהזדהות עמו לחלוטין.

עד כאן שמעון רוזנברג.

הרעיון מזכיר קצת, במשהו, את הספר “קיי-פקס” מ-1995, ואת הסרט המבוסס עליו בשם זה מ-2001. הסיפור מתאר אדם המאושפז בבית חולים לחולי נפש ומשוכנע שהוא חייזר ממערכת כוכבים רחוקה. הוא משכנע בכך את כל המאושפזים האחרים, וגם את הצוות הרפואי.

מובן שהסיפור שפורסם ב-1979 קדם לספר ולסרט בכמה שנים טובות, וגם לסרט ארגנטינאי משנת 1986 בשם Man Facing Southeast, שנטען בתביעת פלגיאט שהוא הבסיס לשניהם.

הנה אפוא "מחפשים את מר נושטרטרש"
אלי אשד 

ראו גם:

“ממדע בדיוני ועד לשירת אמת” – ריאיון עם שמעון רוזנברג

כתב העת “נתיבים”

שמעון רוזנברג בלקסיקון הסופרים

הבלוג של  שמעון רוזנברג

דף הפייסבוק של שמעון רוזנברג

הפוסט הקודם2084: העתיד בעיני סופר אלג’יראי
הפוסט הבא“ואף על פי כן ננוע או שלא” – אמהי”ד ( ארז מירנץ) כמבקר תרבות
שמעון רוזנברג נולד בדז'רז'וניוב, פולין, בן לניצולי שואה. פרסם 3 ספרי שירה: שירים מזווית העין, בהוצאת "גוונים", 2011; כל הדרכים מובילות אל עצמן, בהוצאת "פרדס", 2016; שירים מקצה המערב, הוצאת "עמדה", 2022. פירסם שירים בכתבי העת "מטעם", "מטען", "עיתון 77" (בו פרסם גם ביקורת ספרותית), "משיב הרוח", "מאזניים", "יקוד", "נכון", "הליקון", "שבילים", "לכל הרוחות", באנתולוגיה לשירה "הלילה הזה כולו שירה" (הוצאת "איתמר", 2016), ובכתבי עת מקוונים, בהם "נתיבים". ב-2013 ייסד, יחד עם המשוררת נעמה ארז, את כתב העת המקוון "נתיבים" ליצירה ועיון, ומאז משמש עמה כעורך כתב העת, ומפרסם בו ביקורת ספרותית. בנוסף, בסוף שנות ה־70, ובראשית שנות ה־80 פרסם סיפורי מדע בדיוני בכתב העת" פנטסיה 2000".

3 תגובות

  1. כדאי להזכיר סיפור של אמיר גוטפרוינד מ-84′ באחד הגליונות האחרונים של המגאזין, בשם ‘ידיד עמוק’. מהטובים שבין המקוריים שראו אור במגאזין. שווה לחפש. גוטפרוינד ככל הידוע לי לא פירסם עוד מד”ב דומה, וחבל.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

4 + 16 =