מאת אלי אשד

לרגל יריד הספר של “יקום תרבות” ב-28 ביוני בקפה “חותם” ברמת השרון, הנה לפניכם ריאיון עם אחד מהסופרים שישתתפו, עזרא גולדמן.

הספר, שראה אור לאחרונה בהוצאת “כתב”, עוסק במסע בזמן של יחסי אהבה שחציו וירטואלי-אלקטרוני וחציו מפגשים של זמן-מקום-בשר-ודם, בין פסיכולוג נשוי באושר ובעל משפחה, ובין אישה גרושה, קשת- יום, שעברה סבל רב ממערכות בין אישיות-זוגיות וקשיים כלכליים.

%
במהלך התפתחות אטית וזהירה של מערכת היחסים בין השניים, שהחלה בהתכתבות אינטרנטית אקראית, המשיכה במפגשים פיזיים אפלטוניים, והפכה לאובססיבית עד כדי השתלטות על חיי השניים, במרחב האלקטרוני והגשמי בו בזמן, מגלים בני הזוג עד כמה הקשר הווירטואלי שווה בהיקפו, בעוצמתו, ובמוחשיותו לחלק הגשמי-פיזי של מערכת היחסים. מתוך העולם הווירטואלי הם פוסעים יחדיו לעולם המוחשי, זה הקושר בין גבר לאישה בעבותות רומנטיים חזקים מכל מה שידעו עד אותו הרגע. מאותו הרגע עולמם משתנה ללא היכר, כשהווייתם הופכת אותם לישות אחת, מתוך הכרה כי בעבר פוצלו מנשמה אחת.
מתוך מפגש אקראי, עדין ורגיש, נוצרת מערכת יחסים מלאה בחושניות, בעוצמה ובסיכון, שאט אט מתמלאת באהבה טהורה וצרופה, שבה שניהם יכולים להביע ללא חשש וללא סייג את אהבתם כפי שלא יכלו שניהם, כל אחד מסיבותיו הוא, להביע במערכות היחסים בהם היו עד עתה.

&
הספר חולף על פני כמה שנים שבהן האהבה מתחזקת והופכת לחלק העיקרי של חיי שניהם, כשעל כל אחד, לבדו, להתמודד עם בעיותיו, תסכוליו, משפחתו, וביחד עליהם להתמודד עם ההסתרה, הציפיות לעתיד משותף, והאכזבות הפוקדות אותם מדי פעם בפעם.
הספר מציג בצורה אמיתית, צבעונית, ומוחשית, את שמתרחש בין בני הזוג, בלב, בגוף ובנפש, בלי להסתיר דבר.

&
ייחודו של הסיפור הוא בעובדה כי החלק הווירטואלי של יחסיהם הנו כמעט שווה ערך, ואולי אף חזק יותר לעתים, במהותו ואף בפגיעתו, מהחלק הגשמי-פיזי, ואולי זה רק נראה כך. הספר מעביר את הקורא באופן ישיר ובוטה, בהתלבטויותיו של הפסיכולוג במסגרת עבודתו, מול המציאות המתהווה מול עיניו בחייו האישיים. הסיפור מלא בתיאורים צבעוניים ופרטניים, כאילו נדמה שהמספר מבקש מהקורא לעצום את עיניו לאחר הקריאה, ולתהות האם בספר מדובר או בסרט. הוא  מציג תיאור של אהבה אמיתית, שיכולה לפרוח בכל מקום שבו בני אדם, גברים ונשים, חיים חיים “רגילים”, אך חסרים בנשמתם, בנפשם ובגופם, את אותו “דבר מה נוסף” שהופך “אהבה” ל”סיפור אהבה”.

עזרא גולדמן נולד בניו יורק בשנת 1956 למשפחה דתית-ציונית, ועלה לישראל בשנת 1961.
למד בישיבה תיכונית, ושירת בחיל האוויר.
לאחר השחרור מצה”ל הצטרף לעסק משפחתי בתחום היהלומים, ולמד בו בזמן כלכלה לתואר ראשון ושני באוניברסיטת תל אביב.
לאחר שעזב את הענף בשנת 1999, החל לימודי משפטים, וסיים תואר שני בתחום המשפט המסחרי. מאז שנת 2007 עובד כעורך דין פעיל.
כמו כן כתב עזרא גולדמן מאמרי מערכת עבור עיתון “הארץ” במשך כמה שנים כעיתונאי פרילנס, ולאחר מכן עבור עיתון “דבר ראשון” עד שנסגר, ושימש כעורך כלכלי במגזין הכלכלי “הסיטי”.

את פטמות של סלק החל לכתוב בשנת 2013.

אלי: האם זהו ספרך הראשון?

גולדמן: זהו ספרי הראשון שיצא לאור. התחלתי לכתוב אותו ב-2013, אבל הוא בהחלט לא הראשון שנכתב. כתבתי ספר מתח בשנים 1994-1997 שכולו עוסק בתככים בענף היהלומים, המבוסס על הניסיון הרב שיש לי בתחום זה. סיפור חובק עולם. בחודשים אלו אני שוקד על עריכתו, ולהערכתי יצא לאור בתחילת 2018.

אלי: הספר מתאר אהבה המתחילה כווירטואלית לחלוטין. האם הוא מתבסס על אירועים שחווית או ששמעת שאנשים התנסו בהם? האם יש ספרים או פרשיות ששימשו לך כמקור השראה, או שהוא פרי דמיון טהור?

גולדמן: הספר מבוסס על חוויות ששמעתי מאחרים. האהבה בו תחילה וירטואלית, אבל המשכה היא אהבה חושנית מציאותית ארצית ביותר. הסיפור דמיוני, אך בטוחני שיש לפחות מקרה אחד דומה בעולם, וכנראה הרבה יותר מאחד – שהרי כל דבר שיכול להתרחש יתרחש לבסוף איפשהו, וכמה פעמים לפחות.

אלי: מהו המסר שאתה רוצה להעביר דרך ספר זה (אם יש כזה)?

גולדמן: המסר? – אהבה היא הכל בחיים. אין כזה דבר – ״בגידה״. הכלל צריך להיות: החיים הם קצרים, וחובה לנצל כל רגע לעשות את מה שהאדם חושק בו. והעיקר – אפשר לאהוב כמה אנשים במקביל וההגבלה שאיתה אנו חיים, הנובעת מחוקי הדת והמדינה, היא שרירותית, בלתי אנושית ולא הגיונית, למרות הדרך שבה מסתיים הסיפור… יש לך אפשרות לאהבה וירטואלית? לך על זה! זאת כל התורה כולה.

“פטמות של סלק” באתר הוצאת “כתב”

תגובה אחת

  1. פטמות של סלק- עזרא גולדמן 2016
    50 גוונים של אפור הישראלי.
    הספר כולל דמויות ישראליות שאפשר להתחבר אליהן בקלות ולהזדהות עימן.
    ספר יוצא דופן וקריא מאד.
    ממליצה בחום. מחכה לספר הבא של עזרא גולדמן.
    זיוה .טל.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

3 × 3 =