Image result for ‫האדם על הירח ספר‬‎

עטיפת הספר הראשון בעברית שעסק במסע לירח. ציור: אהרון אבדי. יצא לאור בשנת תשי”ז ,1957

האדם הגיע לירח ב-1969, חזר לשם כמה פעמים בשנות השבעים – ומאז לא שב אליו עוד. הירח הוא המקום היחיד שהמין האנושי הגיע אליו ולא שב אליו. חיים מזר מציע לחזור לשם עוד היום ולהישאר שם

מאת חיים מזר

בהודעות שנמסרת לתקשורת על ידי סוכנויות החלל של ארה”ב ושל רוסיה, עולה כוונה לחזור לירח בשנות ה-20  וה-30. מציגים שרטוטים ומצגות המתארים את החלליות והמשגרים, ואלה מרשימים למדי. עיון מדוקדק בפרסומים אלה מראה כי המהלכים למימושו של יעד זה אטיים ומגושמים. חסרים הדחף, המעוף  והחזון.  הכול נראה כמו סרט בהילוך אטי. בצורה זו רחוק אי אפשר להגיע.

השאלה המתבקשת היא אם אכן כך זה אמור להיות, ומי כן יכול לעשות זאת? הממשלות מראות אוזלת  יד בכל מה שקשור לתוכניות החלל לסוגיהן. את התשובה לכך יכול לתת הסקטור הפרטי. יש  צורך באנשים  בעלי מוטיבציה אדירה, כמו אילון מוסק בארה”ב וסטף וורטהיימר בארץ. ההיסטוריה הראתה שאנשים  בעלי חזון וכוח רצון בלתי  נדלה הביאו לתנופה כלכלית אדירה. דוגמאות מהעשורים האחרונים הם מרק  צוקברג, מייסד פייסבוק, ולארי פייג’ וסרגיי ברין, מייסדי גוגל. אלה היו גם אנשים שחשבו מחוץ לקופסה.

אדם על הירח ספר 1

איך יעשו זאת ועם מה מתחילים? התשובה היא ברוסיה. ולמה דווקא  שם? כמו  האמריקאים, גם הרוסים פיתחו מעבורת חלל. הייתה זו הבוראן. הייתה רק בעיה אחת. המעבורת שוגרה פעם אחת בלבד. זמן  קצר לאחר השיגור, בריה”מ (היום רוסיה) התפרקה, ולא היה כסף להמשך התוכנית. למעשה, הרוסים פיתחו ויצרו עוד ארבע מעבורות. המעבורות אופסנו בתנאי אחזקה ירודים, מה שלא מוסיף כבוד לסוכנות החלל הרוסית, שידעה ימים יפים יותר. אין שום סיבה שלא תקום קבוצת יזמים ותגאל מעבורות חלל אלה משממונן. רכישתן של המעבורות קרוב לוודאי שלא תעלה כסף רב. אפשר יהיה לגייס מהנדסים וטכנאים  על מנת לשפרן בצורה יסודית, תוך התקנת מערכות פנימיות חדשות והשמשתן. ישנן כאמור ארבע  מעבורות, והנה יש לנו צי של מעבורות…

על גבי איזה משגרים הן תטוסנה לירח? כאשר האמריקאים שיגרו את חללית ה-New Horizons לפלוטו  החללית חלפה בסמוך לירח 9 שעות לאחר שיגורה. טיסה רגילה לירח נמשכת 65 שעות. במקרה זה משך הטיסה התקצר פי 7.2. זהו חיסכון זמן משמעותי ביותר. למה לא לפתח משגרים למעבורת שיתבססו על  מנוע זה? אילון מוסק הראה שאפשר לעשות שימוש חוזר במשגרים. אפשר יהיה לעשות את זה גם כאן.

יכול להיות שניתן יהיה לבנות את המשגרים כך שאפשר יהיה לשגר את המעבורות כך שניתן יהיה להמריא מכל שדה תעופה כמו מטוסים. המשמעות היא השמשה מהירה של כל מעבורת במהירות, מיד לאחר  השיבה ארצה. באמצעות מעבורות אלה אפשר יהיה להקים תחנת חלל סביב הירח, ולפעול להנחתת חלליות על הירח. בעתיד הרחוק יותר ייתכן  שאפשר יהיה להנחית את המעבורות עצמן על הירח.

Image result for ‫טינטין הטיסה לירח‬‎

התמונה המוצגת כאן שאפתנית מאוד, אבל שווה לבדוק אותה. אין שום סיבה שלא תקום קבוצת יזמים  שתרים את הכפפה ותבחן את הנושא ביסודיות. כל ניסיון למצוא דרך שתמנע את הפיכתן של המעבורות הרוסיות לגרוטאות שווה את המאמץ. אם יתברר שהרעיון בר ביצוע – כולם ירוויחו מכך.

Image result for moonbase bova

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש + 15 =